Waarom wordt paardenpoep op straat niet opgeruimd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Waarom wordt paardenpoep op straat niet opgeruimd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:43

Maar als je dan op voor anderen vervelende of asociale plekken mest dan hoor je dat op te ruimen direct of na je rit. Als je dat te ver vind om te fietsen dan is het niet meer dan fatsoenlijk om af te stappen en het direct te doen. Anders na je rit met de fiets of auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:43

Ik heb het tot hiertoe nog niet voorgehad dat hij op straat mest, hij wacht tot we op de ruiterroute zijn. Maar moest hij op straat mesten, ga ik na de rit gewoon met mijn mestboy tot daar. Vind dat echt geen moeite en zo hou je de mensen te vriend.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:45

Toch logisch dat een ander geen last hoeft te hebben van m’n hobby.

Binnen de bebouwde kom schop ik het aan de kant. Ik loop ook wel eens door de stad met pony. Buiten de bebouwde kom laat ik het liggen.
Meneer poept het liefst in het gras, dat scheelt :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:47

Malenka schreef:
Ik lees dat mensen er nog een rondje achteraan fietsen... Doen jullie dat ook bij rondjes van 20+km? Ik kan me dat echt niet voorstellen.

Enkel op de openbare weg, op de ruiterroute ruim ik het niet op. Die ligt bij ons, voor het grootste deel, apart van de wandelpaden en mountainbike paden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:52

Ik hoeft maar 1 km te stappen over de weg, voordat ik in het bos ben.
Die van mij is gewend aan mesten in de berm, dan laat ik het liggen.

Doet ze het toch een keer op de weg, dan stap ik af en schuif ik het als nog in de berm. Dan kan hier prima, rustige weggetjes.

Op het zandpad en de ruiterpaden laat ik het liggen. Op het fietspad kom ik niet met mijn paard.

Bij kennissen op de menwagen waar ik wel eens met mee ga, ligt gewoon zo'n stalen blik van stoffer en blik, bijrijder er even af, mest in de berm en verder rijden.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:24

Ik begrijp dat niet iedereen er blij van wordt. Maar als ik zo om mij heen kijk erger ik mij meer aan alle menselijke afval die overall rond dwaal. Plastic/blokjes eten resten die uit aut's gegooid worden. Bakjes sigaretten afval op parkeerplaatsen en dan maken mensen zich vooral druk om poep die beter afbreekbaar is voor de natuur dan al die menselijke troep.

Begrijp mij niet verkeerd ik ruim mijn honden poep op. En de mest van Elvis (mijn paard) gooi ik ook aan de kant maar wat kan een mens zich druk maken om niks zeg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:28

nikkielvis schreef:
maar wat kan een mens zich druk maken om niks zeg.
Ligt er maar aan waar je woont. We hebben ooit terechte boosheid op stal gehad van mensen die vlakbij woonde bij de ingang naar het bos en elke dag de paardenzooi voor hun deur gratis en voor niets erbij kregen. De boze man die hierover eens kwam babbelen met ons, zag mij en zei: "zij is een van de weinige die altijd afstapt en het keurig in de berm schopt zodat niemand er last van heeft".
Zo simpel maak je mensen gelukkig. En daarnaast is elke troep opruimen van je zelf, of het nu een sigaretten peukje is, een honden of paarden drol e.a in mijn ogen de normaalste zaak van de wereld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:29

Een hond is een carnivoor en een paard een herbivoor en dat maalt het verschil. Hondenstront is vreselijk en gaat niet vanzelf weg. Paardenstront verdwijnt uiteindelijk vanzelf. Of het spoelt weg, of het verdroogd en wordt weggeblazen.

Ik ben hier wel eens door een stalhouder gevraagd om mest weg te halen bij de buren voor de deur en dat kon dan als je terug was. Geen probleem.
In Nederland in de jaren 80 ook eens meegemaakt bij een buurman, achteraf opgeruimd.
Als iemand het vraagt heb ik er geen probleem mee, maar ik blijf het gezeur op niks af vinden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:37

Ik ruim het niet op als het in een 'wilde' berm ligt. Op straat schuif ik het naar de berm of goot, zodat je er niet in kan stappen of doorheen rijdt. Maaarrrrr ik doe dit alleen als het veilig is. Ik moet een spoorwegovergang over. Nu mesten ze daar eigenlijk nooit, maar pal voor of na de spoorlijn durf ik het ook niet goed. Dan neem ik geen risico. Is een paard heel erg geschrokken en lukt het me niet om af te stappen en de mest opzij te schoppen, dan fiets ik terug met een mestbakje, in de hoop dat het nog niet helemaal uit elkaar is gereden.

