Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Barbet schreef:Ik las laatst iets over Groen Niks.
Daar past dit ook precies bij.
Waves schreef:Barbet schreef:Ik las laatst iets over Groen Niks.
Ik vind het een doorzichtige poging van de “rollkür-dames” om critici weg te zetten als linkse gekkies en dierenactivisten. Beetje makkelijk en vooral handig, want dan hoef je de kritiek niet serieus te nemen.
Alleen al in dit topic zie je dat er meer dan genoeg ervaren paardenliefhebbers zijn die óók tranen in de ogen krijgen van de gemiddelde paardrijder en paardenhouder.
sneeuwpop schreef:Zitten jullie ook allemaal op het paard???
Ik vind het behoorlijk vingertje wijzen in dit topic.
Ik moet zeggen dat ik veel fouten heb gemaakt en nog steeds. Doe mijn best, maar perfect zal ik nooit worden.
Maar om paardrijden te verbieden is gewoon wel doordraaien en helaas zijn er mensen die dat doen. Niet verder kijken en vooral afgeven op andere mensen omdat ze zeer waarschijnlijk zelf zeer ongelukkig zijn en daarom schoppen tegen vanalles.
Waves schreef:Barbet schreef:Ik las laatst iets over Groen Niks.
Ik vind het een doorzichtige poging van de “rollkür-dames” om critici weg te zetten als linkse gekkies en dierenactivisten. Beetje makkelijk en vooral handig, want dan hoef je de kritiek niet serieus te nemen.
Alleen al in dit topic zie je dat er meer dan genoeg ervaren paardenliefhebbers zijn die óók tranen in de ogen krijgen van de gemiddelde paardrijder en paardenhouder.
Ayasha schreef:Als men in de topsport eens ging werken aan echte happy athletes en vriendelijke rijstijl dan zou dat ook al een stuk minder zijn. Dujardin en Hester krijgen amper kritiek. Maar die open gesperde mondjes zijn weinig charmant. Combineer dat met voor de leek, een groot bit met en kinketting en je hebt kritiek.
In plaats van het maar te relativeren en te wijzen naar de paarden van napoleon zouden we beter de kritiek eens serieus nemen. Ik mag toch hopen dat we niet zijn blijven stilstaan bij die tijd?
Een groot deel van de topsport is niet meer om aan te zien door de strakheid omdat alles maar getrixter en extremer moet. En het kán paard vriendelijk ook al is het hard werken. Verschillende ruiters bewijzen het, ook op top niveau. Maar paardensport lijkt bijzonder traag in veranderen kwa diervriendelijkheid.
Ga terug naar de harmonie en de lossigheid. Terug naar dat mooie, simpele beeld waar je zin van kreeg om te gaan rijden...
MCE schreef:los van het dierwelzijn denk ik dat deze amazones meer angst hebben dat er geen mensen en accommodatie zijn die een wedstrijd willen/kunnen organiseren vanwege de hoge eisen die gesteld worden aan terreinen/parkeerplaatsen/prijzengeld ect
er is meer ruimte nodig als parkeerplaats dan als wedstrijd terrein en dat is gewoon lastig voor organisatie
maar ik denk niet dat topruiters teug gaan naar de trailer
dus hun angst dat er wedstrijden/paardensport gaat verdwijnen mogelijk, maar daar ligt meer aan ten grondslag dan het dierwelzijn
_San87_ schreef:MCE schreef:los van het dierwelzijn denk ik dat deze amazones meer angst hebben dat er geen mensen en accommodatie zijn die een wedstrijd willen/kunnen organiseren vanwege de hoge eisen die gesteld worden aan terreinen/parkeerplaatsen/prijzengeld ect
er is meer ruimte nodig als parkeerplaats dan als wedstrijd terrein en dat is gewoon lastig voor organisatie
maar ik denk niet dat topruiters teug gaan naar de trailer
dus hun angst dat er wedstrijden/paardensport gaat verdwijnen mogelijk, maar daar ligt meer aan ten grondslag dan het dierwelzijn
Waarom denk je dat?
