soesita schreef:Wat doen wij ruiters eigenlijk als we een sprintje over een (stoppel)veld trekken?
Uh, dat doen we toch niet allemaal? Ik niet in elk geval.
Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
soesita schreef:xHaithi schreef:Je zou dit eerder kunnen vergelijken met iemand die met zijn paard in de tuin van een ander gaat rondrijden zonder toestemming. De eigenaar van die tuin zal zeer terecht kwaad zijn, bv. door de schade die het paard aanricht aan het gazon of het gevaar dat het paard vormt voor aanwezige kinderen en huisdieren.
Daarom maak ik eveneens de vergelijking met het paardrijden over een (stoppel)veldje.
Maar waar het mij uiteindelijk om gaat is deze: blijkbaar zijn ballonvaarders zich te weinig bewust van de schade die ze kunnen aanrichten. Dus is het slimmer om het ze te gaan vertellen en samen naar oplossingen te gaan zoeken, dan gaan lopen roeptoeteren dat ze overlast veroorzaken en dus moeten "kappen met hun hobby die niet meer van deze tijd is" Want dan bevinden we ons als ruiters in gevaarlijk vaarwater.
Shae schreef:soesita schreef:Wat doen wij ruiters eigenlijk als we een sprintje over een (stoppel)veld trekken?
Uh, dat doen we toch niet allemaal? Ik niet in elk geval.
soesita schreef:xHaithi schreef:Je zou dit eerder kunnen vergelijken met iemand die met zijn paard in de tuin van een ander gaat rondrijden zonder toestemming. De eigenaar van die tuin zal zeer terecht kwaad zijn, bv. door de schade die het paard aanricht aan het gazon of het gevaar dat het paard vormt voor aanwezige kinderen en huisdieren.
Daarom maak ik eveneens de vergelijking met het paardrijden over een (stoppel)veldje.
Maar waar het mij uiteindelijk om gaat is deze: blijkbaar zijn ballonvaarders zich te weinig bewust van de schade die ze kunnen aanrichten. Dus is het slimmer om het ze te gaan vertellen en samen naar oplossingen te gaan zoeken, dan gaan lopen roeptoeteren dat ze overlast veroorzaken en dus moeten "kappen met hun hobby die niet meer van deze tijd is" Want dan bevinden we ons als ruiters in gevaarlijk vaarwater.
Shae schreef:Blussem schreef:Ik hoop dat dit zelfs verboden wordt.
Luchtballonen is niks mis mee, maar dan wel landen en opstijgen op eigen terrein.
![]()
En aangezien dat laatste niet kan is dit niet meer van deze tijd. Ga maar lekker op het platteland in Frankrijk vliegen ofzo, of ergens anders waar wél plek is.
Daphne__ schreef:Bijzonder dat een ballonvaarder zonder problemen op andermans eigendom mag parkeren, maar als jij dat dan doet op hun eigendom, liggend op jouw eigendom (volg je het nog), dan is het asociaal.
verootjoo schreef:Dat is de openbare weg en dat vind ik echt een verschil. Iedereen mag daarvan gebruik maken.
Ook die irritante wielrenners waar er vast ook wel een paar goede van zijn
Maar met zo’n gevaarte neerstrijken op andermans terrein; ik vind dat niet kunnen nee...
CestLaVie_97 schreef:verootjoo schreef:Dat is de openbare weg en dat vind ik echt een verschil. Iedereen mag daarvan gebruik maken.
Ook die irritante wielrenners waar er vast ook wel een paar goede van zijn
Maar met zo’n gevaarte neerstrijken op andermans terrein; ik vind dat niet kunnen nee...
Dus als ze dat ding de volgende keer midden op de weg parkeren is het wel goed? Iedereen mag er immers gebruik van maken zeg je.
Ik snap zelf ook wel dat dit een heel flauw voorbeeld is maar waarom altijd gelijk zo desastreus zijn. Wij ruiters geven niet altijd een goed visitekaartje af en dat doen wielrenners en ballonvaarders ook niet, maar laten we elkaar gewoon respecteren. Die paar rotte appels die er tussen zitten komen zichzelf echt nog wel een keer tegen.
verootjoo schreef:CestLaVie_97 schreef:
Dus als ze dat ding de volgende keer midden op de weg parkeren is het wel goed? Iedereen mag er immers gebruik van maken zeg je.
