Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:34

Benzz schreef:
De eerste beste fokker die rijk is geworden van fokken moet echt nog geboren worden. Het is liefhebberij en serieus bezig zijn om de moederlijn te verbeteren, te zorgen dat er prestatie in de lijn komt en dat de gezondheid en hardheid en karakter goed blijft.

Ik vind dat fokkers hier echt heel slecht neergezet worden en mijn gevoel zegt dat dit op basis van : Onbewust onbekwaam.........of te wel, niet echt weten waar je het over hebt. Ga eens met fokkers praten, ga eens naar een fokkers avond van het kwpn en hoor en praat met fokkers. Dan zul je erachter komen dat die mensen hun ziel en zaligheid in de fokkerij steken.

Klopt, de meeste fokkers zijn absolute liefhebbers in hart en nieren. Ik stel vooral vraagtekens bij waar ze precies van houden... In paardenland gebeurt exact hetzelfde als in alle rasverenigingen van alle dieren: fokken op extremen en deze uitvergroten. Het is in elk stamboek een ideaal en dat ideaal schuift continue op: de benen moeten langer, er moet meer beweging in, meer flexibiliteit, meer bergop... er is nog nooit een stamboek gestopt omdat het ideaal is behaald en het dier af is: nee het moet nog extremer. Wat ik de laatste jaren voorbij zie komen op de hengstenkeuringen wordt ik soms gewoon onpasselijk van. De laatste tentoonstelling van de totilas afstammelingen bijvoorbeeld: kijk nog eens goed naar de beelden: dit heeft toch steeds minder te maken met een gezond paard? Ik vind het enorm neigen naar amerikaanse toestanden met de gangenpaarden daar. Hoeveel bergopwaarts willen we een paard hebben? Hoeveel leniger kan het nog totdat ze continue overstrekt op de kogels staan? hoeveel moet de nek nog kroppen? hoeveel luxer moet het hoofd nog worden? Gaan we ook voor het ideale hoofdpijnpaard? Er wordt zoveel gefokt op type ferrari dat de normale ruiter hier qua karakter al helemaal niets meer mee kan!

En daar heb ik inderdaad kritiek op. En de fokker die gewoon fijne paarden wil fokken hoeft zich absoluut niet aangevallen te voelen, maar ik durf iedere fokker die zich lauter richt op deze extremiteiten en lijnen fokkerij in zijn gezicht te zeggen dat hij niet goed bezig is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 21:25

QuintaenJojo schreef:
Haar beeld van haar paardje en het mijne staan lijnrecht tegenover elkaar. Zij ziet een braaf, rustig, mooi en lief paard en ik zie een 13-in-een-dozijn paardje, luiïg en een niet in verhouding staand, scheef lijf.

Maar dan ga je er dus bij voorbaat al vanuit dat jouw kijk de objectieve en juiste is en de kijk van de eigenaar is geromantiseerd en dus incorrect.
En dat kun je moeilijk bepalen.
Want een 13-in-een-dozijn paardje, wat is dat eigenlijk? Is ieder paard (dat niet Totilas of Darco is) in principe geen 13-in-een-dozijn paardje? En de term wordt meestal wat denigrerend gebruikt, maar wat is er eigenlijk mis met een bruine ruin van 1.68m die braafjes zijn ding doet. Want wat is 90% van het paardenvolk eigenlijk met een overgekwalificeerd heet paard (waar dan vaak alleen de bitten- en slofteugelverkopers van profiteren)?

Dus misschien is de kijk van de eigenaar juist beter. Een goed paard dat niet uitblinkt en misschien niet moeders mooiste is, maar waar je wel een hard paard uit kunt krijgen dat doodbraaf is en waar je tot zijn 30ste nog de bossen mee onveilig kunt maken.

Nienkje_H

Re: Waarom doen we wat we doen: Fokken of gokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:59

Denk je nu werkelijk dat de gemiddelde middeleeuwse merrie eigenaar zich ging verdiepen in het afhangend kruis en het wel strakke beenactie van de buurhengst. Jeah right.
Tuurlijk werden de beter geschikte paarden (merries en hengsten) vaker gebruikt, en tuurlijk werd er voor Destriers zwaar maar wendbare combinaties verzonnen (adel, dus meer geld en mogelijkheden(.
Maar ik vermoed toch echt dat er gewoon hier en daar een hengst tussen de dames werd ingezet hoor. Als er maar trekkracht, draagkracht en als het niks werd, vlees voor middeleeuwse kroketten werd geproduceerd.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 01:17

