Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:55

Want in echt álle bomen zitten ook processierupsen ofc.

tiwi1969

Berichten: 7699
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:00

Nou niet de boom achter mijn tuin. Is een prachtig uitzicht en geeft heerlijk schaduw in de tuin. Geniet al jaren van die boom, nu dus overlast van de rupsen. Wil niet zeggen dat die prachtige oude boom meteen maar weg moet.
De boom staat overigens in een heel gevarieerd perk en is als eik echt solitair.


Afbeelding


Wat gemeentes wel kunnen doen zijn jonge zomereiken kappen en vervangen door andere bomen. In de bebouwde kom ook esdoorn, geven geen overlast waar geen paarden zijn.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:06

Blue_Monday schreef:
Want in echt álle bomen zitten ook processierupsen ofc.


Nee, tuurlijk niet. Maar een groot gedeelte van de bomen in Nederland zijn eiken, dus dat zou betekenen dat je die maar allemaal maar moet platbranden?

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:23

Onze buurman moet als ‘landschappelijke inpassing’ eiken naast zijn oprijlaan zetten van de gemeente. Dat kan ik dus echt niet begrijpen. Een eik schijnt vrij weinig op te leveren voor de natuur in verhouding met andere bomen, dus waarom 80-90% van de aanplant hier eik is.... We hebben een lindeboom en die trekt duidelijk veel meer insecten en vogels aan dan de eiken. Ik overweeg dus soms toch om onze eigen 2 eiken te vervangen door 2 verschillende bomen die ook al redelijk aan de maat zijn. Dan hebben we in ieder geval een ‘eikvrije’ wei. Ik ben wel erg benieuwd of we daar een vergunning voor krijgen.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:09

FleurVP schreef:
Onze buurman moet als ‘landschappelijke inpassing’ eiken naast zijn oprijlaan zetten van de gemeente. Dat kan ik dus echt niet begrijpen. Een eik schijnt vrij weinig op te leveren voor de natuur in verhouding met andere bomen, dus waarom 80-90% van de aanplant hier eik is.... We hebben een lindeboom en die trekt duidelijk veel meer insecten en vogels aan dan de eiken. Ik overweeg dus soms toch om onze eigen 2 eiken te vervangen door 2 verschillende bomen die ook al redelijk aan de maat zijn. Dan hebben we in ieder geval een ‘eikvrije’ wei. Ik ben wel erg benieuwd of we daar een vergunning voor krijgen.

Dat is onzin.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:48

Hier in de buurt is er veel bos en ook met behoorlijk wat variatie, maar toch heeft elke eik de rups.
Dus maakt dat ook niet uit kennelijk.

Hopen dat mensen zich meer bewust worden van het nut van groene tuinen, vogels, etc.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:24

Ik woon aan de rand van een heel gevarieerd natuurgebied van naturmonumenten, waar de imgewaaide bomen blijven liggen, de bermen niet gemaaid worden en de weiderandes vol bloemen staan enzo. De tuinen van de meeste dorpsbewoners zijn ook ‘wild’. Ziet er prachtig uit, barst van de insecten en tuinvogels en... hier in het bos zijn dus geen rupsen!

Er staan wel een paar eiken maar die staan tussen een variëteit aan andere bomen en struiken. De enige plek waar hier de rups zit is aan de grote weg door het dorp waar inderdaad een enkele rij aangeplante eiken staat en verder niks.

Variëteit is volgens mij de oplossing. Wilde bermranden, wilde eigen tuinen, wat nieuwe aanplant en misschien wat kap van het teveel aan eiken is dat binnen een paar jaar toch wel te realiseren?

Wij hebben onze tuin in 1 seizoen van een tegelpaleis (van de vorige eigenaar) naar een vogel- en insectenparadijs omgetoverd.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:51

Wij gaan in het najaar ook verschillende "vlinder en insecten" struiken onder de eiken zetten die hier langs de straat staan.
De voortuin laten we sowieso al verwilderen, zeer opvallend in deze strak gemaaide buurt, en er staat nu 1 vlinderstruik. We wonen hier nog maar net dus het heeft wat tijd nodig.
Omdat we ook onze tuin vrij wild houden zitten er al veel vogeltjes maar er moeten er nog veel en veel meer komen.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:08

Wij hebben in het najaaar een mispel van 1.20 in de voortuin gezet (op het oosten), die is nu al 1.50. Verder vooral inheemse boompjes, bramen, frambozen, bijen- en vlindermix gestrooid (bloemen), een vlinderstruik en ik heb eigenhandig wat brandnetels van de berm naar onze tuin verplaatst (mijn moeder verklaarde me
voor gek :+ ), die pakken ook mooi. Uit het vogelvoer dat op de grond is gevallen groeien graanhalmen. Tegen de muur een winterjasmijn.