Waves schreef:Ik rijd ook niet meer. Het ging me steeds meer tegenstaan. Ondanks dat ik in de loop der jaren steeds ‘zachter’ ging rijden; Van dressuur toen ik jong was, naar western, naar centered riding met vooral buitenritjes (en de paarden in kudde 24/7 buiten), maar toch. Ik vroeg me steeds vaker af: “waarom zou ik erop gaan zitten, wat raar eigenlijk”.
Ik vind trouwens helemaal niet dat iedereen die keuze moet maken of dat het paardrijden verboden moet worden. Ik vind wel dat er meer eisen aan huisvesting gesteld mogen worden en de “sport” mogen ze afschaffen.
Ik ben verder helemaal geen dierenactivist of geoenlinkser. Maar beetje kritisch kijken mag wel.
Petrichor schreef:Wie krijgt de hoge punten en de eerste plek in de dressuur? Dat meisje met haar crack met streng bit sporen met wieltjes lange zweep etc of het meisje die bitloos een braaf net proefje laat zien op haar middelmatige paard? Je kan 9 van de 10 gevallen de uitslag al haast plannen voor dat iedereen überhaupt gereden heeft.Zo zwart wit is het gewoon.
Ik was zo'n meisje met een middelmatig paard ik reed dan wel niet bitloos maar wist van te voor al ongeveer welke plek ik zou rijden. Deden er geen cracks mee hoorde ik vaak bij de eerste 3 deden er 4 cracks mee dan zou ik de 5e of 6e plek meenemen, terwijl ik technisch in veel gevallen een correcter proefje liet zien.
Dorine92 schreef:Ik moet zeggen dat ik dit nog nooit heb meegemaakt. Als iemand met een crack won, was dat omdat die de proef het beste uitvoerde. En als er mensen met een simpel paard of een minder gangbaar ras (Fries ofzo) aan het klagen waren dat zij toch echt beter waren of dat de jury hun paard stom vond omdat het een Fries was, en ik had de proef gezien, was mijn conclusie toch altijd wel dat de ruiter een gebrek aan zelfkennis had en dat die proef helemaal niet zo super was als de ruiter zelf vond.
Wat ik vaak hoor is “jamaar de winnaar had wel twee fouten en ik was foutloos” maar als de winnaar de rest voor een 7 rijdt en jij voor een 6 heb je einde proef toch nog 30 punten verschil in het voordeel van die met de crack. Het enige waar zij voordeel op hebben is de gangen. Met je simpele paard zul je er harder voor moeten trainen om afdruk te houden in de zijgangen, mooi vanuit de achterhand te strekken, enz maar als dat je lukt word je daar gewoon voor beloond. En dan rij je die crack met die lompe ruiter erop er gewoon uit hoor. Ik spreek uit ervaring. Voorlezer of vrienden/familie spraken tijdens het losrijden al uit hoe erg ik eruit gereden ging worden door de prachtig bewegende paarden. Toen zei ik al, nou.. effe afwachten of die ruiter wel een mooi proefje kan sturen en de oefeningen beheerst hoor. Kan best meevallen. En inderdaad als de ruiter niet knap kan rijden eindig je daar gewoon boven met je fjordje. De eerste paar wedstrijden ben je nog wat geïmponeerd door alle bewegingsgeweld in de losrijring, maar daarna weet je gewoon dat je het gros kan hebben.
En ja, goed paard met goede ruiter scoort hoger dan matig paard met goede ruiter, maar dat lijkt me nogal logisch? Als dat al niet meer mag kan de wedstrijdsport wel opgeheven worden want dan wint de beste niet meer
Dorine92 schreef:Petrichor schreef:Wie krijgt de hoge punten en de eerste plek in de dressuur? Dat meisje met haar crack met streng bit sporen met wieltjes lange zweep etc of het meisje die bitloos een braaf net proefje laat zien op haar middelmatige paard? Je kan 9 van de 10 gevallen de uitslag al haast plannen voor dat iedereen überhaupt gereden heeft.Zo zwart wit is het gewoon.
