Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:44

Ze zijn al eerder op transport geweest dus ik neem aan dat er wel een paspoort is?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:45

Er worden dagelijks meer dan een miljoen dieren geslacht...voor mij is dat net zo erg,ook al zijn het geen paarden.Daarom eet ik ook geen vlees.
Het is hypocriet om de koniks zielig te vinden en wel een karbonade op te eten

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:47

geerke schreef:
Er worden dagelijks meer dan een miljoen dieren geslacht...voor mij is dat net zo erg,ook al zijn het geen paarden.Daarom eet ik ook geen vlees.
Het is hypocriet om de koniks zielig te vinden en wel een karbonade op te eten


Dat ben ik met je eens :j

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:50

Cayenne schreef:
Ze zijn al eerder op transport geweest dus ik neem aan dat er wel een paspoort is?


Geen idee.. ben daar wel oprecht benieuwd naar. Anders doen ze het ook vast goed als hapje voor de grote katten in dierentuinen.

Overigens zie ik zelf liever dat ze in Nederland geslacht worden dan dat ze op ellenlang transport gaan naar een land waar ze niet thuishoren en waar het maar de vraag is wat er dáár nou weer met ze gaat gebeuren. Er worden inderdaad dagelijks miljoenen (!) dieren geslacht met een veel ellendigere voorgeschiedenis.

Oehlala
Berichten: 4325
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:52

geerke schreef:
Mindim schreef:
Ik snap niet waarom mensen vinden dat deze hengsten, volgroeide ook nog, naar particulieren moeten. Het zijn half wilde dieren, dat gaat er met castreren niet uit hoor. En ik geloof er niet in dat er zoveel mensen met kunde zijn, die deze dieren adequaat op kunnen vangen.



Ze zijn zo wild dat ze te dicht bij de wandelaars komen.
Wat is dat toch dat als het woord ' hengst' valt iedereen denkt dat het om monsters gaat?



heeft helemaal niks met hengsten te maken. ze gaan bij mensen op zoek naar eten en worden daarbij gewoon brutaal en daarmee gevaarlijk. jij als mens vertelt een semiwild dier echt niet wat hij wel of niet mag en als je denkt hem te corrigeren doet hij dat bij jouw. en dat gaat niet subtiel. zeker niet omdat het altijd de dominante, ranghogere dieren zijn die dat doen. met dat soort gevallen zijn al meer dan genoeg ongevallen mee gekomen. het is bij bijna alle natuurorganisaties regel dat dieren die bezoekers gaan opzoeken naar andere gebieden verhuist worden of opgeruimd. het zou handiger zijn als sbb gewoon eens ophoudt dit iedere keer in het nieuws te brengen, dan is er ook minder gezeik.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:55

De Amerikanen hebben de Mustang makeover. Die organiseren ze nu ook al 2 jaar hier in Europa. Waarom maken ze daar niet de Konik makeover van??? Ja ze komen later in particuliere handen, maar ze zijn pro getraint, handzaam en gereden en een paard wat niet voldoet komt daar ook vast niet door de selectie.

Verder ben ik wel pro slachten. Dat gesleep met die arme dieren moet echt afgelopen zijn. En als dat een enkeltje slachthuis is, is het niet anders. Maar nu niet nog een keer voor weet ik hoelang op een vrachtauto met alle stress, weer een nieuwe plek, met ook nog een heel ander klimaat dan ze gewend zijn. Geloof nooit dat dat nou in het voordeel van die paarden is.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:56

Inderdaad, ik snap niet waarom je een groepje paarden moet redden van de slacht en een groepje varkens of koeien niet.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:59

Omdat paarden een hogere aaibaarheidsfactor hebben....
Een koe, varken of schaap heeft men minder feeling mee. Sowieso is er nog veel hypocrisie op het gebied van vlees eten. Zoveel mensen die wel dat stukje vlees willen maar het mag vooral niet er uit zien als vlees want dan krijgt het een gezicht...

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:01

Marije_1997 schreef:
Ik vind het knap van de stichting dat ze dit willen doen. Heb echt respect voor ze. Ook hun visie op de verwaarloosde en mishandelde paarden. Ik vind het echt heel knap.

Ben ik helemaal mee eens

SeaSide

Berichten: 2371
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:38

rina schreef:
De Amerikanen hebben de Mustang makeover. Die organiseren ze nu ook al 2 jaar hier in Europa. Waarom maken ze daar niet de Konik makeover van??? Ja ze komen later in particuliere handen, maar ze zijn pro getraint, handzaam en gereden en een paard wat niet voldoet komt daar ook vast niet door de selectie.

