NRC schrijft over nafok Totilas: Kordaat, knap en sterk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:54

Bij Anja Beran lopen ze nog topfit met 20+. Er zijn juist extreem veel sportpaarden die veels te vroeg op zijn en dan mag ik toch vragen; is het juist om onvolgroeide paarden in de sport (en vooral al zo hoog) uit te brengen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:04

hns schreef:
Bij Anja Beran lopen ze nog topfit met 20+. Er zijn juist extreem veel sportpaarden die veels te vroeg op zijn en dan mag ik toch vragen; is het juist om onvolgroeide paarden in de sport (en vooral al zo hoog) uit te brengen?

Dat is hartstikke fijn voor Anja Beran. Je mag paarden na hun 18e alleen niet meer uitbrengen in FEI wedstrijden.

In de paar voorbeelden die je gehad hebt (en er zijn er nog veel meer) zie je dat zomaar een een aantal paarden die we even kunnen opnoemen helemaal niet stuk zijn en gewoon hartstikke oud worden en zonder blessures.

Nogmaals, de paarden die niet oud worden staan bij amateurs.

Boras

Re: NRC schrijft over nafok Totilas: Kordaat, knap en sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:38

Statistiek van de koude grond dit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 07:26

hns schreef:

Ja en nee, alles valt of staat met management. Met een goede ruiter die goed kan rijden/ trainen heeft een paard veel minder trainingsuren nodig om op niveau te komen dan met een slechtere ruiter. Dus in die zin slijten ze minder hard.

Is het wenselijk dat ze met 7 al GP lopen, nee dat vind ik niet omdat ik het persoonlijk te jong vindt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 07:37

Boras schreef:

Laat jij dan maar een onderzoek zien.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:29

janderegelaa schreef:
Boras schreef:

Waarvan dan?
Zie je mij ergens stelling nemen?

Ik wijs er op dat je niet zomaar iets kunt beweren, maar dat er allerlei factoren moeten worden meegenomen om tot een genuanceerde bewering te komen. Anders is het niet meer dan statistiek van de koude grond. Waardeloos in feite.

Jij daarentegen beweert wel iets. Voel je vrij om dat te onderbouwen met onderzoek.

Edit: aangepast en verduidelijkt.
Laatst bijgewerkt door Boras op 22-10-19 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:37

janderegelaa schreef:
Boras schreef:

Zelf heb ik het onderzocht en daar is uitgekomen dat als je niet de middelen en mogelijkheden hebt om je eventuele chronisch geblesseerde paard nog 20 jaar te houden en te verzorgen, dat je dan kan kiezen voor de slager of euthanasie. We hebben niet allemaal een veldje of een stalletje achter ons huis om onze paarden te laten rentenieren, was het maar waar. Maar begrijp me goed, ik zou het liefst wel 100 paarden vertroetelen tot ze zeer oud zijn, maar ik heb de kluiten er niet voor.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:47

Nou kijk, middelen en mogelijkheden zijn 2 van de vele factoren die een rol spelen bij de totstandkoming van een genuanceerd uitkomst in deze.

Ik heb er een hekel aan als mensen roepen zonder enige nuance en verdieping. Dat gebeurt veel te veel tegenwoordig.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:00

Boras schreef:
Nou kijk, middelen en mogelijkheden zijn 2 van de vele factoren die een rol spelen bij de totstandkoming van een genuanceerd uitkomst in deze.

Ik heb er een hekel aan als mensen roepen zonder enige nuance en verdieping. Dat gebeurt veel te veel tegenwoordig.

Dat zou dan wel moeten zijn op het roeptoeteren dat jonge paarden hoog in de sport eerder stuk zijn of doodgaan. De reactie van Mr.A en van mij zijn alleen maar voorbeelden die het ontkrachten.

Persoonlijk heb ik een hekel aan mensen die dit soort dingen roepen, hun hele profielpagina copy-paste volplempen met artikelen over de klassieke rijkunst en vervolgens zelf een soort van vrijheidsdressuur doen met één of andere oude pony.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:21

Ik moet toch even een lans breken voor Boras. Het lijkt erop dat reacties tegen haar gericht zijn terwijl de aversie van jonge paarden in de hogere sport niet van haar kwam.

Daarnaast is het mooi dat de genoemde voorbeelden een respectabele leeftijd hebben gehaald, maar in deze discussie zegt dat niets als er niet bij staat op welke leeftijd die paarden PSG werden uitgebracht.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:59

:D

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:03

Boras schreef:

Daar ben ik het nou helemaal mee eens, roepen hoe slecht een ander bezig is. Terwijl het betreffende paard nog niet eens is uitgebracht.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:07

Rex_Rolfo schreef:
Ik moet toch even een lans breken voor Boras. Het lijkt erop dat reacties tegen haar gericht zijn terwijl de aversie van jonge paarden in de hogere sport niet van haar kwam.

Daarnaast is het mooi dat de genoemde voorbeelden een respectabele leeftijd hebben gehaald, maar in deze discussie zegt dat niets als er niet bij staat op welke leeftijd die paarden PSG werden uitgebracht.

Bonfire was 8 toen hij GP startte en Salinero 9. Met 10 jaar won Salinero al goud op de wereldbeker. Bonfire deed dit toen hij 11 was. Jazz was 9 toen hij GP startte met Tineke Bartels.

Zoiets?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:30

Zoiets ;)

Valegro was er ook op tijd bij, die won op zijn 10e olympisch goud.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:08

Elisa2 schreef:
Is het wenselijk dat ze met 7 al GP lopen, nee dat vind ik niet omdat ik het persoonlijk te jong vindt.
Zo erg zal het toch niet zijn als zo'n dier gezond 30 kan worden. (Gevoelsmatig ben ik ook geen voorstander overigens.)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:05

Elisa2 schreef:
hns schreef:

Ja en nee, alles valt of staat met management. Met een goede ruiter die goed kan rijden/ trainen heeft een paard veel minder trainingsuren nodig om op niveau te komen dan met een slechtere ruiter. Dus in die zin slijten ze minder hard.

Dat mag ook pas met 8 en dan zijn ze al 5 jaar professioneel in training.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:24

rien10 schreef:
pien_2010 schreef:
We worden oud Rien, maar dat waren me nog eens tijden _O- :j

En in de dressuur Annemarie Sanders-Keizer

Off-topic, maar daar waren we toch al aanbeland.

Ik ga me eens lekker onderdompelen in de filmpjes van oude legendes. Bedankt voor het noemen van Annemarie!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:49

Leuke discussie!

Ondertussen erger ik mij aan topsportstatuten en topsportscholen voor onze eigen kinderen. Ze worden meer uren per week getraind dan die jonge paarden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:11

Riel schreef:
Elisa2 schreef:
Zo erg zal het toch niet zijn als zo'n dier gezond 30 kan worden. (Gevoelsmatig ben ik ook geen voorstander overigens.)

Het ligt aan de rest van het management en de rijderij, gebeurd het met beleid en respect voor het paard dan zal het niet zo erg zijn inderdaad.
Maar laten we eerlijk wezen, ook bij de topsporters verdwijnt er nog wel het ea via de achterdeur met vage (hals) blessures e.d.