PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:34

xyzutu2 schreef:
Ik lees ook nergens in hun statement iets tegen het houden van een paard als huis/gebruiksdier. Wel spreken ze zich uit tegen topsport, tegen zwaar belastende sportvormen en dieronvriendelijke trainingsmethodes. Er staat nergens dat je niet meer op een paard mag gaan zitten, dus als je dat belangrijk vindt dan kun je altijd nog met een gerust hart op ze stemmen. Als je op Olympisch niveau de rollkür wilt bedrijven of mee wilt doen aan top militairy wedstrijden dan kun je misschien beter op een andere partij stemmen. ;)

Ik vind het een prima initiatief. Wij hebben 12 weiden met kleine groepen (3 tot 10 per groep, gesorteerd :D op grootte en geslacht), waarvan 4 kleine weitjes/paddocks, daar staan meestal geblesseerde paarden, nieuwe paarden of logés.
Hier in de buurt staat al meer dan 10 jaar een paard op een piepklein weitje aan een dijkwoning, langs de weg. Ik zie hem nooit bewegen, hij staat er maar; zet er dan een shetje van 50 euro bij, maar misschien is dat wel geprobeerd en ging het niet.

Wat betreft jouw laatste opmerking: ik vind het grappig dat je nu toch alleen de professionele ruiters aanhaalt, terwijl er natuurlijk ook veel misstanden zijn, met name bij amateurs: slechtpassend tuig (= pijnlijk), te zware ruiters, hobbelen op de voorhand (HKO), slecht voer, geen of slecht worm of vaccinatiebeleid. Te weinig naar de smid, te laat de DA laten komen met problemen enz.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:40

Ik ben vorig jaar sept verhuisd. Prima stalletje, lekker rustig bij een vriendin met haar 2 merries, goed hooi.
Leuk dachten we allebei...lekker paardjes bij elkaar maar helaas....het draait steeds uit op behoorlijke knokpartijen.

Iets wat ik echt nog nooit mee heb gemaakt.
Overdag buiten apart. Kunnen elkaar wel zien/of staan met een hek er tussen. S'nachts in de boxen gaat het wel goed. Zitten geen bovenschotten in.

Van het voorjaar maar eens kijken of we een groot stuk weiland beschikbaar kunnen stellen en dan moeten ze het maar ff uitknokken. En anders nog maar eens een praatje met de eigenaar van stal voor een 4e pony erbij.

Maar ik ben het eens met de stelling en vind het ook heel vervelend hoe het nu gaat.
Mijn paard heeft altijd in een groep gelopen. Maar er lijkt nu wel geen klik te zijn met 1 van de merries.
XjesLiess schreef:
Mazida schreef:
Het stomste ter wereld als paardenliefhebbers op de PvdD stemmen :o . Deze partij wil uiteindelijk af van het dier als gebruiksdier en zal zich als de veehouderij is uitgeroeid onder meer toeleggen op het verbieden van paardrijden. Daar kun je nu om lachen, maar het is echt zo. Zij zijn tegen alles waarvoor een dier wordt gebruikt en zien een dier het liefste alleen in de natuur.

_/-\o_

Ik stem geen pvdd maar ik lees nergens in het eerder gedeelde stukje dat ze de paardensport willen verbieden.
Wel dat er naar gekeken moet worden wbt welzijn en zeg nou eerlijk dat onderwerp komt hier op bokt maar al te vaak ter sprake.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:45

XjesLiess schreef:
Mazida schreef:
Het stomste ter wereld als paardenliefhebbers op de PvdD stemmen :o . Deze partij wil uiteindelijk af van het dier als gebruiksdier en zal zich als de veehouderij is uitgeroeid onder meer toeleggen op het verbieden van paardrijden. Daar kun je nu om lachen, maar het is echt zo. Zij zijn tegen alles waarvoor een dier wordt gebruikt en zien een dier het liefste alleen in de natuur.

_/-\o_

Jullie begrijpen dat er best een grijs gebied is tussen helemaal niks met paarden doen vs geengelulindekrul? :) Want dat is waar ze iets aan willen doen. En aangezien de rijerij in de topsport toch niet altijd ten voordele van het paardenwelzijn is en er honderden pennymeisjes zijn die dat voorbeeld volgen, vind ik het goed dat het eens nader wordt bekeken. Dat blinde volgen van de sport altijd........

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:47

Eerst denk ik waar bemoeien mensen zich mee? Ik ken zat mensen die een geit bij een paard hebben staan en dat gaat ook prima. Ik had een zwaar geblesseerd paard wat 3 maanden alleen heeft gestaan omdat op het moment dat de ander wegging ze totaal panikeerde. Dus heb ik dr echt 100 procent alleen gezet. Dit was voor haar best wil omdat ze met anderen erbij ging spelen en bokken en dit mocht niet. Na due paar maanden mocht ze weer de wei op met vriendjes en ik zag duidelijk dat ze vrolijker was.

