Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:52

Anoniem schreef:
Met goed knip en plakwerk kun je alles Sielugh maken. Ideaal en perfect is anders, maar waar is dat wel? Er is hier om de zoveel tijd weer zoveel over te doen dat ze echt wel onder goede controle staan hoor, zo erg is het er echt niet.

En wat is in jouw ogen dan wel erg genoeg?
Dat eerste is natuurlijk ook een loze uitspraak, een gelukkig paard krijg je zelfs met goed knip en plakwerk niet ongelukkig op de foto, dat zal er altijd anders uitzien.

Het is bizar dat dit tegenwoordig nog kan bestaan, helemaal als er bij mensen met paarden in de wei dan de dierenpolitie op de stoep staat na heftige regenval omdat de wei dan nat is. Onwijs scheef, onwijs sneu voor de paarden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:55

Kan iemand wat doen aan de edit van het filmpje? Ik stoor me meer aan het feit dat het typ-geluid doorgaat terwijl de tekst allang getypt is :+

Die stalondeugden, dat is lastig te achterhalen waar het vandaan komt. Waarschijnlijk is dit al aangeleerd gedrag geweest voordat ze goedkoop werden opgekocht voor de manege. Nou helpt het aan de andere kant ook absoluut niet dat die dieren nooit buiten komen, ronduit zielig.

Wat ik triest vind is dat de paarden nog in (ruime) stands staan vastgebonden, touw en al tussen de benen omdat paarden nou eenmaal onhandig zijn. Wondjes is echt een kwestie van goed stalmanagement en rijderij, wat op zo’n manege te wensen overlaat natuurlijk.

In de keren dat ik er ben geweest vond ik het een prachtige historische manege waar de paarden ook nog vrij historisch worden gehouden. Worden ze slechter verzorgd dan op een gemiddelde andere manege? Dat weet ik niet maar daar komen ze tenminste wel regelmatiger naar buiten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:57

Als het goed aan te rijden is zou je er nog wedstrijden en/of clinics kunnen organiseren, maar als ik het zo zie is dat geen optie. Jammer maar helaas, dichtgooien die handel.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:00

Het ziet er niet plezierig uit. De stands moeten zoiezo vervangen worden met normale stallen vind ik, daarnaast is er echt niet heel de dag les, dus waarom laat je de paardjes niet een paar uurtjes in de binnenbak lopen? Ideaal is het niet, maar de paarden moeten wel hun benen kunnen strekken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:01

Gypsy schreef:
Als het goed aan te rijden is zou je er nog wedstrijden en/of clinics kunnen organiseren, maar als ik het zo zie is dat geen optie. Jammer maar helaas, dichtgooien die handel.

Ik zou nooit op wedstrijd willen midden in een stad. Waar laat je je auto, trailer, veewagen? Mag je zeker een klein kapitaal voor neertellen in een vreselijk dure parkeergarage (als ze daar qua hoogte al in kunnen)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:06

elnienjo schreef:
Gypsy schreef:

Ik zou nooit op wedstrijd willen midden in een stad. Waar laat je je auto, trailer, veewagen? Mag je zeker een klein kapitaal voor neertellen in een vreselijk dure parkeergarage (als ze daar qua hoogte al in kunnen)

Daarom zei ik al, als ik het zo zie is dat geen optie. Niet goed aan te rijden, geen parkeergelegenheid.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:09

Sintara schreef:
Je kunt toch op zijn minst de helft van de paarden eruit halen en dan van de stands boxen maken? Of is dat te simpel gedacht.. Het smoesje het mag niet meer maar.. is onacceptabel.
Als je je echt niet meer aan de wet/ regels kunt houden, moet je er gewoon mee stoppen. Klaar

stands zijn gewoon nog steeds toegelaten en niet bij wet verboden.meneer doet dus niets verkeerd.

iedere keer weer op bokt komt dat naar boven, terwijl het gewoon wettelijk toegelaten is.

dat het misschien niet meer wenselijk is, is iets heel anders.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:12

Net even op Google maps en streetview gekeken en verbaas me er nog over dat daar naast een rijhal ook nog 50 paarden staan gestald. Dit is idd geen locatie voor een hedendaagse paardenhouderij/manege. Zoals vele hier al zeggen, manege sluiten en er een (paarden)museum van maken zodat het pand behouden kan blijven.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:16

vilheide schreef:
Net even op Google maps en streetview gekeken en verbaas me er nog over dat daar naast een rijhal ook nog 50 paarden staan gestald. Dit is idd geen locatie voor een hedendaagse paardenhouderij/manege. Zoals vele hier al zeggen, manege sluiten en er een (paarden)museum van maken zodat het pand behouden kan blijven.

