Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:56

Ik heb een pony verloren aan vuurwerk, uit het niets een gigantische knal.
Pony probeerde nog weg te lopen maar viel bijna direct dood neer.
Dit gebeurde voor onze ogen.
Geen schuim op de mond, en geen tijd om er eerst naar toe te lopen.
Het leek eerst of hij doodgeschoten werdt, zo snel ging het.
Maar het bleek om illegaal vuurwerk te gaan.
Pony was nooit bang voor vuurwerk, maar dit was onverwachts(15 okt), viel van schrik dood neer.

Het zou me niks verbazen als dit paard door een andere rede en gestorven is.

Maar hoe het ook gebeurd is, de eigenaar is haar paard kwijt en dat is een groot verdriet.
Sterkte voor de eigenaar

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:00

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:
Vervelend maar misschien had ze anders volgende week wel dood neergevallen. Of de week erop.
Ik vind het sneu maar een beetje overtrokken.

Ja? Enorm verdrietig en boos zijn omdat je paard dood neervalt door een product dat verboden was is overtrokken?

Verdrietig en boos zijn kan prima zonder keiharde ongefundeerde conclusies te trekken. Het is namelijk niet met zekerheid vast te stellen dat het vuurwerk de oorzaak is geweest, maar toch doet mevrouw alsof dat de enige waarheid is.

Uiteraard is het zuur dat het vuurwerk hier mogelijk een rol heeft gespeeld, dus het verdriet en de boosheid zijn niet overtrokken, maar de keiharde conclusie die ze trekt wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:02

tita schreef:
Ik vind het laf en laks om de dood van je paard op andere mensen te schuiven. En een conclusie te trekken.
Ze weet niet waar haar paard aan overleden was is puur een aanname op geluid en beeld.

Bovendien mag ik een eigen mening hebben.

Het is oudjaarsdag, veel vuurwerk, enorm harde knallen. Meer en zwaarder dan voorheen.

Maar 1 + 1 = dan echt geen twee, hoor.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:02

Afschuwelijk dat de merrie gestorven is. Toch vind ik het wel gek dat ze pas zo laat binnen zijn gehaald. Ik heb die van mij voor 18.00 uur naar binnen gehaald, omdat het vanaf die tijd legaal was om af te steken - en dit ook actief werd gedaan. De hele avond heb ik het licht in stal aangelaten en een radio aan tot het bij ons in de omgeving afgelopen was (ongeveer 01.00 uur). Eén van mijn pony's was namelijk al de hele middag aan het trippen in het landje, omdat er vóór die tijd ook al af en toe wat afgestoken werd. Met wat extra luzerne en wat wortels verspreid door het landje heb ik haar wat rustiger gekregen (eten doet wonderen bij haar schijnbaar) en het geluk is dat haar zoon er weinig tot niets om geeft.
Het lijkt erop dat de merrie van de OP hoe dan ook een aanval zou hebben gekregen. De vraag was niet of, maar wanneer. Echt rot dat het nu net tijdens die ellendige herrie is gebeurd. Ben ik het er hoe dan ook wel mee eens dat het afgeschaft moet worden. Elk jaar weer grote ergernis voor mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:05

MamAppelsap schreef:
_San87_ schreef:

Ja? Enorm verdrietig en boos zijn omdat je paard dood neervalt door een product dat verboden was is overtrokken?

Verdrietig en boos zijn kan prima zonder keiharde ongefundeerde conclusies te trekken. Het is namelijk niet met zekerheid vast te stellen dat het vuurwerk de oorzaak is geweest, maar toch doet mevrouw alsof dat de enige waarheid is.

Uiteraard is het zuur dat het vuurwerk hier mogelijk een rol heeft gespeeld, dus het verdriet en de boosheid zijn niet overtrokken, maar de keiharde conclusie die ze trekt wel.

Ik heb het toch enkel over het verdriet en de boosheid.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:07

Volgens de dierenarts was het een oud maar verder gezond paard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:11

AaronYve schreef:
Volgens de dierenarts was het een oud maar verder gezond paard.