Daarbij als we naar de dierenarts gaan of op wedstrijd staat je gezelschapspaard toch weer alleen? Dus dan moet je 3 paarden gaan houden ofzo? Sorry maar ik vind deze uitspraak niet helemaal doordacht. Ik ben het er 100 procent mee eens dat paarden beter met zn tweeen kunnen zijn maar soms laat de situatie dat niet toe en dan hebben ze naar mijn mening soms even “pech”

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:51

karuna schreef:
Toch pvd heeft soms wat doorgeslagen ideeen maar meestal zijn ze toch wel zinnig en diervriendelijk. Een verbetering voor oa vleesdieren en nu deze oplossing die ze graag zien. Mooier zou zijn schuil verplichten zodat gemeentes niet meer kunnen weigeren deze te plaatsen

Maar ook niet realistisch wat uiteindelijk alleen maar leidt tot verplaatsing (naar een ander land) en verergering van het probleem. Neem als voorbeeld de bloedboerderijen; die dieren waren hier toch echt een stuk beter af! Maar hé zo kunnen we onszelf in ieder geval een schouderklopje geven dat dat in ons land niet gebeurd. Dat de dieren er alleen maar slechter van worden doet er kennelijk niet toe.

Nou lijkt me dat met deze maatregel niet van toepassing hoor, dit is eenvoudig te realiseren. Al die verhalen van paarden die niet samen kunnen zijn hier niet van toepassing, want je mag er gewoon 10 rijen draad tussen zetten van 2 meter hoog. Kennelijk in andere landen op 8 meter afstand dus ze hoeven niet eens te kunnen neuzen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:00

Francieen schreef:
Eerst denk ik waar bemoeien mensen zich mee? Ik ken zat mensen die een geit bij een paard hebben staan en dat gaat ook prima. Ik had een zwaar geblesseerd paard wat 3 maanden alleen heeft gestaan omdat op het moment dat de ander wegging ze totaal panikeerde. Dus heb ik dr echt 100 procent alleen gezet. Dit was voor haar best wil omdat ze met anderen erbij ging spelen en bokken en dit mocht niet. Na due paar maanden mocht ze weer de wei op met vriendjes en ik zag duidelijk dat ze vrolijker was.

Daarbij als we naar de dierenarts gaan of op wedstrijd staat je gezelschapspaard toch weer alleen? Dus dan moet je 3 paarden gaan houden ofzo? Sorry maar ik vind deze uitspraak niet helemaal doordacht. Ik ben het er 100 procent mee eens dat paarden beter met zn tweeen kunnen zijn maar soms laat de situatie dat niet toe en dan hebben ze naar mijn mening soms even “pech”

Er is een verschil tussen permanent alleen of tijdelijk.

Heb 2 paarden gereden bij iemand aan huis, zij ging met 1 paard weleens een weekje weg en dan stond het thuis paard alleen. Dat is niet hetzelfde als de pony bij de buurman die dag en nacht alleen stond al jaren lang

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:04

Ik vind het een goed initiatief.

Heb 3 paarden waarvan 1 heel asociaal, was al niet makkelijk, maar sinds haar maatje dood is kan ik geen paard, kat, hond of kind in de box naast haar zetten. Ze valt alles aan.

We hebben stallen met tralies en open voorkant. De paarden kunnen elkaar zien binnen. Winterpaddocks zijn met balken en stroomlint, daar staan ze alle drie naast elkaar en kunnen neuzen.

Op de weide 3 lagen stroomlint, maar aangrenzende weides en dat gaat prima. Voldoe dus aan alle eisen, maar ze kunnen alle drie niet op 1 weide, want ze mogen elkaar echt niet. De ruin die dood is kon met alle drie overweg helaas.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:05

Sympathiek bedacht: 'koop er een Shetje van een paar euro bij". Helaas gaat dat niet. Die pony's worden na hun tweede jaar supersnel hoefbevangen van de hoeveelheid gras die een paard gerust aan kan. Negen van de tien Shetjes zijn gevaarlijk te dik/tegen bevangen aan.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:07

purny schreef:
De PvdD mag zich eerst bezig gaan houden met de hoeveelheid branden in de stallen waar iedere keer 1000en dieren in om komen.

