Wilde paarden in Namibië ernstig bedreigd door hyena's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: Wilde paarden in Namibië ernstig bedreigd door hyena's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:11

Laatste update die ik hier heb gekregen:
Ze hebben een aantal weken geprobeerd de hyena's te vangen en toen dat niet gelukt is zijn de hyena's die de paarden aanvielen afgeschoten.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:16

Afbeelding
Afbeelding

Op google maps kun je heel mooi de omgeving zien, maar even het vergelijk van Namibie en Nederland. Gortdroog is het daar, (wel heel bijzonder om doorheen te reizen btw) deze kudde en de gehele populatie van (wilde) dieren is overgeleverd aan het klimaat. Nu extreem veel droogte en hopelijk ooit weer heel veel water. Alleen die droogte heeft consequenties. Ik vrees dat met de hyena's het probleem niet opgelost is, dan kom je daarna op de noodzaak van bijvoeren wat onmogelijk is daar.

Het is in ieder geval droger dan het afgelopen zomer in Nederland was, al jaren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:22

En wat als de paarden als makkelijk prooi op zijn. Dan zijn de groepen mogelijk dusdanig groot dat ze misschien mensen gaan aanvallen...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:25

Dat gedeelte is woestijn, er wonen daar amper mensen in de buurt.

Maar het gebeurt wel ja. Zo is er vorig jaar een Duitse toerist aangevallen door een ernstig verzwakt, ouder luipaard dat erg wanhopig was. Gelukkig heeft die man het overleefd.

Maar wij willen in hun gebied wonen, dus wij moeten ermee leven dat die kans bestaat. En de mensen die hier leven, zijn zich daar zeker van bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:44

Marcella schreef:
En wat als de paarden als makkelijk prooi op zijn. Dan zijn de groepen mogelijk dusdanig groot dat ze misschien mensen gaan aanvallen...

Overal waar roofdieren leven, kunnen zij mensen aanvallen. Een dier dat honger heeft, wil eten en als je dan in de buurt bent, ben je de klos jammer genoeg. Maar dat is nog geen reden om roofdieren hersenloos uit te roeien zoals we in het verleden gedaan hebben. Die dieren hebben ook recht op leven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:55

rien10 schreef:
anjali schreef:
Weinig medeleven met paarden hier op een paardenforum. :(

Omdat het een paardenforum is, hoeven we nog niet de realiteit overboord te gooien.

Of de hyena's hebben honger.
Of de paarden hebben honger.

Paarden hebben een hogere aai factor, dus die mogen blijven.
Krom? Ja,heel krom.

Ik dacht dat paardenliefhebbers het erg zouden vinden als paarden in de problemen zitten.Dat paarden simpelweg hun lievelingsdieren zouden zijn. Daarom ben ik geshockeerd door het vrijwel afwezige Penny-gehalte op Bokt,althans in dit topic.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:58

Geshockeerd?
Het is toch niet omdat je een paardenliefhebber bent dat je de realiteit rond 'wilde' paarden moet gaan verbloemen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:52

SVRL schreef:
Overal waar roofdieren leven, kunnen zij mensen aanvallen. Een dier dat honger heeft, wil eten en als je dan in de buurt bent, ben je de klos jammer genoeg. Maar dat is nog geen reden om roofdieren hersenloos uit te roeien zoals we in het verleden gedaan hebben. Die dieren hebben ook recht op leven.

Jij vind het blijkbaar geen probleem als een roofdier jouw kinderen opeet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:55

Loretta schreef:
SVRL schreef:

Jij vind het blijkbaar geen probleem als een roofdier jouw kinderen opeet.

En jij vindt blijkbaar dat mensen de enige wezens zijn die recht op leven hebben en dat wij alles wat we lastig vinden maar moeten uitroeien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:01

Ik ben wel van mening dat mensen beschermd moeten worden tegen wilde dieren. Verwilderde paarden is nog een ander verhaal. Maar als jij het prima vind dat kinderen door roofdieren worden gedood dan heb ik daar echt geen woorden meer voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:09

Loretta schreef:
Ik ben wel van mening dat mensen beschermd moeten worden tegen wilde dieren. Verwilderde paarden is nog een ander verhaal. Maar als jij het prima vind dat kinderen door roofdieren worden gedood dan heb ik daar echt geen woorden meer voor.

