Waarom doen we wat we doen: Paddock of paradise?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:15

Hier staan ze op een heerlijke grote wei met buren. Ik vind belangrijk dat paarden lekker rond kunnen rennen en spelen en grazen wanneer ze willen.

Ik vindt best wel sneu wanneer een paard zo de hele dag op het zand moet staan en weinig ruimte heeft om zich lekker te kunnen bewegen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:24

Dr is hier niemand die het PP systeem afrekent. Jij schiet hier zo in de verdediging. Het kan voor sommige best een leuke aanvulling zijn. Maar gewoon niet voor elk paard, of in elke situatie.

En hahaha jij gelooft daadwerkelijk dat die draak van mij het open zijn van een wei rond een PP haar niet meer onder de omheining door laat eten?? Sorry maar daar ga je toch echt heel verschrikkelijk fout. ELKE omheining is een uitdaging. Of die nou open staat of niet. De laatste jaren dat ik echt weiland had, had ik die allemaal achter elkaar liggen. Lang pad van voor naar achter, en dan stond de wei open waar ze op dat moment op mochten. Dat stuk vreten stond 80% van de tijd op dat pad, in spagaat onder de omheining door te eten ipv op de wei waar meer dan genoeg stond.

@Blussem dat is denk ik ook wel het ideaal van elke paardenhouder. Maar vergeet niet dat er paarden zijn die gewoonweg niet tegen gras kunnen en er ziek van worden. Voor zulke paarden is een PP een uitkomst.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:31

Maar waarom zou het of een PP moeten zijn of een paddock met een wei?
Wij hebben een paddock een track en een wei (of eigenlijk teveel wei). Dus dan kunnen ze kiezen. :)
En inderdaad elk paard heeft weer iets andere behoeftes, dus ik zou het niet zo zwart-wit zien.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:34

Het is al vaker geschreven, maar ook ik denk dat het concept van een paddock paradise best veel te bieden heeft, maar in de praktijk te vaak gebruikt wordt om de intensieve paardenhouderij te vergoelijken. Er is niet één ideaal systeem dat voor ieder paard en iedere eigenaar werkt. Het gaat erom dat je iets vindt dat bij je paard past en bij jou. Als je de paarden aan huis hebt zul je ook met die lokale omstandigheden (zoals oppervlakte, bodemsoort en niet te vergeten je budget) rekening moeten houden. Mijn tip voor mensen die voor het eerst paarden aan huis gaan houden is om niet te snel te willen en niet te snel grote investeringen te doen die niet noodzakelijk zijn. Neem eerst rustig de tijd om je terrein te leren kennen voordat je bijvoorbeeld een dure omheining plaatst. Wij wonen hier nu bijna vijf jaar en ik heb elk jaar nog wel weer delen van de omheining aangepast. Pas nu heb ik eigenlijk het idee dat ik weet wat in onze situatie ideaal is.

Duhelo

Re: Waarom doen we wat we doen: Paddock of paradise?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:56

Iemand zei hier 3/4 hectare per paard en 4000 m2 met 3 paarden "kan niet".
Dat vind ik persoonlijk wat overtrokken. Ik had 1.5 hectare voor 4 paarden en nu verhuisd naar 4000m2 voor 3 paarden. Er is ruimte zat. Alleen niet voldoende voor het ganse jaar (of de ganse zomer) gras a volonte.
Hoeft ook niet, 2 trekpaarden en een pre die beter soberder gevoerd worden.
Maar we zetten gewoon weide per weide (30x60 per stuk vermoed ik) open in het verlengde van de paddock. En als het gras zo ver op is dat er geen meer zal teruggroeien krijgen ze het ganse terrein tot het te nat wordt.
Ik had ook graag meer gras gezien. Maar kwa ruimte is dit echt prima hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:10

rina schreef:
En hahaha jij gelooft daadwerkelijk dat die draak van mij het open zijn van een wei rond een PP haar niet meer onder de omheining door laat eten?? Sorry maar daar ga je toch echt heel verschrikkelijk fout.

