Vuur in paardenshows dieronvriendelijk? Vraag het de paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:07

sneeuwpop schreef:
En dan?
Mogen paarden geen verhoogde hartslag hebben????

Zolang er vriendelijk wordt getraind en de paarden naast het werk gewoon goed eten en drinken, glimmen van gezondheid....wat is het probleem???

Nou... t zou leuk zijn als ze ook nog iets van natuurlijk gedrag mochten vertonen...
Een manegepaard dat, buiten de lesuren, z’n stal niet uit komt, behalve wanneer hij door pennymeisjes wordt gepoetst, eet en drinkt en glimt ook. Kan lichamelijk supergezond zijn maar heeft natuurlijk een kutleven.
Dus ik leg de grens graag iets verder. ;)

Janine1990

Re: Vuur in paardenshows dieronvriendelijk? Vraag het de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:10

Maar jij gaat er dus vanuit dat buiten de show om die paarden geen normaal leven hebben?

Dan heb je wel heel erg weinig vertrouwen in de grote boze wereld.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:29

Janine1990 schreef:
Maar jij gaat er dus vanuit dat buiten de show om die paarden geen normaal leven hebben?

Dan heb je wel heel erg weinig vertrouwen in de grote boze wereld.

Definieer ‘een normaal leven’?
En ik wéét dat veel paarden een minder prettig leven hebben en inderdaad heb ik niet veel vertrouwen in de (mensen) op deze wereld. (Moet ik dat echt uitleggen??)
Hoe oud ben je, als ik vragen mag?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:47

Normaal leven: het gedomesticeerde paard kan zijn voldoen in zijn eerste levensbehoeften: eten/drinken/fourageren, vrije beweging, contact met soortgenoten en is gezond.

Deze eerste levensbehoeften kunnen op diverse manieren worden ingevuld, al naar gelang passende bij het paard.

Verder neem ik aan dat iemand met weinig vertrouwen allang in mijn profiel heeft gekeken. Dus spill the obvious... :')

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:48

Wat denk je zelf gezien het getal 1990 achter Janine haar naam, Asciuganamo?

Verder, er zijn genoeg manegepaarden met een k*tleven, maar ook genoeg die geen slecht leven hebben. Eenzame paarden achteraf in een weitje hebben ook permanent stress. En verder zijn er talloze situaties waarvan je kan zeggen dat er wellicht wat asn ontbreekt, maar dat in grote lijnen het welzijn in orde is. Zoals er overal grijstinten zijn, behalve als je de wereld per se door een zwart-witte bril wenst te beschouwen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:23

Asciugamano schreef:
sneeuwpop schreef:
En dan?
Mogen paarden geen verhoogde hartslag hebben????

Zolang er vriendelijk wordt getraind en de paarden naast het werk gewoon goed eten en drinken, glimmen van gezondheid....wat is het probleem???

Nou... t zou leuk zijn als ze ook nog iets van natuurlijk gedrag mochten vertonen...

Fijne aanname.....
Kun je dat nog onderbouwen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:41

92smartie92 schreef:
Maar een paard heeft op wedstrijd toch ook stress? Politie paarden krijgen met allerlei gekke dingen te maken ook op straat.. Als je een paard zoveel mogelijk stress vrij wil laten leven zou je hem alleen op de wei kunnen laten staan :+

Dit is ook waar die vegan Streakers op uit zijn. Dat je alleen nog maar naar paarden mag kijken door een verrekijker.

Je kunt je ook serieus af vragen of een bepaalde mate van stress erg is.
en als die paarden die act al honderden keren hebben gedaan dan lijkt het me toch ook wel dat het stressniveau omlaag gaat.

Hoe kun je nog een paard nog desensibiliseren als je geen schriktraining meer kunt doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 20:44

Loretta schreef:
92smartie92 schreef:
Maar een paard heeft op wedstrijd toch ook stress? Politie paarden krijgen met allerlei gekke dingen te maken ook op straat.. Als je een paard zoveel mogelijk stress vrij wil laten leven zou je hem alleen op de wei kunnen laten staan :+

Dit is ook waar die vegan Streakers op uit zijn. Dat je alleen nog maar naar paarden mag kijken door een verrekijker.

Je kunt je ook serieus af vragen of een bepaalde mate van stress erg is.
en als die paarden die act al honderden keren hebben gedaan dan lijkt het me toch ook wel dat het stressniveau omlaag gaat.

Hoe kun je nog een paard nog desensibiliseren als je geen schriktraining meer kunt doen.

Maar ze hebben geen idee hoeveel stress ze dat gaat opleveren :+

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:01

Waar ik mij zorgen over maak, of iig, wat in mij opkomt is, wat moeten al die kids in het publiek wel niet denken? Dat vuur bij paarden okay is? Het voorbeeld dat gegeven wordt vind ik not done. Ik hoop dat in de show wordt verteld dat ze de paarden hierop trainen en dat het niet zomaar normaal is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:03

woepsie90 schreef:
Waar ik mij zorgen over maak, of iig, wat in mij opkomt is, wat moeten al die kids in het publiek wel niet denken? Dat vuur bij paarden okay is? Het voorbeeld dat gegeven wordt vind ik not done. Ik hoop dat in de show wordt verteld dat ze de paarden hierop trainen en dat het niet zomaar normaal is?

