Koningin Máxima opent nieuwe manege No Limits

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:08

Snap niet dat die paarden dan braaf blijven .
Paddock waar ze niet eens even kunne sprinten en lekker paard zijn .

Juist een manege of stichting met die doelgroep zou hun paarden minimaal halve dagen maar liefst nog langer in een groep in t gras moeten hebben.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:27

Peetstap schreef:
Zie anders volop land :D rondom dit luxe gebouwen complex.
Bitje minder luxe of een niet onder architectuur gebouwde dubbele woning en stallen complex en er was zat geld beschikbaar geweest om paar hectare land erbij te kopen.

Volop land rondom idd, wel bollengrond waar je geen gras van mag maken... bij sommige stukken minder waardevolle bollengrond bestaat de mogelijk om de bestemming om te laten zetten naar grasland maar daar hangt wel n prijskaartje van €40,- per m2 aan....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:34

Een paar hectare land waar je ook nog paarden op mag zetten koop je inderdaad niet zomaar in deze omgeving, was het maar zo...
Het is er bijna niet of het is niet te koop of het is onbetaalbaar...

Wat niet betekent dat je van een klein oppervlak met kleine paddocks niet nog iets leukers voor de paarden kunt creëren natuurlijk...
Wie weet komt dat nog, deze manege is net opgestart en de paarden kennen elkaar nog niet en zijn allemaal in een voor hun vreemde omgeving.
Misschien worden er straks paddocks gecombineerd zodat paarden samen kunnen en ze ook gelijk meer ruimte hebben.
En wie weet komt er dan ook nog wel een keer een slowfeeder bij...
Iedereen moet de kans krijgen om te leren dat dat best wel kan, ook op een klein oppervlak...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Koningin Máxima opent nieuwe manege No Limits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:49

Ik ben eergisteren op deze stal geweest en de paarden staan er uitstekend. Ruime boxen zonder dichte wanden en dik in het stro. De mensen die hier werken hebben echt hart voor paarden.

Die paddocks vind ik niet ideaal maar er zijn echt genoeg manege’s - ook in buitengebieden- waar de paarden amper buiten komen, laat staan in de wei.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:01

janderegelaa schreef:
Ik ben eergisteren op deze stal geweest en de paarden staan er uitstekend. Ruime boxen zonder dichte wanden en dik in het stro. De mensen die hier werken hebben echt hart voor paarden.

Die paddocks vind ik niet ideaal maar er zijn echt genoeg manege’s - ook in buitengebieden- waar de paarden amper buiten komen, laat staan in de wei.

Dit vind ik dan altijd zo’n dooddoener.. Wijzen naar andere plekken waar het nog slechter is. Wat doet dat er toe? Het gaat om deze plek. Dat andere plekken slechter zijn, maakt deze plek niet ineens goed..

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:02

Foei JDR ~~}> zo dicht in de buurt en dan niet even langs komen voor :9k

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 00:59

janderegelaa schreef:

Dat is echt het slechtste argument wat te vaak gebruikt wordt.

Het is super dat dit bestaat en een gemiste kans hoe de paarden erbij staan. Zeker anno 2019 weten we beter. Helaas is dat nog niet overal zo.

Ik vermoed dat budget en regels ook de zaak beperken om het wat beter op te pakken qua welzijn.

Op fb kreeg ik al een flinke discussie waaruit blijkt dat veel mensen geen idee hebben wat voor paarden dit werk doen en hoe het eraan toe gaat in het echt.
Aangezien mijn broer 39 jaar zwaar gehandicapt is geweest en een groot deel van zijn leven op dergelijke maneges heeft gereden, hebben wij behoorlijk wat gezien.
Hij ging ook mee naar onze paarden en het is absoluut heel mooi en waardevol hoe dieren ( sowieso in het algemeen ) reageren op gehandicapten.

Hopelijk gaan ze met de tijd nog een en ander aanpassen, want als het hierdoor in een kwaad daglicht komt en er allerlei onzin bijgehaald wordt, zoals op fb bijv, dan zou dat echt zonde zijn.