Ik werd al gewezen op dit topic. :D

Er is in de verschillende, zover bekende, Romeinse bronnen geen enkele aanwijzing die erop wijst dat Romeinen Friese paarden (paarden van de Frisii) meenamen naar Rome. En ook niet naar Britannia of elders.
Wel zijn er verwijzingen naar Germaanse paarden in het algemeen, o.a. van Julius Caesar (die een volkerenmoord pleegde onder o.a. de Bataven en er een boek over schreef) en die waren niet zo positief. Caesar vond ze zelfs uitgesproken lelijk. Ook Tacitus noemde Germaanse paarden, maar niet specifiek die van de Frisii. Hij vond ze klein en niet zo snel.
Over paarden van de Frisii wordt in geen enkele bron die ons bekend is gerept. Waar komt dan deze hardnekkige mythe vandaan? De exacte oorsprong onderzoek ik nog (hoop ik 2020 af te ronden), maar hangt samen met de (her)opleving van Fries nationalisme.

En vaak heeft een mythe een kern van waarheid. Dat is hier ook het geval: Friese soldaten dienden in het leger van Rome.
Zij dienden met name op campagnes in Britannia. Bij de Muur van Hadrianus zijn onder meer grafopschriften gevonden van Friese militaire eenheden al is bij sommige niet altijd duidelijk of er Frisii (Friezen) of Frisiavones (een volk ruwweg uit het huidige België) werden bedoeld. Er wordt gesproken van cavalerie / cavaleristen. Echter, voor men “Ha! Ik wist het!” roept, uit recenter onderzoek blijkt dat dit naar alle waarschijnlijkheid in geval van de Friezen voetsoldaten betrof die in cavalerieformatie vochten. Bovendien, als het desondanks wél ruiters waren geweest wijst alles er uit zowel archeologisch als bronnenonderzoek op dat dit soort soldaten reden op door Rome geleverde paarden. Het was uitzonderlijk om dit type huurlingen op eigen paarden in dienst te nemen. Dat gebeurde wel, maar in geval van Germanen vrijwel of zelfs in het geheel niet. Er zijn juist aanwijzingen voor het tegenovergestelde: zij kregen paarden toegewezen. Germaanse paarden werden nl. niet geschikt gevonden.

Er zijn zelfs tekenen dat paarden in wat nu Nederland is en ook specifiek het noorden (en noorden van Duitsland) waar zij in contact kwamen met “Rome” in deze periode groter werden. Voor verdere context: Frisii dreven handel met Romeinen maar behielden min of meer hun onafhankelijkheid onder voorwaarden; in gebieden in het huidige NL dat wel direct binnen het Rijk viel of nauwere banden onderhield werden meer grotere paarden gevonden en is de toename in stokmaat duidelijker.
Paarden in het noorden van Nederland en Duitsland waren in deze periode en tot halverwege de Middeleeuwen over het algemeen klein tot middelgroot te noemen. In mijn boek ga ik daar dieper op in.

Want tja... het is nu al een enorme lap tekst geworden. :Y)

Er waren dus aanwijzingen voor Friese cavaleristen (o.a. afkomstig uit het huidige Drenthe) en naar alle waarschijnlijkheid betrof dit voetsoldaten die vochten in cavalerieformatie. En als dit dan tóch ruiters waren geweest, kregen zij paarden toegewezen en namen dus niet eigen paarden mee - Rome keek nl. neer op Germaanse paarden en vond deze over het algemeen absoluut niet goed genoeg voor hun leger. Waarom? Stokmaat was een van de redenen, maar de redenen waren meerledig en ook politiek speelde een rol.
Ter vergelijking: deze Friese paarden waren gemiddeld rond 137 stokmaat. Het Niseiaanse (later Parthische) paard (uit Nisa in Medië, later Parthië; Nisa ligt in het tegenwoordige Turkmenistan) was rond 160 stokmaat en al eeuwenlang zeer gewild.

Over de relatie Frisii en Friezen (huidige Friezen) valt ook eea te zeggen, maar het is zo alweer zo’n epistel... :')

Het verhaal zoals je citeert is o.a. genoemd in het boek van Kai Bouma uit 1979. Hij heeft heel veel onderzoek gedaan naar het Friese paard, maar veel van zijn bevindingen zijn inmiddels (en zelfs toen al) achterhaald en bovendien was hij geen historicus. Los van zijn verdere, grote, kennis van het Friese paard en de fokkerij - laat daar geen twijfel over bestaan.

