Tuigpaardrijders stemmen massaal voor afsplitsing KNHS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pompadour

Re: Tuigpaardrijders stemmen massaal voor afsplitsing KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:04

ik heb ook geen verstand van aangespannen sport/ tuigpaarden.
Maar ik vind jullie berichtjes , heel leuk om te lezen.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 07:07

Even buiten het verhaal wel of geen hulpmiddelen, daar laat ik iedereen vrij in een mening over te hebben. Het wordt wel eens tijd dat er een statement gemaakt wordt richting knhs. De manier waarop deze en andere wijzigingen doorgevoerd zijn mag Juridisch gezien helemaal niet. Daarbij hoort de knhs er te zijn voor haar leden, hoe kan het dan zo zijn dat zij zomaar vrij zijn alles te wijzigen wat ze maar willen en ditalles ook niet allemaal positief richting dierenwelzijn. Daarmee kijk ik bijvoorbeeld ook naar de mensport, in die sector wordt het voor de recreatiegebied wedstrijdmenner (samengesteld) bijna onmogelijk gemaakt om überhaupt nog wat te winnen. Kijkend naar dierenwelzijn wordt van de "hobbypaarden" verwacht in een dusdanig hoog tempo te lopen. Voor de hobbymatige trainer een hele klus om naast werk, gezin en andere verplichtingen hun paard daar goed klaar voor te hebben.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 07:25

Fijn dat er foto's zijn geplaatst van de opzet en oordoppen.
Heeft misschien iemand een foto van een staartrek?
Geen idee wat het is (en wat het doet?)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 07:39

Kyaral schreef:
Even buiten het verhaal wel of geen hulpmiddelen, daar laat ik iedereen vrij in een mening over te hebben. Het wordt wel eens tijd dat er een statement gemaakt wordt richting knhs. De manier waarop deze en andere wijzigingen doorgevoerd zijn mag Juridisch gezien helemaal niet. Daarbij hoort de knhs er te zijn voor haar leden, hoe kan het dan zo zijn dat zij zomaar vrij zijn alles te wijzigen wat ze maar willen en ditalles ook niet allemaal positief richting dierenwelzijn. Daarmee kijk ik bijvoorbeeld ook naar de mensport, in die sector wordt het voor de recreatiegebied wedstrijdmenner (samengesteld) bijna onmogelijk gemaakt om überhaupt nog wat te winnen. Kijkend naar dierenwelzijn wordt van de "hobbypaarden" verwacht in een dusdanig hoog tempo te lopen. Voor de hobbymatige trainer een hele klus om naast werk, gezin en andere verplichtingen hun paard daar goed klaar voor te hebben.

Zolang ik nog op geen een ledenbijeenkomst/vergadering ben geweest heb ik weinig recht van spreken. Zoals bij elke vereniging klagen er een hoop, maar niemand laat zich horen.

Wees blij dat KNHS wat aan dierenwelzijn doet, want anders is het straks de politiek met 0,0 verstand van de sport en dan zitten we echt met de gebakken peren! Wat betreft de menners zie ik vooral wel wedstrijden willen rijden, maar trainen ho maar. Ook niet bepaald diervriendelijk. Wellicht is dat in jouw regio beter gesteld.

De staartlepel:

Afbeelding

Afbeelding

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:39

Ik ken mij nog herinneren dat er vroeger gember werd gebruikt. Dat stopte ze in de poepsgat van het paard. En dat vond men zielig voor het paard ,maar de staart lepel is veel erger.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:44

pompadour schreef:
Ik ken mij nog herinneren dat er vroeger gember werd gebruikt. Dat stopte ze in de poepsgat van het paard. En dat vond men zielig voor het paard ,maar de staart lepel is veel erger.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:59

En waarom is een staartlepel verplicht?

Ik ben wel zeer benieuwd naar het betreffende rapport dat een opzetbit geen dierenmishandeling is. Het feit alleen al dat ze recht omhoog gaan als 't niet op tijd losgegespt wordt als ze stilstaan doet me toch anders vermoeden.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:27

Heb die “hulp”middelen bekeken, wat een sneue “sport”.

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:31

De tuigpaarden sport moet met de tijd mee.
Voor wie rijden de tuigpaardrijders? Voor hunzelf of voor het publiek!?
Oordoppen omdat de muziek te hard staat? Kolder! zet de muziek maar zachter!
De opzet is ook niet nodig. Laat de beste winnen en hou de Sport diervriendelijk en de fokkerij gezond!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:40

Tsja, ook in de dressuur is er sprake van "ideaal plaatjes" wat betreft de houding van een paard: hoofdhouding, ideale lijn etc. Misschien moeten we allemaal eens ophouden met dat soort ideaal plaatjes en meer vanuit het individuele paard redeneren. Maar ja, dat kon dan wel eens een heftige impact op de wedstrijdsport en bijbehorende jurering hebben.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:06

De oordoppen zijn niet tegen de muziek bedoeld hoor...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:16

En maar afgeven op de gangen paarden in de USA. We doen hier ook gewoon achterlijke dingen met een paard.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 00:52

Niet alleen de VTN gaat afsplitsen, bij de VHN is vorige week dit ook besloten in de ALV, en ook de Friezen gaan mee.
De KNHS is vorig jaar bij de FAS aangekomen voor voorstellen om de hulpmiddelen terug te dringen en later helemaal af te schaffen. Er is een commissie opgesteld, en voordat die met iets konden komen heeft de KNHS gezegd dat de oordoppen er per 1 april af gaan en de opzet per 2021. Dit ook enkel tegen de VTN, de 2 andere verenigingen zijn maar even vergeten. Waar is een FAS voor dan? En waarom wordt er niet naar voorstellen geluisterd? Daar zit hem de wrijving in.
Een aantal jaar geleden is er inderdaad een onderzoek gedaan maar vroegtijdig gestopt. Op dat moment was duidelijk dat een paard in de ring (met eventuele hulpmiddelen) meer ontspannen was dan buiten de ring (zonder eventuele hulpmiddelen). Onderzoek is in de doofpot gestopt maar de verenigingen gaan dat weer proberen boven tafel te krijgen.
Ik ben ook zojuist terug van Ambt Delden, waar geen oordoppen gebruikt werden. Opvallend veel tuigpaarden en hackneys liepen zonder opzet (nu met die discussie ga je er meer op letten).