Hoe kom je hier nou toch in hemelsnaam bij dat ik dat zeg... :? Ik geloof best dat jouw paard dat doet, jij kent je dier het beste en ik heb geen enkele behoefte om op afstand wat anders te gaan lopen beweren dan wat jij met je eigen ogen ziet gebeuren :)

Misschien nog even teruglezen...? Y;(

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:20

@Duhelo lezen is ook een kunst.
Er stond nl nergens dat 3/4 Ha per paard moest zijn. Er stond de algemene regel is 3/4 Ha per paard aan wei. En er stond ook nergens dat 4000 m2 met 3 paarden "Kan niet".

rina schreef:
En ja ik ben het ook wel eens met diegene die zei dat het meestal percelen zijn die normaal te klein zijn om paarden te houden. Helemaal in het aantal die erop staan. De algemene richtlijn is 3/4 Ha per paard aan wei, en dan zie je "we hebben 4000 m2 en daar staan dan 3 paarden op".

Waar in dat stukje staat er kan niet??? toe eens. En waar zeg ik dat 3/4 Ha per paard verplicht is? Daarbij ben ik ook steeds diegene die zegt dat het heel paardafhankelijk is wat er voor dat dier wel of niet werkt. En of een PP zou werken of niet.
Jullie die een PP hebben moeten echt niet steeds zo in de verdediging schieten. Er is niemand die het systeem afrekent. Het is alleen niet heilig.

Maar eerlijk 4000 m2 voor 2 trekpaarden vind ik persoonlijk wel te weinig. Op zon kleine ruimte hebben die nooit de kans om echt een sprintje te trekken. Dat zijn nl geen kleine paardjes meer die super lenig zijn. Ja hun voederbehoefte is anders, en ze doen het beter op niet zoveel vette wei, maar bewegen is ook voor hun belangrijk, alleen op zon stuk zijn die in een paar galopsprongen aan de andere kant. Ik heb met zulke paarden gewerkt en de exemplaren die die dag niet gewerkt hadden wilden toch echt wel even uit hun plaat zo af en toe. En voor mij geen gaver gezicht dan een trekpaard als een gek een sprintje zien trekken op een grooooooot weiland.

pmarena schreef:
Ik zie veel te zwart-wit gedachtes. Ook met een pad rond je wei kan je kiezen voor "geen beperkingen van daar mag je wel komen en daar niet"...je kan immers alles open zetten.

Pmarena je eigen woorden. En ik was de enigste hier die daarop reageerde met dat zelfs een open wei met track geen reden zou zijn niet onder de omheining te duiken.

Maar nogmaals, een PP is in sommige gevallen echt geen verkeerd ding. Alleen is het niet heilig. En ik zie geen reden dat als iemand een fijne plek heeft zoals de TS waar de paarden de ruimte en afwisseling hebben zonder PP, dat daar persee dan toch een PP van gemaakt moet worden. Omdat er mensen zijn die haar dat steeds weer vertellen, ze moet er een PP van maken. Zoals zij het heeft werkt het. En voor anderen, zoals die van mij werkt het absoluut niet, waar het bij anderen wel een toevoeging is. Het is alleen geen open discussie meer zoals er hier nu elke keer weer door de PP eigenaren gereageerd wordt. Jullie hebben het over de ouderwetse starre manier van paarden houden door sommige, maar imo de PP mensen zijn net zo star. En schieten zo snel in de verdediging. Leven en leven laten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:32

Ja jeetje, mijn reactie gaat toch helemaal niet over onder de draad eten? Ik zeg zelfs nog ergens dat ik me goed kan voorstellen dat je om verschillende redenen liever niet te veel afrastering wil hebben :)

Daar staat toch niet "Rina kletst uit haar nek want die paarden van haar doen dat echt niet met een pad rond de wei" :? Komop zeg :) Maargoed, het moge duidelijk zijn dat dat dus totaal niet mijn mening is.

Bovendien zegt volgens mij niemand dat ze er een PP van moet maken?
Ik zou het zelf wel direct doen omdat ik hier zie dat het heel veel toevoegt vergeleken met dezelfde situatie zonder pad :) Maar wat TS doet moet ze lekker zelf weten hoor :P

Ik zie gewoonweg heel veel zwart-wit gedachtes over waarom een PP niet fijn zou zijn...terwijl de genoemde situaties 9 van de 10 keer niks te maken hebben met PP an sich maar meer met te kleine stukken grond / teveel paarden / enz. die absoluut niet per-sé bij een PP horen dus waar je het concept mijns inziens ook niet op af mag rekenen, dat is gewoon niet fair :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:52

Ik vind je eigenlijk juist heel genuanceerd pmarena :)

Maar komt misschien ook wel omdat ik ook een track rond mijn weiland heb. Zou het geen PP willen noemen, want het is simpelweg een track om een weiland, maar joh.. wat hebben we er een gemak van!

