Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:11

Ik heb tot nu toe 2x prijs uitreiking mogen rijden op de hippiade (indoor mogen wij menners niet eens naar Ermelo...).
En dat is gewoon gaaf.
Eerst braaf staan te wachten, en daarna muziek aan en gas er op.
Met mijn 2span verwachtte ik geen problemen, en die waren ook braaf en blij.
Met mijn ruin in het enkelspan voorzag ik meer problemen, dat kan soms nogal kortsluiting krijgen om niets, maar ook hij vond het geweldig!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:24

Jessix schreef:
Daancha schreef:

Springpaarden en dressuurpaarden hebben heel andere foklijnen.

Het is natuurlijk ook wel een kwestie van gewenning etc etc maar dat scherpe randje blijft bij sommige ‘moderne’ dressuurpaarden. Ook als je ermee springt, buitenritten maakt, op de weg langs zwaar verkeer rijdt, etc. (Kijk ik even naar mijn eigen paard)

Ja is dat al zo'n verschil tussen spring- en dressuur gefokt? Goh...

Waar ik mijn jongste had staan kwam een DA die al jaren meeloopt op internationale concoursen en die zei elke keer dat de dressuurpaarden gekker waren dan de springpaarden en dat dat écht niet alleen met opvoeding te maken had, ze zijn in zijn mening gewoon veel scherper op alles. Dus blijkbaar is dat toch idd al een flink verschil. Plus dat springpaarden hun ‘ei’ ook meer kwijt kunnen op wedstrijd natuurlijk, dressuurpaarden hebben toch een ander type gehoorzaamheid op de wedstrijd dan springpaarden. Dat zal er ook aan meewerken.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:37

Tja, het is maar net wat je wil van een paard, denk ik dan maar. :)

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:16

Njah jammer dat ze de ruiter niet de keus geven, vermoed dat zij kunnen inschatten wat een paard wel of niet kan hebben.

Vroeger heb ik zelf wel eens ereronde gereden met een andere pony zls waarmee ik in de prijzen zat, gewoon omdat die beter bestand is tegen die drukte. Even melden op voorhand bij de jurytoren dat je op een zndere pony verschijnt met de uitleg erbij. Nooit een probleem geweest en altijd heel erg van genoten.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:19

Ik vindt het jammer, vindt dat de keuze bij de ruiter moet liggen.

En over dressuurpaarden en bloed, net of dressuurpaarden de enige zijn die hoog in het bloed staan? Springpaarden en tuigpaarden dan? Menig daarvan staan ook hoog in het bloed en die kunnen net zo zijn hoor, alleen het type mens is anders die daar mee om gaan.

Anoniem

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:36

In onze regio bij het springen is het de keus van de ruiter. Zolang je de beestjes maar naar voren houdt, kunnen ze weinig geks uitspoken toch?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:35

Bubblewrap schreef:
In onze regio bij het springen is het de keus van de ruiter. Zolang je de beestjes maar naar voren houdt, kunnen ze weinig geks uitspoken toch?

Je hebt wel al een dressuur prijsuitreiking gezien toch? Dat is het hem net. In prijsuitreikingen voor dressuurruiters wordt dat veel moeilijker gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:46

Ayasha schreef:
Bubblewrap schreef:
In onze regio bij het springen is het de keus van de ruiter. Zolang je de beestjes maar naar voren houdt, kunnen ze weinig geks uitspoken toch?

Je hebt wel al een dressuur prijsuitreiking gezien toch? Dat is het hem net. In prijsuitreikingen voor dressuurruiters wordt dat veel moeilijker gemaakt.

Wel eens, maar dat ging voor mijn idee ook zonder gekkigheid. Paarden die omhoog kwamen werden achter een paard geparkeerd dat wel vooruit ging, en werd daarbin aangespoord om óók naar voren te denken.

Al kan ik me voorstellen dat echt rillerige paarden uit de pan kunnen flippen... Maar geef de ruiters dan de mogelijkheid om voor de ereronde te beslissen of ze wel of niet mee willen rijden.

Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:47

Ik denk voornamelijk dat het afgeschaft is omdat op de normale wedstrijden er ook geen prijsuitreiking te paard meer is, al jaren niet meer, dus die paarden wennen er niet aan en ineens tijdens de kampioenschappen moeten ze wel.

Vroeger hadden we inderdaad de parade, waardoor de paarden iedere wedstrijd wenden aan herrie en publiek, maar dat is niet meer. Dus echt te trainen is het ook niet.

Al weet ik niet of het zo slecht is dat die parade er niet meer is, want dat was vaak gekkenwerk.

Christiene
Berichten: 7752
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:09

Wat ik ervroeger van gezien heb.. publiek maakt gigantisch herrie ook als er een aan de kletter gaat of staat te steigeren gaat de muziek knetterhard door.

En de blessures van ineens hard een rondje kan ik me ook nog voorstellen.

