Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
rina schreef:En hahaha jij gelooft daadwerkelijk dat die draak van mij het open zijn van een wei rond een PP haar niet meer onder de omheining door laat eten?? Sorry maar daar ga je toch echt heel verschrikkelijk fout.
Ik geloof best dat jouw paard dat doet, jij kent je dier het beste en ik heb geen enkele behoefte om op afstand wat anders te gaan lopen beweren dan wat jij met je eigen ogen ziet gebeuren 
rina schreef:En ja ik ben het ook wel eens met diegene die zei dat het meestal percelen zijn die normaal te klein zijn om paarden te houden. Helemaal in het aantal die erop staan. De algemene richtlijn is 3/4 Ha per paard aan wei, en dan zie je "we hebben 4000 m2 en daar staan dan 3 paarden op".
pmarena schreef:Ik zie veel te zwart-wit gedachtes. Ook met een pad rond je wei kan je kiezen voor "geen beperkingen van daar mag je wel komen en daar niet"...je kan immers alles open zetten.
Komop zeg
Maargoed, het moge duidelijk zijn dat dat dus totaal niet mijn mening is.
Maar wat TS doet moet ze lekker zelf weten hoor 

Het rennen doen ze toch liefst op de track omdat dat van die hele lange stukken zijn en ze daar echt lekker van het ene uiteinde van het perceel naar het andere uiteinde kunnen stuiven 
pmarena schreef:Ik vind dat je al een leuke stek hebt...waar ik in jouw situatie direct een pad omheen zou leggen.
Gewoon omdat het ècht heel leuk is voor de ponies en wat extra sjeu aan het geheel geeft. Helemaal als je ook delen van het pad aan het oog onttrekt zodat het allemaal wat interessanter wordt en ze toch altijd nieuwsgierig gaan kijken wat "daar achter" gebeurt
Ik vind het ook handig. Hier ook maar 2 ponies en omdat je ze niet helemaal vol wilt laten vreten en je ook nog te maken hebt met slechte bodem soms door aanhoudende regen, mogen ze gewoon niet 24/7/365 op de wei rondbanjeren.
Dankzij het looppad kunnen ze dan toch nog in alle uithoeken van het terrein komen, en dat vinden ze leuk: lekker veel rondlopen en even ergens anders gaan kijken. Je kan ook beter doseren, dan het ene stukje wei open, dan het andere stuk. Dankzij de paden en stukken zand wordt het terrein direct verdeeld. En als je stiekem een wei open zet dan blijven ze toch wat rondlopen om te checken of ze ergens een wei in kunnen![]()
Ze kunnen hier altijd in de stallen, op de bestrating en in het zand.
Vrijwel het hele jaar ook op het pad. En welke wei en voor hoe lang open staat is wisselend en dat is puur voor het eten en in het gras liggen eigenlijk. Voor de beweging hebben ze de stukken zand en het pad
Mogen je dieren jaarrond eigenlijk altijd op de wei dan kan ik me voorstellen dat je er niet zoveel meerwaarde in ziet. Maar hier zitten we op klei en dankzij de looppaden kunnen ze toch nog heel veel lopen, over het hele terrein, ook wanneer ze de wei niet op mogen om welke reden dan ook. Dat vind ik een enorm voordeel
Een PP kan je het niet noemen, maar hier kan ik toch wel de meerwaarde van inzien. Olympia96 schreef:Hmmm dit kun je -om verschillende redenen- toch geen blog noemen? *zeurmodus uit*
De ontwikkeling van traditioneel paddockstaren (zeker in de winter) voor een paar uur per dag, naar een leefomgeving die uitdagender is en meer bij de behoefte van paarden past, vind ik zeer positief.
Veel mensen met paarden praten recht wat krom is. Bijvoorbeeld: we staan op een pensionstal en mijn paard wíl niet eens meer dan 2 uur per dag naar buiten. Daar wordt hij echt ongelukkig/gestrest van.
Vaker is het zo dat diegene dit paard op een pensionstal heeft neergezet waar het paard niet langer dan twee uur naar buiten ‘mag’.
Het is een steeds meer achterhaalde gedachte om te denken dat paddock paradises alleen voor de bit- en boomloze alternatieveling zijn. Je kunt er zoveel meer van maken dan een (zand)pad om je weiland heen, waar je paarden in ieder geval een afwisselender, actiever leven in de buitenlucht mee kan geven. Helemaal als je richting het Equi Habitat concept gaat kijken, want dan probeer je op een ‘grotere’ schaal goed te doen (voor meer dan alleen je paard).
QuintaenJojo schreef:Heb alles gelezen, toch interessante dicussie, soms even jammer als er over woorden gevallen wordt, maar tot mijn eigen verbazing klinkt zo'n track om het weiland heen toch interessant. Ook wij staan op klei, dus weiland gaat rond 1 januari dicht voor ze, om t gras weer een kans te geven, de wintermaanden staan ze s nachts op stal. Overdag staan ze tot april/ mei op kaal en relatief klein stuk(ongeveer 1500 vierkante mtr) en slaat elk jaar weer de verveling
toe. En daar kan zo'n track misschien toch de oplossing zijn. Wel even een uitdaging om daar ook stroom op te krijgenEen PP kan je het niet noemen, maar hier kan ik toch wel de meerwaarde van inzien.