Mijn ponys staan 24/7 met een royale schuilmogelijkheid buiten, hebben een deels verhard, deels zandpaddock, met aansluitend een track wat rond onze wei van een hectare heen loopt.

De wei is vervolgens zomers opgedeeld in 5 grote stukken, waar ze dan steeds 1 stuk een dagdeel open gaat. In het voorjaar een halve dag, naarmate het seizoen vordert een hele dag ( wel met graasmasker). Daarnaast dus het track. Zomers hebben ze dan overdag dus de beschikking over paddock, track en wei. Snachts met hooi op het paddock.

We zien dan dat ze sochtends als ze van het paddock afmogen direct de wei op gaan. Daar eten ze een uurtje of 2, en daarna gaan ze eigenlijk met zijn vieren het track op. Beetje rommelen, beetje snacken, beetje keten, benen strekken, lekker rennen.

Daarna gaan ze even onder de overkapping/ of in het zand van het paddock dutten, en begint het weer van voor af aan. Wei op, track over, en weer dutten..

In de winter ( dat is wanneer het gras opgeten is en niet meer groeit, door het weide systeems is dat meestal ergens begin december pas) halen we de paaltjes op het middenstuk weg en is het een grote wei waar ze overdag op kunnen als het droog genoeg is. Is het nat gaat de wei dicht en hebben ze inderdaad in ieder geval het track nog. Dat is soms wat nat, maar nooit echt heel erge blubber. En ook dan rommelen ze lekker over het track, wandelen, spelen.... en slapen op het paddock.

Bevriest de boel en wordt het track erg hobbelig en hard, dan gaat het track dicht en staan ze op paddock en de wei.

Op deze manier hebben we eigenlijk altijd een jaar rond de wei in goede conditie, de paarden hebben altijd heel veel ruimte om te bewegen en te spelen, we hebben controle over de (paarden)gras inname ( sober ras hier).

Voor ons is het dus een heel mooie combinatie zo. Zou het nooit meer anders willen.

( En tja... ELK systeem valt te misbruiken voor eigen gewin natuurlijk. Ook het PP. Dat ligt niet aan het concept... Maar aan degene die het concept op deze manier dan uitvoert)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:04

Ik ben het helemaal met je eens Punz, inclusief omschrijving van je manier van gebruik. Klinkt top zo
+:)+

Hier is de ruimte wel wat kleiner. Weide is iets van een halve hectare. Dat hebben we verdeeld in 3 stukken wei in het midden, pad er omheen dat aan de uiteindes flink wat extra ruimte geeft, nog een slingerpaadje dat de grote en kleine paddock met elkaar verbindt. Wat bomen en struiken om de wind een beetje te breken voor de stallen waar ze vrij in en uit kunnen lopen.

En dan hebben we nog een er aan vast gekoppelde dijkweide van een 1920m2 waar ze op mogen als de gewone wei dichtgaat vanwege nattigheid. En dan nog een stuk met nieuwe stal en opslagstalletje voor de minitrekker, van een 500m2 ofzo.

Is allemaal niet zo veel bijzonders, kan allemaal veel mooier maar heerlijk voor de paarden en het meeste dat er tegelijk op gestaan heeft is een paar zomermaanden 3 D-ponies en een veulen. Dat ging dikke prima. Meeste tijd hebben er 2 D-ponies jaarrond op gestaan, en nu een D (Marena) en een mini.

Moet zeggen dat ik dit setje wel fijn vind...niet zo veel stront om te ruimen en af te voeren en ze hebben ook minder hooi nodig in de winter omdat ze toch nog best lang met het gras toe komen naast het hooi. Ze staan nu ook even een paar uurtjes op een weitje. Als je het gras niet al te kort af laat grazen kunnen ze ook met deze nattigheid best een paar uurtjes er op zonder de boel te vertrappelen. Want dankzij de track rennen ze niet snel in de wei: wei is om lekker te vreten en wat te liggen / rollen als afwisseling van liggen / rollen in de paddock :P Het rennen doen ze toch liefst op de track omdat dat van die hele lange stukken zijn en ze daar echt lekker van het ene uiteinde van het perceel naar het andere uiteinde kunnen stuiven :))

Voordat wij hier kwamen was de wei 1 groot geheel met alleen palen rondom. Overal gras, alleen een klein houten stalletje met daar een klein stukje verharding omheen. Als de wei te nat was (en dat is het al snel met kleigrond) stonden de Haf en Shet van de vorige huurders daar de hele dag opgesloten... dan hebben we het nu toch beter voor elkaar met het verdelen van het perceel in meerdere stukken, aanleggen van meer bestrating, de zandpaddocks en de track en nog een nieuwe stal erbij en het toevoegen van de dijkwei :)

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 23:01

pmarena schreef:
Ik vind dat je al een leuke stek hebt...waar ik in jouw situatie direct een pad omheen zou leggen.