Er is zelfs nog een rijhal achter die overdekt is met open muren

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:39

Gloa schreef:
Iedereen heeft het over manege......maar er zijn ook mensen die voor een idioot bedrag hun paard hier in pension hebben staan |o

Dat snap ik ook niet. Als je een beetje inzicht hebt in paarden kan je dit toch nog oké vinden voor je paard. Waarschijnlijk gewoon puur gemak voor zichzelf dat het paard op een paar minuten afstand staat. Andere redenen kan ik eigenlijk niet bedenken.

Anoniem

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:41

Ok die stands zijn schandalig,

Maar hier zijn toch nog mensen op bokt die hun paard 24/7 op stal hebben?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:42

Toen ze nog een manege hadden hier in de buurt was het net zo. Paarden kwamen nooit buiten en stonden in stands (op een aantal na). Echt belachelijk dat dit in deze tijd nog kan..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:50

Gloa schreef:
Iedereen heeft het over manege......maar er zijn ook mensen die voor een idioot bedrag hun paard hier in pension hebben staan |o

Dat er ook pensionpaarden staan wist ik niet? Bizar dat mensen ze daar dan neer willen zetten?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:52

Djali schreef:

Aangezien er mensen zijn die de hollandse manege wel mee vinden vallen ,vermoed ik dat dit de mensen zijn die zelf hun paarden veel op stal hebben.

Als je de ruimte ziet ,en dan weet dat er 50 paarden staan,zegt het toch al genoeg?

https://www.horses.nl/algemeen/gebruik- ... -verboden/ Bij de fnrs en vereniging eigen paard zijn stands vanaf 2017 verboden.Dus waarschijnlijk is dit niet een wettelijk iets maar per vereniging.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:53

Tsja, als je geleerd hebt dat dit normaal is(door daar bijvoorbeeld te lessen) en je je oogkleppen op houdt, dan is het ook normaal om je eigen paard daar neer te zetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:03

Djali schreef:

Ja of die een half uur onder toezicht in een minipaddock mogen. Of wel langer buiten maar apart om een paddock van 4 bij 5 ...

Filmpje is zeker aangedikt maar de situatie is natuurlijk ver van optimaal.

Na de verbouwing zijn de stands verdwenen, worden bij boxen 3 bij 4 met een slowfeeder en komt er een loopstal voor de pony's. Verder mogen de paarden dan iedere avond samen los in de overdekte buitenbak. Verder krijgen ze de maand juli vrij en kunnen ze regelmatig bijkomen op het weiland met loopstal in Andijk.
Zo staat het op de website :j Is m.i. zeker wel een verbetering met de huidige situatie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:11

VValar schreef:
. Worden ze slechter verzorgd dan op een gemiddelde andere manege? Dat weet ik niet maar daar komen ze tenminste wel regelmatiger naar buiten.

Voorop gesteld dat ik ook van mening ben dat je paarden in deze tijd niet meer in stands kunt houden weet ik eigelijk ook wel zeker dat er nog veel meer maneges zijn waar de paarden niet of nauwelijks los komen en in een donkere niet al te ruime stal staan.
Er zijn nog zat maneges uit de tijd dat dat allemaal wel kon en die hebben, zeker in de randstad, geen ruimte om uit te breiden.
Mijn idee om ze dan te verplaatsen naar een plek waar die ruimte wel is, maar ik vermoed dat dat kostenplaatje te hoog is...

Ik vind wel dat ze dan al die maneges op moeten sporen en erop aan moeten spreken en niet alleen deze manege, dat vind ik nog wel soort van oneerlijk...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:18

Dat ziet er niet al te best uit inderdaad

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:29

Ik ben geen fan van dier&recht, maar pfoe... hier valt wel het een en ander te verbeteren... :x
Prachtig pand, maar totaal ongeschikt om als manege te dienen als je het mij vraagt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:37

fransje23 schreef:
Djali schreef:

Ja of die een half uur onder toezicht in een minipaddock mogen. Of wel langer buiten maar apart om een paddock van 4 bij 5 ...