Welzijn moet wel voorop staan, of een paard nou in de sport loopt, in het bos of met gehandicapten. Dat sowieso.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:14

Suusjepluus schreef:
Paarden in Amsterdam die amper buiten komen mag niet. Paarden in Den Haag die amper buiten komen mag wel. Ik mis iets :o?

Volgens mij gaat het om een manege in Noordwijkerhout, dat is geen Den Haag. En op de foto kun je zien dat er ruimte genoeg is om het bedrijf. Maar ja, dat moet je wel aankopen uiteraard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:49

Hindo2 schreef:
Foei JDR ~~}> zo dicht in de buurt en dan niet even langs komen voor :9k

:D sorry...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:35

Ik sta met mijn paarden in Alphen aan den rijn.. 24/7 buiten met schuilmogelijkheden.. Zomers weide, winters paddock.. Hiervoor in ter aar gestaan.. Zelfde verhaal..

De plaatsen zijn er wel, maar men moet er wel voor willen betalen en er moeite voor doen.. Het is eenmaal niet goedkoop als je je paarden meer ruimte wil geven in de randstad..

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:55

Naast het feit dat er voor de paarden weinig ruimte is om echt paard te kunnen zijn, maar dit is helaas het geval op veel maneges... Viel hier ook mijn mond van open:

"Hoewel we het onze reguliere ruiters (nog) niet verplichten, is het wel de bedoeling dat alle reguliere ruiters ons een handje helpen met: stallen mesten, kantine bemannen/schoonhouden, schoonmaak werkzaamheden en vanaf medio juni het begeleiden van een "bijzondere" ruiter."

Dus je moet en betalen om te lessen en je mag ook nog klusjes uitvoeren.. Ik kan mij voorstellen dat je uit goodwill een keer komt helpen oid. maar dat ze daar dan vaste roosters voor gaan op stellen zou mij echt te gek zijn als manege klant.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:21

N0a schreef:
Naast het feit dat er voor de paarden weinig ruimte is om echt paard te kunnen zijn, maar dit is helaas het geval op veel maneges... Viel hier ook mijn mond van open:

"Hoewel we het onze reguliere ruiters (nog) niet verplichten, is het wel de bedoeling dat alle reguliere ruiters ons een handje helpen met: stallen mesten, kantine bemannen/schoonhouden, schoonmaak werkzaamheden en vanaf medio juni het begeleiden van een "bijzondere" ruiter."

Dus je moet en betalen om te lessen en je mag ook nog klusjes uitvoeren.. Ik kan mij voorstellen dat je uit goodwill een keer komt helpen oid. maar dat ze daar dan vaste roosters voor gaan op stellen zou mij echt te gek zijn als manege klant.

Je weet niet wat de prijzen en kosten zijn, dus zo raar is dat niet.

Het is een speciale manege en zal het moeten hebben van vrijwilligers en giften naast de gewone inkomsten.

Waar mijn broer reed werd er 2 halve dagen met gehandicapten gewerkt en veel kunnen nergens bij helpen. Er zijn wel ontzettend veel vrijwilligers nodig om alles gedaan te krijgen die 2 halve dagen.

Daar tegenover was het rijden in verhouding echt goedkoop.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:49

Het is een heel mooi idee. Ik hoop dat er veel mensen met een beperking hier veel plezier gaan hebben.

Wel vind ik het ontzettend zonde dat er in deze tijd een volledig nieuw complex gebouwd wordt dat bij voorbaat al achterstand heeft ten opzichte van het nieuwe paarden houden. Daar moet iets aan gebeuren. De manier waarop deze paarden gehouden worden is niet oke voor het welzijn van de paarden en bovendien ontzettend ouderwets.

Ik zag ook een reactie dat een paddock paradise in de randstad niet mogelijk is en natuurlijk is dat wel zo. Je moet er alleen iets meer moeite voor doen en meer voor over hebben dan de reguliere maneges.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:58

CharleyT schreef:
Suusjepluus schreef:
Paarden in Amsterdam die amper buiten komen mag niet. Paarden in Den Haag die amper buiten komen mag wel. Ik mis iets :o?