Gewoon omdat het ècht heel leuk is voor de ponies en wat extra sjeu aan het geheel geeft. Helemaal als je ook delen van het pad aan het oog onttrekt zodat het allemaal wat interessanter wordt en ze toch altijd nieuwsgierig gaan kijken wat "daar achter" gebeurt :)

Ik vind het ook handig. Hier ook maar 2 ponies en omdat je ze niet helemaal vol wilt laten vreten en je ook nog te maken hebt met slechte bodem soms door aanhoudende regen, mogen ze gewoon niet 24/7/365 op de wei rondbanjeren.

Dankzij het looppad kunnen ze dan toch nog in alle uithoeken van het terrein komen, en dat vinden ze leuk: lekker veel rondlopen en even ergens anders gaan kijken. Je kan ook beter doseren, dan het ene stukje wei open, dan het andere stuk. Dankzij de paden en stukken zand wordt het terrein direct verdeeld. En als je stiekem een wei open zet dan blijven ze toch wat rondlopen om te checken of ze ergens een wei in kunnen :))

Ze kunnen hier altijd in de stallen, op de bestrating en in het zand.
Vrijwel het hele jaar ook op het pad. En welke wei en voor hoe lang open staat is wisselend en dat is puur voor het eten en in het gras liggen eigenlijk. Voor de beweging hebben ze de stukken zand en het pad :)

Mogen je dieren jaarrond eigenlijk altijd op de wei dan kan ik me voorstellen dat je er niet zoveel meerwaarde in ziet. Maar hier zitten we op klei en dankzij de looppaden kunnen ze toch nog heel veel lopen, over het hele terrein, ook wanneer ze de wei niet op mogen om welke reden dan ook. Dat vind ik een enorm voordeel :j

Heb alles gelezen, toch interessante dicussie, soms even jammer als er over woorden gevallen wordt, maar tot mijn eigen verbazing klinkt zo'n track om het weiland heen toch interessant. Ook wij staan op klei, dus weiland gaat rond 1 januari dicht voor ze, om t gras weer een kans te geven, de wintermaanden staan ze s nachts op stal. Overdag staan ze tot april/ mei op kaal en relatief klein stuk(ongeveer 1500 vierkante mtr) en slaat elk jaar weer de verveling
toe. En daar kan zo'n track misschien toch de oplossing zijn. Wel even een uitdaging om daar ook stroom op te krijgen :) Een PP kan je het niet noemen, maar hier kan ik toch wel de meerwaarde van inzien.
Dan hebben ze een pad van ongeveer 600 mtr die dan begint en eindigt in hun winterbasis wei en ben benieuwd of ik dan gedragsverandering zie bij ze.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 23:20

Olympia96 schreef:
Hmmm dit kun je -om verschillende redenen- toch geen blog noemen? *zeurmodus uit*

De ontwikkeling van traditioneel paddockstaren (zeker in de winter) voor een paar uur per dag, naar een leefomgeving die uitdagender is en meer bij de behoefte van paarden past, vind ik zeer positief.

Veel mensen met paarden praten recht wat krom is. Bijvoorbeeld: we staan op een pensionstal en mijn paard wíl niet eens meer dan 2 uur per dag naar buiten. Daar wordt hij echt ongelukkig/gestrest van.
Vaker is het zo dat diegene dit paard op een pensionstal heeft neergezet waar het paard niet langer dan twee uur naar buiten ‘mag’.

Het is een steeds meer achterhaalde gedachte om te denken dat paddock paradises alleen voor de bit- en boomloze alternatieveling zijn. Je kunt er zoveel meer van maken dan een (zand)pad om je weiland heen, waar je paarden in ieder geval een afwisselender, actiever leven in de buitenlucht mee kan geven. Helemaal als je richting het Equi Habitat concept gaat kijken, want dan probeer je op een ‘grotere’ schaal goed te doen (voor meer dan alleen je paard).

