GD waarschuwt paardenhouders voor atypische myopathie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:10

vur schreef:
Of een veldesdoorn het gif bevat, is voor mij onduidelijk. Op de ene site staat van wel, op de andere staat van niet?

Ik ben tot nu toe alleen info tegengekomen dat de veldesdoorn niet giftig is (alleen de gewone esdoorn).

Hier inmiddels extra bevestiging van Gelderse roos (viburnum opulus, waarbij opulus betekent 'met bladen zoals de esdoorn'). Fijn!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:18

Sanniejtjuh schreef:
Pffff ik zit ook even met mn handen in het haar. Het huilen staat me nader.

Wij wonen sinds ruim een jaar in ons huidige huis,samen met de paarden. Nu vond ik afgelopen dagen helaas zaailingen in onze paddock, gelukkig niet veel maar had toch even dikke paniek. Paarden op de stenen gezet. Stonden goddank nog niet op het land. Nu vrees ik dat wij een esdoorn in onze “voortuin” hebben staan. Al heb ik nooit de helicopters gevonden, maar dat komt waarschijnelijk omdat de boom wat opgesloten staat tussen 2 andere behoorlijke bomen. Onze bomenverzorger denkt van de foto”s te zien dat het inderdaad een esdoorn is. Dus die gaat binnekort plat.

Nu heb ik in mijn weide nog geen zaailingen gevonden, het was in de paddock ook maar gering. Maar ja het gras staat hier al aardig hoog. Ik laat ongeveer 4/5 van mijn land hooien, 1 snede dus vorig jaar eind juni. Maar ik weet gewoon niet wat te doen. Mijn dierenarts uiteraard gebelt met vragen. Die heeft contact opgenomen met GD en die konden niet aangeven of het hooien een risico is ja of nee. Maar om nu alles plat te spuiten, ik weet het gewoon even niet, waar doe ik nu goed aan ;(

@Sanniejtjuh, bij mij in de wei komen de zaailingen tot ongeveer 20 á 25 meter van de bewuste bomen op. De meeste zaailingen staan nu wel bovengronds. Als ik jou was zou ik de wei tot minstens 25 meter van de bewuste esdoorn strategisch door lopen en eventuele zaailingen er handmatig uittrekken. Het kan ook zijn dat je mazzel hebt gehad dat de wind gunstig stond toen de zaadjes van de bomen dwarrelden, waardoor ze nauwelijks in je weiland zitten :)

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:41

henny_w schreef:
Sanniejtjuh schreef:
Pffff ik zit ook even met mn handen in het haar. Het huilen staat me nader.

Wij wonen sinds ruim een jaar in ons huidige huis,samen met de paarden. Nu vond ik afgelopen dagen helaas zaailingen in onze paddock, gelukkig niet veel maar had toch even dikke paniek. Paarden op de stenen gezet. Stonden goddank nog niet op het land. Nu vrees ik dat wij een esdoorn in onze “voortuin” hebben staan. Al heb ik nooit de helicopters gevonden, maar dat komt waarschijnelijk omdat de boom wat opgesloten staat tussen 2 andere behoorlijke bomen. Onze bomenverzorger denkt van de foto”s te zien dat het inderdaad een esdoorn is. Dus die gaat binnekort plat.

Nu heb ik in mijn weide nog geen zaailingen gevonden, het was in de paddock ook maar gering. Maar ja het gras staat hier al aardig hoog. Ik laat ongeveer 4/5 van mijn land hooien, 1 snede dus vorig jaar eind juni. Maar ik weet gewoon niet wat te doen. Mijn dierenarts uiteraard gebelt met vragen. Die heeft contact opgenomen met GD en die konden niet aangeven of het hooien een risico is ja of nee. Maar om nu alles plat te spuiten, ik weet het gewoon even niet, waar doe ik nu goed aan ;(

@Sanniejtjuh, bij mij in de wei komen de zaailingen tot ongeveer 20 á 25 meter van de bewuste bomen op. De meeste zaailingen staan nu wel bovengronds. Als ik jou was zou ik de wei tot minstens 25 meter van de bewuste esdoorn strategisch door lopen en eventuele zaailingen er handmatig uittrekken. Het kan ook zijn dat je mazzel hebt gehad dat de wind gunstig stond toen de zaadjes van de bomen dwarrelden, waardoor ze nauwelijks in je weiland zitten :)

Ja ik denk ook dat laatste, gister al flink stuk land gecontroleerd en ook de plekken met wat minder gras heb ik er geen 1 gevonden. Op hemelsbreed 25 m begint mijn paddock. Ik denk dat het scheelt dat de boom tussen 2 andere veel grotere bomen staat “opgesloten” en we dan in die lijn ook nog ons huis en bijgebouwen hebben staan. Ik heb in het najaar nml echt geen helicopter gezien ook.