Filmpje is zeker aangedikt maar de situatie is natuurlijk ver van optimaal.

Na de verbouwing zijn de stands verdwenen, worden bij boxen 3 bij 4 met een slowfeeder en komt er een loopstal voor de pony's. Verder mogen de paarden dan iedere avond samen los in de overdekte buitenbak. Verder krijgen ze de maand juli vrij en kunnen ze regelmatig bijkomen op het weiland met loopstal in Andijk.
Zo staat het op de website :j Is m.i. zeker wel een verbetering met de huidige situatie.

Inderdaad, als ze aanhouden wat ze op hun website beloven denk ik dat er (eigenaars)paarden zijn die het erger hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:50

Zie ook net filmpjes op YT waar de paarden/pony's allemaal samen in de rijbaan lopen, ik denk dat er genoeg FNRS-maneges zijn waar dit niet eens gebeurd...

Wat mij betreft mag/ moet er er een internationaal verbod op stands komen! Maar igv focussen op 3x3 stallen en te weinig buiten, is het oneerlijk om 1 manege dood te verven. Al is het niet verkeerd dat er steeds meer aandacht voor is!

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:10

Ik heb hier stage gelopen en de boxen worden dagelijks gemest met een dikke laag stro.

Ook kan ik bevestigen dat de paarden inderdaad dagelijks gezamelijk in de rijbaan mogen rennen en spelen. In de zomer gaan alle paarden een aantal weken naar de wei.

Toendertijd waren ze bezig met het realiseren van paddocks alleen deze vergunningen kwamen niet rond.

De eigenaar doet echt wel zijn best alleen de vraag is inderdaad of dit nog een geschikte locatie is van deze tijd. Al mag er ook gezegd worden dat dier&recht zeker overdrijft op sommige punten. De paarden en pony's waren in goede conditie.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:13

In de zomer op de wei en dagelijk samen in de rijhal... 50 paarden passen daar niet tegelijk, dus meer dan 1 of 2 uurtjes zullen dat niet zijn. Tel daar de stands bij op, dan heb je een paardenhel.

Als die man echt het beste met zn dieren voor had zou hij ze verkopen. Maar dat bremgt op de lange termijn niet voldoende geld op...

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:15

Ik vind het zo diep triest dat het kennelijk nodig is de video bewerking zo te maken, dat alles ingezet moet worden, om het voor de gehele doelgroep tot een tranentrekker te maken. Voor mijn gevoel viert het verdienmodel van clicks, donaties en subsidies steeds verder hoogtij.

Als lijdend voorbeeld ( in mijn beleving ) enkele misstanden en als einddoel "alle paarden in de wei(punt)". Waar ik me in de verbetermogelijkheden kan vinden stel ik aan mezelf de vraag of ik niet oogkleppen op heb, kijkend naar het einddoel van de producent. Hun rapportage wekt op heel veel punten vragen op, al is die zeer mooi en leesbaar geschreven. Ik neem wel een kritische houding aan als een partij met pseudo wetenschappelijke rapportages de media bespeelt.

voor de helderheid: als er misstanden zijn en als het beter kan, dan is het belangrijk dat goedschiks of kwaadschiks bespreekbaar te maken. De beweging komt, als alle partijen bereid zijn om naar elkaar te luisteren.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:28

Hoewel ik de dierenleed organisaties veelal onbetrouwbaar vind ik hun onderzoek en bronnen (er is een hele hetze tegen zo ongeveer alles wat met dieren te maken heeft, waardoor kaf en koren lastig te onderscheiden zijn), deel ik wel de mening dat de houdbaarheid van de Hollandse Manege al lange tijd verstreken is. Het is gewoon geen tijd meer om op die plek op deze manier paarden te houden..

Het spijt me dan ook vreselijk dat ik 15 jaar terug niet kritischer was en toch een aantal studentenwedstrijden heb gereden daar. Al was me toen al wel duidelijk dat qua rijden en paardenhouderij dit niet mijn manier zou zijn.