Ruzie tussen ballonvaarder en fokker over landing in weiland

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:23

soesita schreef:
Wat doen wij ruiters eigenlijk als we een sprintje over een (stoppel)veld trekken? :+

Uh, dat doen we toch niet allemaal? Ik niet in elk geval.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:24

soesita schreef:
xHaithi schreef:
Je zou dit eerder kunnen vergelijken met iemand die met zijn paard in de tuin van een ander gaat rondrijden zonder toestemming. De eigenaar van die tuin zal zeer terecht kwaad zijn, bv. door de schade die het paard aanricht aan het gazon of het gevaar dat het paard vormt voor aanwezige kinderen en huisdieren.

Daarom maak ik eveneens de vergelijking met het paardrijden over een (stoppel)veldje.

Maar waar het mij uiteindelijk om gaat is deze: blijkbaar zijn ballonvaarders zich te weinig bewust van de schade die ze kunnen aanrichten. Dus is het slimmer om het ze te gaan vertellen en samen naar oplossingen te gaan zoeken, dan gaan lopen roeptoeteren dat ze overlast veroorzaken en dus moeten "kappen met hun hobby die niet meer van deze tijd is" Want dan bevinden we ons als ruiters in gevaarlijk vaarwater.

Ik heb nooit gereden in andermans veld hoor :? Lijkt me ook niet zo normaal...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:26

Hier in de streek is het heel normaal dat ruiters sprintjes trekken op afgemaaide velden. :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:31

Shae schreef:
soesita schreef:
Wat doen wij ruiters eigenlijk als we een sprintje over een (stoppel)veld trekken? :+

Nope ik ook niet.

Nooit gedaan ook.

Behalve op die twee plekken waar ik persoonlijk toestemming had.

(Door fruitboomgaard van voormalige schoonfamilie, en over (de rand van) een lege akker op een groot landgoed waar mijn paard toen gestald stond.

Verder niet.

Het brengt schade toe aan de grond van een ander. En is dus een no go.

Ik meen dat in Duitsland er over het algemeen andere regels gelden, en dat je daar over akkers màg rijden wanneer er geen gewas op staat. Maar kan me daarin vergissen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:31

soesita schreef:
Hier in de streek is het heel normaal dat ruiters sprintjes trekken op afgemaaide velden. :j

Hier ook, alleen als opmerking wel dat dat land van de staleigenaar was en er dus toestemming is. Zodra het gewas eraf was tot het omgeploegd was mochten we erop.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:11

soesita schreef:
xHaithi schreef:
Je zou dit eerder kunnen vergelijken met iemand die met zijn paard in de tuin van een ander gaat rondrijden zonder toestemming. De eigenaar van die tuin zal zeer terecht kwaad zijn, bv. door de schade die het paard aanricht aan het gazon of het gevaar dat het paard vormt voor aanwezige kinderen en huisdieren.

Daarom maak ik eveneens de vergelijking met het paardrijden over een (stoppel)veldje.

Maar waar het mij uiteindelijk om gaat is deze: blijkbaar zijn ballonvaarders zich te weinig bewust van de schade die ze kunnen aanrichten. Dus is het slimmer om het ze te gaan vertellen en samen naar oplossingen te gaan zoeken, dan gaan lopen roeptoeteren dat ze overlast veroorzaken en dus moeten "kappen met hun hobby die niet meer van deze tijd is" Want dan bevinden we ons als ruiters in gevaarlijk vaarwater.

We bevinden ons als ruiters helemaal niet in gevaarlijk vaarwater want wij doen zelf niets dat wettelijk niet mag. Ballonvaarders wél! En ze richten daarbij ook nog eens flinke schade aan. Het gaat ook helemaal niet alleen over paarden die schrikken. Ook koeien of schapen kunnen flink schrikken, ingezaaide velden of graslanden die bedoeld zijn voor hooi kan je beschadigen, etc. De plaatsen waar je werkelijk op geen enkele manier voor problemen zorgt zijn schaars aan het worden in België.
Als jij een hobby hebt die helemaal afhankelijk is van de grote privéterreinen van andere mensen waar je op voorhand geen toestemming voor kan vragen, dan denk ik dat voor die hobby geen ruimte meer is nee. Je zou potdorie voor elke andere hobby eens stelselmatig, zonder toestemming op het terrein van een ander moeten gaan rondhossen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:28

soesita schreef:
xHaithi schreef:

Nou, hoogstens jullie hobby om over andermans stoppelvelden te rijden als daar geen toestemming voor is. En dat lijkt me dan ook prima als dat dan niet meer kan...