Tenslotte, de opzet wordt als wreed gezien en niet diervriendelijk. De opzet bij goed gebruik dwingt een paard niet in die houding maar begrenst. Weet je welk hulpmiddel hetzelfde doet en alom geaccepteerd is? De martingaal...

Nog even een onwaarheid uit de wereld helpen, bij de tuigpaarden is net als bij de hackneys een staartlepel niet verplicht, het mag. Bij de hackneys zie je dit minder, toch ook vandaag een tuigpaard zonder staartbeugel gezien. Dit is te lezen in het discipline reglement .

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 02:56

Ik krijg een beetje dat trekpaarden-met-of-zonder-staart discussie gevoel hiervan...

Zelf ben ik niet tegen hulpmiddelen, maar ook hier geldt dat een hulpmiddel in verkeerde handen een martelwerktuig kan worden..

In de dressuur moet de neusriem nu ook ‘2 gaatjes losser’ wat ik goed vind tov het vorige “zal ik nog even lekker aansnoeren”..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:27

Bij de hackneys nu ook, bij die kleine neusjes heeft een neusriem nu helemaal geen functie meer. :')

En verkeerd gebruik van hulpmiddelen moet zeker gestraft worden. Helaas wordt dat niet gedaan. Dan krijgt de jury een grote mond en worden ze zelfs thuis bedreigd. En de KNHS laat dit gewoon toe. De juryleden durfden er niets aan te doen omdat de KNHS ze in de kou liet staan. En nu hebben ze het zover laten komen en gaan ze ineens hele drastische besluiten nemen zonder overleg.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:35

Ach, waarschijnlijk hebben de tuigpaardrijders nog grotere oogkleppen op dan hun eigen paarden. Laat ze maar lekker weg gaan, de KNHS gaat daar echt niet onder lijden,

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:04

Dovahkiin schreef:
Ach, waarschijnlijk hebben de tuigpaardrijders nog grotere oogkleppen op dan hun eigen paarden. Laat ze maar lekker weg gaan, de KNHS gaat daar echt niet onder lijden,

Of waarschijlijker zijn het geen knhs klapschapen. Snap dat ze afscheiden van een club die dicteerd zonder overleg.
Voor gezondheid moet je echte info en onderzoeken pakken en doen. En niet alles op knhs lucht baseren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:29

Rossfechten schreef:
Voor gezondheid moet je echte info en onderzoeken pakken en doen. En niet alles op knhs lucht baseren.

Want dat doen de pvdd en Peta, om maar even twee voorbeelden te noemen, ook altijd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:44

Rossfechten schreef:
Dovahkiin schreef:

Of waarschijlijker zijn het geen knhs klapschapen. Snap dat ze afscheiden van een club die dicteerd zonder overleg.

Jij snapt precies waar hem de kneep zit. :j

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:48

Kunnen ze het niet beter nu pikken van KNHS dan straks pikken van de politiek met een mediasausje d'r over?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:54

Zo ver zijn ze daar kennelijk niet. Ze hebben natuurlijk ook nog wel wat dubieuze trainingsmethoden die je niet aan de PvdD moet tonen. Je zou denken dat het verbod op de elektrische halsband een voorbeeld was geweest van wat er gebeurt als mensen zonder verstand van zaken de regels gaan bepalen. Kennelijk niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:00

Wat de toekomst brengt wat betreft de politiek,de tijd zal het leren. Wel geeft het meer tijd, en gaan de verenigingen zeker niet afwachten. Maar dat wil niet zeggen dat op stel en sprong alles per direct maar afgeschaft moet worden.
Verbod van de elektrische halsbanden is ook besproken. Het argument "De wet doet dat niet want de koninklijke stallen gebruiken ook een opzet" is daar mee ook van tafel, want voor overheidshonden mag de halsband nog wel gebruikt worden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:06

Klopt en daarmee zeggen ze dus eigenlijk dat het verbod onzin is, maar dat het er toch komt.

Overigens ben ik heel benieuwd naar hoe de regel over strakke neusriemen gehandhaafd gaat worden, want er zijn wel een paar topruiters die zich daar schuldig aan maken.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 14:39

Nies_ schreef:
Klopt en daarmee zeggen ze dus eigenlijk dat het verbod onzin is, maar dat het er toch komt.

Overigens ben ik heel benieuwd naar hoe de regel over strakke neusriemen gehandhaafd gaat worden, want er zijn wel een paar topruiters die zich daar schuldig aan maken.

Ja zeker met name in de springsport.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 17:26

Nies_ schreef:
Zo ver zijn ze daar kennelijk niet. Ze hebben natuurlijk ook nog wel wat dubieuze trainingsmethoden die je niet aan de PvdD moet tonen. Je zou denken dat het verbod op de elektrische halsband een voorbeeld was geweest van wat er gebeurt als mensen zonder verstand van zaken de regels gaan bepalen. Kennelijk niet.

Dat geldt voor alle paardensporten. Overal gebeuren praktijken wat niet door de beugel kan. En dat zal altijd zo blijven, achter gesloten deuren.
Dat heeft niks met alleen tuigpaarden te maken.