De verdere discussie is een interessante en ook een eeuwenoude (maar daarmee niet irrelevant). Kiezen voor de hengst van de buren, het willen van een opvolger (laat die dan best logisch zijn), gebruik en vermeerdering van kromme bokken in de fokkerij en “wilde dekkingen” zoals dat vroeger heette (niet gekeurde hengst gebruiken) was vroeger ook al een probleem en dan heb ik het bijv. over Friesland in de zeventiende eeuw. Maar ook al veel eerder, maar wat betreft Friesland kom je in dat geval in de knel met beschikbaarheid van bronnen dus is dat niet duidelijk... :) Dat is weer een andere discussie.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 01:46

JoSav schreef:
Ik werd al gewezen op dit topic. :D

Er is in de verschillende, zover bekende, Romeinse bronnen geen enkele aanwijzing die erop wijst dat Romeinen Friese paarden (paarden van de Frisii) meenamen naar Rome. En ook niet naar Britannia of elders.
Wel zijn er verwijzingen naar Germaanse paarden in het algemeen, o.a. van Julius Caesar (die een volkerenmoord pleegde onder o.a. de Bataven en er een boek over schreef) en die waren niet zo positief. Caesar vond ze zelfs uitgesproken lelijk. Ook Tacitus noemde Germaanse paarden, maar niet specifiek die van de Frisii. Hij vond ze klein en niet zo snel.
Over paarden van de Frisii wordt in geen enkele bron die ons bekend is gerept. Waar komt dan deze hardnekkige mythe vandaan? De exacte oorsprong onderzoek ik nog (hoop ik 2020 af te ronden), maar hangt samen met de (her)opleving van Fries nationalisme.

En vaak heeft een mythe een kern van waarheid. Dat is hier ook het geval: Friese soldaten dienden in het leger van Rome.
Zij dienden met name op campagnes in Britannia. Bij de Muur van Hadrianus zijn onder meer grafopschriften gevonden van Friese militaire eenheden al is bij sommige niet altijd duidelijk of er Frisii (Friezen) of Frisiavones (een volk ruwweg uit het huidige België) werden bedoeld. Er wordt gesproken van cavalerie / cavaleristen. Echter, voor men “Ha! Ik wist het!” roept, uit recenter onderzoek blijkt dat dit naar alle waarschijnlijkheid in geval van de Friezen voetsoldaten betrof die in cavalerieformatie vochten. Bovendien, als het desondanks wél ruiters waren geweest wijst alles er uit zowel archeologisch als bronnenonderzoek op dat dit soort soldaten reden op door Rome geleverde paarden. Het was uitzonderlijk om dit type huurlingen op eigen paarden in dienst te nemen. Dat gebeurde wel, maar in geval van Germanen vrijwel of zelfs in het geheel niet. Er zijn juist aanwijzingen voor het tegenovergestelde: zij kregen paarden toegewezen. Germaanse paarden werden nl. niet geschikt gevonden.

Er zijn zelfs tekenen dat paarden in wat nu Nederland is en ook specifiek het noorden (en noorden van Duitsland) waar zij in contact kwamen met “Rome” in deze periode groter werden. Voor verdere context: Frisii dreven handel met Romeinen maar behielden min of meer hun onafhankelijkheid onder voorwaarden; in gebieden in het huidige NL dat wel direct binnen het Rijk viel of nauwere banden onderhield werden meer grotere paarden gevonden en is de toename in stokmaat duidelijker.
Paarden in het noorden van Nederland en Duitsland waren in deze periode en tot halverwege de Middeleeuwen over het algemeen klein tot middelgroot te noemen. In mijn boek ga ik daar dieper op in.

Want tja... het is nu al een enorme lap tekst geworden. :Y)

Er waren dus aanwijzingen voor Friese cavaleristen (o.a. afkomstig uit het huidige Drenthe) en naar alle waarschijnlijkheid betrof dit voetsoldaten die vochten in cavalerieformatie. En als dit dan tóch ruiters waren geweest, kregen zij paarden toegewezen en namen dus niet eigen paarden mee - Rome keek nl. neer op Germaanse paarden en vond deze over het algemeen absoluut niet goed genoeg voor hun leger. Waarom? Stokmaat was een van de redenen, maar de redenen waren meerledig en ook politiek speelde een rol.
Ter vergelijking: deze Friese paarden waren gemiddeld rond 137 stokmaat. Het Niseiaanse (later Parthische) paard (uit Nisa in Medië, later Parthië; Nisa ligt in het tegenwoordige Turkmenistan) was rond 160 stokmaat en al eeuwenlang zeer gewild.

Over de relatie Frisii en Friezen (huidige Friezen) valt ook eea te zeggen, maar het is zo alweer zo’n epistel... :')

Het verhaal zoals je citeert is o.a. genoemd in het boek van Kai Bouma uit 1979. Hij heeft heel veel onderzoek gedaan naar het Friese paard, maar veel van zijn bevindingen zijn inmiddels (en zelfs toen al) achterhaald en bovendien was hij geen historicus. Los van zijn verdere, grote, kennis van het Friese paard en de fokkerij - laat daar geen twijfel over bestaan.