PvdD doet niks voor dieren. Ze zijn voor verhongering voor grote grazers op OVP.
Ze zijn voor halal slacht.
Ze doen ook niks tegen broodfokkers.

purny

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:09

Maar niet ieder paard is geschikt om met meerdere te houden.
Dus het is een mooi plan op papier maar in de praktijk is het soms niet haalbaar

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:17

Ik ben geen fan van pvdd maar hoe iemand hier geheel op tegen kan zijn is mij een raadsel.
Nee, niet elk paard kan met andere paarden. Prima, maar dan kun je alsnog 8m verder toch gewoon een wei met paard plaatsen? Zien ze toch soortgenootjes, maar hebben ze niet de kans elkaar kapot te slaan. En eerlijk, ik snap dat je met dure sportpaarden soms liever wat voorzichtig bent, maar als dat betekend dat je als paard nooit contact mag hebben met andere paarden, dan moeten we misschien eens een keer paard boven sport zetten? En ze zeggen niet 'koop een extra paard' Ze willen zelfs een initiatief starten waardoor het makkelijker is om weidevriendjes in de buurt te vinden. Geen paard extra nodig.

Ik vind ook echt absoluut niet dat alle paardensport verboden moet worden maar eerlijk is eerlijk, pvdd zal nooit zoveel stemmen verzamelen dat ze zodanig veel invloed krijgen om dat voor elkaar te krijgen. Wat ze wél voor elkaar kunnen krijgen zijn kleinere overwinningen, die toch redelijk belangrijk zijn. Geen verbod op elke tak vd paardensport, wel meer gepush in de politiek voor het aanscherpen van regelgeving omtrent diervriendelijk paarden houden: Gezonde paarden kunnen echt wel 8m in de aanwezigheid zijn van een ander paard.

En dat pvdd een extremer einddoel heeft en juist op andere vlakken die aanscherping nodig hebben niks doet, neemt niet weg dat die gewoon een goed plan is, dus ik snap niet wat varkens in brandende stallen en de ovp hiermee te maken heeft. Dat zijn totaal andere onderwerpen en die hebben geen betrekking op dit idee.

Wat ik wel graag zou zien is wat beperkingen op dit plan. Een paard dat op rust moet staan kan soms echt niet in de buurt zijn van soortgenootjes en zou van een onpartijdige dierenarts een verklaring moeten kunnen krijgen waarin staat dat paard uitzondering is op de regel, zelfde voor paarden in quarantaine, en nog meer van dat soort dingetjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:18

Boras schreef:
Hoe je als paardenliefhebber op een algemeen voorstel als dit negatief kunt reageren, is mij weer eens een raadsel.

Omdat ze willen dat je als paardenliefhebber je wei gaat delen en ik kan me geen grotere hel voorstellen dan dat.

Daarom heb ik dus 2 paardjes. De tweede is een shet. In tegenstelling tot die van Isabelle is mijn shet met geen mogelijkheid dik te krijgen, in de winter krijgt ze juist ondersteuning zodat ze niet te dun wordt.

Vraag me trouwens af waarom er in de OP een foto van IJslanders bij moet. Dat zijn nou echt typisch paarden die niet alleen worden gehouden.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-02-19 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:18

Nee, natuurlijk zet de PvdD natuurlijk nog niets over een verbod op paardrijden in de plannen, dan waar ze geen stemmen mee onder de vele paardenmeisjes die op ze stemmen :) , maar wie zich verdiept in dierenrechten ziet dat ze af willen van het dier als gebruiksdier. Daar valt paardrijden ook echt onder :) , niet alleen rollkür en military. Ze willen nu een verbod op het fokken van eenden en konijnen, omdat dit moreel niet kan als vlees. En zo gaan ze steeds een stapje verder. Als het Dolfinarium is gesloten, gaan ze voor een verbod op dierentuinen. Als de intensieve veehouderij is verboden, volgt de biologische veehouderij enz. En ze winnen terrein in de maatschappij. Ik zeg niet of dit goed of slecht is, maar uiteindelijk zal ook paardrijden steeds kritischer worden bekeken, want hoe moreel is het op een paard te gaan zitten en die te onderwerpen aan jouw wil?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:20

Mazida schreef:
Nee, natuurlijk zet de PvdD natuurlijk nog niets over een verbod op paardrijden in de plannen, dan waar ze geen stemmen mee onder de vele paardenmeisjes die op ze stemmen :) , maar wie zich verdiept in dierenrechten ziet dat ze af willen van het dier als gebruiksdier. Daar valt paardrijden ook echt onder :) , niet alleen rollkür en military. Ze willen nu een verbod op het fokken van eenden en konijnen, omdat dit moreel niet kan als vlees. En zo gaan ze steeds een stapje verder. Als het Dolfinarium is gesloten, gaan ze voor een verbod op dierentuinen. Als de intensieve veehouderij is verboden, volgt de biologische veehouderij enz.