Maar het geeft me ergens toch een heel onrustig gevoel, maar ik ben nogal een piet paniek. Ik ga komende weken elke keer mn land blijven checken op zaailingen. Maar vind afmaaien en afvoeren wel wat drastisch nu ik geen zaailingen in mn weide heb gevonden. Maar ik moet nog een heel stuk natuurlijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:28

Dat afmaaien en afvoeren doe je alleen waar veel zaailingen staan natuurlijk, als je niets vindt of het zijn er zo weinig dat je ze er makkelijk uit kan trekken is dat maaien en afvoeren natuurlijk niet nodig. Je ziet ze vast wel als je goed kijkt hoor, ze vallen wel op.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:00

Jet schreef:
Dat afmaaien en afvoeren doe je alleen waar veel zaailingen staan natuurlijk, als je niets vindt of het zijn er zo weinig dat je ze er makkelijk uit kan trekken is dat maaien en afvoeren natuurlijk niet nodig. Je ziet ze vast wel als je goed kijkt hoor, ze vallen wel op.

Ja als er flinke hoeveelheden op mn land zijn gekomen had ik dat nu toch wel moeten vinden. De pest is er staat al behoorlijk wat gras (en (on) kruiden). Stuk wat ik gister gehad had nu nog een keer gedaan en wel wat gevonden, maar dat waren er in totaal 10, dus geen flinke hoeveelheid. Dus ik hoop dat het verder in het land ook het geval is, ik heb nog wel even wat af te speuren :\

Afbeelding

Op dit stuk staat het dan nog laag, je snapt dat zoekt nogal lastig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:20

Ja, dat ziet er inderdaad al lekker lang uit! Lastig inderdaad als je daar tussen moet gaan zoeken, maar ik zou toch wel een heel stuk nalopen als ik jou was. Die zaden kunnen makkelijk tot wel een kilometer ver vliegen als het in het najaar stormt...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:24

Maar ze eten ze niet als er genoeg ander eten is toch? Dit ziet er nou niet uit als een schrale weide.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:55

veerledec schreef:
Maar ze eten ze niet als er genoeg ander eten is toch? Dit ziet er nou niet uit als een schrale weide.

Ik hooi het overgrote deel, en dat baart me de meeste zorgen. Ze staan nu nog niet op de wei maar ik weet hoe dat gaat met opbouwen, ze “vreten” dan als gekken, dus of ze ze dan laten staan als ik niet alles vind?

KB01

Re: GD waarschuwt paardenhouders voor atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:16

Misschien heb ik eroverheen gelezen maar kan ik ergens bladeren laten testen op het soort esdoorn? Mijn paard heeft een aantal jaren geleden ook atypische myopathie gehad en heeft dit gelukkig overleefd. Wij hadden toen een esdoorn in het land staan en deze is verwijderd. Onze buren hebben ook esdoorns maar weten niet welke soorten dit zijn. Nu is alweer mijn hele land bezaaid door de bomen van de buren en wil ik toch graag zeker weten welke esdoorns dit zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:54

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:31

veerledec schreef:

Was dat maar waar helaas.. de scheuten worden gewoon met het gras mee gegeten.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:50

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:57

KB01 schreef:
Misschien heb ik eroverheen gelezen maar kan ik ergens bladeren laten testen op het soort esdoorn? Mijn paard heeft een aantal jaren geleden ook atypische myopathie gehad en heeft dit gelukkig overleefd. Wij hadden toen een esdoorn in het land staan en deze is verwijderd. Onze buren hebben ook esdoorns maar weten niet welke soorten dit zijn. Nu is alweer mijn hele land bezaaid door de bomen van de buren en wil ik toch graag zeker weten welke esdoorns dit zijn.

Ja dat kan wel, maar dat kost tussen de 500 en 1000 euro (heeft een andere bokker mij laten weten in mijn topic) dus dan zou je toch echt moeten uitzoeken wat voor esdoorn het is (tenzij je dit wilt betalen). Misschien als je ons een foto van de bladeren en de stam laat zien weten wij slimme bokkertjes het wel *D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 07:01

KB01, bij de GD kan je bladeren wel botanisch laten testen, Dat lijkt mij, dat ze wel de soort kunnen identificeren aan de hand van bladeren. Geen idee hoe duur dat is hoor, maar je zou ze eens kunnen bellen. De bokker waar Sophie het over heeft, heeft het hier in het topic ook geplaatst, met de link naar de GD. Testen op giftigheid is bij RIKIL in Wageningen en dat is zo duur. Het was bokker FCSA.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:12

FCSA schreef:
vur schreef:
Of een veldesdoorn het gif bevat, is voor mij onduidelijk. Op de ene site staat van wel, op de andere staat van niet?