Volgens mij gaat het om een manege in Noordwijkerhout, dat is geen Den Haag. En op de foto kun je zien dat er ruimte genoeg is om het bedrijf. Maar ja, dat moet je wel aankopen uiteraard.

moeten is een tweede, kunnen is een eerste. niet alle grond is te koop, echter nog, de meeste grond is niet te koop. en als je wel kunt kopen, schat ik dat je in die regio nog maar even een hele zak geld mee moet nemen.

daarnaast, zou het al heel veel schelen als ze bomen tussen de paddocks geplaatst zouden hebben. Of misschien gaan ze dat nog doen.

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:32

Ik heb een tijd gelest op deze manege, toen het nog Manege Smit was. De manege is verkocht naar een nieuwe eigenaresse, compleet verbouwd en venieuwd. Nu heet het No Limits, inderdaad in Noordwijkerhout en niet in Den Haag. Ik ken het terrein van de manege dus goed. Het is niet groot. Toen het nog manege Smit was, waren er ook alleen paddocks en geen weide. De akkerlanden er omheen horen er niet bij wat sommigen denken. De stallen zijn echter wel enorm verbeterd. Waar Manege Smit stands had en een aantal 3x3 boxen, hebben ze er nu voor gekozen om een compleet nieuwe stal te maken met ruimere boxen waar de paarden op een goed strobed staan en contact kunnen hebben met elkaar. De paarden krijgen veel aandacht en de manege is dichtbij bos, duin en strand waar ze heerlijk buiten kunnen rijden. Weiland is er niet inderdaad, dat is heel jammer en zeker een minpunt voor het paardenwelzijn. De paddocks kunnen zowel afzonderlijk als gecombineerd (meerdere aan elkaar) gebruikt worden. De paarden kunnen ook in de binnen- of buitenbak staan als er geen lessen zijn. Weiland is echt schaars hier en als het er is is het onbetaalbaar, zeker voor een beginnende manege. Kortom: geen weiland inderdaad, jammer, maar op andere punten komen de paarden niks tekort hier en worden ze top verzorgd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:47

Weiland is ook zwaar overrated.
Hier de paarden aan huis en we gebruiken nog geen hectare aan grasland. Ze hebben daarnaast een paddock ter groote van een bak, en nog een zandstuk waar ze kunnen eten, klieren enz.
Op die manier kan ik de voerbehoeftes beter reguleren dan op dat vette gras.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:54

Weiland is overrated? :')
Ja een stuk zand is echt vele malen beter, echt een natuurlijk habitat voor die beesten ... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:24

Lol, wat een reacties. Ik vind de reden 'het is in de Randstad en daar is nu eenmaal weinig plek' echt een ontzettende misvatting. Bah bah. Wat een zwak excuus. Houd dan gewoon geen paarden.

Prima hoor, dat zo'n manege besluit om het zo te doen, maar 1) ik vind het ronduit zielig voor die beestjes en 2) als zo'n project enorm in de spotlight komt omdat de koningin het opent, dan zorg je toch dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt? :z

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:18

purny schreef:
Het is den haag he. Weidegang is hier in de randstad schaars.

Dat is onder andere de reden dat ik verhuisd ben naar brabant.
Paarden houden is zo niet leuk daar. Je betaald de hoofdprijs en ze kunnen niet eens fatsoenlijk naar buiten.
Ik heb nu 3 paarden 24/7 buiten op de wei staan met onbeperkt hooi en met droge voetjes :9
En dat voor het geld waar ik in Den Haag 1 paard in een gevangenis kan stallen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:43