Ook dit was voor mij opvallende reactie. Tikje scherp, maar in mijn ogen wel terecht.

En wat ik persoonlijk grappig vond, de eerste opmerking. Je bent de eerste die wat zegt over de 'blog' titel en inderdaad, is het ook niet. Sinds januari ben ik overgestapt van gezondheidsartikelen naar een soort van dagelijkse dilemma's, in de hoop leuke discussies op te starten en voor een ieder (incl. mezelf) goede ideeën op te doen en/of wijzer te worden. Ik rij wel met oogkleppen, maar hoop ze zelf nooit te 'dragen' :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 05:09

Mijn klomp breekt.... een 4000m2 is te klein voor 3 paarden. Maar een paard in een stal is waarschijnlijk gewoon nog steeds prima.

Wij hebben sinds een jaar een kleine PP. Voorheen stonden ze 24/7 in de weide. Nu staan ze in de wintermaanden op de track en uitloop met hooi uit slowfeeders. Er zijn 3 weides die we s zomers afwisselend open zetten. Hierdoor hebben we meer gras dan ooit omdat 1 weide eerder altijd kaal was. Kapotlopen viel hier altijd wel mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 06:23

QuintaenJojo schreef:
Heb alles gelezen, toch interessante dicussie, soms even jammer als er over woorden gevallen wordt, maar tot mijn eigen verbazing klinkt zo'n track om het weiland heen toch interessant. Ook wij staan op klei, dus weiland gaat rond 1 januari dicht voor ze, om t gras weer een kans te geven, de wintermaanden staan ze s nachts op stal. Overdag staan ze tot april/ mei op kaal en relatief klein stuk(ongeveer 1500 vierkante mtr) en slaat elk jaar weer de verveling
toe. En daar kan zo'n track misschien toch de oplossing zijn. Wel even een uitdaging om daar ook stroom op te krijgen :) Een PP kan je het niet noemen, maar hier kan ik toch wel de meerwaarde van inzien.
Dan hebben ze een pad van ongeveer 600 mtr die dan begint en eindigt in hun winterbasis wei en ben benieuwd of ik dan gedragsverandering zie bij ze.

Dat "om het gras weer een kans te geven" is het hem :j Op de meeste percelen komt er toch een moment dat de wei beter dicht kan. En dan moeten de dieren bij hun paddock / winterweitje blijven en dat is vaak best saai. Dan merk je hier echt dat die dieren wat missen... ook al staan ze best al heel fijn vergeleken met veel andere paarden :(:)

Vaak laat je een wei ook niet alleen openstaan voor het grazen maar ook zeker voor de beweging / het gevoel van vrijheid / lucht / ruimte voor de paarden :j Terwijl het voor het gras beter zou zijn als ze daar echt even vanaf zouden blijven. Nou dan is dat pad dus ideaal: in plaats van een winterweitje (allebei kan natuurlijk ook ;) ) geef je een pad op, kan hetzelfde aantal m2 zijn maar doordat ze daarmee wèl nog langs de randen van het hele terrein kunnen lopen hebben ze veel minder het idee dat ze opgesloten staan en blijven ze ook veel vrolijker tussen de oortjes :)

Als je de wei ook vooral gebruikt voor een paar uur / dagdeel grazen dan gaat je gras ook veel langer mee. Hier gaan ze vaak zelf al na een paar uur van de wei af en weer lekker het pad rondsnubbeken. Op 1 of andere manier doen ze dat toch gewoon heel erg graag, op alle hoeken van het terrein rondlopen.

Het gras niet superkort af laten grazen (omdat ze hun beweging gewoon op het pad kunnen krijgen) is ook beter voor je gras :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:02

De reacties hier bevestigen het beeld wat ik al een hele tijd heb: een PP is vooral handig voor degenen die eigenlijk te weinig grond hebben om je paarden op een fatsoenlijke manier te houden.
Natuurlijk is het beter dan een postzegelpaddock en veel op stal, maar het blijft in mijn ogen een suboptimale oplossing.
Alleen bij hele sobere paarden kan het misschien wel de optimale oplossing zijn, omdat je de grasinname dan beperkt. Een vriendin van me gaat er om die reden wel een aanleggen, logische keuze in haar geval.
En vaak zijn de PP's nog enorm lelijk ook. Natuurlijk zijn er voorbeelden die er mooi uit zien, maar de meeste zijn dat niet. Dan is het niet meer dan een modderig pad en heel veel witte draden door de wei.