Een fietspad vol paardenmest vind ik echt onfatsoenlijk. De bermen worden hier niet meer vrij gehouden, waardoor je bijna nergens meer over het ruiterpad kunt rijden (compleet overwoekerd), dus ik snap dat je soms niet anders kan, maar dan moet je als ruiter wel het fatsoen hebben om de mest op te ruimen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:53

Paarden horen niet op fietspaden, punt uit.

Overwoekerde ruiterpaden? Dat kan alleen gebeuren als er niet veel gebruik van wordt gemaakt en bovendien kun je daar bij je gemeente gewoon beklag over doen. Als je het niet meldt, kunnen ze niet weten dat er wat mis is.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:55

pien_2010 schreef:
nikkielvis schreef:
maar wat kan een mens zich druk maken om niks zeg.
Ligt er maar aan waar je woont. We hebben ooit terechte boosheid op stal gehad van mensen die vlakbij woonde bij de ingang naar het bos en elke dag de paardenzooi voor hun deur gratis en voor niets erbij kregen. De boze man die hierover eens kwam babbelen met ons, zag mij en zei: "zij is een van de weinige die altijd afstapt en het keurig in de berm schopt zodat niemand er last van heeft".
Zo simpel maak je mensen gelukkig. En daarnaast is elke troep opruimen van je zelf, of het nu een sigaretten peukje is, een honden of paarden drol e.a in mijn ogen de normaalste zaak van de wereld.

Kijk dat is een heel ander verhaal voor iemand zijn deur. Dat vind ik werkelijk gewoon onacceptabel en alles behalve netjes. Maar je ziet steeds meer ergenis berichten voorbij komen. Ik ben daar wel een beetje klaar mee. Is het geen hond of paard. Dan zijn het wel spelende kinderen waar buurtbewoners zich aan irriteren. Mensen krijgen een steeds korter lontje }>

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:18

nikkielvis schreef:
Ik begrijp dat niet iedereen er blij van wordt. Maar als ik zo om mij heen kijk erger ik mij meer aan alle menselijke afval die overall rond dwaal. Plastic/blokjes eten resten die uit aut's gegooid worden. Bakjes sigaretten afval op parkeerplaatsen en dan maken mensen zich vooral druk om poep die beter afbreekbaar is voor de natuur dan al die menselijke troep.

Begrijp mij niet verkeerd ik ruim mijn honden poep op. En de mest van Elvis (mijn paard) gooi ik ook aan de kant maar wat kan een mens zich druk maken om niks zeg.

Je zal inderdaad maar vallen over een vastgevroren paardenhoop. Lopend of met de fiets im het donker. In de winter is doe hoop niet zo snel weg

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:51

LadyMadonna schreef:
zoef123 schreef:
Ik vind het echt vermoeiend. Die poep is na een tijdje niks meer van terug te vinden. Ik laat het overal dus ook lekker liggen.

Op “mijn” fietsroute naar de sportschool rijdt ook altijd een meisje met een Fries (andere paarden zie ik er nooit)... in de zomer lag er echt elke 10 meter wel een hoop mest midden op het fietspad. Vind ik toch wel redelijk asociaal hoor...

Ik rij niet op het fietspad

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:52

Malenka schreef:
Ik lees dat mensen er nog een rondje achteraan fietsen... Doen jullie dat ook bij rondjes van 20+km? Ik kan me dat echt niet voorstellen.

:j idd dat kan toch niet

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:53

's Zomers ook niet, dat een paardenhoop zo weg is, is echt een broodje aap. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze binnen een paar dagen zomaar uit de stal, de bak of het weiland waren verdwenen. Het bijzondere is dat op die plekken het wel wordt opgeruimd, maar dat sommigen het net zo gemakkelijk laten liggen op een plek waar ze er zelf geen last van hebben, maar andere mensen wel.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:10

Een verschil met honden is wel dat mensen hun hond uitlaten met als doel ze buiten te laten poepen. Bij paarden is dat niet het geval. Die poepen in principe thuis, maar als ze onderweg zijn ook wel eens onderweg. Dat vergeten buitenstaanders vaak, dat ruiters en menners het niet in hand hebben waar en wanneer hun paard poept. Ik heb wel eens gehoord: "Had je 'm dat nou niet drie meter verder op het gras kunnen laten doen?" Ehm... nee, het is geen hond. Ik begrijp wel dat dat niet uitmaakt voor de overlast die je van paardenpoep kunt hebben, maar als mensen zouden weten dat ruiters en menners echt niet opzettelijk 'zomaar hun paard overal laten schijten', dan zou dat al een deel van de ergenis wegnemen denk ik.