Het is de Efteling for god's sake...
Het ligt er vrij dik bovenop dat het een show is, ofwel, een uitzondering... :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:06

Janine1990 schreef:
woepsie90 schreef:

Het is de Efteling for god's sake...
Het ligt er vrij dik bovenop dat het een show is, ofwel, een uitzondering... :')

:')

Alsof echt iedereen achterlijk is. :+ kom op zeg.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:57

Ja je kan wel zo reageren maar ik vraag me echt af hoe kinderen het opvatten als ze vuur bij paarden zien.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:06

De staat waarin de wereld verkeerd toont wel aan hoe achterlijk de meeste mensen zijn. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:09

sneeuwpop schreef:
Asciugamano schreef:

Fijne aanname.....
Kun je dat nog onderbouwen?

Eh? Wat precies?
Moet ik onderbouwen waarom ik vind dat paarden natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:13

woepsie90 schreef:
Ja je kan wel zo reageren maar ik vraag me echt af hoe kinderen het opvatten als ze vuur bij paarden zien.

Kinderen beleven een dag in de Efteling in een de context van de beleving. Een dag in een andere wereld. Die leggen dat verband niet zoals wij het leggen.

Ga voor jezelf eens na hoe je als 6/7 jarige een pretpark/themepark hebt ervaren. Het was spannend en anders.

Het is niet zoals een circus waarbij je als kind weet dat je gave trucjes gaat zien.

Kinderen zien vuur en paarden niet los van elkaar als ze Raveleijn zien. En als ik zo begrijp uit een aantal topics over de tellers in de Efteling gaat het om 30 seconden op een hele show? Voor de kinderen is het verhaal veel spannender.

En dan zijn er gelukkig nog ouders die naast wascapsules ook vuur bij hun kinderen vandaan houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:15

Asciugamano schreef:
Asciugamano schreef:

Eh? Wat precies?
Moet ik onderbouwen waarom ik vind dat paarden natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen?

The obvious, je geeft met je bericht aan dat de paarden in de Efteling geen natuurlijk gedrag mogen vertonen. Alsof je de stalmanager zelf bent.
Dus ja onderbouw die aanname maar eens.

Sorry Sneeuwpop, ik heb jouw quote er ff uit gehaald om verwarring te voorkomen bij A.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:15

Ik stem altijd PvdD (voornamelijk omdat het de enige partij is die een zak om dierenwelzijn geeft i.c.m. het klimaat) maar wat ik uit deze tekst opmaak is dat er meteen gevraagd wordt om een verbod zonder enige vorm van onderzoek of de paarden wel stress ervaren? Nogal ondoordacht, gevalletje projectie als je 't mij vraagt .. :=

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:28

Ik denk dat kinderen die zon show bekijken niet ineens paarden in de fik gaan steken. Het is een show. Mijn paard heeft meer stress van een boomstronk op buitenrit dan dit paard op het filmpje. Storm in een glas water.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:50

Janine1990 schreef:
[

Je zal t misschien niet zo bedoelen maar ik vind jouw manier van posten in dit topic wat onvriendelijk.
Bovendien doe je aannames en ‘alsof je de manager bent....’ slaat nergens op.
Ben jij dat wel? Weet jij of die paarden in de wei komen?
En ‘the obvious’ over dit onderwerp en mijn vraag (en jouw antwoord daarop) over jouw leeftijd is ook een ?-reactie.
Ik geef met mijn bericht niks aan over de paarden in de Efteling. Ik reageerde op een andere post waarin iemand zegt dat goede verzorging en training genoeg is.
Nniks is obvious en ik vraag/zoek t liever (uit) dan dat ik zomaar iets aanneem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:51

Kinderen krijgen op TV toch ook genoeg te zien wat je niet thuis zou moeten proberen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:55

...maar ook daarmee is het niet verkeerd om die kinderen extra duidelijk te maken dat die dingen niet normaal zijn. ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:59

Asciugamano schreef:
...maar ook daarmee is het niet verkeerd om die kinderen extra duidelijk te maken dat die dingen niet normaal zijn. ;)

daar hebben ze hun ouders toch voor. Hoort toch bij de opvoeding om kinderen uit te leggen dat je dat thuis beter niet kunt doen. Moet je dan soms de hele dag bespreken wat ze allemaal gezien hebben in de efteling of dat wel normaal is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:00

Asciugamano schreef:
Weet jij of die paarden in de wei komen?

Dat lijkt mij eigenlijk een veel belangrijkere vraag.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:49

Ze staan op een lokale manege.
Ze staan dus niet 24/7 in de Efteling.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 15:06

Onali schreef:
Ze staan op een lokale manege.
Ze staan dus niet 24/7 in de Efteling.

Op veel maneges krijgen de paarden nooit weidegang. Dus dat zegt niets.Maar vuur in combinatie met paarden is gewoon gevaarlijk.Hun manen en staart kunnen gemakkelijk in brand vliegen als er iets misgaat.