Vermagerde Konikpaarden in Spanje opnieuw verhuisd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:30

Esther_r20 schreef:
Was het niet dat deze stichting ze juist naar Spanje wilde halen? Omdat er in span je ruimte genoeg zou zijn. Er is toen al op diverse fora vermeld dat er wel ruimte is maar geen voldoende voedsel, maar dat was allemaal een negatieve benadering. En zie het resultaat.....

Ja, dit was de stichting die ze naar Spanje wilde halen maar waar ze dus niet eerst heen zijn gegaan.
SBB heeft ze naar iemand anders gedaan en daar zijn ze zo achteruit gegaan. Nu zijn ze nog maar kort bij de nieuwe stichting dus kun je nog niet zeggen wat het resultaat hier is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:31

Rakkie123 schreef:
De dieren in wit rusland hebben hun plaatsje aan de roofdierenontbijttafel al gekregen ... ze hebben niet voldoende tijd op te vetten, terrein te verkennen etc om de winter door te komen.

Onwaarschijnlijk: ze zijn in goede conditie afgeleverd en 'terrein verkennen' is een nogal vermenselijkt idee.

Maar ik snap ook niet zo goed het fanatisme waarmee alles hoe dan ook fout is. Wat wil je dan bereiken? Is dat niet meer boosheid om de boosheid op zich?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:36

Calimero_ schreef:
Esther_r20 schreef:
Was het niet dat deze stichting ze juist naar Spanje wilde halen? Omdat er in span je ruimte genoeg zou zijn. Er is toen al op diverse fora vermeld dat er wel ruimte is maar geen voldoende voedsel, maar dat was allemaal een negatieve benadering. En zie het resultaat.....

Ja, dit was de stichting die ze naar Spanje wilde halen maar waar ze dus niet eerst heen zijn gegaan.
SBB heeft ze naar iemand anders gedaan en daar zijn ze zo achteruit gegaan. Nu zijn ze nog maar kort bij de nieuwe stichting dus kun je nog niet zeggen wat het resultaat hier is.

Ah oké, ik had begrepen dat het hetzelfde gebied is waar de stichting ze heen had willen halen alleen onder een andere beheerder.

Resultaat zal snel goedkomen met voldoende goed ruwvoer. Nu nog een bestemming vinden voor ze

okdoei

Re: Vermagerde Konikpaarden in Spanje opnieuw verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:41

wat een gezeik met die beesten, ze hadden ze gewoon in Nederland af moeten schieten.
Dit lijkt me ook niet bepaald paardwaardig dit getrek en gedoe met beesten die niks gewend zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:48

Shadow0 schreef:
Rakkie123 schreef:
De dieren in wit rusland hebben hun plaatsje aan de roofdierenontbijttafel al gekregen ... ze hebben niet voldoende tijd op te vetten, terrein te verkennen etc om de winter door te komen.

Onwaarschijnlijk: ze zijn in goede conditie afgeleverd en 'terrein verkennen' is een nogal vermenselijkt idee.

Maar ik snap ook niet zo goed het fanatisme waarmee alles hoe dan ook fout is. Wat wil je dan bereiken? Is dat niet meer boosheid om de boosheid op zich?

Bovendien lopen ze in een prachtig gebied waar ook allerlei hertensoorten lopen en die overleven ook. Natuurlijke selectie. Precies wat ze bij de OVP voor ogen hadden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:30

janderegelaa schreef:
Shadow0 schreef:

Bovendien lopen ze in een prachtig gebied waar ook allerlei hertensoorten lopen en die overleven ook. Natuurlijke selectie. Precies wat ze bij de OVP voor ogen hadden.

Ach in de ovp is er ook genoeg dat wel overleeft. Het verschilt is vooral dat de beesten in wit rusland doodgaan zonder dat er een clubje toekijkt en ach en wee roept..

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:07

Shadow0 schreef:
Rakkie123 schreef:

Het waren niet mijn ideeen :+ maar die van de organisatie en politiek zelf.
Ze betreden hun eigen regels met voeten....
Overigens, was de conditie niet goed voor de dieren in de kraal door diverse omstandigheden.

Maakt ze niet geloofwaardiger....

De tijd zal leren maar volgens de theorieën van henzelf, is het gedoemd te mislukken....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:40

Even een paar correcties.

Vooropgesteld dat ik geen fan ben van de werkwijze van Laura Hoitsema, die inderdaad heel graag in de belangstelling staat om donaties binnen te halen. Zij zit al lang niet meer dicht bij het getroffen gebied maar 7 uur verderop. De Konikspaarden staan dus ook niet tot de borst in het water.

Ik woon zelf wel heel dichtbij en de paarden uit het gebied stonden vaak inderdaad tot het hoofd in het water. Maar alle eer voor het Spaanse leger wat enorm veel dieren gered heeft. Paarden worden gewoon lokaal opgevangen in de regio.

En wat betreft de OVP, daar had men gewoon veel eerder paarden uit hun lijden moeten verlossen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:09

Goh..wat een verrassing dat dit mis ging...not....

