Gent verbiedt toeristische paardenkoetsen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:36

Brugge is nu ook wel een museumstad voor toeristen }> .

Hoe lang rijden die koetsen al in Gent? Ik studeerde er 10 jaar geleden en kan me geen koetsen herinneren (note: studentenleven id nu ook wel 's nachts :+ ).
Gent is een bruisende stad en idd redelijk druk in het centrum, vind koetsen daar ook niet direct bij passen.

In Antwerpen waren vroeger idd ook koetsen, nu dus niet meer?

Ik denk dat het idd uit 2 dingen voortkomt: financieel niet heel aantrekkelijk voor de stad. Zelfde reden waarom het afschaffen van de paardensport niet zo'n vaart zal lopen, daar gaat een pak geld in rond. En idd de tegenwoordige bewustwording dat dieren gebruiken voor ons plezier niet meer van deze tijd is.

Dat het het einde van een leven is en de paarden nu noodgedwongen naar de slacht moeten is een beetje overdreven. Je kan best nog ceremonies rijden met die koetsen, is wel vraag naar. En de (jongere) paarden zijn vast ook wel verkoopbaar.

Again, ik kan me van vroeger geen koetsen in Gent herinneren. Klinkt dus alsof het geprobeerd is maar toch niet geschikt bevonden werd voor de stad. Jammer voor de koetsier maar het is nu eenmaal zo.

Elisa2

Re: Gent verbiedt toeristische paardenkoetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:44

Wat ik snap he..in Amsterdam willen ze gemotoriseerd verkeer uit de stad hebben, want luchtvervuiling etc.

Waarom dan niet juist koetsen in zetten, zoals dat eeuwen gelegen ook ging? lijkt mij een prima milieu vriendelijk vervoersmiddel.

In Gent idem, lijkt me juist heel goed voor het imago van de stad..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:46

Jenara schreef:
Dit gaat om een visie, die in doorgetrokken lijn het einde moet betekenen van alle werkende dieren:
politiehonden, blindegeleide-honden, sportpaarden, demonstraties met dieren, ... En als je dan echt wil inzetten op dierenwelzijn en het idee van "een dier inzetten voor menselijk plezier" wil aanpakken, gaat het verder door naar dierentuinen, huisdieren houden, manèges, recreatieve visvangst, jacht, en ga zo maar door.

Hierbij wordt nergens rekening gehouden met de meerwaarde die op deze manieren voor de dieren in kwestie worden gecreëerd, kortzichtig is een dierentuin een instantie die dieren opsluit, als je verder kijkt, houden ze diersoorten in stand en werken ze nauw samen met reservaten etc. Achter elke praktijk met dieren schuilen verdergaande zaken. Zo ook met onze koetsen ... mensen zien 8 paarden die koetsen met toeristen rondtrekken, maar zien niet dat het inkomen van Luc betaalt voor hectaren aan weilanden waar die paarden in alle rust "paard" kunnen zijn buiten die ene dag in de week dat ze werken. Hoeveel mensen kunnen vandaag met hun inkomen nog 8 paarden op eigen grond onderhouden met voldoende weidegang?

Dit gaat om de vrijheid om een job te kunnen kiezen met dieren, wat straks verboden zal zijn, gezien de trend van deze maatregel. En dat zal een impact hebben op het aantal dieren dat onderhouden kan worden.

Als dit straks niet eindigt met een verbod op sportief en recreatief paardrijden en mennen, dieren fokken, etc., is dit een futiele maatregel die 1 bedrijf viseert zonder grondige reden en visie.
Want wat is het verschil tussen een paard een dagje een koets laten trekken in een stad, of x aantal dagen per week een paard berijden en trainen in een zandbak.
Als de koetsen het "begin" zijn, is een verbod op paardrijden een logisch gevolg en verder doorgedacht zelfs überhaupt het bezit van dieren.

Ik ben het met je eens, en als er een verbod komt op paardrijden of paarden gebruiken dan sterven ze simpelweg gewoon uit.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:51

Elisa2 schreef:
Wat ik snap he..in Amsterdam willen ze gemotoriseerd verkeer uit de stad hebben, want luchtvervuiling etc.

Waarom dan niet juist koetsen in zetten, zoals dat eeuwen gelegen ook ging? lijkt mij een prima milieu vriendelijk vervoersmiddel.