Ik snap zelf ook wel dat dit een heel flauw voorbeeld is maar waarom altijd gelijk zo desastreus zijn. Wij ruiters geven niet altijd een goed visitekaartje af en dat doen wielrenners en ballonvaarders ook niet, maar laten we elkaar gewoon respecteren. Die paar rotte appels die er tussen zitten komen zichzelf echt nog wel een keer tegen.
Iedereen mag er gebruik van maken volgens de regels ja. Natuurlijk mag je je ballon niet midden op de weg parkeren.
Maar je mag je vrachtwagen ook niet midden op de weg parkeren.
Maar vind jij het zelf dan niet heel raar om een ballon op andermans prive terrein te laten landen?
Of is het voor jou geen probleem als ze in je tuin landen?
CestLaVie_97 schreef:Uh ja, want wij paardenmensen gaan wel altijd netjes om met andermans terrein of openbaar terrein natuurlijk. Mijn schoonmoeder is met haar fiets gevallen toen ze een hoop mest wilde ontwijken op het fietspad en is gevallen, breekt vervolgens haar heup en is lang arbeidsongeschikt. Tuurlijk ruimt 99% van ons de mest op de weg wel op, maar een groot deel van de ballonvaarders is wel gewoon netjes en weet waar hij beter wel of niet kan landen. Maar dat haalt bokt natuurlijk niet, dat haalt de media ook niet. Wat soesita zegt, wij horen eigenlijk ook niet meer thuis op de weg met onze paarden, het is er gewoon te druk. Maar als iedereen gewoon probeert rekening met elkaar te houden komt het wel goed en kan iedereen fijn zijn hobby blijven uitoefenen. Want boehoe die stoute ballonvaarders ook altijd, wij paardenmensen zijn natuurlijk noooooit iemand anders tot last.
Onali schreef:CestLaVie_97 schreef:Uh ja, want wij paardenmensen gaan wel altijd netjes om met andermans terrein of openbaar terrein natuurlijk. Mijn schoonmoeder is met haar fiets gevallen toen ze een hoop mest wilde ontwijken op het fietspad en is gevallen, breekt vervolgens haar heup en is lang arbeidsongeschikt. Tuurlijk ruimt 99% van ons de mest op de weg wel op, maar een groot deel van de ballonvaarders is wel gewoon netjes en weet waar hij beter wel of niet kan landen. Maar dat haalt bokt natuurlijk niet, dat haalt de media ook niet. Wat soesita zegt, wij horen eigenlijk ook niet meer thuis op de weg met onze paarden, het is er gewoon te druk. Maar als iedereen gewoon probeert rekening met elkaar te houden komt het wel goed en kan iedereen fijn zijn hobby blijven uitoefenen. Want boehoe die stoute ballonvaarders ook altijd, wij paardenmensen zijn natuurlijk noooooit iemand anders tot last.
Raar vergelijkingsmateriaal. Die ballon komt op eigen terrein terecht, al dan niet met toestemming.
De weg is openbaar en dus gebruik voor iedereen die op die betreffende weg mag komen.
Onali schreef:Maar nogmaals ik voer mijn hobby uit voor de daar bestemde plek, het bos. Is openbaar.
Zij voeren hun hobby uit door gebruik te maken van andermans eigendom.
Dat is totaal anders.
CestLaVie_97 schreef:Onali schreef:Maar nogmaals ik voer mijn hobby uit voor de daar bestemde plek, het bos. Is openbaar.
Zij voeren hun hobby uit door gebruik te maken van andermans eigendom.
Dat is totaal anders.
Ja soms wordt er overlast ervaren door het landen van zon ballon. Maar soms wordt er ook overlast ervaren van de troep die wij als ruiters met ons paard achter kunnen laten in het bos. Dat het een openbare plek is maakt helemaal niks uit, want daar hebben andere mensen er ook last van. Ik wil hiermee het gedrag van sommige piloten niet goedpraten, ik wil hier alleen mee aangeven dat elke hobby overlast kan geven en we niet gelijk alles waar we last van hebben in de hoogste boom moeten hangen. Als je zon overlast van die ballonnen hebt, bel betreffende vaarder eens op, nodig hem uit voor de koffie en leg uit waarom. Wedden dat het grootste deel jouw land in het vervolg overslaat? Het zijn echt niet zulke monsters zoals hier beweerd word hoor.