De verdere discussie is een interessante en ook een eeuwenoude (maar daarmee niet irrelevant). Kiezen voor de hengst van de buren, het willen van een opvolger (laat die dan best logisch zijn), gebruik en vermeerdering van kromme bokken in de fokkerij en “wilde dekkingen” zoals dat vroeger heette (niet gekeurde hengst gebruiken) was vroeger ook al een probleem en dan heb ik het bijv. over Friesland in de zeventiende eeuw. Maar ook al veel eerder, maar wat betreft Friesland kom je in dat geval in de knel met beschikbaarheid van bronnen dus is dat niet duidelijk... :) Dat is weer een andere discussie.

Heel interresant! Begrijp ik nu goed dat je een boek aan het schrijven bent? Ik vind het rete boeiend en weer wat geleerd. Al ben ik stiekem wel nieuwsgierig hoe je aan de info komt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 02:19

QuintaenJojo schreef:
Heel interresant! Begrijp ik nu goed dat je een boek aan het schrijven bent? Ik vind het rete boeiend en weer wat geleerd. Al ben ik stiekem wel nieuwsgierig hoe je aan de info komt.

Ik heb al een boek geschreven over het Friese paard, zie onderschrift. ;) :D
Ik werk momenteel bij de UU (maar in de praktijk voornamelijk in Friesland) aan deel twee, specifiek over de periode na circa 1800.
Dergelijke informatie verkrijgen is een kwestie van historisch (bronnen)onderzoek en daarnaast relevante secundaire literatuur van collega wetenschappers (o.a. archeologen; bijv. over paardenresten gevonden in terpen en wierden in Noord-NL en Noord-DLD). En ja, dat is uiteraard vrij veel werk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 11:18

Intressant Josav. Ik had inderdaad ook al ergens gelezen dat Ceasar het paard wat hier toen voorkwam lelijk vond. Weet alleen niet meer waar :D

Ik heb wel interesse in dat boek wat je aan het schrijven bent.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:25

Voor de KWPN-fokkerij ligt het grootste risico in het kortetermijnperspectief. Ja, er is veel passie, maar zeker in de dressuur loont het enorm om te fokken met hengsten als Totilas of zijn kinderen.
Ongeacht of dat nou de hengst is die bij jouw merrie past.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:44

Zij die dekken met “de hengst van de buurman” fokken niet maar vermeerderen. Als je in de fokkerij een bewuste keuze wil maken, dien je van hengst en merrie tot enkele generaties terug exact te weten wat voor paarden dit waren, met hun goede en slechte eigenschappen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:07

stoffel schreef:
Zij die dekken met “de hengst van de buurman” fokken niet maar vermeerderen. Als je in de fokkerij een bewuste keuze wil maken, dien je van hengst en merrie tot enkele generaties terug exact te weten wat voor paarden dit waren, met hun goede en slechte eigenschappen.

Dat weet je toch ook bij een B register of groen papier? Of veulenboek?
Natuurlijk zijn er ook dieren met een onbekend in de lijn, maar ik had ooit een veulen van een NRPS veulenboekhengst en een kwpn stamboekmerrie. Nu was dit niet mijn keuze, maar het veulen had dus B register, maar alles was bekend. En eigenlijk was het het beste paard wat ik ooit gehad heb qua dressuur, 3.5 jaar oud en kon piafferen. Had enorm veel talent. Staat nu ergens in Duitsland. Dat was dus echt niet vermeerderen. Ik heb altijd gezegd dat ik Romantico goed bij mijn merrie vond passen (LEnnard X Zeoliet X pele), en ondanks dat ik absoluut geen veulen wilde raakte mijn merrie drachtig van een Ferrolan X Romantico X El beauti Ox X El Malaak Ox. Dus had ik indirect alsnog het bloed waar ik zo dol op was. Alleen dus was de situatie waarom het ontstaan is niet zo leuk (stalhouder wilde zijn hengst laten dekken en heeft die stiekem bij mijn merrie laten lopen)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:10

stoffel schreef:

Misschien is het dekken met de hengst van de buurman een bewuste keuze?
Je hebt een doodbrave merrie die braaf bosritjes doet en je hebt een buurman met een doodbrave hengst die wekelijks geborsteld wordt door de nichtjes van de buurman. Je wilt een braaf veulen zodat je eigen dochter binnen een paar jaar met jou mee op bosrit kan op haar eigen doodbrave paard.

Dan is die combinatie dus een bewuste keuze geweest waarbij je je focust op het verbeteren/behouden van enkele karaktereigenschappen (braaf in dit geval).
Kunnen we dan nog van vermeerderen spreken?

Waarom heerst de opinie dat enkel voor de sport of de show fokken waardig is en al de rest zijn maar wat naïeve vermeerderaars die de ene scheve knol op de andere zetten?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:13

Hebben ze het hier over beroepsfokkers die bewuste keuzes maken.