Dan hebben ze een pad van ongeveer 600 mtr die dan begint en eindigt in hun winterbasis wei en ben benieuwd of ik dan gedragsverandering zie bij ze.
Op de meeste percelen komt er toch een moment dat de wei beter dicht kan. En dan moeten de dieren bij hun paddock / winterweitje blijven en dat is vaak best saai. Dan merk je hier echt dat die dieren wat missen... ook al staan ze best al heel fijn vergeleken met veel andere paarden 
Terwijl het voor het gras beter zou zijn als ze daar echt even vanaf zouden blijven. Nou dan is dat pad dus ideaal: in plaats van een winterweitje (allebei kan natuurlijk ook
) geef je een pad op, kan hetzelfde aantal m2 zijn maar doordat ze daarmee wèl nog langs de randen van het hele terrein kunnen lopen hebben ze veel minder het idee dat ze opgesloten staan en blijven ze ook veel vrolijker tussen de oortjes 
Voor mij was dat reden om het topic te verlaten.Duhelo schreef:wij hebben dit precies hetzelfde. Pp is niet mogelijk vanwege regels en eisen eigenaar land, hier doen onze paardjes het prima op.Iemand zei hier 3/4 hectare per paard en 4000 m2 met 3 paarden "kan niet".
Dat vind ik persoonlijk wat overtrokken. Ik had 1.5 hectare voor 4 paarden en nu verhuisd naar 4000m2 voor 3 paarden. Er is ruimte zat. Alleen niet voldoende voor het ganse jaar (of de ganse zomer) gras a volonte.
Hoeft ook niet, 2 trekpaarden en een pre die beter soberder gevoerd worden.
Maar we zetten gewoon weide per weide (30x60 per stuk vermoed ik) open in het verlengde van de paddock. En als het gras zo ver op is dat er geen meer zal teruggroeien krijgen ze het ganse terrein tot het te nat wordt.
Ik had ook graag meer gras gezien. Maar kwa ruimte is dit echt prima hoor.
rina schreef:@Duhelo lezen is ook een kunst.
Er stond nl nergens dat 3/4 Ha per paard moest zijn. Er stond de algemene regel is 3/4 Ha per paard aan wei. En er stond ook nergens dat 4000 m2 met 3 paarden "Kan niet".rina schreef:En ja ik ben het ook wel eens met diegene die zei dat het meestal percelen zijn die normaal te klein zijn om paarden te houden. Helemaal in het aantal die erop staan. De algemene richtlijn is 3/4 Ha per paard aan wei, en dan zie je "we hebben 4000 m2 en daar staan dan 3 paarden op".
Waar in dat stukje staat er kan niet??? toe eens. En waar zeg ik dat 3/4 Ha per paard verplicht is? Daarbij ben ik ook steeds diegene die zegt dat het heel paardafhankelijk is wat er voor dat dier wel of niet werkt. En of een PP zou werken of niet.
Jullie die een PP hebben moeten echt niet steeds zo in de verdediging schieten. Er is niemand die het systeem afrekent. Het is alleen niet heilig.
Maar eerlijk 4000 m2 voor 2 trekpaarden vind ik persoonlijk wel te weinig. Op zon kleine ruimte hebben die nooit de kans om echt een sprintje te trekken. Dat zijn nl geen kleine paardjes meer die super lenig zijn. Ja hun voederbehoefte is anders, en ze doen het beter op niet zoveel vette wei, maar bewegen is ook voor hun belangrijk, alleen op zon stuk zijn die in een paar galopsprongen aan de andere kant. Ik heb met zulke paarden gewerkt en de exemplaren die die dag niet gewerkt hadden wilden toch echt wel even uit hun plaat zo af en toe. En voor mij geen gaver gezicht dan een trekpaard als een gek een sprintje zien trekken op een grooooooot weiland.pmarena schreef:Ik zie veel te zwart-wit gedachtes. Ook met een pad rond je wei kan je kiezen voor "geen beperkingen van daar mag je wel komen en daar niet"...je kan immers alles open zetten.
Pmarena je eigen woorden. En ik was de enigste hier die daarop reageerde met dat zelfs een open wei met track geen reden zou zijn niet onder de omheining te duiken.
Maar nogmaals, een PP is in sommige gevallen echt geen verkeerd ding. Alleen is het niet heilig. En ik zie geen reden dat als iemand een fijne plek heeft zoals de TS waar de paarden de ruimte en afwisseling hebben zonder PP, dat daar persee dan toch een PP van gemaakt moet worden. Omdat er mensen zijn die haar dat steeds weer vertellen, ze moet er een PP van maken. Zoals zij het heeft werkt het. En voor anderen, zoals die van mij werkt het absoluut niet, waar het bij anderen wel een toevoeging is. Het is alleen geen open discussie meer zoals er hier nu elke keer weer door de PP eigenaren gereageerd wordt. Jullie hebben het over de ouderwetse starre manier van paarden houden door sommige, maar imo de PP mensen zijn net zo star. En schieten zo snel in de verdediging. Leven en leven laten.