Verder ben ik wel pro slachten. Dat gesleep met die arme dieren moet echt afgelopen zijn. En als dat een enkeltje slachthuis is, is het niet anders. Maar nu niet nog een keer voor weet ik hoelang op een vrachtauto met alle stress, weer een nieuwe plek, met ook nog een heel ander klimaat dan ze gewend zijn. Geloof nooit dat dat nou in het voordeel van die paarden is.



Wij zijn op dit moment bezig met inderdaad een "konik Makeover" op poten te zetten. Hebben gevraagd of we deze dieren hiervoor konden kopen/gebruiken maar dit wilde Staatsbosbeheer niet.

Eventuele vorderingen zijn te volgen op onze Facebook "the Konik king project".

We gaan uiteraard verder met andere dieren, die we hiervoor aanschaffen. Het had win-win geweest als we deze dieren konden gebruiken ze zijn alleen van de verkeerde instantie.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:47

Pipodipo schreef:
Gini schreef:
Uiteraard kunnen wij de slacht relativeren als zijnde lekker stukje scharrelvlees, maar dat maakt niet dat voor het individuele dier de dood het worst possible scenario is.

Deze zin heb ik 3 keer moeten lezen voor dat worst ook worst werd.


:') Ik zou willen dat ik het bewust gedaan had, maar nee. :')

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:49

fransje23 schreef:
Wat is eigenlijk het probleem met slachten?


Er is geen probleem.

Net zomin als dat er een probleem is wanneer een organisatie de optie aanbiedt om de dieren op te vangen. Dan heeft de eigenaar van de paarden ineens een keuzemogelijkheid extra.

Jessix schreef:
Inderdaad, ik snap niet waarom je een groepje paarden moet redden van de slacht en een groepje varkens of koeien niet.


Er zijn best wel een aantal organisaties die zich daar op toegespitst hebben.
En verder, tja, waarom zou een organisatie die 'Paarden in nood' heet nou net een groepje paarden redden en geen varkens? Hmmmmm :D (grapje he, luchtig houden enzo)

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:14

Ik vind dat je paarden niet kunt vergelijken met koeien of varkens.
Kennen jullie iemand die paarden puur voor het vlees houden?
Ik niet.
Varkens en koeien worden voor vlees gehouden.
Paarden niet.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:15

Gini schreef:
Jessix schreef:
Inderdaad, ik snap niet waarom je een groepje paarden moet redden van de slacht en een groepje varkens of koeien niet.


Er zijn best wel een aantal organisaties die zich daar op toegespitst hebben.
En verder, tja, waarom zou een organisatie die 'Paarden in nood' heet nou net een groepje paarden redden en geen varkens? Hmmmmm :D (grapje he, luchtig houden enzo)

Daar heb jij dan weer gelijk in! :D

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:05

geerke schreef:
Er worden dagelijks meer dan een miljoen dieren geslacht...voor mij is dat net zo erg,ook al zijn het geen paarden.Daarom eet ik ook geen vlees.
Het is hypocriet om de koniks zielig te vinden en wel een karbonade op te eten


Helemaal met je eens! Ik zei vorig jaar met de tegenstanders van het afschieten op de ovp hetzelfde.

Anoniem

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:19

Gok dat de paarden dan wel in hondenvoer belanden , niet geschikt voor menselijke consumptie heb ik ergens opgevangen maar dat waren Koniks in Groningen . Gok dat het ook geld voor deze dieren , slacht is geen ramp ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:23

geerke schreef:
Mindim schreef:
Ik snap niet waarom mensen vinden dat deze hengsten, volgroeide ook nog, naar particulieren moeten. Het zijn half wilde dieren, dat gaat er met castreren niet uit hoor. En ik geloof er niet in dat er zoveel mensen met kunde zijn, die deze dieren adequaat op kunnen vangen.



Ze zijn zo wild dat ze te dicht bij de wandelaars komen.
Wat is dat toch dat als het woord ' hengst' valt iedereen denkt dat het om monsters gaat?

Dat denk ik helemaal niet?
Ga ik het even terug kaatsen, waarom denk jij dat wanneer ze om voer schooien het om makke dieren gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:28

loriene schreef:
Ik vind dat je paarden niet kunt vergelijken met koeien of varkens.
Kennen jullie iemand die paarden puur voor het vlees houden?
Ik niet.
Varkens en koeien worden voor vlees gehouden.
Paarden niet.

Dus dat maakt het voor de koeien en varkens minder erg? Niet te vergelijken, wat een onzin zeg.