Zoals een reclame zegt. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Voorbeelden genoeg in de paardensport. En wat er ook geschreven wordt als 1 bloedlijn veel dekt omdat ie het zo goed doet . Tja zit er altijd van de 1500 dekking per jaar wel 1 tussen die het zelfde redt. Maar van de rest daar tussen hoor je niets tot weinig.

Papier over achtergrond zegt niet over wat je huidige paard kan doen. En soms komen ze ook niet uit de verf door de ruiters die erop zitten. En sommige blijkt pas veel later dat er wel erg veel mankementen in gefokt waren maar door goed management erom heen lang blijven staan en dus verstopt blijven. En soms presteerde een paard goed ondanks manekemten omdat het de klik met een ruiter had

Dat we tegenwoordig bij niet alleen paarden massa fok en doorfok doen omdat de belangen geld verdienen belangrijkste is. Niet zo zeer meer alleen fok voor gebruik. Vele kleine fokkers kunnen niet op tegen de massa fabrieken. Of ze nu wel een goed product hebben of niet. Het is maar net wie je kent erom heen of ze moeten niet meer om je heen kunnen als je bewijst.

Hoe je ook kijkt het zijn vertroebelde werelden. En een echt 1000 gezond en werkbaar paard bestaan ze nog of hebben die wel ooit bestaan? Of is het hoe we met ze omgaan of van ze verwachten nog wel realistisch.

Kortom als we eens in die toekomst konden kijken hadden we allemaal een Ideal gezond paard wat voor ons doel wat voor iedereen verschillend is zou werk.

Dat blijft dus dromen en proberen en als je er 1 voor jou doel hebt en paard is gelukkig .niets te klagen.

Er bestaan nog mensen die ze voor knuffel hebben en geen sport enz. en z

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:15

Gini schreef:
stoffel schreef:

Misschien is het dekken met de hengst van de buurman een bewuste keuze?
Je hebt een doodbrave merrie die braaf bosritjes doet en je hebt een buurman met een doodbrave hengst die wekelijks geborsteld wordt door de nichtjes van de buurman. Je wilt een braaf veulen zodat je eigen dochter binnen een paar jaar met jou mee op bosrit kan op haar eigen doodbrave paard.

Dan is die combinatie dus een bewuste keuze geweest waarbij je je focust op het verbeteren/behouden van enkele karaktereigenschappen (braaf in dit geval).
Kunnen we dan nog van vermeerderen spreken?

Waarom heerst de opinie dat enkel voor de sport of de show fokken waardig is en al de rest zijn maar wat naïeve vermeerderaars die de ene scheve knol op de andere zetten?

Maar misschien is die doodbrave hengst wel zo braaf omdat hij vol wormen zit en daardoor geen energie heeft. :+

Als je echt een doodbraaf dier wilt voor je dochter, dan zoek je een leerpony. Maarja, kost meer dan een dekking van de hengst van de buurman.

Er zijn genoeg brave hengsten waar je kinderen mee de weg uit kan sturen. Maar ergens heerst nog altijd het idee dat elke stamboek hengst levensgevaarlijk is ofzo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:17

Tja, en wie weet is die goedgekeurde KWPN-hengst op zijn drie jaar wel naar de kliniek geweest om een OCD'tje weg te laten halen. Gezond verstand blijft natuurlijk vereiste nummer 1.

Waarom? Waarom moet ik een pony kopen en mag ik niet fokken? Omdat de maatschappij dat wilt? Moet ik mij schuldig voelen als ik liever fok?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:26

Gini schreef:
Tja, en wie weet is die goedgekeurde KWPN-hengst op zijn drie jaar wel naar de kliniek geweest om een OCD'tje weg te laten halen. Gezond verstand blijft natuurlijk vereiste nummer 1.

Waarom? Waarom moet ik een pony kopen en mag ik niet fokken? Omdat de maatschappij dat wilt? Moet ik mij schuldig voelen als ik liever fok?

Alleen geeft het KWPN gewoon OC-fokwaarden in het genetisch profiel van een hengst, en hebben die niets te maken met het weghalen van. :)
Wederom maak je met die KWPN hengst een keuze die op meer gestoeld is dan alleen hoe economisch de hengst is.