Achterom schreef:De reacties hier bevestigen het beeld wat ik al een hele tijd heb: een PP is vooral handig voor degenen die eigenlijk te weinig grond hebben om je paarden op een fatsoenlijke manier te houden.
Natuurlijk is het beter dan een postzegelpaddock en veel op stal, maar het blijft in mijn ogen een suboptimale oplossing.
Alleen bij hele sobere paarden kan het misschien wel de optimale oplossing zijn, omdat je de grasinname dan beperkt. Een vriendin van me gaat er om die reden wel een aanleggen, logische keuze in haar geval.
En vaak zijn de PP's nog enorm lelijk ook. Natuurlijk zijn er voorbeelden die er mooi uit zien, maar de meeste zijn dat niet. Dan is het niet meer dan een modderig pad en heel veel witte draden door de wei.
Op een gegeven moment zat ik in een topic waar bij iedere nieuwkomer onmiddellijk gezegd werd: waarom maak je geen track om je wei, is echt veel beter hoorVoor mij was dat reden om het topic te verlaten.
Ach, zoals met elke hype zal dit ook wel weer overwaaien.
Maar ik heb dan ook geen wit draad, maar bruin.

Punz schreef:.Citaat:De reacties hier bevestigen het beeld wat ik al een hele tijd heb: een PP is vooral handig voor degenen die eigenlijk te weinig grond hebben om je paarden op een fatsoenlijke manier te houden
Huh?
Sterk staaltje selectief lezen wat mij betreft.
QuintaenJojo schreef:Olympia96 schreef:Hmmm dit kun je -om verschillende redenen- toch geen blog noemen? *zeurmodus uit*
De ontwikkeling van traditioneel paddockstaren (zeker in de winter) voor een paar uur per dag, naar een leefomgeving die uitdagender is en meer bij de behoefte van paarden past, vind ik zeer positief.
Veel mensen met paarden praten recht wat krom is. Bijvoorbeeld: we staan op een pensionstal en mijn paard wíl niet eens meer dan 2 uur per dag naar buiten. Daar wordt hij echt ongelukkig/gestrest van.
Vaker is het zo dat diegene dit paard op een pensionstal heeft neergezet waar het paard niet langer dan twee uur naar buiten ‘mag’.
Het is een steeds meer achterhaalde gedachte om te denken dat paddock paradises alleen voor de bit- en boomloze alternatieveling zijn. Je kunt er zoveel meer van maken dan een (zand)pad om je weiland heen, waar je paarden in ieder geval een afwisselender, actiever leven in de buitenlucht mee kan geven. Helemaal als je richting het Equi Habitat concept gaat kijken, want dan probeer je op een ‘grotere’ schaal goed te doen (voor meer dan alleen je paard).
Ook dit was voor mij opvallende reactie. Tikje scherp, maar in mijn ogen wel terecht.
En wat ik persoonlijk grappig vond, de eerste opmerking. Je bent de eerste die wat zegt over de 'blog' titel en inderdaad, is het ook niet. Sinds januari ben ik overgestapt van gezondheidsartikelen naar een soort van dagelijkse dilemma's, in de hoop leuke discussies op te starten en voor een ieder (incl. mezelf) goede ideeën op te doen en/of wijzer te worden. Ik rij wel met oogkleppen, maar hoop ze zelf nooit te 'dragen'
pol013 schreef:Levita30 schreef:Gras is helaas niet meer gezond voor onze paarden. Dat komt door de vaak hoge gehalten maar vooral de wisselende gehalten suiker in het gras. Daarnaast komt dat gras slap en zacht is en het daardoor het niet optimaal bijdraagt aan kauwen en het de darmen niet activeert/ prikkelt om hun werk goed te doen.
Verder bevat gras erg weinig droge stof, maar 20 %. Een paard heeft een minimale behoefte van 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof wat belangrijk is om het verteringsstelsel gezond te houden. Dat betekend dat een paard van 500 kg minimaal 37,5 kg gras moet kunnen eten. En dan uiteraard iedere dag!
Vrijwel alle paarden op het gras halen dat niet, omdat er niet iedere dag zoveel gras per paard staat maar ook als dat er wel zou staan worden die paarden uiteraard veel te dik omdat gras erg rijk is.
Zou je dat aub wat willen nuanceren? Mijn paarden doen het top op 12h gras en 12h hooi (van eigen land) én mijn grasland word bemest (en ze worden nog bijgevoerd) 2 Warmbloeden die gewoon lekker aan het werk zijn.
Dus hoewel je stelling best op zal gaan voor veel (sobere) paarden is dit echt geen waarheid voor alle paarden.