Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:24

15 km over straat en de paarden zijn helemaal spierbevangen en de hoeven kaal? Hoe bestaat het dan dat er paarden zijn die klasse 3 endurance lopen zonder ijzers zonder hoefschoenen. Dan hebben we het over 80 km met een gemiddelde snelheid van 15 kmph. Wonderpaarden!

Onze trainingen zijn 15 km minimaal en ja langs de weg hier want het venhuizer bos moet nog aangeplant worden.

F_T

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:32

Zoo, over kort door de bocht gesproken.

Ik doe het zelden, maar hier tem ik op. Wat een nare reactie zeg.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:33

@Arabesk,maar endurance wordt volgens mij niet op de weg gereden?
en als je al over de weg een stukje moet,zal je daar zeker niet gaan galopperen toch?

een gecontroleerde galop op een zandweg is iets totaal anders dan kilometers over de asfalt in een grote stress-toestand.
deze paarden zullen meermaals scherp moeten remmen,kort draaien,..... tijdens hun helse tocht.

ik vind je post behoorlijk denegerend tov wat gebeurd is.
geen idee hoe jouw paarden bekapt worden,maar de mijne heb ik graag dat de straal optimaal gebruikt wordt,die staan dus niet met hielen van 5 cm,dus logisch dat je enkele milimeters kwijt raakt in zo'n tocht.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:35

Arabesk schreef:
15 km over straat en de paarden zijn helemaal spierbevangen en de hoeven kaal? Hoe bestaat het dan dat er paarden zijn die klasse 3 endurance lopen zonder ijzers zonder hoefschoenen. Dan hebben we het over 80 km met een gemiddelde snelheid van 15 kmph. Wonderpaarden!

Onze trainingen zijn 15 km minimaal en ja langs de weg hier want het venhuizer bos moet nog aangeplant worden.

De laatste keer dat ik de dikke Van Dale erop na sloeg heette dat training.

En nee, niet elke ruiter traint endurance en nee niet elke ruiter traint op afsfalt en ja, het is een talent om een vervelend voorval te ge/misbruiken om je punt te maken over ijzers..

Als ik morgen een halve marathon moet lopen zonder training en daarna niet kan lopen maakt dat jou geen wonderkind omdat je wel een half jaar hebt getraind en opgebouwd en het dus wel doet.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:38

Iets meer ontopic,

Ik ben benieuwd hoe het over een week of twee is met alle dieren en eigenaren.

Dan is iets beter zichtbaar in hoeverre er toch blessures ontstaan zijn.

Ik hoop van harte dat buiten de voetslijtages en stevige spierpijnen, er geen langduriger blessures zullen zijn.

Mooi om te zien dat er daar zoveel mensen hebben samengewerkt om het zo goed mogelijk op te lossen, en dat men elkaar ook nu gewoon steunt.
Zie ik graag.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:42

Arabesk schreef:

Nou wees er trots op.
Je bent er toch niet bij geweest, heb jij de paarden gezien of verzinnen die dierenartsen het allemaal=
Wat een respectloze opmerking.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:45

Sunnda schreef:
Arabesk schreef:

De laatste keer dat ik de dikke Van Dale erop na sloeg heette dat training.

En nee, niet elke ruiter traint endurance en nee niet elke ruiter traint op afsfalt en ja, het is een talent om een vervelend voorval te ge/misbruiken om je punt te maken over ijzers..

Als ik morgen een halve marathon moet lopen zonder training en daarna niet kan lopen maakt dat jou geen wonderkind omdat je wel een half jaar hebt getraind en opgebouwd en het dus wel doet.

_/-\o_ _/-\o_

plus; nergens is gezegd dat deze paarden allemaal spierbevangen zijn. Iemand zegt op pagina 1 dat er mogelijk van zo'n tocht paarden spierbevangen kunnen raken. Of dit ook werkelijk gebeurd is met een aantal paarden is verder nergens gezegd, dus die vreemde conclusie was sowieso voorbarig.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:48

Arabesk schreef:

Ik wens ze het niet toe, maar als deze paarden hetzelfde zouden meegemaakt hebben zouden ze ook zorg nodig hebben. Endurance is gelukkig niet hetzelfde als in paniek de weg oprennen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:49

Ik heb ook getemd, verder niet de moeite om op in te gaan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:54

Wat een schrik!
Zo te lezen zijn de paarden én eigenaren in goede handen en knappen ze hopelijk allemaal snel weer op.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:12

Arabesk schreef:

Iemand met een beetje verstand van paarden én hoeven, weet:
Dat paardenhoeven getraind moeten worden, als ze altijd op zachte ondergrond staan kun je niet in één keer dertig km over de harde weg galopperen.
Paarden die gestresst zijn kunnen eerder spierbevangen raken, zeker als ze een heel andere (en zwaardere) training doen als normaal.
Verder zijn dit vast niet allemaal paarden die in topconditie staan om in ene zo'n workout te doen.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:17

Femke_Tweety schreef:
Iets meer ontopic,

Ik hoop van harte dat buiten de voetslijtages en stevige spierpijnen, er geen langduriger blessures zullen zijn.