Ben je haar kennis of vriendin je loopt zo te verdedigen...... en recht te praten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:13

Ik heb ook een mening. En wat niet krom is hoeft niet recht gepraat te worden.
Oordelen kunnen mensen goed en vaak veels te snel. :j
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 02-01-20 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:13

vreselijk dit wilt geen enkele paardeneigenaar.
en voor alle mensen die zeggen dan moet je je paarden maar optijd naar binnen halen, die van mij staan altijd buiten met een schuilcontainer en dit jaar werd er ook direct naast hun stuk vuurwerk afgestoken wat niet meer normaal was.
ik had ook geen mogelijkheid om ze binnen te halen.
elk jaar word het gekker met vuurwerk, ongevallen en asociaal gebruik ervan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:17

Sunnda schreef:
En hoe weten we dat het diertje niet gewoon gestorven is door een hartaanval die hij ook gisteren of overmorgen had kunnen krijgen?

Het is vreselijk om je paard kwijt te raken, maar ik zie even niet het verband.

Dit dus. Het paard heeft er 17 jaar niet op gereageerd, waarom nu dan wel? Als er paniek was geweest had de eigenaar dat vast eerder gehoord of ontdekt. De rest van de paarden kwamen normaal aanlopen dus er lijkt mij geen sprake van paniek. Gewoon toeval dat het oude dier op oudjaar sterft

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:19

Niemand hoeft recht te praten wat niet eens scheef is. Het is schandalig dat mensen hun verstand in de buurt van dieren niet kunnen gebruiken. Lees maar eens even wat er aan het dierenasiel van Mechelen gebeurd is. Ook eigen schuld zeker?

Ikke ikke ikke, als ik maar plezier heb en vooral niet moet nadenken over mijn acties en vooral maar geen rekening moeten houden met anderen. Maar owee als iemand iets doet wat ik zelf asociaal vind, dan is het kot te klein.

Één georganiseerd vuurwerk op een open plek per gemeente, dat zou véél beter zijn en dan doet iedereen water bij de wijn.

Het paard heeft al die andere jaren overleefd omdat het dit jaar gewoon véél erger was dan andere jaren.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:28

Arm beestje. Stom vuurwerk.

Even over jullie commentaar over het niet tijdig binnen zetten; de stal waar mijn pony's staan is afgelopen zomer overgegaan van een stal met boxen en overdag buiten naar een paddock Paradise. Er zijn dus geen boxen meer. Wel hebben ze een grote binnen-inloop-stal. Maar binnen zetten gaat dus niet, ze bepalen zelf waar ze willen staan.

We hadden verwacht dat ze zelf zouden kiezen voor het binnen staan met al dat vuurwerk. Extra hooi neergelegd als afleiding. Echter koos de kudde (zo'n 20 paarden en pony's) ervoor om ongeveer midden op de track te gaan staan. Hier hebben ze heel oudjaarsdag gestaan, toen was het in de omgeving al flink aan het knallen door vuurwerk/carbid, en ze zijn daar blijven staan tot ze het tegen de ochtend weer veilig achtte.

Het geeft ons een goed gevoel om ze binnen te hebben staan met vuurwerk maar blijkbaar denken ze daar zelf toch anders over.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:28

_San87_ schreef:
MamAppelsap schreef:

Ik heb het toch enkel over het verdriet en de boosheid.

Maar ik denk niet dat Suzanne F. daarop doelt met overtrokken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:35

Ceffyl schreef:
Tuurlijk had deze eigenaresse allemaal dingen anders kunnen doen. Neemt niet weg dat dat vuurwerk gewoon k*t is voor alle beesten. Mijn kat kroop jankend door het huis, wist niet waar ie het zoeken moest. Ik vond de knallen ook véél harder dit jaar. ‘s middags bij boodschappen doen waren ze al oorverdovend, deed gewoon zeer aan mn trommelvlies. Het is toch van de zotte dat we allemaal voorzorgsmaatregelen moeten nemen om onze beesten te beschermen tegen het vuurwerk. Paarden al s’ middags naar binnen, katten en honden al dagen van te voren niet meer buiten... Omdat er geknald moet worden en mensen zich ook nog eens niet kunnen houden aan de tijden waarbinnen dit mag. En dan moet het ook allemaal steeds extremer, luider, heftiger :n Nee, van mij mogen ze het afschaffen.

Ik wens de eigenaresse van het paardje veel sterkte, dit wens je niemand toe.

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Het is onvoorstelbaar hoe asociaal mensen zich gaan gedragen voor hun pleziertje en "traditie". Ontelbare vogels die zich totaal gedesoriënteerd te pletter vliegen... Mijn paarden staan op stal ja, maar dat maakt niet dat ze niet bang zijn. En er mocht vanaf 18.00 uur geknald worden, maar waarom hoor je het dan al twee dagen eerder en ook nog de dagen erna?

Zicky voor paarden is instinctief de veiligste plek ergens waar ze weg kunnen vluchten. Bij onweer gaan ze ook op de vlakte staan.