Op een gegeven moment zat ik in een topic waar bij iedere nieuwkomer onmiddellijk gezegd werd: waarom maak je geen track om je wei, is echt veel beter hoor :j Voor mij was dat reden om het topic te verlaten.
Ach, zoals met elke hype zal dit ook wel weer overwaaien.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:16

Duhelo schreef:
Iemand zei hier 3/4 hectare per paard en 4000 m2 met 3 paarden "kan niet".
Dat vind ik persoonlijk wat overtrokken. Ik had 1.5 hectare voor 4 paarden en nu verhuisd naar 4000m2 voor 3 paarden. Er is ruimte zat. Alleen niet voldoende voor het ganse jaar (of de ganse zomer) gras a volonte.
Hoeft ook niet, 2 trekpaarden en een pre die beter soberder gevoerd worden.
Maar we zetten gewoon weide per weide (30x60 per stuk vermoed ik) open in het verlengde van de paddock. En als het gras zo ver op is dat er geen meer zal teruggroeien krijgen ze het ganse terrein tot het te nat wordt.
Ik had ook graag meer gras gezien. Maar kwa ruimte is dit echt prima hoor.
wij hebben dit precies hetzelfde. Pp is niet mogelijk vanwege regels en eisen eigenaar land, hier doen onze paardjes het prima op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:04

rina schreef:
@Duhelo lezen is ook een kunst.
Er stond nl nergens dat 3/4 Ha per paard moest zijn. Er stond de algemene regel is 3/4 Ha per paard aan wei. En er stond ook nergens dat 4000 m2 met 3 paarden "Kan niet".

rina schreef:
En ja ik ben het ook wel eens met diegene die zei dat het meestal percelen zijn die normaal te klein zijn om paarden te houden. Helemaal in het aantal die erop staan. De algemene richtlijn is 3/4 Ha per paard aan wei, en dan zie je "we hebben 4000 m2 en daar staan dan 3 paarden op".

Waar in dat stukje staat er kan niet??? toe eens. En waar zeg ik dat 3/4 Ha per paard verplicht is? Daarbij ben ik ook steeds diegene die zegt dat het heel paardafhankelijk is wat er voor dat dier wel of niet werkt. En of een PP zou werken of niet.
Jullie die een PP hebben moeten echt niet steeds zo in de verdediging schieten. Er is niemand die het systeem afrekent. Het is alleen niet heilig.

Maar eerlijk 4000 m2 voor 2 trekpaarden vind ik persoonlijk wel te weinig. Op zon kleine ruimte hebben die nooit de kans om echt een sprintje te trekken. Dat zijn nl geen kleine paardjes meer die super lenig zijn. Ja hun voederbehoefte is anders, en ze doen het beter op niet zoveel vette wei, maar bewegen is ook voor hun belangrijk, alleen op zon stuk zijn die in een paar galopsprongen aan de andere kant. Ik heb met zulke paarden gewerkt en de exemplaren die die dag niet gewerkt hadden wilden toch echt wel even uit hun plaat zo af en toe. En voor mij geen gaver gezicht dan een trekpaard als een gek een sprintje zien trekken op een grooooooot weiland.

pmarena schreef:
Ik zie veel te zwart-wit gedachtes. Ook met een pad rond je wei kan je kiezen voor "geen beperkingen van daar mag je wel komen en daar niet"...je kan immers alles open zetten.

Pmarena je eigen woorden. En ik was de enigste hier die daarop reageerde met dat zelfs een open wei met track geen reden zou zijn niet onder de omheining te duiken.

Maar nogmaals, een PP is in sommige gevallen echt geen verkeerd ding. Alleen is het niet heilig. En ik zie geen reden dat als iemand een fijne plek heeft zoals de TS waar de paarden de ruimte en afwisseling hebben zonder PP, dat daar persee dan toch een PP van gemaakt moet worden. Omdat er mensen zijn die haar dat steeds weer vertellen, ze moet er een PP van maken. Zoals zij het heeft werkt het. En voor anderen, zoals die van mij werkt het absoluut niet, waar het bij anderen wel een toevoeging is. Het is alleen geen open discussie meer zoals er hier nu elke keer weer door de PP eigenaren gereageerd wordt. Jullie hebben het over de ouderwetse starre manier van paarden houden door sommige, maar imo de PP mensen zijn net zo star. En schieten zo snel in de verdediging. Leven en leven laten.