Ik kan jullie wel op de hoogte houden als daar behoefte aan is!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:21

Horizonnig schreef:
Femke_Tweety schreef:
Iets meer ontopic,

Ik kan jullie wel op de hoogte houden als daar behoefte aan is!

Ik zou dat eerst even overleggen met de stal- en paardeneigenaren.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:26

[/quote]

Ik zou dat eerst even overleggen met de stal- en paardeneigenaren.[/quote]

Dat spreekt voor zich. De updates worden sowieso heel globaal natuurlijk.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:30

Arabesk schreef:

Wat een enorme nare reactie.
En 80 km met gemiddeld 15 kmpu is even heel wat anders dan tientallen kilometers voluit, met tussendoor waarschijnlijk sprinten, hard afremmen, uitwijken, etc. En dan ook nog over asfalt, langs het spoor (grove stenen/grind). En met een heleboel stress.

Zelf meegemaakt met een verdomd goed getraind paard wat zijn hand niet omdraaide voor aangespannen tochten van een kilometer of 50, en aangezien die vooral aangespannen liep grotendeels over verharde wegen, en ja, ook nog zonder ijzers.
Paard is er na een ongeluk met wagen en al alleen vandoor gegaan, wagen na een kilometer of 2 kwijtgeraakt, en toen nog ruim 10 km in totale paniek doorgegaan met wat er over was van de boom nog achter zich aan. Paard is zo ernstig spierbevangen geraakt dat het kantje boord was, en de hoeven daar was niets van over, tot bloedens toe.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:17

Supertje schreef:
Zelf meegemaakt met een verdomd goed getraind paard wat zijn hand niet omdraaide voor aangespannen tochten van een kilometer of 50, en aangezien die vooral aangespannen liep grotendeels over verharde wegen, en ja, ook nog zonder ijzers.
Paard is er na een ongeluk met wagen en al alleen vandoor gegaan, wagen na een kilometer of 2 kwijtgeraakt, en toen nog ruim 10 km in totale paniek doorgegaan met wat er over was van de boom nog achter zich aan. Paard is zo ernstig spierbevangen geraakt dat het kantje boord was, en de hoeven daar was niets van over, tot bloedens toe.

Wat een vréselijke situatie! Hier krijg je toch de bibbers van.
In ieder geval wens ik alle paarden en paardeneigenaren veel rust en een goed herstel toe.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:20

Arabesk schreef:

Je zal jezelf niet verheerlijken en een ander te kakken zetten :roll:

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:51

Is er nu al bekend hoe ze met zoveel op straat zijn geraakt?
Ik heb het zelf ook mee gemaakt ,gelukkig een kleinere groep,door een boom op de omheining.Die was in de Dag omgevallen niks gezien en gehoord tot een buur kwam roepen dat de paarden er vandoor gingen .Ze zijn bij mij met 10 stuks in volle galop een provincieweg opgerend.Bij wonder ook niks gebeurt.Ze zijn bij een cafe het erf opgedraaid.Het grapje word nog altijd gemaakt dat ze zin in een biertje hadden.De politie heeft geholpen ze thuis te brengen :-). Achteraf was het grappig maar het moment zelf sterf je even ter plekke. Ik hoop dat het voor de paarden bij julie ook zo goed afloopt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:51

Pff en dan kreeg ik al een hartverlamming toen een loslopend paard, bij ons door de heining naar binnen ging en mijn shetlander uit de weide stal. (ja Frankrijk, gebeuren de gekste dingen) En dat mijn Shet weg was en net op het moment dat ik in paniek begon te raken, hij aan kwam draven op het gillen van mijn merrie.

Ik kan me niet eens beginnen voor te stellen hoe alle betrokkenen dit ervaren moeten hebben. Lijkt me meer dan verschrikkelijk dit te moeten meemaken.

Behalve de lichamelijke verschijnselen kan ik me ook voorstellen dat er paarden bij zullen zijn die dit voorval niet snel zullen vergeten en mogelijk bij triggers in paniek kunnen gaan raken. Hoop het niet, maar de gevolgen van zo'n ongewenst uitstapje kunnen best verstrekkend zijn, fysiek en psychisch.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:55

beatje schreef:
Ik heb het zelf ook mee gemaakt ,gelukkig een kleinere groep

De politie zei dat doordat de groep zo groot was, de kans op overleven ook veel groter was. Dat heeft hen eigenlijk gered. Al had er alsnog veel narigheid kunnen gebeuren natuurlijk.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:11

Pfff zag vd week filmpje...dacht wow dat dat goed is afgelopen! Arme beesten wat zullen die de schrik er in hebben niet te denken vd spierpijn die nu wel goed aanwezig zal zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:25