Ik was zo'n meisje met een middelmatig paard ik reed dan wel niet bitloos maar wist van te voor al ongeveer welke plek ik zou rijden. Deden er geen cracks mee hoorde ik vaak bij de eerste 3 deden er 4 cracks mee dan zou ik de 5e of 6e plek meenemen, terwijl ik technisch in veel gevallen een correcter proefje liet zien.
Ik moet zeggen dat ik dit nog nooit heb meegemaakt. Als iemand met een crack won, was dat omdat die de proef het beste uitvoerde. En als er mensen met een simpel paard of een minder gangbaar ras (Fries ofzo) aan het klagen waren dat zij toch echt beter waren of dat de jury hun paard stom vond omdat het een Fries was, en ik had de proef gezien, was mijn conclusie toch altijd wel dat de ruiter een gebrek aan zelfkennis had en dat die proef helemaal niet zo super was als de ruiter zelf vond.
Wat ik vaak hoor is “jamaar de winnaar had wel twee fouten en ik was foutloos” maar als de winnaar de rest voor een 7 rijdt en jij voor een 6 heb je einde proef toch nog 30 punten verschil in het voordeel van die met de crack. Het enige waar zij voordeel op hebben is de gangen. Met je simpele paard zul je er harder voor moeten trainen om afdruk te houden in de zijgangen, mooi vanuit de achterhand te strekken, enz maar als dat je lukt word je daar gewoon voor beloond. En dan rij je die crack met die lompe ruiter erop er gewoon uit hoor. Ik spreek uit ervaring. Voorlezer of vrienden/familie spraken tijdens het losrijden al uit hoe erg ik eruit gereden ging worden door de prachtig bewegende paarden. Toen zei ik al, nou.. effe afwachten of die ruiter wel een mooi proefje kan sturen en de oefeningen beheerst hoor. Kan best meevallen. En inderdaad als de ruiter niet knap kan rijden eindig je daar gewoon boven met je fjordje. De eerste paar wedstrijden ben je nog wat geïmponeerd door alle bewegingsgeweld in de losrijring, maar daarna weet je gewoon dat je het gros kan hebben.
En ja, goed paard met goede ruiter scoort hoger dan matig paard met goede ruiter, maar dat lijkt me nogal logisch? Als dat al niet meer mag kan de wedstrijdsport wel opgeheven worden want dan wint de beste niet meer
_San87_ schreef:Ik vind je uitspraak in het kader van de bron die je aanhaalt wel een beetje ver gezocht. Een dressuurwedstrijd organiseren is heel andere koek vergeleken met de enorme organisatie van de WEG waar 8!!! disciplines samenkomen.
Een vloeiende organisatie is alleen Aken nog maar gelukt. Dat wil wel wat zeggen. En dat is voornamelijk dat een organisatie van zo'n grote omvang op één plek erg erg lastig is. Niet dat het organiseren van grote wedstrijden an sich een probleem is/wordt.
Waikiki schreef:Het verbaasd mij altijd hoe snel mensen een oordeel of een mening hebben die zelf amper hun paard 1 uur per dag zien. Ik moet er altijd weer zo om lachen die discussies op het internet over het rijgedrag van professionele ruiters, beoordeeld door de amateur. Terwijl de professional vaak geen tijd heeft om terug te reageren en aan het werk is bij, jawel de paardenEn het zal mij ook een bal wezen wat er op internet wordt neer gekwakt.
elnienjo schreef:Waves schreef:Ik rijd ook niet meer. Het ging me steeds meer tegenstaan. Ondanks dat ik in de loop der jaren steeds ‘zachter’ ging rijden; Van dressuur toen ik jong was, naar western, naar centered riding met vooral buitenritjes (en de paarden in kudde 24/7 buiten), maar toch. Ik vroeg me steeds vaker af: “waarom zou ik erop gaan zitten, wat raar eigenlijk”.
Waarom zou je er niet op gaan zitten? Juist met ruiter kan je paard lekker lange buitenritten maken, racen tegen elkaar, sprongetjes doen. Suf in de wei staan te staan en gras vreten is ook maar saai en te duur in onderhoud als je er verder niets mee doet.
Onali schreef:Want niet rijden staat gelijk aan suf in de wei