Jessix

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:43

Ik kan niet anders zeggen dan dat het heel verdrietig is. Je zou je jaar maar zo starten, met het verlies van je maatje op zo'n manier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:45

Zicky schreef:
Arm beestje. Stom vuurwerk.

Even over jullie commentaar over het niet tijdig binnen zetten; de stal waar mijn pony's staan is afgelopen zomer overgegaan van een stal met boxen en overdag buiten naar een paddock Paradise. Er zijn dus geen boxen meer. Wel hebben ze een grote binnen-inloop-stal. Maar binnen zetten gaat dus niet, ze bepalen zelf waar ze willen staan.

We hadden verwacht dat ze zelf zouden kiezen voor het binnen staan met al dat vuurwerk. Extra hooi neergelegd als afleiding. Echter koos de kudde (zo'n 20 paarden en pony's) ervoor om ongeveer midden op de track te gaan staan. Hier hebben ze heel oudjaarsdag gestaan, toen was het in de omgeving al flink aan het knallen door vuurwerk/carbid, en ze zijn daar blijven staan tot ze het tegen de ochtend weer veilig achtte.

Het geeft ons een goed gevoel om ze binnen te hebben staan met vuurwerk maar blijkbaar denken ze daar zelf toch anders over.

Voor paarden is het niet logisch te gaan staan op een plek zonder overzicht wanneer ze zich bedreigt voelen.
Mensen en holtedieren verstoppen zich.

Paarden zullen bij gevaar tijd zoveel mogelijk willen zien, en de stress eruit willen lopen. Daarom lopen ze bij mij altijd buiten. Maar ik zorg wel dat ik er ben.

Vuurwerk voor consumenten moet gewoon ophouden. Geen discussie mogelijk wat mij betreft.
We hebben partijen aan het roer die niet gevoelig zijn voor leed, geld staat het hoogste op de agenda.
Denk dat ik dus maar eens een geel hesje ga zoeken!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:49

Wat een onzin om te stellen dat het 17 jaar goed is gegaan dus niet aan het vuurwerk kan liggen.
Dus als iemand na 40 jaar roken een hartinfarct krijgt kan het niet door het roken komen? Want het is 39 jaar goed gegaan?
Sorry hoor wat zijn mensen kortzichtig zeg. Elk jaar zoveel vuurwerk slachtoffers, maar blijkbaar is het heel belangrijk om "te bewijzen" dat juist dit paard op oudjaarsdag toevallig aan iets anders is gestorven 8)7
Is het werkelijk relevant om de precieze doodsoorzaak te achterhalen, of kunnen we met zijn allen vaststellen dat vuurwerk elk jaar slachtoffers maakt en dat het dus moet worden afgeschaft om dat dat simpelweg onacceptabel is!?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:56

Nikass schreef:
Het is onvoorstelbaar hoe asociaal mensen zich gaan gedragen voor hun pleziertje en "traditie". .

Dit. Helemaal. Schrijnend ook hoe er over de gezondheid van dit paard wordt gesproken. Net alsof je van je hart 'ineens' stilvalt zonder aanleiding. Nee, daar is altijd een aanleiding voor, al is die niet altijd gezien of geweten. Maar 1+1=wel 2 in dit geval. Leef je es twee nanoseconden in in een paard. Knallen naast je oren en lichtflitsen in de lucht die jij totaal niet kan verklaren geeft massaal veel adrenaline en ja, dat kan een hart soms moeilijk aan. Eigenaresse zegt dat het zwaarder was dan andere jaren, wel dat heb ik hier zelf ook gemerkt, ondanks het verbod. Moeten de bejaarden in het rusthuis ter plekke dood neervallen eer er wat aan gedaan wordt? Is dierenleed dan onvoldoende? En voorzorgen: huisdieren vallen onder de verantwoordelijkheid van een eigenaar maar de evers en de reeën, vogels, die moeten hun plan dan maar trekken? Onbegrijpelijk, de hardvochtige reacties hier van sommigen... Het moest jouw paard maar is zijn.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:58

Alsof dat paard op stal geen hartaanval had kunnen krijgen, wat een onzin. Omstandigheden zijn bekend? Sinds wanneer is dat een excuus om maar de middelvinger naar een medemens op te steken en gewoon geen rekening meer te houden met elkaar? :o?