Je zegt zelf dat de pp percelen vaak te klein zijn om paarden op te houden. Dat de richtlijn 3/4 hectare is per paard en je dan ziet dat mensen er 3 op 4000 m zetten.
Lijkt mij dat je vindt dat 4000 m3 voor 3 te klein is.
Ik heb trouwens zelf geen pp.

En betreft te klein voor trekpaarden, de mijne rij ik prima rond in alle drie de gangen in een bak van 15x30. Mijn oude merrie rent sowieso niet meer en de 2 jonge kunnen zich prima uitleven op het stuk dat ik heb. Ze kunnen inderdaad geen giga snelle lange galop doen zoals ze heel vroeger op de grote weide van 6 hectare konden (maar eig niet deden behalve bij "gevaar". En bij "gevaar"heb ik liever niet dat ze als een idioot topsnelheden kunnen halen ivm blessures en omheiningen die ze dan te laat opmerken) . Voorheen op de vorige stal kon dat ook niet want de weides waren opgedeeld in kleinere stukken.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:55

Achterom schreef:
De reacties hier bevestigen het beeld wat ik al een hele tijd heb: een PP is vooral handig voor degenen die eigenlijk te weinig grond hebben om je paarden op een fatsoenlijke manier te houden.
Natuurlijk is het beter dan een postzegelpaddock en veel op stal, maar het blijft in mijn ogen een suboptimale oplossing.
Alleen bij hele sobere paarden kan het misschien wel de optimale oplossing zijn, omdat je de grasinname dan beperkt. Een vriendin van me gaat er om die reden wel een aanleggen, logische keuze in haar geval.
En vaak zijn de PP's nog enorm lelijk ook. Natuurlijk zijn er voorbeelden die er mooi uit zien, maar de meeste zijn dat niet. Dan is het niet meer dan een modderig pad en heel veel witte draden door de wei.

Op een gegeven moment zat ik in een topic waar bij iedere nieuwkomer onmiddellijk gezegd werd: waarom maak je geen track om je wei, is echt veel beter hoor :j Voor mij was dat reden om het topic te verlaten.
Ach, zoals met elke hype zal dit ook wel weer overwaaien.

Hier niet, ik vind een track juist handig omdat we teveel wei en gras hebben, dus sluit ik stukken af, maar kunnen ze toch lekker rondscharrelen en rennen op de track en dat doen ze ook. :)
Krijg hier juist complimenten dat mensen het zo mooi vinden. :o Maar ik heb dan ook geen wit draad, maar bruin. ;)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:17

Ik heb geen pp maar ongeveer 8000m2 weide en een paddock.
Heb een paard, een c-pony en een mini.
Maar ik heb wel een track sinds
1.5 jaar rond mijn weide die aan beide kanten uitkomt op de paddock.

Zodra het gras op is of de boel te nat gaat de weide dicht.
Als ik dan zie hoevaak ze een sprintje trekken over de track.
Fantastisch om te zien en die sprintjes trekken deden ze echt niet toen het hele stuk alleen maar weide was.
Ik vind de track echt wel een aanvulling .

Afbeelding

Helaas niet helemaal goed te zien op deze foto.
Het rechthoekige stuk onderin kan gebruikt worden voor longeren/rijden.
Maar regelmatig dat ze hier languit liggen te pitten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:57

Citaat:
De reacties hier bevestigen het beeld wat ik al een hele tijd heb: een PP is vooral handig voor degenen die eigenlijk te weinig grond hebben om je paarden op een fatsoenlijke manier te houden
.

Huh?
Sterk staaltje selectief lezen wat mij betreft.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:17

Ik vind het ook bijzonder hoe je dat er uit kan halen... begrijp me niet verkeerd: er zijn zat postzegels waar paarden op gehouden worden, en waar men dan iets PP achtigs van maakt. Wat dan trouwens wat mij betreft vaak wel een verbetering is t.o.v. hoe het eerder was....op hetzelfde perceel met dezelfde paarden ;)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:52

Punz schreef:
Citaat:
De reacties hier bevestigen het beeld wat ik al een hele tijd heb: een PP is vooral handig voor degenen die eigenlijk te weinig grond hebben om je paarden op een fatsoenlijke manier te houden
.

Huh?
Sterk staaltje selectief lezen wat mij betreft.