Er zijn trouwens genoeg mensen, die varkens en ook koeien als hobby houden hoor.

alice0cullen

Berichten: 2441
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:51

Maar deze groep komt toch ook gewoon weg uit het gebied waar er al jarenlang een voedsel tekort was, dus deze paarden hebben ook zooi gegeten als jacobskruid en dergelijke. Je kunt mij niet wijsmaken dat er genoeg particulieren zitten te wachten op half wilde paarden die waarschijnlijk fysiek allang niet meer in orde zijn. Hoefbevangen heb je ze zo als je ze gaat houden zoals alle weide paarden in Nederland, en als recreatie paard lijken ze mij echt niet geschikt, dan ruk je ze uit hun kudde en moeten ze maar alleen gaan aarden in een weitje bij en of andere penny die zo'n paard natuurlijk wel temt met alle gevolgen van dien.

Snap wel dat Staatsbosbeheer hier niet op zit te wachten, die zien straks al de krantenkoppen met dat ze onhandelbare of zieke paarden hebben verkocht aan particulieren. En dan die stichtingen, die moeten zich eens druk gaan maken om echt dierenleed, het leven is niet heilig. De slacht is nog zo'n slechte optie niet.

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:53

Berdien schreef:
Maar even he. Ik lees hier en ook in het andere topic 'mooier scharrelvlees is er niet' en meer van dat soort uitspraken. Maar mogen ze überhaupt wel geslacht voor menselijke consumptie? Ze hebben vast geen paspoort etc, dus mogen ze dan wel in de voedselketen terecht komen?

herten, reeën, hazen, wilde zwijnen noem ze maar. Hebben geen van allen een paspoort en worden gewoon gegeten

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard in nood wil Texelse Konikpaarden redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:07

Maar dat is wild, en daar vallen deze paarden volgens mij niet onder.. Afschieten door een jager is ook wat anders dan naar de slager.

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:44

Berdien schreef:
Maar dat is wild, en daar vallen deze paarden volgens mij niet onder.. Afschieten door een jager is ook wat anders dan naar de slager.


Kan me niet voorstellen dat alle herten van de OVP een paspoort hebben/hadden

Pauline
Berichten: 12192
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:29

Autumnn schreef:
Berdien schreef:
Maar dat is wild, en daar vallen deze paarden volgens mij niet onder.. Afschieten door een jager is ook wat anders dan naar de slager.


Kan me niet voorstellen dat alle herten van de OVP een paspoort hebben/hadden

De paarden hebben een gehouden status, de herten niet.

Wat is er anders aan een opfok dan aan jonge paarden in een natuurgebied waar ze bijna dagelijks bij mensen komen? Niks.
Waarom vindt sbb het erger dat ze evt gecastreerd worden dan geslacht? Omdat ze geslacht geld opleveren. En gecastreerd niet. Het is imo het zoveelste faalbeleid van SBB. Alles moet dood, en het liefste zo wreed mogelijk.

SeaSide

Berichten: 2371
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 00:36

Autumnn schreef:
Berdien schreef:
Maar dat is wild, en daar vallen deze paarden volgens mij niet onder.. Afschieten door een jager is ook wat anders dan naar de slager.


Kan me niet voorstellen dat alle herten van de OVP een paspoort hebben/hadden

De paarden hebben een gehouden status, de herten niet.

Wat is er anders aan een opfok dan aan jonge paarden in een natuurgebied waar ze bijna dagelijks bij mensen komen? Niks.
Waarom vindt sbb het erger dat ze evt gecastreerd worden dan geslacht? Omdat ze geslacht geld opleveren. En gecastreerd niet. Het is imo het zoveelste faalbeleid van SBB. Alles moet dood, en het liefste zo wreed mogelijk.[/quote]

Het gaat niet om geld, wij boden om Ze in het project te gebruiken meer dan de slacht maar daar gingen ze niet op in. En met ons andere, maar SBB wil alleen dat ze naar natuur beheerders gaan.

Staatsbosbeheer gelooft oprecht dat deze dieren gelukkiger zijn in "vrijheid". Wij als paarden houders denken daar nu eenmaal net eventjes anders over.

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 02:26

Pauline schreef:
Autumnn schreef:

Kan me niet voorstellen dat alle herten van de OVP een paspoort hebben/hadden

De paarden hebben een gehouden status, de herten niet.

Wat is er anders aan een opfok dan aan jonge paarden in een natuurgebied waar ze bijna dagelijks bij mensen komen? Niks.
Waarom vindt sbb het erger dat ze evt gecastreerd worden dan geslacht? Omdat ze geslacht geld opleveren. En gecastreerd niet. Het is imo het zoveelste faalbeleid van SBB. Alles moet dood, en het liefste zo wreed mogelijk.


Ik ben het hier wel mee eens. Er zijn wel meer rassen die in natuurgebieden opgroeien, ijslanders en fjorden. Blussem wilde er al eentje zag ik. Dat lijkt mij best een geschikt plekje haha.