Ik moet wel vaak denken aan hoe dat vroeger moet zijn geweest. De straten moeten vol hebben gelegen met paardenpoep. Volgens mij zijn daar ook de stoepen voor uitgevonden, zodat voetgangers niet constant in de stront liepen.
En verder waren er neem ik aan straatvegers die het opruimden. Mijn oma schepte vroeger ook paardenpoep van de straat, voor in de tuin. Ze zat dan voor het raam te hopen dat er een paard langs kwam die wat neer zou leggen voor haar huis, en niet voor dat van de buren, want dan was de hoop voor hen. Zo ruimde het zichzelf ook op. Mensen waren er in ieder geval niet zo vies van als nu.

De tijden zijn veranderd, en mensen ervaren paardenpoep nu als vervuiling. We moeten dan ook zo veel mogelijk proberen te voorkomen dat mensen overlast ervaren door paardenpoep. Maar toch denk ik niet dat je het één op één mag vergelijken met hondenpoep. Eerder met uitlaatgassen.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:39

Lusitana schreef:

Overwoekerde ruiterpaden? Dat kan alleen gebeuren als er niet veel gebruik van wordt gemaakt en bovendien kun je daar bij je gemeente gewoon beklag over doen. Als je het niet meldt, kunnen ze niet weten dat er wat mis is.

Om bij het bos te komen moet ik toch echt 250 meter over het fietspad, of moet ik over een 80 weg gaan rijden? Lijkt me niet. Je hebt niet overal een keuze..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:09

Ik ga ook echt niet met mijn mini shetlanders over de weg mennen, dat is vragen om ongelukken. Op het ruiterpad in het bos schuif ik het overigens niet aan de kant, maar ook daar poept de mijne het liefst in de boskant ipv op het pad.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:32

Als ik de staldeur open doe komen de honden aangerend. Verse paardekeutels zijn een delicatesse voor honden, lekkerder dan hondebrokken. Dus die keutels zijn zo weg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:25

_San87_ schreef:
zoef123 schreef:
Ik vind het echt vermoeiend. Die poep is na een tijdje niks meer van terug te vinden. Ik laat het overal dus ook lekker liggen.

Het ligt er rustig twee weken, dus dat klopt niet.

Precies, daarbij maken hondeneigenaren gebruik van hetzelfde excuus, waardoor er veel overlast kan ontstaan op plekken waar meerdere mensen dezelfde manier van denken aanhangen wat betreft het niet-opruimen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:44

Ik ruim het nooit op, behalve in de straat van mijn weide als het net voor een oprit ligt.
Daarnaast probeer ik het gewoon wat te mikken :P niet voor een oprit, niet op het fietspad, enz.

Maar ik ga echt geen rondje achterna gaan rijden om het op te ruimen, laat staan mee te nemen. Hoe zou je dat dan doen als je op verplaatsing op buitenrit gaat?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:44

Ik denk ook de mentaliteid van de ruiter menner, het zijn altijd de zelfde mensen die je het ziet opruimen!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:57

Lusitana schreef:

Tja als je de keuze hebt tussen het fietspad of een 80 weg kies ik toch echt voor het fietspad, zowel onder het zadel als aangespannen gebruik ik toch echt het fietspad.
Levensgevaarlijk om als ruiter op een 80 weg te gaan rijden.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:10

Citaat:

Was het maar zo'n feest. Het dichtstbijzijnde ruiterpad is denk ik 8 kilometer verderop.

De bermen zijn te zacht, dus dan wordt het toch echt het fietspad en niet die 80 km weg.

Maar ik heb altijd een schepje bij me en schep het ver de berm in.

Kleine moeite groot plezier (voor de fietsers dan :Y))

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 03:27

_San87_ schreef:
zoef123 schreef:

Het ligt er rustig twee weken, dus dat klopt niet.

En daarbij, als het op het fietspad ligt en het is plat gereden, dan ga je venijnig op je bek weet ik uit ervaring.
In Amsterdam heeft de politie er een handje van om zo'n beetje het hele fietspad tussen arena en de rai vol te schijten

Edit de grote mest crisis in 1894 in Nederland

Afbeelding