Binnen een jaar was het prachtig, groen, gevarieerd, sinds mei komen er omstebeurt verschillende bloemen op. En we hebben ontzettend veel mussen en mezen die op alle insecten afkomen. Het gaat sneller dan je denkt soms. :j

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 15:26


tiwi1969

Berichten: 7699
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 15:40

Loretta schreef:
Wat ik er tot nu toe van weet zijn er maar 2 opties.

1. Gif spuiten.
2. Pappen en nathouden.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gif ... estrijden/

Er zal toch iets aan het aantal eiken die bij elkaar staan gedaan moeten worden.



Dit is slechts een mening van een tuinder die een deel van zijn oogst kan afschrijven.

Gif spuiten is een korte termijn oplossing die het probleem uiteindelijk alleen maar groter maakt. Met gifspuiten dood je niet alleen de rupsen maar ook de vogels die ze eten.
Minder vogels geeft volgend jaar de rupsen nog meer kans.

Voor nu grootschalig inzetten op mechanische bestrijding van de nesten, die zich nu grotendeels in de verpopfase bevinden, voordat de vlinders uitvliegen. En daarna vlinders afvangen met feromoonvallen zodat ze zich niet voortplanten.

Verder zorgen voor meer variatie in de vegetatie zodat natuurlijke vijanden meer kans krijgen. Mezenkasten ophangen voor goede nestplaatsen zodat de natuur zijn werk kan doen.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 15:49

tiwi1969 schreef:
Verder zorgen voor meer variatie in de vegetatie zodat natuurlijke vijanden meer kans krijgen. Mezenkasten ophangen voor goede nestplaatsen zodat de natuur zijn werk kan doen.


Meer variatie was wel duidelijk. De eik is een mooie boom maar alleen maar eiken werkt dus niet. Maar veel beheerders willen niet kappen.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 19:30

ik ben ws weer heel vreemd, maar ik heb hier ook 2 nesten in mijn eiken precies boven mijn mesthoop...ik kom er dus dagelijks en ik heb nergens last van. 1x gevoel of ik in glasvezel gewerkt had..ik ben onder de douche gasn staan en nergens meer last van gehad. Hoe kan dat dan?

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 19:37

Hier heeft de gemeente nu cijfers gepubliceerd, we hebben ongeveer 20.000 bomen waarvan zo’n 14.000 eiken zijn. Die verhouding gaat natuurlijk helemaal nergens over. Ik denk dat je toch echt een gedeelte moet kappen en vervangen wil je er vanaf komen. Er zitten hier veel vogels maar dit houden ze niet bij. Overigens hebben wij er ook nog geen echte jeuk van gehad en we zijn echt omsingeld door eiken. Maar bepaalde rondjes lopen we niet meer, de hond mag alleen los waar geen/weinig eiken staan. De wei zou ik ook afgezet hebben zodat ze niet recht onder de nesten kunnen staan, maar vanwege een koliekoperatie mag mijn paard toch alleen aan een touwtje grazen en zijn vriendje blijft dan gelukkig ook redelijk onder de eiken uit.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 00:39

Het schijnt dat de rups een voorkeur heeft voor eiken, maar ook op andere bomrn kan voorkomen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 11:36

Ik heb hier idee dat rupsen hype al weer wat minder wordt. Je hoort er steeds minder over.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:23

Blussem schreef:
Ik heb hier idee dat rupsen hype al weer wat minder wordt. Je hoort er steeds minder over.

Gezien de rupsen rond juli beginnen te verpoppen verbaast dat me niets.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:28

De meeste rupsen zijn ontpopt en nachtvlinders geworden. De vlinders hebben geen haartjes dus de overlast zal voor dit jaar wel bijna gedaan zijn. Hopelijk tegen volgend jaar weer wat meer mezen.

Wij wonen aan een natuurlijke bosrand met al best veel vogels, maar nog veeeel meer eiken met processierupsnesten. Nu hopen dat de mezen zich massaal gaan vermenigvuldigen.