Je mag gerust fokken, het is de vraag of je dochter er daadwerkelijk een brave van krijgt... Want ja, ga je fokken of gokken als je niets anders weet dan de karakters en het exterieur van de betreffende paarden. Je hebt geen idee van de lijn, de karakters verderop. Terwijl je wel stelt dat je van je eigen brave merrie en die zogezegd brave hengst van de buurman ook een braaf veulen krijgt.
Er lopen ook genoeg brave Jazzen rond die nergens van opkijken, of wilde Uphills...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:28

En die brave kinderpony moet dus ook ooit ergens zijn gefokt... waarschijnlijk door iemand die eens naar de hengst van de buurman keek en zelf een hele brave gezonde fijne merrie had en dacht: he als ik die twee eens laat daten, is de kans groot op een mooie harde en lieve kinderpony... *\o/*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:33

zimbabwe schreef:
En die brave kinderpony moet dus ook ooit ergens zijn gefokt... waarschijnlijk door iemand die eens naar de hengst van de buurman keek en zelf een hele brave gezonde fijne merrie had en dacht: he als ik die twee eens laat daten, is de kans groot op een mooie harde en lieve kinderpony... *\o/*

De meesten die ik ken zijn gewoon voor het stamboek gefokt, veel gebruikt en braaf gebleken :+
Zelf meestal de leeftijd van 12 ruimschoots gepasseerd, volwassen ponies die niet nodig alles nog moeten uitproberen. Die soms ook wel wat hebben gepresteerd, daarmee al veel hebben gezien.

Die andere pony's zag ik voornamelijk hoefbevangen staan, ouders met onvoldoende kennis of onvoldoende portemonnee etc. Kinderen die er regelmatig afzeilden omdat de pony lekker ontdeugend was.

Ik ken maar één kruising pony, die was per ongeluk, die het heel goed deed. Maar goed, die amazone kon en kan ook nog steeds enorm goed sturen en ze had de nodige begeleiding.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:43

Janine1990 schreef:
Alleen geeft het KWPN gewoon OC-fokwaarden in het genetisch profiel van een hengst, en hebben die niets te maken met het weghalen van. :)

Maar ik haal het dus wel aan. Wat met een hengst die een OCD'tje weggehaald heeft? Die staat ook gewoon ter dekking. Aan de fokkers om te beslissen wat ze ermee doen, maar het dier staat gewoon met zijn weggehaalde OCD ter dekking.

Janine1990 schreef:
Je mag gerust fokken, het is de vraag of je dochter er daadwerkelijk een brave van krijgt...

Want alle sportfokkers krijgen gelukkig alleen topproducten uit hun merries?

Citaat:
Want ja, ga je fokken of gokken als je niets anders weet dan de karakters en het exterieur van de betreffende paarden.

Als je niets anders weet dan het karakter en het exterieur? Goh, laat ik dat nou net de twee belangrijkste aspecten vinden bij het fokken. :D Liever iemand die fokt omdat die het brave karakter van zijn merrie wilt behouden, dan iemand die fokt omdat zijn merrie Gribaldi-bloed heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:44

Janine1990 schreef:
Die andere pony's zag ik voornamelijk hoefbevangen staan, ouders met onvoldoende kennis of onvoldoende portemonnee etc. Kinderen die er regelmatig afzeilden omdat de pony lekker ontdeugend was.

Maar dit is toch gewoon een drogargument. Alsof Haflingers met goede papieren niet hoefbevangen worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:56

Gini schreef:
Janine1990 schreef:

Maar ik haal het dus wel aan. Wat met een hengst die een OCD'tje weggehaald heeft? Die staat ook gewoon ter dekking. Aan de fokkers om te beslissen wat ze ermee doen, maar het dier staat gewoon met zijn weggehaalde OCD ter dekking.

Janine1990 schreef:
Je mag gerust fokken, het is de vraag of je dochter er daadwerkelijk een brave van krijgt...

Want alle sportfokkers krijgen gelukkig alleen topproducten uit hun merries?

Citaat:
Want ja, ga je fokken of gokken als je niets anders weet dan de karakters en het exterieur van de betreffende paarden.

Als je niets anders weet dan het karakter en het exterieur? Goh, laat ik dat nou net de twee belangrijkste aspecten vinden bij het fokken. :D Liever iemand die fokt omdat die het brave karakter van zijn merrie wilt behouden, dan iemand die fokt omdat zijn merrie Gribaldi-bloed heeft.

Ik weet niet hoor, maar die OC-fokwaarden hebben niets te maken met het al dan niet weghalen van een OCD... Bretton Woods is vrij open over gecommuniceerd, keuze van de fokker of je hem dan nog gebruikt of niet.