Precies, het sluit toch goed aan op de visie van een stad die autoluw wil zijn. Het gekste is dat ze dan wel op de site van de toeristische dienst links zetten voor taxibedrijven en autoverhuur. En de koetsen verbieden...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:56

Quebelle: er vroeg ooit een Amerikaan in Brugge aan mij om hoe laat het ging sluiten. Brugge is iets uniek maar het is echt heel anders dan Gent.

Ik snap dat de beslissing gevallen is puur op imago. Ergens ook wel ‘slim’ van het stadsbestuur want hadden ze de kaart van welzijn getrokken had dat inderdaad misschien grotendeels weerlegd kunnen worden.
Sja dat imago is iets heel persoonlijk e. Ik vind koetsen in steden echt super toeristisch. Bovendien associeer ik het dan ook gelijk met steden die wel bekend staan om tourist traps of laag dierenwelzijn.

En wat hierboven gezegd word denk ik dus ook: 10 jaar geleden zag je ze niet in Gent toch? Dus welke ‘traditie’?

Terug naar koetsen als vervoermiddel vind ik ook absoluut geen realistische optie.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:00

Koetsen in een stad zijn misschien wel toeristisch. Maar toch niet alleen koetsen? Ook terrasjes, kraampjes, feest- en kerstmarkten, verlichting van historische gebouwen, etc. Allemaal weg dan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:05

Sclimpre schreef:
Koetsen in een stad zijn misschien wel toeristisch. Maar toch niet alleen koetsen? Ook terrasjes, kraampjes, feest- en kerstmarkten, verlichting van historische gebouwen, etc. Allemaal weg dan?

Ja leg anders gewoon heel het centrum plat :D

Ik erger mij wel degelijk aan de wafelkraampjes (echt zooooo ‘belgisch’ :roll: ), pure souvenirwinkeltjes met van die lelijke kussentjes etc. Maar andere dingen vind ik wel leuk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:11

poes schreef:
Sclimpre schreef:

Ja leg anders gewoon heel het centrum plat :D

Ik erger mij wel degelijk aan de wafelkraampjes (echt zooooo ‘belgisch’ :roll: ), pure souvenirwinkeltjes met van die lelijke kussentjes etc. Maar andere dingen vind ik wel leuk.

Dat bedoel ik net, er zit geen visie achter (of die visie wordt toch niet duidelijk), maar ze treffen 1 sector en 1 bedrijf.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:17

Dat ben ik niet met je eens. Vind zelf dat het stadsbestuur vaak met een duidelijke visie dingen doet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:22

Als die visie er is dan schort er iets aan de communicatie.
Citaat:
“Het stadsbestuur zet in op kwalitatief toerisme”, aldus Bram Van Braeckevelt. “Dat is toerisme dat ook voor de Gentenaars een meerwaarde betekent en dat vertrekt vanuit de authenticiteit van de stad. Paardenkoetsen die toeristen rondrijden, passen niet in de visie van kwalitatief toerisme in een uniek Gent.

Dit blinkt toch uit in vaagheid.

Jack_55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:23

Elisa2 schreef:
Jenara schreef:
Dit gaat om een visie, die in doorgetrokken lijn het einde moet betekenen van alle werkende dieren:
politiehonden, blindegeleide-honden, sportpaarden, demonstraties met dieren, ... En als je dan echt wil inzetten op dierenwelzijn en het idee van "een dier inzetten voor menselijk plezier" wil aanpakken, gaat het verder door naar dierentuinen, huisdieren houden, manèges, recreatieve visvangst, jacht, en ga zo maar door.

Hierbij wordt nergens rekening gehouden met de meerwaarde die op deze manieren voor de dieren in kwestie worden gecreëerd, kortzichtig is een dierentuin een instantie die dieren opsluit, als je verder kijkt, houden ze diersoorten in stand en werken ze nauw samen met reservaten etc. Achter elke praktijk met dieren schuilen verdergaande zaken. Zo ook met onze koetsen ... mensen zien 8 paarden die koetsen met toeristen rondtrekken, maar zien niet dat het inkomen van Luc betaalt voor hectaren aan weilanden waar die paarden in alle rust "paard" kunnen zijn buiten die ene dag in de week dat ze werken. Hoeveel mensen kunnen vandaag met hun inkomen nog 8 paarden op eigen grond onderhouden met voldoende weidegang?