Ik snap deze quote wel. Ik neem even ClaudiaHS als voorbeeld. Zij heeft 8000m2 weide en paddock, met een track hier omheen. In de winter staan de weides dicht, en blijft er bijvoorbeeld (geschat)nog maar 800m2 aan ruimte voor de paarden over. Je kunt ze op een paddock zetten van 20x40, of een track maken. Hiermee vergroot je de ruimte niet, maar de afstanden wel. Ze kunnen langere stukken lopen en doordat er meer afstand tussen de paarden kan zitten, zetten veel mensen er ook meer paarden op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:44

QuintaenJojo schreef:
Olympia96 schreef:
Hmmm dit kun je -om verschillende redenen- toch geen blog noemen? *zeurmodus uit*

De ontwikkeling van traditioneel paddockstaren (zeker in de winter) voor een paar uur per dag, naar een leefomgeving die uitdagender is en meer bij de behoefte van paarden past, vind ik zeer positief.

Veel mensen met paarden praten recht wat krom is. Bijvoorbeeld: we staan op een pensionstal en mijn paard wíl niet eens meer dan 2 uur per dag naar buiten. Daar wordt hij echt ongelukkig/gestrest van.
Vaker is het zo dat diegene dit paard op een pensionstal heeft neergezet waar het paard niet langer dan twee uur naar buiten ‘mag’.

Het is een steeds meer achterhaalde gedachte om te denken dat paddock paradises alleen voor de bit- en boomloze alternatieveling zijn. Je kunt er zoveel meer van maken dan een (zand)pad om je weiland heen, waar je paarden in ieder geval een afwisselender, actiever leven in de buitenlucht mee kan geven. Helemaal als je richting het Equi Habitat concept gaat kijken, want dan probeer je op een ‘grotere’ schaal goed te doen (voor meer dan alleen je paard).

Ook dit was voor mij opvallende reactie. Tikje scherp, maar in mijn ogen wel terecht.

En wat ik persoonlijk grappig vond, de eerste opmerking. Je bent de eerste die wat zegt over de 'blog' titel en inderdaad, is het ook niet. Sinds januari ben ik overgestapt van gezondheidsartikelen naar een soort van dagelijkse dilemma's, in de hoop leuke discussies op te starten en voor een ieder (incl. mezelf) goede ideeën op te doen en/of wijzer te worden. Ik rij wel met oogkleppen, maar hoop ze zelf nooit te 'dragen' :)

Ik heb het idee dat je je mening maar op papier hebt gegooid zonder je er echt in te verdiepen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:11

pol013 schreef:
Levita30 schreef:
Gras is helaas niet meer gezond voor onze paarden. Dat komt door de vaak hoge gehalten maar vooral de wisselende gehalten suiker in het gras. Daarnaast komt dat gras slap en zacht is en het daardoor het niet optimaal bijdraagt aan kauwen en het de darmen niet activeert/ prikkelt om hun werk goed te doen.

Verder bevat gras erg weinig droge stof, maar 20 %. Een paard heeft een minimale behoefte van 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof wat belangrijk is om het verteringsstelsel gezond te houden. Dat betekend dat een paard van 500 kg minimaal 37,5 kg gras moet kunnen eten. En dan uiteraard iedere dag!

Vrijwel alle paarden op het gras halen dat niet, omdat er niet iedere dag zoveel gras per paard staat maar ook als dat er wel zou staan worden die paarden uiteraard veel te dik omdat gras erg rijk is.

Zou je dat aub wat willen nuanceren? Mijn paarden doen het top op 12h gras en 12h hooi (van eigen land) én mijn grasland word bemest (en ze worden nog bijgevoerd) 2 Warmbloeden die gewoon lekker aan het werk zijn.
Dus hoewel je stelling best op zal gaan voor veel (sobere) paarden is dit echt geen waarheid voor alle paarden.

Nee dat ga ik zeker niet nuanceren!!!!

Er zijn ook mensen die "het prima doen" met 4 boterhammen met een dikke laag nutella op een dag. Of altijd suiker in de thee of koffie. Dat maakt nutella of suiker nog niet gezond!!

Hooi is gezonder dan gras!

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:19

Levita30 schreef:
Hooi is gezonder dan gras!

Afhankelijk van het soort gras... Je kunt een paard prima 24/7 op gras houden. Wordtie in de zomer wat dikker, in de winter wat dunner. Wat denk je dat ze in de natuur doen?