En wat betreft dat tweede, je moet niet zo selectief lezen... daar wordt niemand beter van. Het gaat mij er om dat je de keuze hebt tussen fokken met veel kennis (lijn merrie en lijn hengst ver na te trekken, experts te vragen naar hengstenkeuze) of met de helft minder (lijn hengst is weinig tot niets over bekend, behalve dat wat de eigenaar weet).
Wat ik zeg, je mag gerust fokken met twee onbekenden, zit ik persoonlijk niet mee. Maar ik begrijp niet hoe je fokken met veel kennis ondergeschikt kan maken aan gokken vanwege weinig kennis.
Dat laatste valt in dat opzicht gewoon niet eens op te reageren, want wederom lees je selectief. Of eigenlijk stel je, zoals ik het lees, dat mensen die een goedgekeurde hengst gebruiken, dit alleen uit economische overwegingen doen, dus om er beter van te worden. En dat die mensen per definitie nooit kijken naar karakter e.d.
Nou dan heb je gewoon geen flauw idee als je het mij vraagt.

Gini schreef:
Janine1990 schreef:

Maar dit is toch gewoon een drogargument. Alsof Haflingers met goede papieren niet hoefbevangen worden.

Misschien had ik even moeten vermelden dat ik doelde op papierloze shetlander kruizingen. Daar zie ik helaas de meeste gevallen van hoefbevangenheid.

Haflingers met goede papieren kunnen natuurlijk prima hoefbevangen worden, maar ik neem aan dat net als bij de meeste andere stamboeken er in het fokprogramma ook wordt gekeken naar genetische aanleg hiertoe. (hoef- en beenstanden)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:04

Leuk dit item!

Er is niets mis met emotie fokkerij als je zelf het paard houdt. Ook al ben je wellicht bezig met vermeerderen. Maar vanuit emotie fokken heeft wel degelijk een risico. Zo lees ik vaak op Bokt, dat als een paard geblesseerd is, of ziek het advies dan vaak is: "waarom fok je er dan nog geen veulentje mee"? Dat advies kreeg ik zelf ook met mijn merrie :? , waarop ik als antwoord gaf dat ik zielsveel van mijn merrie houdt, maar dat ik har niet goed genoeg vind voor de fokkerij (in haar jeugd niet gemakkelijk om mee weg te rijden doordat ze o bang was, overbouwd en het ergste dit paardje had en heeft altijd wat, want is gewoon heel gemakkelijk ziek". Dus ondanks dat ze bloedmooi is, prachtig kan bewegen (zeker voor een merens), zeer lief aanhankelijk paardje is Polie de laatste waar ik mee zou gaan fokken. Er zijn wel betere merens met net zo'n mooie voorkomen, die ook lief zijn, die niet overbouwd zijn, die niet alles aan ziektes vangen wat je maar kan vangen en ook mooi bewegen en ijverig zijn. Daar ben ik vrij nuchter in.

Vroeger was Hercule een hengst (geen goedgekeurde dekhengst daar hij nooit daarvoor op keuring is geweest). Ik wist dat het een prachtig paard is/ was, geweldige bouw, super sterk, prachtig boomproef karakter, ontzettend lief en heel erg sterk. Dus toen zijn puber hengsten streken kwamen (Hercule is gekocht als familie paard om mee te mennen, te dressuren, te springen en fijn buiten te rijden) en Hercule wel erg fel op de dames begon te reageren nam de hengstenboer waar we bij stonden ons apart. Hij vertelde dat we twee opties hadden:
1. Met alles zou hij ons helpen. We zouden Hercule naar de keuring brengen om goed gekeurd te worden (moest geen probleem zijn) en dan zou hij als dekhengst ingezet kunnen worden en zou hij afgescheiden bij zijn andere hengsten komen. Ons hele idee van familie paard zouden we bij deze "vader" hengst moeten los laten. Omdat Hercule uit een prachtige Franse Kebir lijn komt hebben we daar serieus over nagedacht. MAAR zijn volle broer (ook prachtig paard) was al goed gekeurd en ook zijn vader dekte er nog rustig indertijd op los. Dus wat voegde dit toe voor het stamboek en wij hadden dan geen familie paard.
2. Hercule zouden we gaan ruinen en dan zouden we er een geweldig gezinspaard na een jaar aan over houden.

Heel bewust hebben we met pijn in het hart voor optie 2 gekozen. Als hengst had hij niet bij ons kunnen blijven. Te fel op de merries dus te gevaarlijk in de pony club, op de weg en in de omgang daar er merries aanwezig waren op de stal.
We hebben hem wel 1x naar de ruinen keuring gebracht waar hij als 1ste premie met allemaal achten is geslaagd. De Fransman (dierenarts) kwam ons later vertellen dat we een zeldzaam mooi en goed paard hadden. Dommage il n'est pas un etalon plus→ jammer dat het geen hengst meer is. Dus dat hadden we goed gezien.

Moraal van mijn stukje is, laat dit artikel mensen gewoon goed aan het denken zetten. Wil je uit emotie dekken, goed maar ben het je bewust dat het niet echt veel toe voegt in paardenland als je hengst of merrie gebreken heeft of niet goed genoeg is. Er zijn goede paarden genoeg met tof karakter. Laat die maar voor het nageslacht zorgen.