Dit gaat om de vrijheid om een job te kunnen kiezen met dieren, wat straks verboden zal zijn, gezien de trend van deze maatregel. En dat zal een impact hebben op het aantal dieren dat onderhouden kan worden.

Als dit straks niet eindigt met een verbod op sportief en recreatief paardrijden en mennen, dieren fokken, etc., is dit een futiele maatregel die 1 bedrijf viseert zonder grondige reden en visie.
Want wat is het verschil tussen een paard een dagje een koets laten trekken in een stad, of x aantal dagen per week een paard berijden en trainen in een zandbak.
Als de koetsen het "begin" zijn, is een verbod op paardrijden een logisch gevolg en verder doorgedacht zelfs überhaupt het bezit van dieren.

Ik ben het met je eens, en als er een verbod komt op paardrijden of paarden gebruiken dan sterven ze simpelweg gewoon uit.

Ik denk ook dat, met het oog op de komende maatschappelijke ontwikkelingen en prevalerende meningen, een verbod op het houden van paarden er op termijn zit aan te komen. De bokkers hier zullen in de toekomst worden gedwongen om hun hobby wanhopig te verdedigen tegen de voortschrijdende diervriendelijke bewustwording en algemene groene trends. 'Het houden van paarden is niet meer van deze tijd', zal dan de slogan zijn in de toekomst. Dat zal voor een bokker een heel interessante tijd zijn...

En Jenara, dit gaat meestal niet om de dieren zelf maar om virtue signalling. Kijk een hoe progressief groen en medelevend/beschaafd we niet zijn. Het warme gevoel van binnen over zoveel ultieme barmhartigheid. De repercussies worden dan nauwlijks in acht genomen. Tsja, het is 'heel vervelend..."
Laatst bijgewerkt door Jack_55 op 07-05-19 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:26

Wat is die trend die de laatste maanden tot irritatie ontstaan is op bokt met betrekking tot de angst op paardrijden verbod. In andere steden zijn koetsen al veel langer afgeschaft..

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:35

poes schreef:
Quebelle: er vroeg ooit een Amerikaan in Brugge aan mij om hoe laat het ging sluiten. Brugge is iets uniek maar het is echt heel anders dan Gent.

Ik snap dat de beslissing gevallen is puur op imago. Ergens ook wel ‘slim’ van het stadsbestuur want hadden ze de kaart van welzijn getrokken had dat inderdaad misschien grotendeels weerlegd kunnen worden.
Sja dat imago is iets heel persoonlijk e. Ik vind koetsen in steden echt super toeristisch. Bovendien associeer ik het dan ook gelijk met steden die wel bekend staan om tourist traps of laag dierenwelzijn.

En wat hierboven gezegd word denk ik dus ook: 10 jaar geleden zag je ze niet in Gent toch? Dus welke ‘traditie’?

Terug naar koetsen als vervoermiddel vind ik ook absoluut geen realistische optie.

Brugge is zeker uniek, maar daarom niet minder ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:36

Ik denk niet dat de essentie van dit verhaal bij paarden of koetsen ligt. Wat mij stoort is dat er blijkbaar willekeurig iets verboden wordt zonder dat daar een duidelijke reden voor is. Of dat nu koetsen zijn, bootjes, culturele rondleidingen, etc. als je als overheid iets verbiedt moet daar een duidelijke logica achterzitten.
De overheid pronkt graag met goede cijfers van het toerisme, maar wil anderzijds het toerisme aan banden leggen. En ze weten blijkbaar niet goed hoe deze 2 te combineren.

Jack_55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:44

Furrow schreef:
Wat is die trend die de laatste maanden tot irritatie ontstaan is op bokt met betrekking tot de angst op paardrijden verbod. In andere steden zijn koetsen al veel langer afgeschaft..

Oh Furrow, die trend zit er zeker aan te komen, speciaal in progressief Nederland dat een internationale voorbeeld functie voor zichzelf ziet. Een charter voor animal rights staat al een tijd lang op de agenda en is niet ver weg meer. De argumenten tegen het houden van paarden zullen zich opstapelen (U kunt zelf bedenken/visualiseren wat die argumenten zullen zijn.) En over tijd zal dat dan sluipend het begin van het einde zijn voor onder meer particuliere paarden houders.

