Birdie60 schreef:jeetje, ze staan te filmen kunnen ze die diertjes niet daar weg halen?
Al zou het geen camera zijn, jij doet je paard die zo in paniek is eventjes een halstertje om een hij tippelt relaxed met je mee denk je?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Monique1963 schreef:Ballonnen mogen volgens de wet overal landen. Officieel moet de volgauto toestemming vragen om op een terrein te mogen om de ballon op te halen. Hij moet daarvoor 100 euro betalen. Er zijn zat boeren die geen toestemming geven. Dan moet de ballon weer opstijgen en elders landen.
Ik heb nog even gezocht hoe vaak mislukte landingen voorkomen, maar in de ballonvaart wordt een mislukte landing alleen een ongeluk genoemd als er gewonden of doden zijn gevallen bij mensen. Er gebeuren zo'n 14 ongelukken per jaar. Het aantal mislukte landingen is heel veel groter, alleen noemen de ballonvaarder dat geen mislukte landingen, omdat zij het recht hebben overal te landen.
Een gemeente kan overigens wel landingen verbieden. Dus een gemeente met veel paarden en koeien zou er denk ik wel goed aan doen, landingen te verbieden.
Rebecca schreef:Word hier selectief gelezen en met alleen maar kwaad , je kan lullen als brugman.
Gevonden welk bedrijf het is , geloof niet dat ze het met opzet gedaan hebben
Dovahkiin schreef:Ik vind die landing nu niet bepaald comfortabel ogen, en ik kan mij ook niet voorstellen dat iemand dit vrijwillig doet. Meteen gaan roepen dat de balon aan stukken gesneden zou worden is dan ook geen teken van weldenkendheid.
Rebecca schreef:Je weet de omstandigheden niet , je kan wel gaan speculeren maar kan er niet bij dat een ballonvaarder dit met opzet doet . De ballon snel leeg laten lopen is vrij simpel , eenmaal touwtje getrokken en de chute eruit loopt ie leeg. Optie dan is de brander gebruiken om hem erin te houden , maar dat was nu ook niet mogelijk . Je kan niet direct de mand uit dan schiet ie omhoog (in dit geval nog rampzaliger) , gewoon een heel vervelende samenloop van omstandigheden . Je weet niet wat er speelde , gas op lijkt mij niet ik gok dat de wind wegviel
karijn schreef:Bij mijn weten stippelen ballonvaarder hun route goed uit en bekijken ze, aan de hand van weer en wind, waar ze het beste veilig kunnen landen. Bij mijn weten krijgen eigenaren van land een vergoeding.
Dat luchtballonnen onbestuurbaar zijn? Er zit geen stuur op om links of rechtsaf te gaan maar ballonvaarders weten heel erg goed hoe ze weer en wind moeten gebruiken om daar te landen waar ze willen landen. Ja, het kan wel eens mis gaan en ik denk dat dat hier ook het geval is geweest. Geen opzet maar wel veilig geland.
karijn schreef:Bij mijn weten stippelen ballonvaarder hun route goed uit en bekijken ze, aan de hand van weer en wind, waar ze het beste veilig kunnen landen. Bij mijn weten krijgen eigenaren van land een vergoeding.
Citaat:Dat luchtballonnen onbestuurbaar zijn? Er zit geen stuur op om links of rechtsaf te gaan maar ballonvaarders weten heel erg goed hoe ze weer en wind moeten gebruiken om daar te landen waar ze willen landen. Ja, het kan wel eens mis gaan en ik denk dat dat hier ook het geval is geweest. Geen opzet maar wel veilig geland.
Sclimpre schreef:karijn schreef:Bij mijn weten stippelen ballonvaarder hun route goed uit en bekijken ze, aan de hand van weer en wind, waar ze het beste veilig kunnen landen. Bij mijn weten krijgen eigenaren van land een vergoeding.
Als ze hun route goed uitgestippeld hebben, wat doen ze dan in de buurt van Begijnendijk? Het is een dichtbevolkt gebied. Paarden staan er niet op grote weiden waar ze makkelijk kunnen wegrennen van gevaar, maar op kleine stukjes. Normaal dat er dan paniek is. Qua landbouw is het meer de groentenstreek, kleine percelen en in euro's meer waarde per oppervlakte. Boeren zijn niet blij wanneer een ballon tussen de prei landt en de schade is groter dan bv in een groot bietenveld.
De grootste open vlakte zal het plaatselijk voetbalveld zijn, en of ze daar dan zo welkom zijn? Tijdens een wedstrijd? Zou die voetbalploeg genoegen nemen met een fles wijn?
Anders wordt het landen in iemands achtertuin, netjes parkeren tussen de loungeset en het tuinhuisje.
Dus ofwel zijn ze wel heel ver afgedwaald van hun oorspronkelijk plan, ofwel hebben ze bewust het risico genomen te moeten landen in heel dicht bevolkt gebied.Citaat:Dat luchtballonnen onbestuurbaar zijn? Er zit geen stuur op om links of rechtsaf te gaan maar ballonvaarders weten heel erg goed hoe ze weer en wind moeten gebruiken om daar te landen waar ze willen landen. Ja, het kan wel eens mis gaan en ik denk dat dat hier ook het geval is geweest. Geen opzet maar wel veilig geland.
Waar zie jij dat die paarden veilig zijn?
karijn schreef:Het zou toch wel heel erg vervelend zijn dat een ballonvaarder de veiligheid van dieren verkiest boven die van zijn passagiers? Ja, natuurlijk vind ik het vervelend voor de paarden en diens eigenaren. Ik zeg nergens dat dat niet zo is.
Kinke schreef:Maar even de knuppel in het hoenderhok....ook wij paardenbezitters nemen vaak genoeg het risico dat het goed gaat. Hoeveel gevaarlijke situaties zijn er niet in het verkeer etc. Toch vinden wij dat de kans moeten krijgen om onze hobby uit te oefenen.
.
Kinke schreef:da's waar sclimpre. Maar ook die vergoeding (weet ik hoeveeljaar geleden geregeld m.b.v. LTO) die hoef je ook niet te accepteren. Helaas ook zo'n hardnekkig sprookje, net als dat een ballon overal mag landen. Als boeren die dingen niet op hun land willen dan gaan ze het hopelijk vanaf nu aangeven en worden die percelen ook gemarkeerd als zijnde 'niet landen'. Zo wordt het steeds lastiger voor ballonvaarders om te varen.
_Roxanne schreef:Kinke schreef:da's waar sclimpre. Maar ook die vergoeding (weet ik hoeveeljaar geleden geregeld m.b.v. LTO) die hoef je ook niet te accepteren. Helaas ook zo'n hardnekkig sprookje, net als dat een ballon overal mag landen. Als boeren die dingen niet op hun land willen dan gaan ze het hopelijk vanaf nu aangeven en worden die percelen ook gemarkeerd als zijnde 'niet landen'. Zo wordt het steeds lastiger voor ballonvaarders om te varen.
Oprechte vraag: waar/bij wie kun je aangeven dat er niet op je percelen geland mag worden?