En castreren van paarden met conditiescore 2!?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:43

Ik wil toch nog even opmerken dat het niet nodig is om Annemieke onderuit te halen of te kleineren. Deze vrouw heeft wel degelijk dingen bereikt, en of het nu goed of slecht uitpakt, de grote grazers verdwijnen uit de OVP, dát was de bedoeling, dat Laura zich opeens opwerpt vond ik wel bedenkelijk overigens. Ik sta niet achter deze vrouw. Maar alle partijen hooi destijds naar de OVP ( samen met Cynthia destijds en anderen) en nu ook een partij naar Spanje wordt wel door Annemieke geregeld evenals bloedafnames etc etc.
En voor wie Annemieke niet kent: deze vrouw heeft echt prive geen geld nodig dus insinueren dat donaties niet op de juiste plek komen vind ik erg onterecht! Er zijn al genoeg dingen door haar prive gedaan. Verder gebruikt Annemieke wél haar kennis, haar connecties etc in de sport/bekend Nederland om commercials , advertenties in Telegraaf etc te maken en een grote dolgroep te bereiken. een ander was dat niet gelukt.

leonardo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 10:55

Vraag mij nog steeds af waarom particulieren in Nederland NIET in aanmerking kwamen voor aankoop
van een Konik..
Adoptie was immers ook nog een mogenlijkheid geweest met evt.nazorg .
Was de paardjes in ieder geval een hoop stress vanwege het transport naar Spanje bespaard gebleven, en
ze zouden hier bij de ECHTE paardenliefhebbers een stuk beter af zijn, vwb liefde, aandacht en vooral.. voldoende te eten!!!!!!!!!!!!
Kortom, vind dit te triest voor woorden., en helaas voor de paardjes... een gebed zonder einde!
Mijn hart huilt....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:20

Dan moeten ze wennen aan een box als je pech hebt staan ze alleen gaan ze van de een na de andere adres wa t toch te moeilijk. Ect ect

Een volledige groep samen naar een anderde gebied is het mooiste

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:49

Christiene schreef:
Dan moeten ze wennen aan een box als je pech hebt staan ze alleen gaan ze van de een na de andere adres wa t toch te moeilijk. Ect ect

ach, dat lukt anders met de mustangs uit amerika anders prima, zie de mustang makeovers in amerika en duitsland, jonge dieren maar ook ouderen, bij de laatste lichting zat zelfs een merrie van 9 jaar.
https://www.facebook.com/mustangmakeovergermany/

en dat zijn echt wilde dieren, die voordat ze gevangen werden nog nooit in aanraking zijn geweest, niet zoals de konikpaarden semi wild en mensen kennen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:45

janderegelaa schreef:
Arabesk schreef:
Hou op met het heen en weer slepen van die paarden, breng ze naar de slager en verkoop het vlees. Klaar.

Het slachthuis waar ze normaal heengaan is spontaan afgebrand net als de vrachtwagen die ze normaal haalt. Geen flauwekul.

|o

En heel Nederland is ineens vegetariër, djeeezzzz.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:37

speurneusc schreef:
Christiene schreef:

ach, dat lukt anders met de mustangs uit amerika anders prima, zie de mustang makeovers in amerika en duitsland, jonge dieren maar ook ouderen, bij de laatste lichting zat zelfs een merrie van 9 jaar.
https://www.facebook.com/mustangmakeovergermany/

en dat zijn echt wilde dieren, die voordat ze gevangen werden nog nooit in aanraking zijn geweest, niet zoals de konikpaarden semi wild en mensen kennen.

En toch is het precies andersom. Die Mustangs stammen wel van gedomesticeerdenpaarden af en de Konink niet. Het is ook bijna niet doen om ze zadelmak te maken. Een enkeling lukt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:09

janderegelaa schreef:
En toch is het precies andersom. Die Mustangs stammen wel van gedomesticeerdenpaarden af en de Konink niet. Het is ook bijna niet doen om ze zadelmak te maken. Een enkeling lukt.

Bijna. Die mustangs zijn verwilderde gedomesticeerde paarden en die koniks ook. Alleen zijn die laatste pas veel recenter gefokt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:10

oomens schreef:
janderegelaa schreef:

Bijna. Die mustangs zijn verwilderde gedomesticeerde paarden en die koniks ook. Alleen zijn die laatste pas veel recenter gefokt.

Ik vraag me af hoe groot de factor kunde is in dat verschil, want beide zijn al generaties lang niet geselecteerd op hanteerbaarheid door mensen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:15

Nou in elk geval niet bij de de gemiddelde particulier zal het lukken. Laat staan dat ze compleet de boel afbreken of zich zelf verwonden in een stal of wei in een vreemde groep of alleen. Of in elk geval stress genoeg. Alleen op een trailer is anders dan in een groep op de vrachtwagen.

Maar hier blijft men toch over verdeeld kwa meningen. Veel willen het allerbeste voor ze dat wel. Maar wat en hoe dat is verschild in meningen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:46

leonardo3 schreef:
Vraag mij nog steeds af waarom particulieren in Nederland NIET in aanmerking kwamen voor aankoop
van een Konik..
Was de paardjes in ieder geval een hoop stress vanwege het transport naar Spanje bespaard gebleven, en
ze zouden hier bij de ECHTE paardenliefhebbers een stuk beter af zijn, vwb liefde, aandacht en vooral.. voldoende te eten!!!!!!!!!!!!
Kortom, vind dit te triest voor woorden., en helaas voor de paardjes... een gebed zonder einde!
Mijn hart huilt....