Het zal interessant zijn te zien wat de reactie van bokkers zal zijn als ze in de toekomst een dwangbrief daaromtrent in de post krijgen...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:56

Elisa2 schreef:

Omdat amsterdam lopend en op de fiets al niet te doen is. Laat staan met een koetsje. Ik woon om de hoek van de Heineken. Een aantal jaren geleden zag je ze nog heel veel in de straat. Ook die zie je maar weinig meer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:14

Quebelle: klopt maar voor mij persoonlijk mijn ding niet en al zeker niet om te wonen. Maar dat is persoonlijk idd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:16

Jennyj01 schreef:
Elisa2 schreef:

Omdat amsterdam lopend en op de fiets al niet te doen is. Laat staan met een koetsje. Ik woon om de hoek van de Heineken. Een aantal jaren geleden zag je ze nog heel veel in de straat. Ook die zie je maar weinig meer.

Ah oke, bedankt voor de verduidelijking.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:29

Sclimpre schreef:
Als die visie er is dan schort er iets aan de communicatie.
Citaat:
“Het stadsbestuur zet in op kwalitatief toerisme”, aldus Bram Van Braeckevelt. “Dat is toerisme dat ook voor de Gentenaars een meerwaarde betekent en dat vertrekt vanuit de authenticiteit van de stad. Paardenkoetsen die toeristen rondrijden, passen niet in de visie van kwalitatief toerisme in een uniek Gent.

Dit blinkt toch uit in vaagheid.

En zo was de uitleg in het interview op de radio ook. Wat dan precies dat kwalitatief toerisme moet betekenen, daar kwam geen antwoord op. Het bleef bij vage verwoordingen zonder concreet te benoemen wat men nu eigenlijk wilt zeggen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:48

@ elisa2 deze “jongens” bedoel ik. Waarschijnlijk was het je wel duidelijk maar even ter illustratie. Zowel voor de wagen al onder de man zag je ze een aantal jaren terug heel veel. Nu echt veel minder.

Afbeelding

Afbeelding

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:00

Tieneke schreef:
En zo was de uitleg in het interview op de radio ook. Wat dan precies dat kwalitatief toerisme moet betekenen, daar kwam geen antwoord op. Het bleef bij vage verwoordingen zonder concreet te benoemen wat men nu eigenlijk wilt zeggen.

Paarden en paardenwagens hebben klaarblijkelijk te weinig klasse voor het publiek dat Gent (in de toekomst) wenst te trekken. Wellicht ook andersom: als het je wel aanspreekt ben je niet de toerist die Gent zoekt. Gebrek aan kwaliteit misschien. Ik neem het ter harte en blijf weg.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:24

Jack_55 schreef:
Furrow schreef:

Oh Furrow, die trend zit er zeker aan te komen, speciaal in progressief Nederland dat een internationale voorbeeld functie voor zichzelf ziet. Een charter voor animal rights staat al een tijd lang op de agenda en is niet ver weg meer. De argumenten tegen het houden van paarden zullen zich opstapelen (U kunt zelf bedenken/visualiseren wat die argumenten zullen zijn.) En over tijd zal dat dan sluipend het begin van het einde zijn voor onder meer particuliere paarden houders.

Het zal interessant zijn te zien wat de reactie van bokkers zal zijn als ze in de toekomst een dwangbrief daaromtrent in de post krijgen...

Een wereld waar een klein hondje in een sjakosh normaal is en getuigd van dierenliefde maar een paard voor een kar misbruik :-(

Ik heb het net met mijn man gehad over naar welk land we willen emigreren als het zover komt. We twijfelen nog tussen Alberta, canada of oregon US. Inpakken en wegwezen hier, ik heb al langer het gevoel dat domheid de plak zwaait en kennis of logica er niets mee te maken hebben...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:28

Vicky_Belle schreef:
Een wereld waar een klein hondje in een sjakosh normaal is en getuigd van dierenliefde maar een paard voor een kar misbruik :-(

:)
To the point, maar in wezen heel triest.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:39

Nou, dan wist ik het wel, Alberta. Zit je ook niet met die meneer met dat gele haar, bruin hoofd en witte vlekken onder z'n ogen :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:40

Naar Canada emigreren is niet simpel qua toelatingsvoorwaarden. Ken een koppel die er gaan wonen is!