“Ons als ruiters” bevinden ons helemaal niet in gevaarlijk vaarwater met je vergelijking over buiten op de weg rijden, want daar mogen we namelijk gewoon komen. In tegenstelling tot de ballonvaarder die op andermans priveterrein land en de boel beschadigt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:33

Shae schreef:
Blussem schreef:
Ik hoop dat dit zelfs verboden wordt.
Luchtballonen is niks mis mee, maar dan wel landen en opstijgen op eigen terrein.

_/-\o_

En aangezien dat laatste niet kan is dit niet meer van deze tijd. Ga maar lekker op het platteland in Frankrijk vliegen ofzo, of ergens anders waar wél plek is.

Liever niet ;)
Ook hier leven mensen van hun land, hebben er dieren op lopen etc etc.

Die woordvoerder, ik ben heel aangenaam in omgang, maar ook hier mogen ze niet landen en als ze dat wel doen krijgen ze hun ballon niet terug en mogen ook het erf niet op.
Scheelt dat ze hier eerst het hekwerk kapot zouden moeten maken voordat ze erop kunnen.

Blue_Monday

Re: Ruzie tussen ballonvaarder en fokker over landing in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:34

Dat doen ze hoor, zal niet de eerste keer zijn dat omheining gesloopt word om erdoor te kunnen ...

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:41

Shae schreef:
soesita schreef:

Geen haar op mijn hoofd dat ik dat doe. Ik weet zeker dat de boeren dat hier niet kunnen waarderen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:45

Daphne__ schreef:
Bijzonder dat een ballonvaarder zonder problemen op andermans eigendom mag parkeren, maar als jij dat dan doet op hun eigendom, liggend op jouw eigendom (volg je het nog), dan is het asociaal.

Precies, hahaha.
De volgende keer dat ik in de stad ben zou ik mijn auto parkeren in de tuin van zo ballonvaarder in plaats van betaald parkeren. Kijk eens hoe ze dan reageren _O-

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:31

Ik snap het ook niet meer. Gister waren er 3 luchtbalonnen aan het landen bij de A28. 1e lande er ver voor, 2e gaf tijdig gas om redelijk over de snelweg te gaan maar de 3e was gewoon eng, je kon de gezichten van de mensen in de mand zien. En de vlam moest echt heftig aan om niet OP de snelweg te landen. Dat daar geen ongelukken door ontstaan zijn. Je wordt toch afgeleidt als bestuurder.

Doordat het er ook steeds meer worden, wordt de overlast ook steeds groter.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:49

Alleen maar sympathie voor de fokker!

Al is een keer meegemaakt ... 'bijna' landen in de wei, paarden echt helemaal over hun toeren, eentje door draad (gelukkig in andere wei, dus kon net niet op straat). Ze hebben toen 'geland' in de maisveld! Ik had de boer snel gebeld, ivm schade, en mijn auto op de toegangsweg parkeert zodat ze niet konden vluchten, wat wel hun intentie was. Dat grap heeft hun een pak geld gekost, want ze mogen niet op prive terrein landen.

Vorig jaar nog eens een geval ... lekker opgelost op met de riek in de wei te gaan staan en overduidelijk gemaakt wat zou gebeuren als ze het probeerden! Raar maar waar ze zijn van gedacht veranderen en een paar honderd meter verder op de voetbalveld geland. :D

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:18

Uh ja, want wij paardenmensen gaan wel altijd netjes om met andermans terrein of openbaar terrein natuurlijk. Mijn schoonmoeder is met haar fiets gevallen toen ze een hoop mest wilde ontwijken op het fietspad en is gevallen, breekt vervolgens haar heup en is lang arbeidsongeschikt. Tuurlijk ruimt 99% van ons de mest op de weg wel op, maar een groot deel van de ballonvaarders is wel gewoon netjes en weet waar hij beter wel of niet kan landen. Maar dat haalt bokt natuurlijk niet, dat haalt de media ook niet. Wat soesita zegt, wij horen eigenlijk ook niet meer thuis op de weg met onze paarden, het is er gewoon te druk. Maar als iedereen gewoon probeert rekening met elkaar te houden komt het wel goed en kan iedereen fijn zijn hobby blijven uitoefenen. Want boehoe die stoute ballonvaarders ook altijd, wij paardenmensen zijn natuurlijk noooooit iemand anders tot last.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:23

Dat is de openbare weg en dat vind ik echt een verschil. Iedereen mag daarvan gebruik maken.
Ook die irritante wielrenners waar er vast ook wel een paar goede van zijn :')

Maar met zo’n gevaarte neerstrijken op andermans terrein; ik vind dat niet kunnen nee...

