Pipodipo schreef:Esther schreef:Terwijl je daarmee bezig bent...Hij had het over de vrije keuze voor een dier, dat ze die niet hebben. Als mens zou je die wel hebben.
Nou ik ga maar eens proberen of ik een hutje op de hei kan bouwen om daar te wonen, eens zien hoeveel vrije keuze ik heb... Men kan zich ook afvragen of het wel zoveel beter met paarden zou gaan als ze vrije keuze zouden hebben over hun leven. En datzelfde geldt voor alle andere huis- en boerderijdieren eigenlijk ook.
Objectief gezien niet. Paarden zijn gigantisch duur om te houden en als je er "niks mee kan" houdt het voor heel veel mensen denk ik op.
Buiten dat zijn (top)sportpaarden fysiek op hun top, en worden ze mentaal ook voldoende uitgedaagd. Paarden zijn misschien wel geconditioneerd, maar er zijn zeker genoeg die plezier halen uit hun werk, anders kwamen ze niet op dat niveau.
Over het ethische stuk valt zeker te twijfelen want dwang/manipulatie komt er altijd bij kijken, maar ik denk niet dat het zo dramatisch is gesteld als sommige hier zeggen.
. Men kan zich ook afvragen of het wel zoveel
Waar?[/quote]
) wanneer bijvoorbeeld een hond blij is en iets leuk vindt. Paarden zijn wat dat betreft een stuk slechter af te lezen. Ik kan me goed voorstellen dat ook meewerkt.
Maar ik denk dat het goed is om hierbij ook vanuit andere standpunten te kijken.