MelissaV

Berichten: 3604
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:14

Bij ons in de reining is het zelfs zo geen paard bij in de prijsuitreiking geen geld. Dus wij moeten wel, maar inderdaad 95% procent is er tegen bestand en de overige 5% pakt gewoon iemand anders zijn paard :+

Roodvos

Berichten: 6767
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:47

Nies_ schreef:
Springpaarden maken al bij de eerste (oefen) wedstrijd veel meer kennis met geluiden en entourage. Vind het niet gek dat die beter rond te sturen zijn in een prijsuitreiking.

Ik vind het overigens geen gemis. Ik baal er echt van als ik mijn paard uren op de trailer moet houden om nog een rondje door de baan te moeten maken.

Exact dit.
Plus, die springruiter weet dat er bij een foutloos rondje nog een barrage komt. Die zal dus het paard weer opgewarmd hebben.

Die dressuurruiter weet pas na de laatste combinatie of die nog in de prijzen valt. En moet dan nog op een drafje een paard gaan opzadelen die misschien al 3 uur in een koude krappe trailer staat en ineens nog rondjes gaan rijden.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:37

Snap niet dat de meeste hier het probleem op de paarden afschuiven! Het probleem zit er gewoon bovenop!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:40

stoffel schreef:
Snap niet dat de meeste hier het probleem op de paarden afschuiven! Het probleem zit er gewoon bovenop!!

Daarom willen ze er graag af. Probleem-oplossend denken. :j

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:45

Het probleem oplossen is de ruiter leren rijden!

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:06

Mars schreef:
Rennen ze dan zelf een ereronde door de bak? Dat zou dan wel mooi zijn :D

Met een look-alike stokpaardje *\o/* :')

Rex_Rolfo

Berichten: 5391
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:07

Benzz schreef:
Ik denk voornamelijk dat het afgeschaft is omdat op de normale wedstrijden er ook geen prijsuitreiking te paard meer is, al jaren niet meer, dus die paarden wennen er niet aan en ineens tijdens de kampioenschappen moeten ze wel.

Goed punt Benzz. Ik denk ook dat veel mensen vergeten dat het om de KNHS Kampioenschappen gaat, niet om een of andere clubwedstrijd. Daar strijden dus de besten om de titel, de prijswinnaars zijn de besten van de besten. Om dat te bereiken heb je gewoon een flink heet en scherp paard nodig, anders kom je helemaal niet eens in aanmerking voor de ereronde.

rien10
Berichten: 14955
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:16

stoffel schreef:
Het probleem oplossen is de ruiter leren rijden!

Ja, want dat lost het drie uur wachten namelijk op :wave:

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:17

Ach in de B valt dat ook nog wel mee toch? Dat hete scherpe paard.

Ik vind voor beide kanten wel wat te zeggen. Ooit mocht ik zelf een ereronde rijden en dat gevoel was toch wel heel gaaf. Paardlief vond het ook maar wat mooi. Er kwam ineens een draf uit wow :~ (doe dat ook eens in de dressuur :') ).
Ik vind het ook wel mooi om zowel paard als ruiter/menner te eren. Je doet het tenslotte samen. En voor het publiek is de ereronde ook altijd spectaculair ;)

Aan de andere kant... Hoe paardvriendelijk is het om paard uren op de trailer te hebben staan om mogelijk een rondje prijsuitreiking te rijden? Dus ik snap ook wel dat je het paard liever naar huis brengt dan.
En ik snap ook dat als je jouw paard er geen plezier mee doet omdat ie van de leg gaat van lawaai, dat je hem dan ook geen ereronde meer aan wilt doen.

Maar laat die keuze dan bij de ruiter/menner. Ik zou het zonde vinden als de mensen die het wel willen, het niet meer mogen.

rien10
Berichten: 14955
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Geen huldiging te paard tijdens indoorkampioenschap dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:18

Net zo zonde als de mensen die het niet willen, het wel moeten doen.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:20

Jammer zeg... paar keer mogen doen, onwijs leuk en wat gaan ze er van sjouwen!

Maar inderdaad... de meeste dressuurpaarden zijn er nogal mee aan :')

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:27

rien10 schreef:
Net zo zonde als de mensen die het niet willen, het wel moeten doen.

Daarom zeg ik toch dat je de keuze bij de ruiter/menner moet laten? Of te paard of zonder paard je prijs ophalen.

rien10
Berichten: 14955
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:29

Ja, dat is zo, dat heb je gezegd. Ik bedoelde ook niet dat jij dat niet vind. Maar meer algemeen. Kwam niet zo over denk ik. Ik bedoelde het als aanvulling op wat jij postte.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:48

rien10 schreef:
stoffel schreef:
Het probleem oplossen is de ruiter leren rijden!

Ja, want dat lost het drie uur wachten namelijk op :wave:

Je gaat ook echt naar huis om onderweg te horen dat je kampioen bent geworden.

Christiene
Berichten: 7752
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:56

stoffel schreef:
Het probleem oplossen is de ruiter leren rijden!

Eh.. ze winnen een dressuur wedstrijd dat lukt alleen als je kan rijden... Een dressuur wedstrijd is wat anders dan met harde muziek rond racen met meerdere paarden in een wedstrijd ring