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:31

verootjoo schreef:
Dat is de openbare weg en dat vind ik echt een verschil. Iedereen mag daarvan gebruik maken.

Maar met zo’n gevaarte neerstrijken op andermans terrein; ik vind dat niet kunnen nee...

Dus als ze dat ding de volgende keer midden op de weg parkeren is het wel goed? Iedereen mag er immers gebruik van maken zeg je.

Ik snap zelf ook wel dat dit een heel flauw voorbeeld is maar waarom altijd gelijk zo desastreus zijn. Wij ruiters geven niet altijd een goed visitekaartje af en dat doen wielrenners en ballonvaarders ook niet, maar laten we elkaar gewoon respecteren. Die paar rotte appels die er tussen zitten komen zichzelf echt nog wel een keer tegen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:32

CestLaVie_97 schreef:
verootjoo schreef:

Dus als ze dat ding de volgende keer midden op de weg parkeren is het wel goed? Iedereen mag er immers gebruik van maken zeg je.

Ik snap zelf ook wel dat dit een heel flauw voorbeeld is maar waarom altijd gelijk zo desastreus zijn. Wij ruiters geven niet altijd een goed visitekaartje af en dat doen wielrenners en ballonvaarders ook niet, maar laten we elkaar gewoon respecteren. Die paar rotte appels die er tussen zitten komen zichzelf echt nog wel een keer tegen.

Iedereen mag er gebruik van maken volgens de regels ja. Natuurlijk mag je je ballon niet midden op de weg parkeren.
Maar je mag je vrachtwagen ook niet midden op de weg parkeren.

Maar vind jij het zelf dan niet heel raar om een ballon op andermans prive terrein te laten landen?
Of is het voor jou geen probleem als ze in je tuin landen? :)

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:39

verootjoo schreef:
CestLaVie_97 schreef:

Iedereen mag er gebruik van maken volgens de regels ja. Natuurlijk mag je je ballon niet midden op de weg parkeren.
Maar je mag je vrachtwagen ook niet midden op de weg parkeren.

Maar vind jij het zelf dan niet heel raar om een ballon op andermans prive terrein te laten landen?
Of is het voor jou geen probleem als ze in je tuin landen? :)

Ze zijn hier meer dan eens geland, nog nooit problemen gehad. Die keer dat het hekwerk er een stukje uit moest zijn ze het een dag later netjes komen repareren en we konden nog een onkostenvergoeding voor de overlast krijgen ook. De eerste keer waren mijn pony’s ook over de zeik, na de 3e keer was hun eten iets belangrijker. En ik zeg daarmee niet dat dat bij elk paard zo is, ik zeg alleen dan het ook prima wel goed kan gaan, maar daar hoor je nooit iemand over.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:40

CestLaVie_97 schreef:
Uh ja, want wij paardenmensen gaan wel altijd netjes om met andermans terrein of openbaar terrein natuurlijk. Mijn schoonmoeder is met haar fiets gevallen toen ze een hoop mest wilde ontwijken op het fietspad en is gevallen, breekt vervolgens haar heup en is lang arbeidsongeschikt. Tuurlijk ruimt 99% van ons de mest op de weg wel op, maar een groot deel van de ballonvaarders is wel gewoon netjes en weet waar hij beter wel of niet kan landen. Maar dat haalt bokt natuurlijk niet, dat haalt de media ook niet. Wat soesita zegt, wij horen eigenlijk ook niet meer thuis op de weg met onze paarden, het is er gewoon te druk. Maar als iedereen gewoon probeert rekening met elkaar te houden komt het wel goed en kan iedereen fijn zijn hobby blijven uitoefenen. Want boehoe die stoute ballonvaarders ook altijd, wij paardenmensen zijn natuurlijk noooooit iemand anders tot last.

Raar vergelijkingsmateriaal. Die ballon komt op eigen terrein terecht, al dan niet met toestemming.

De weg is openbaar en dus gebruik voor iedereen die op die betreffende weg mag komen.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:43

Onali schreef:
CestLaVie_97 schreef:

Raar vergelijkingsmateriaal. Die ballon komt op eigen terrein terecht, al dan niet met toestemming.

De weg is openbaar en dus gebruik voor iedereen die op die betreffende weg mag komen.