Heb die van mijn met deze ‘omstandigheden’ ook buiten in hun kudde gelaten, gelukkig moet ik bij hun het eerste nog vinden dat ze aan het rennen krijgt. Maar ik snap goed dat iemand een paard in paniek niet op wil sluiten in 3x3, dat is ook vragen om problemen. Lijkt me dat de eigenaars, die deze paarden dacht ik al 17 jaar hadden, echt wel weten wat de beste manier is maar hoe sommige idioten bommen afsteken (want het gaat al lang niet meer altijd om het mooiste vuurwerk maar eerder om de hardste knal) daar valt gewoon niet aan te ‘wennen’.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:02

Goh wat een aannames! Paard hoeft helemaal niet geschrokken te zijn of kan net zo goed geschrokken zijn van een overstekende haas. Het is natuurlijk heel makkelijk om je verdriet om te zetten in boosheid en dit op anderen af te reageren, maar daar bereik je helemaal niks mee. Oude paarden gaan dood. Er wordt vuurwerk afgestoken op oudjaarsavond. Dat zijn de feiten. Daar kun je niet ineens allerlei wilde conclusies uit trekken.

Mensen zouden ook wat meer kunnen ondernemen om hun dieren de nacht door te helpen. Je kunt tegenwoordig zelfs op training gaan, er zijn allerlei producten te koop om geluid te dempen, stress te verminderen etc, maar kennelijk is dat allemaal te veel moeite en geeft klagen met een wijzend vingertje een fijner gevoel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:07

maikeltje schreef:
Maar je weet toch als eigenaar dat er vuurwerk wordt afgestoken? Dan zorg je toch dat je paarden op zo’n dag op tijd binnen staan?

Die van mij staan graag buiten maar ik ga geen risico’s nemen met oud en nieuw. Dan gaan ze met een flinke bult hooi op stal met de radio aan.

Om 23.45 je paarden nog binnen moeten halen...en dan het vuurwerk de schuld geven? Dat hoort erbij met de jaarwisseling en daar moet je als eigenaar dan ook op anticiperen.

Sam hier verongelukt zichzelf binnen zeker. Binnen halen is niet voor elk paard de beste oplossing.
Wij (mijn man en ik) hebben met ze aan de hand gestapt elk met een longe zodat als ze echt wilden lopen we ze dat met enig beleid konden laten doen tot het vuurwerk over was. Maar mijn hart brak... Wat was Sam verschrikkelijk bang. Hij heeft een mutsje dat geluid dempt maar dat mocht niet baten met de knallen die hier af gingen. Een hoop van die knallen hadden niet eens effectief vuurwerk, gewoon een felle flits die kort bij de grond leek te blijven en een knal die de ramen deed trillen. :\ Toen ik vrijdag avond (voor nieuwjaar) naar huis reed werd zo'n zelfde bommetje naar een bus gegooid op een toch al gevaarlijk kruispunt. Gelukkig had ik de reflex van te remmen en niemand achter me want de persoon op het rijvak langs me schrok zodanig dat die naar opzij stuurde. :\

Jaar na jaar wordt bewezen dat de gemiddelde particulier niet verstandig om kan gaan met vuurwerk. Gewoon enkel verkopen indien je een vergunning hebt en op een paar plaatsen een professionele show doen. Zet er nog wat etenskraampjes en wat drankkraampjes en je hebt nog een plek waar mensen die eenzaam zijn ook gezellig kunnen vieren ook.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-01-20 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:09

Hier trilden de ramen idd ook. Het is geen normaal vuurwerk meer.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:10

Bodiwi schreef:
Goh wat een aannames! Paard hoeft helemaal niet geschrokken te zijn of kan net zo goed geschrokken zijn van een overstekende haas.

Best niet meer gaan paardrijden met jouw paard in het bos dan. Pech als hij zich doodschrikt van een overstekende haas, want dat geeft uiteraard echt net dezelfde doodsangst als vuurwerk in de lucht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:11

Sorry hoor, maar de angst die Sam heeft met vuurwerk heb ik hem nog nooit bij eender welke andere situatie zien vertonen. En Sam is zo neurotisch als je ze vindt. Dat is echt dikke kul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:15

Dat verschilt natuurlijk enorm per paard. En ja mijn paard kan zich inderdaad rotschrikken van een haas en vuurwerk en carbid stond die grazende buiten.

Eerder een pony gehad die nergens bang voor was zwaar vuurwerk oid. Maar bonte koeien? Dan stond die 2 je nadien nog trillend in de stal.

Ik denk niet dat je zo zwart wit kunt zeggen dat ze van het ene wel kunnen en mogen schrikken en van het ander niet.