blacksheep schreef:
Ik heb een tijd gelest op deze manege, toen het nog Manege Smit was. De manege is verkocht naar een nieuwe eigenaresse, compleet verbouwd en venieuwd. Nu heet het No Limits, inderdaad in Noordwijkerhout en niet in Den Haag. Ik ken het terrein van de manege dus goed. Het is niet groot. Toen het nog manege Smit was, waren er ook alleen paddocks en geen weide. De akkerlanden er omheen horen er niet bij wat sommigen denken. De stallen zijn echter wel enorm verbeterd. Waar Manege Smit stands had en een aantal 3x3 boxen, hebben ze er nu voor gekozen om een compleet nieuwe stal te maken met ruimere boxen waar de paarden op een goed strobed staan en contact kunnen hebben met elkaar. De paarden krijgen veel aandacht en de manege is dichtbij bos, duin en strand waar ze heerlijk buiten kunnen rijden. Weiland is er niet inderdaad, dat is heel jammer en zeker een minpunt voor het paardenwelzijn. De paddocks kunnen zowel afzonderlijk als gecombineerd (meerdere aan elkaar) gebruikt worden. De paarden kunnen ook in de binnen- of buitenbak staan als er geen lessen zijn. Weiland is echt schaars hier en als het er is is het onbetaalbaar, zeker voor een beginnende manege. Kortom: geen weiland inderdaad, jammer, maar op andere punten komen de paarden niks tekort hier en worden ze top verzorgd.

Als er toch zo verbouwd is, waarom is er dan niet meteen richting hitactief/paddock paradise achtige stalling gekeken? Zeker samen met de huidige vragen over mentale belasting van de paarden, stalling scherm je dan af (mogen maar beperkt aantal mensen komen, wil je in de stallen kunnen kijken dan hangen er camera's met de monitor in de kantine), geef les in paar lesblokken en die paarden kun je voor een tussenuur, opzadelen en krachtvoer in een voerstand zetten (daar zijn stands wel handig voor namelijk).

Ik heb ook geen probleem met geen weidegang, wel met geen vrije beweging met minimaal een passend ander paard en liefst buiten.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:45

Er is echt wel weidegang hier, hoor! Ik heb altijd bij Stal Wassenaar (http://www.paardenstalling.nl) gestaan in Noordwijkerhout (dichtbij deze manege, ook dicht bij strand). Was altijd hele weilanden doorploegen (50 HA weide hebben ze).

Grappig, ik had hele andere reacties verwacht over deze manege (positief). Zo had ik er nog niet naar gekeken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:48

Misschien is dat de volgende stap?

De paarden die er nu zijn, zijn nog allemaal relatief nieuw en komen waarschijnlijk ook in een voor hen nieuwe werksituatie terecht. Ze nog even apart houden zodat je ze kunt observeren en kunt bedenken wat een goede match zou zijn qua paarden bij elkaar zetten lijkt mij geen verkeerde keuze. De paddocks kunnen makkelijk aan elkaar geknoopt worden zodat paarden bij elkaar gezet kunnen worden en meer bewegingsruimte hebben.

Edit: mijn reactie sloeg niet op de weidegang. Ik ken het gebied. Alles wat nu nog geen weide is, is bloembollenveld en dat gaat niet veranderen, tenzij er een woonwijk moet komen. Ik doelde op de hitactief stal.
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 28-06-19 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:53

astridastrid schreef:
Er is echt wel weidegang hier, hoor! Ik heb altijd bij Stal Wassenaar (http://www.paardenstalling.nl) gestaan in Noordwijkerhout (dichtbij deze manege, ook dicht bij strand). Was altijd hele weilanden doorploegen (50 HA weide hebben ze).

Grappig, ik had hele andere reacties verwacht over deze manege (positief). Zo had ik er nog niet naar gekeken.

Het is gewoon omdat ik jammer genoeg iets had geplaatst over de weidegang en dat iedereen er nou over door loopt te zagen en een wedstrijdje aan het houden is wie de beste is qua weidegang. Als ik dit had geweten had ik m'n reactie voor me gehouden. Ik hoop gewoon dat men weer over kan gaan naar de reacties over de manege en niet over de weidegang

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:06

Ik vind ook dat ze eerst wel even een kans moeten krijgen, ook op een klein oppervlak en in deze regio zijn best mogelijkheden, je moet ze alleen even uitvinden...
Deze paarden staan er net, de mensen zijn net begonnen...
Wie weet worden er straks paddocks gecombineerd, komen er nog slowfeeders, wordt er uiteindelijk een stukje grond bij gekocht...
Eerst de boel maar eens rustig op laten starten lijkt me.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:11