Ik ben tot nu toe alleen info tegengekomen dat de veldesdoorn niet giftig is (alleen de gewone esdoorn).

Hier inmiddels extra bevestiging van Gelderse roos (viburnum opulus, waarbij opulus betekent 'met bladen zoals de esdoorn'). Fijn!!

Recent onderzoek (2016, Universiteit Utrecht) heeft aangetoond dat de gewone esdoorn en de vederesdoorn(Acer negundo) veroorzaker kunnen zijn van atypische myopathie en dus giftig zijn voor paarden. Bron: Wikipedia.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:17

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:18

Jet schreef:
KB01, bij de GD kan je bladeren wel botanisch laten testen, Dat lijkt mij, dat ze wel de soort kunnen identificeren aan de hand van bladeren. Geen idee hoe duur dat is hoor, maar je zou ze eens kunnen bellen. De bokker waar Sophie het over heeft, heeft het hier in het topic ook geplaatst, met de link naar de GD. Testen op giftigheid is bij RIKIL in Wageningen en dat is zo duur. Het was bokker FCSA.

Het testen op hypoglycine A kost inderdaad 500-1000 euro bij RIKIL en kan alleen via de DAP. Testen op (determineren van) het soort esdoorn zal misschien goedkoper zijn en ook ergens anders kunnen?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:45

FCSA schreef:
Vreemd, de UU schrijft zelf over het onderzoek uit 2016: "Bij de gewone esdoorn werd het gif aangetroffen. Bij de veldesdoorn en de Noorse esdoorn was dat niet het geval."

https://www.uu.nl/nieuws/niet-alle-esdo ... or-paarden

Misschien verkeerd overgenomen op wiki?

De vederesdoorn en de veldesdoorn zijn twee verschillende bomen. Zover bekend is de vederesdoorn giftig en de veldesdoorn niet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:45

Elegance_ schreef:
veerledec schreef:

Was dat maar waar helaas.. de scheuten worden gewoon met het gras mee gegeten.

Hoeft niet altijd. De buurwei waar 2 paarden grazen staat ook bomvol jonge esdoornscheuten. Hun paarden hebben het gras er helemaal rondom weg gegeten maar de esdoornscheuten laten staan. Toch zou ik het zo niet aandurven. Het blad zou zoetig smaken heb ik 's gelezen dus wie weet beginnen ze er op een gegeven moment toch wel aan?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:30

Niello schreef:
FCSA schreef:
Vreemd, de UU schrijft zelf over het onderzoek uit 2016: "Bij de gewone esdoorn werd het gif aangetroffen. Bij de veldesdoorn en de Noorse esdoorn was dat niet het geval."

https://www.uu.nl/nieuws/niet-alle-esdo ... or-paarden

Misschien verkeerd overgenomen op wiki?

De vederesdoorn en de veldesdoorn zijn twee verschillende bomen. Zover bekend is de vederesdoorn giftig en de veldesdoorn niet.

Ah excuus, leesfout van mijn kant.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:49

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn een paar foto's. Ik hoop dat er hier iets aan te zien is.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:51

Afbeelding

Dit is nog een foto van een scheut hier.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:38

Afbeelding

Afbeelding

Omdat er dichtbij onze weilanden esdoorns blijken te staan, zijn wij zorgvuldig aan het analyseren welke bomen er bij de weilanden/paddocks staan.

Onderstaande boom kan ik niet plaatsen (en diverse apps ook niet). Wie van jullie weet welke boom dit is- en kan deze blijven?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:01

Dat lijkt op de vederesdoorn (niet door de war te halen met de veldesdoorn). Van de vederesdoorn zijn de zaden gevaarlijk, maar als ik de artikelen goed lees, zijn de bladeren en de zaailingen ongevaarlijk.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:30

Rebeccatjuh schreef:
[ [url=m/3xL7Da.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/d0hu5H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omdat er dichtbij onze weilanden esdoorns blijken te staan, zijn wij zorgvuldig aan het analyseren welke bomen er bij de weilanden/paddocks staan.

Onderstaande boom kan ik niet plaatsen (en diverse apps ook niet). Wie van jullie weet welke boom dit is- en kan deze blijven?

Wij hebben deze ook staan, volgens onze boomverzorger is het een Es. Deze geven ook flink zaden af maar zijn anders van vorm.

Afbeelding

Afbeelding