Denk niet dat ik de emotie niet begrijp, want dat doe ik wel. Zo kwam ons ooit ter ore dat Hercule als jonge man toch een stiekeme dekking had gedaan bij een merens merrie. Dus hij zou een nazaat hebben (dat is dan een zwarte pony zonder merens papieren want alleen erkende dekhengsten mogen veulens krijgen met officiële papieren). We hebben stad en land afgezocht om dat veulen te vinden, we waren enorm opgewonden allemaal <3 , want dat zouden we als het enigszins had gekund gekocht hebben, uit pure emotie <3 . We hebben het veulen gevonden alleen betrof het een andere hengst met de zelfde voornaam Hercule. Dus helaas heeft die van ons zover wij weten niet ergens nog een veulen achter gelaten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:07

Janine1990 schreef:
Ik weet niet hoor, maar die OC-fokwaarden hebben niets te maken met het al dan niet weghalen van een OCD... Bretton Woods is vrij open over gecommuniceerd, keuze van de fokker of je hem dan nog gebruikt of niet.

Ja maar, jij verbuigt nu wat ik wil zeggen. Ik ben niet begonnen over OC-fokwaarden etc etc. Ik heb gezegd: wat met die goedgekeurde KWPN-hengst die op driejarige leeftijd een OCD'tje heeft laten weghalen? Dat zijn mijn woorden. Dus die hengst die nu goedgekeurd is, maar wel een OCD-operatie heeft ondergaan. Fokken of gokken?

Janine1990 schreef:
Wat ik zeg, je mag gerust fokken met twee onbekenden, zit ik persoonlijk niet mee. Maar ik begrijp niet hoe je fokken met veel kennis ondergeschikt kan maken aan gokken vanwege weinig kennis.

Nergens in mijn berichten heb ik het één ondergeschikt gemaakt aan het ander.

Janine1990 schreef:
Of eigenlijk stel je, zoals ik het lees, dat mensen die een goedgekeurde hengst gebruiken, dit alleen uit economische overwegingen doen, dus om er beter van te worden. En dat die mensen per definitie nooit kijken naar karakter e.d.
Nou dan heb je gewoon geen flauw idee als je het mij vraagt.

Echt waar? Is dat de conclusie die jij haalt uit mijn berichten? -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:11

Gini, die OC-fokwaarden veranderen niet door een dergelijke operatie... Die OC-fokwaarden zijn een stuk relevanter dan de daadwerkelijke aanwezigheid van OC's of OCD's.... Daarbij zijn die eventuele OCD's allang bekend bij het KWPN, aangezien ze voor goedkeuring geheel op foto komen.
Dus nogmaals mijn vraag aan jou; wat is de relevantie van het weghalen van een OCD ten opzichte van de reeds bekende fokwaarden?

En ja, Gini, dat is mijn interpretatie van jouw berichten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:56

Janine1990 schreef:
Gini, die OC-fokwaarden veranderen niet door een dergelijke operatie... Die OC-fokwaarden zijn een stuk relevanter dan de daadwerkelijke aanwezigheid van OC's of OCD's.... Daarbij zijn die eventuele OCD's allang bekend bij het KWPN, aangezien ze voor goedkeuring geheel op foto komen.
Dus nogmaals mijn vraag aan jou; wat is de relevantie van het weghalen van een OCD ten opzichte van de reeds bekende fokwaarden?

Het was mijn antwoord aan jou omdat je stelde dat die brave hengst van de buren misschien wel vol wormen zit. Vandaar mijn tegenvraag: wat met een KWPN'er met OCD en mijn stelling dat gezond verstand voorop komt.
Het is niet alsof ziektes en gebreken alleen bij "hengsten van de buurman" voorkomen.

Janine1990 schreef:
En ja, Gini, dat is mijn interpretatie van jouw berichten.

Het enige wat ik je dan kan aanraden is mijn berichten nogmaals opnieuw te lezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:03

Gini, ik heb je berichten meerdere keren gelezen. Ik krijg de interpretatie niet anders, het spijt me zeer...
Daarbij denk ik nog steeds dat je mijn reactie op jouw vraag niet goed begrijpt. Dat is dan heel jammer, nog weer uitleggen lijkt me wat onnodig aangezien ik niet het idee heb dat het iets toevoegt. Kern van het verhaal/mijn reactie m.b.t. osteochondrose is dat het KWPN in informatie voorziet, die de buurman niet heeft. Daarnaast verwijs ik naar Bretton Woods, het is niet verkeerd om daar nog eens over te lezen. Hij is niet voor niets naar het buitenland vertrokken.