Ik zeg hiermee niks over het feit dat ze op eigen terrein landen, ik wil hier alleen mee zeggen dat iedereen met zijn of haar hobby wel eens overlast veroorzaakt voor een ander. Nu worden alle ballonvaarders hier over een kam geschoren terwijl dat absoluut niet terecht is.

En het feit dat de weg openbaar is en je dus dan maar je troep laat liggen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dan zou ik persoonlijk er juist voor zorgen dat een ander door mij geen overlast heeft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:48

Maar nogmaals ik voer mijn hobby uit voor de daar bestemde plek, het bos. Is openbaar.

Zij voeren hun hobby uit door gebruik te maken van andermans eigendom.

Dat is totaal anders.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:56

Onali schreef:
Maar nogmaals ik voer mijn hobby uit voor de daar bestemde plek, het bos. Is openbaar.

Dat is totaal anders.

Ja soms wordt er overlast ervaren door het landen van zon ballon. Maar soms wordt er ook overlast ervaren van de troep die wij als ruiters met ons paard achter kunnen laten in het bos. Dat het een openbare plek is maakt helemaal niks uit, want daar hebben andere mensen er ook last van. Ik wil hiermee het gedrag van sommige piloten niet goedpraten, ik wil hier alleen mee aangeven dat elke hobby overlast kan geven en we niet gelijk alles waar we last van hebben in de hoogste boom moeten hangen. Als je zon overlast van die ballonnen hebt, bel betreffende vaarder eens op, nodig hem uit voor de koffie en leg uit waarom. Wedden dat het grootste deel jouw land in het vervolg overslaat? Het zijn echt niet zulke monsters zoals hier beweerd word hoor.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:07

Kinke schreef:
WeCo schreef:
Nee, een luchtbalon mag volgens de Nederlandse wet overal landen.

Nope

Dat was al gecorrigeerd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 07:18

CestLaVie_97 schreef:
Onali schreef:

Dat is totaal anders.

Ja soms wordt er overlast ervaren door het landen van zon ballon. Maar soms wordt er ook overlast ervaren van de troep die wij als ruiters met ons paard achter kunnen laten in het bos. Dat het een openbare plek is maakt helemaal niks uit, want daar hebben andere mensen er ook last van. Ik wil hiermee het gedrag van sommige piloten niet goedpraten, ik wil hier alleen mee aangeven dat elke hobby overlast kan geven en we niet gelijk alles waar we last van hebben in de hoogste boom moeten hangen. Als je zon overlast van die ballonnen hebt, bel betreffende vaarder eens op, nodig hem uit voor de koffie en leg uit waarom. Wedden dat het grootste deel jouw land in het vervolg overslaat? Het zijn echt niet zulke monsters zoals hier beweerd word hoor.

Tuurlijk maakt het wel uit of je het hebt over privé terrein of openbaar terrein.

Het idee achter privé terrein is dat het van jou is en anderen daar niet zonder toestemming mogen komen, laat staan overlast veroorzaken. Van openbaar gebied weet je dat iedereen er gebruik van mag maken en dat daar een bepaalde mate van overlast bij kan komen kijken.

En dan hebben we het nog niet eens over het verschil tussen een mesthoop achterlaten (wat ook gewoon niet netjes is,very true) en een luchtballon laten landen in een weiland waar dieren staan (stel je voor dat ze door t lint gaan, met alle gevolgen van dien) of gewas groeit (met een beetje pech de helft van je oogst verneukt).

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 08:20

Ik denk dat wij paardenmensen gewoon eens aktie moeten ondernemen. Het is van de zotte dat wij steeds weer moeten uitleggen waarom het gevaar voor onze paarden oplevert. Waarom hebben ballonvaarders meer rechten dan wij? Als wij een “ noodlandig” met paard en al zouden maken in een hangar van de ballonvereniging zou men ze eens moeten horen....

Een ballon legt men onder het naaimachien en klaar. Met een paard is schade iets gecompliceerder.
Bij ons ook ooit een in het land een zg noodlanding moeten maken. 2 drachtige merries door 5 draden yep tot stilstand in de wei van de dekhengst. Jullie begrijpen de ellende...

Tot op de dag van vandaag nooit een excuus gehad of vergoeding voor de 2500 euro schade. Want terwijl wij de merries moesten “ redden” en de hengst kalmeren was meneer de ballonvaarder pleite! Fijn volk!

Ze komen ook nog eens hondsbrutaal op jouw terrein hun eigendom ophalen. Wij moeten dat allemaal maar accepteren vanwege een slecht doordachte wet. Die moet veranderd worden en ons meer rechten geven.