Het zijn niet allemaal natuurlijk bekapte wonderpaarden , he Arabesk!! Want dat bedoel je natuurlijk in je nogal korte arrogante opmerking.
On topic, een kudde gaat op de kletter en het vervelende is dat geen enkel paard achter wil blijven dus ze blijven rennen(soms tot ze dood neervallen) dus velen gaan gigantisch over hun grenzen heen en zullen veel zorg nodig hebben om volledig te herstellen. En schuldvraag?? Dit kan iedereen gebeuren, ook bij jezelf thuis met twee paarden in het land. Pas wanneer er sprake is van grove nalatigheid of het openzetten van een hek door vreemden(als je ze al vind) zou er een schadevergoeding geeist kunnen worden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:51

Horizonnig schreef:
beatje schreef:
Ik heb het zelf ook mee gemaakt ,gelukkig een kleinere groep

De politie zei dat doordat de groep zo groot was, de kans op overleven ook veel groter was. Dat heeft hen eigenlijk gered. Al had er alsnog veel narigheid kunnen gebeuren natuurlijk.

Ze waren bij ons ook met 10 ,dus echt klein ook niet.En bij toeval stond er juist politie 3 km verder op bij een heel groot kruispunt en is daardoor gelijk die weg afgesloten en was er gelijk politie aanwezig.Vlak bij het grote kruispunt zijn ze dan de parking van het cafe opgedraaid ,ik vermoed mede door de zwaailichten vd politie wagens.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:21

MarcoBorsato schreef:
ElineS schreef:
Wat ik me dan afvraag wie dan alle DA kosten gaat betalen. Degene die het hek heeft open laten staan of de stal. Ik als eigenaar zou zeker kijken voor aansprakelijk stellen via verzekering.

Maar wat een geluk dat er geen paard op een auto is geklapt of iets. Ontzettend veel mazzel met hoe het is afgelopen.

Jij als eigenaar zou blij moeten zijn dat de staleigenaren zo adequaat hebben gehandeld. Er achteraan gereden, een hulpteam bij elkaar gesprokkeld. Die mensen zitten nog met het hart in de keel.

Verzekeringstechnisch wordt dat vast allemaal geregeld, maar het is nog niet eens duidelijk, althans niet voor buitenstaanders, hoe het gebeurd is. En ik denk dat dat prima is. Dat men dat onderling moet regelen en dat dat niet op bokt hoeft.

Oh zeker heeft de stal top gehandeld met wat ik lees! Zal voor hun en elke betrokkene ontzettend schrikken zijn geweest allemaal. En hoe het ook heeft kunnen gebeuren, een ongeluk zit in een klein hoekje. Mocht het met mijn paard zijn gebeurd zou ik de stal of degene verantwoordelijk niet echt kwalijk nemen. Niemand wilde dit. Het was dikke pech.. En de stal heeft heel goed gehandeld.

Maar ik ben nieuwsgierig naar hoe zoiets zit. Als mijn paard buiten mijn schuld om met een dikke wond op de kliniek zou staan, dagenlang, dan zou ik toch kijken naar hoe of wat met de rekening want dat is dan niet niks. Maar goed, gezien de stal, dan word dat vast goed geregeld onderling en dat hoeft ook niet op bokt. Maar wederom, het is gewoon interessant en zeker iets waar de eigenaren van de paarden om moeten denken, na de eerste schrik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:55

Arabesk schreef:
15 km over straat en de paarden zijn helemaal spierbevangen en de hoeven kaal? Hoe bestaat het dan dat er paarden zijn die klasse 3 endurance lopen zonder ijzers zonder hoefschoenen. Dan hebben we het over 80 km met een gemiddelde snelheid van 15 kmph.

Die endurancepaarden bestaan omdat ze het geluk hebben dat ze eigenaren hebben die begrijpen dat je een paard moet trainen voordat je hem 80 km lang met 15 km/u kunt laten lopen. :)*
Dat zijn paarden die het geluk hebben dat ze niet bij mensen wonen die daadwerkelijk denken dat als je je paard gewoon elke paar weken natuurlijk bekapt, je hem voortaan dus ook zonder training 15 kilometer kunt want galopperen op het asfalt, want ze zijn natuurlijk bekapt en staan de hele dag op een paddockje, dus dan kunnen ze toch alles?

Los van die wonderlijke gedachtengang: waarom zou je er in vredesnaam van uitgaan dat het alleen maar kerngezonde paarden zijn die ervandoor gaan? Bekijk een gemiddeld weiland met 11 paarden en een heeft een spierziekte, twee staan (hoog)bejaard op pensioen, twee zijn nog niet ingereden en zijn qua hoeven of lichaam niets gewend, er zal een stijve ppid-er tussen zitten, een paard net in een hoevenrevalidatieproces met een (natuurlijk! :j ) bekapper zit en vast nog een paar die door welke onwaarschijnlijke reden dan ook niet vol in endurancetraining staan. En jij zou die allemaal morgen nog het asfalt op gooien voor een galoprondje van 10k, want ze zijn nou eenmaal natuurlijk bekapt? :wow:
Wonderpaarden bestaan niet, wonderlijke mensen wel...