Waarom zou je dat willen?
Deze paarden zijn gewend aan familiegroepen, relatief veel ruimte en zijn uitgeselecteerd om met weinig eten in leven te blijven.

Die moet je niet op een pp of in een box willen zetten. Vrijwel al het voer is te rijk voor ze en hun familieleden inclusief de vorm van paardenstal die "ze spreken" verbreek je.

Paarden zijn al geen gewichtsdrager maar deze al helemaal niet.

Liefde en aandacht is een menselijke emotie, hebben paarden niet nodig voor een gelukkig paardwaardig leven.

Mensen moeten niet alles willen redden. Wat iets anders is dan dieren laten lijden. Dood is welzijnsneutraal en kan lijden voorkomen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:07

oomens schreef:
janderegelaa schreef:

Nee, klopt niet. De Konik is geen gedomesticeerd paard en nooit geweest ook. De Konik is ook niet door de mens gefokt.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Konik

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:10

fransje23 schreef:
leonardo3 schreef:
van een Konik..
Mijn hart huilt....

Waarom zou je dat willen?
Deze paarden zijn gewend aan familiegroepen, relatief veel ruimte en zijn uitgeselecteerd om met weinig eten in leven te blijven.

Die moet je niet op een pp of in een box willen zetten. Vrijwel al het voer is te rijk voor ze en hun familieleden inclusief de vorm van paardenstal die "ze spreken" verbreek je.

Paarden zijn al geen gewichtsdrager maar deze al helemaal niet.

Liefde en aandacht is een menselijke emotie, hebben paarden niet nodig voor een gelukkig paardwaardig leven.

Mensen moeten niet alles willen redden. Wat iets anders is dan dieren laten lijden. Dood is welzijnsneutraal en kan lijden voorkomen.

Dat is ook wat ik ook groten deels bedoel. Dat schaars en weinig eten is ook goede punt .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:12

janderegelaa schreef:
Nee, klopt niet. De Konik is geen gedomesticeerd paard en nooit geweest ook. De Konik is ook niet door de mens gefokt.

Wel mooi dat de 'bron' die je aanhaalt nog even mijn punt onderstreept. De Engelstalige pagina is er trouwens wat uitgebreider over, maar in jouw link staat het mooi:
Citaat:
Uit recent onderzoek is gebleken dat de Poolse konik niet de meest recente afstammeling is van het Europese wilde paard en daar ook niet het meest op lijkt.[1][2]Mythologisering en beeldvorming rond het uiterlijk van het wilde paard en de vermeende ontstaansgeschiedenis van de Poolse konik hebben decennialang de werkelijke feiten hieromtrent verhuld.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:18

oomens schreef:
janderegelaa schreef:

Wel mooi dat de 'bron' die je aanhaalt nog even mijn punt onderstreept. De Engelstalige pagina is er trouwens wat uitgebreider over, maar in jouw link staat het mooi:
Citaat:
Uit recent onderzoek is gebleken dat de Poolse konik niet de meest recente afstammeling is van het Europese wilde paard en daar ook niet het meest op lijkt.[1][2]Mythologisering en beeldvorming rond het uiterlijk van het wilde paard en de vermeende ontstaansgeschiedenis van de Poolse konik hebben decennialang de werkelijke feiten hieromtrent verhuld.

Ik wilde inderdaad al zeggen, een konik is een poging van de mens om de tarpan terug te fokken, waarbij Poolse gedomesticeerde paarden werden geselecteerd op uiterlijke kenmerken die bij de tarpan hoorde.
Simpel gezegd het door mensen gemaakte wilde paard dus.

Zelfde principe als het terugfokken van de oeros met moderne rassen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:29

janderegelaa schreef:

Mijn rassenboekje uit 1994 geeft aan dat het een lokale boerenwerkpony is en er ook een scheut arabisch bloed in zit. En een andere dat ze ook op staatsstoeterijen gefokt werden. (Ver)wilde(rde) paardenkuddes bestaan ook eigenlijk niet in Europa (misschien Dulmen uitgezonderd), wel recenter uitgezette dieren voor begrazingsdoelen. Graasrechten voor groot vee zijn ouder, maar daar is selectie op gebruiksdieren voor bv rij en trekwerk van toepassing. Zou mij niks verbazen als zo'n selectie en manier van houden ook voor konik de werkelijkheid was.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:34

Je komt toch regelmatig Koniks tegen die bereden worden, ze staan bekend als erg werkwillige paardjes.
Er zijn wel meer verwilderde paarden die uit de natuur worden gehaald en fijne rijpaarden worden, kijk naar de mustangs, de camargues, de ijslanders.....

En het valt weer op dat de mensen die werkelijk wat doen aan de situatie, onderuit gehaald worden....
Bij voorkeur door mensen die zelf geen flikker doen behalve kletsen :+