Ik zeg dat nergens, dat maak jij ervan. Grote verbeelding heb je trouwens. Het enige wat ik zeg is dat we fout zitten als we roofdieren hersenloos gaan uitmoorden. Als je naar plekken gaat, of ergens woont waar roofdieren leven, is dat een risico dat erbij hoort, daar hoeven die dieren niet voor afgeslacht te worden. Jou medemens is trouwens het grootste gevaar voor jou kind, zullen we dan maar alle mensen afmaken?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:13

idd,net wat SVRL zegt.

bv in gebieden waar giftige slangen leven,zijn er regelmatig kinderen die gebeten worden door zo'n slang.
De meeste overleven het,maar sporadisch sterft daar ook een kind door.
dat is idd ergens het risico als je in zo'n gebieden woont,dat hoort bij het leven.

ik denk evenzeer dat druk verkeer en medemensen een veel groter risico vormen voor een kind dat een roofdier in zijn natuurlijke habitat.
je houdt je kind ook niet uit het verkeer omdat er een risico aan vast hangt dat het vroeg of laat aangereden wordt toch?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:17

Zo heb ik nergens gezegd dat ik voor het hersenloos uitroeien van roofdieren ben. Als een dergelijke beslissing genomen wordt dan gaat daar doorgaans een heel proces van besluitvorming aan vooraf. Hersenloos uitroeien is iets uit het verleden.

Ik ken de situatie in Namibie niet maar ik mag aannemen dat er goed over dit besluit is nagedacht. Die rangers in Namibie zullen wel beter weten wat er in hun natuurgebied nodig is aan maatregelen dan dat wij dat hier vanuit Nederland kunnen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:26

Loretta schreef:
Ik ken de situatie in Namibie niet maar ik mag aannemen dat er goed over dit besluit is nagedacht. Die rangers in Namibie zullen wel beter weten wat er in hun natuurgebied nodig is aan maatregelen dan dat wij dat hier vanuit Nederland kunnen.

Aannames idd :D

Ik denk dat iedereen die als toerist nog maar in Namibie geweest is al begrijpt dat het er gewoon echt heel anders is... Vraag me af welke mensen de hyena's daar moeten opvreten in dat gebied :') Namibie is dubbel zo groot als Duitsland en er wonen 2 miljoen mensen... Voornamelijk in Windhoek en Swakop, twee steden die nog best een eindje van het Sperrgebiet liggen.
Het sperrgebiet is grotendeels off limits voor iedereen trouwens, dus je wordt er eerder afgeschoten dan opgepeuzeld denk ik :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:58

Nog los van het feit dat het nergens ter wereld dagelijkse praktijk is dat mensen door roofdieren aangevallen worden. Tenzij je mensen ook als roofdier meetelt...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 16:08

Zover laten ze het ook nergens komen. Het is goed dat die dieren hun angst voor mensen behouden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:46

Ik weet niet wat ik er van moet vinden..ik vind het voor de paarden en de hyena's sneu. Ik vraag me af of het nu droger en warmer is geworden daar? het voedsel nog schaarser is geworden dan het al was?

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 18:36

"Ik ben wel van mening dat mensen beschermd moeten worden tegen wilde dieren. Verwilderde paarden is nog een ander verhaal. Maar als jij het prima vind dat kinderen door roofdieren worden gedood dan heb ik daar echt geen woorden meer voor."

Volgens mij worden er per jaar meer mensen door (mede)mensen gedood per jaar dan alle leeuwen, hyena's, haaien en luipaarden bij elkaar. Daarbij breiden wij ons zo ongebreideld uit dat die dieren geen kant straks meer opkunnen

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 07:22

Mijn mening: Ja iedereen doet er alles aan om te overleven,de sterkste, slimste wint. Maar wij mensen denken vaak slimmer te zijn, daar begint de meeste ellende mee. De natuur wint altijd weer, wij zijn hier maar tijdelijk hè. Mooie discussie trouwens