Beetje een vreemde rede om dan ook de (meer dan) redelijke voorstellen maar meteen af te doen als nonsens imo.

xMvGV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:52

Mazida schreef:

Can I get an amen? _/-\o_
Daar hoef je geen paardenliefhebber voor te zijn, ik als moderne varkenshoudster maak me enorme zorgen over de PvdD en al haar aanhangers. Het framen van hun interpretatie is vaak enorm opdringerig en per definitie al afkeurend. Hun wil is wet. Je kunt niet mét ze praten, enkel tegen ze, en dat hebben ze graag want door verhitte discussies die vervolgens ontstaan omdat de gemoederen hoog op lopen, zetten hun anderen neer als een dreigement. Helaas vergeten ze in de spiegel te kijken en beseffen ze daardoor niet dat hún zelf een bedreiging zijn...
Jammer, want an sich hebben ze met enige regelmaat goede standpunten en ik kan ook goed met ze meedenken in sommige moties, maar ben het merendeel niet met ze eens, ook vanwege hun nogal agressieve opstelling naar hun tegenstanders. Ik vind dat we samen krachten moeten bundelen en moeten kijken naar een gulden middenweg, dat we allemaal ergens tevreden mee kunnen zijn. Maar dat hoeft niet te koste te gaan van alles!

Ze mogen ons egoïstisch noemen omdat wij landbouwhuisdieren houden en vervolgens laten slachten voor de humane consumptie, of maar één paard in de weide houden, maar wat pas echt egoïstisch is, is dat zij op basis van hun voorgenomen idealen anderen afrekenen.

Dat geld ook zo voor de paarden: wil iemand één paard, prima! Wil iemand er meer, ook prima!
Misschien zorgt iemand die één paard in de wei heeft staan wel veel beter voor zijn/haar dier dan iemand die er meerdere heeft, wat tevens kan zorgen voor stress in een kudde en ongelukken of wanneer er verplicht meerdere in een weide moeten staan, de kosten zo hoog op lopen dat de eigenaar moet overwegen wat er gedaan moet worden, ten koste van je dierenwelzijn en gezondheid. Wat is dan diervriendelijker?!
Laat ik wel duidelijk zijn, dan welke misstanden er ook zijn bij dieren, dit ten allen tijde wel aangepakt mag worden, of dat nu in de veehouderij is of kleine huisdieren of de paarden...

Ik vind het vooral ook erg storend dat de PvdD altijd maar kijkt vanuit het perspectief dat een dier gelijkwaardig - of voor hun zelfs meer - is aan de mens. Als het twee gelijken waren, dan hadden wij ook wel dier geheten, of een dier een mens. Er is nu eenmaal een verschil, klaar. Wel moet er met de juiste verantwoording met je dier(en) worden omgegaan, maar ook dat: wat voor de één goed is, is voor de ander verre van perfect. En zolang we allemaal verschillend zijn, blijven we dat ook houden en kunnen we blijven discussiëren...

Moeten we ook allemaal verplicht gaan samenwonen als mens omdat dat nu eenmaal uit bepaalde onderzoeken is gebleken dat samenwonen ten goede komt voor ons welzijn? Uit ervaring weet ik dat het soms beter is als sommige mensen gewoon alleen zijn, niet omdat ze zielig zijn, maar wel omdat ze minder verplichtingen willen hebben, dat zelf graag zo hebben en zo gelukkiger zijn... :j

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:14

Wat een rare redenatie, voor het paard maakt de verzorging weinig uit. Het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat een paard minimaal contact moet hebben.

Ieder zijn gedacht, maar ik geloof liever de wetenschappers.
Ik moet ook niet als mens boven dieren staan perse.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:17

xMvGV 8)7

De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:23

NatasjavE schreef:
Alleen ben ik ontzettend mijn best aan het doen....maar ik ken echt geen stallen waar de paarden alleen in de wei staan.
Nog wel een paar stallen waar ze gewoon niet in de wei staan. Dat vind ik persoonlijk erger nog dan een paard wat alleen op een stukje wei staat.(maar wel zicht heeft op soortgenoten)

Je moet denk ik ook niet kijken naar pensionstallen, want daar staan paarden altijd in het zicht van die 8 meter :D

Maar er zijn wel particulieren die 1 paard hebben staan en dat is denk ik de doelgroep die bewust moeten worden dat het echt niet kan.

Femke_Tweety

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:37

Mijn paard staat dus wél alleen in de wei, op een góede pensioenstal.
Wel andere paarden in zicht

Maar die plekken zijn er niet veel.

Overigens vind ik 24/7 binnen misschien nog wel erger dan bijvoorbeeld een buurman hebben op stal, en overdag een paar uur alleen buiten.

En ja, die paarden die hun hele leven alleen staan, in de winter mss wel 24/7 binnen vind ik echt sneu.

Ik ken ook nog wel plekken waar paarden gewoon létterlijk 6 weken of langer hun box niet uitkomen.
Zelfs niet met uitmesten.
En dan bedoel ik niet de medische uitzonderingen in een kliniek ofzo, naar gewoon gezonde dieren.

Dat vind ik toch ook wel écht een serieus probleem.

Op zich dus goed dat paardenwelzijn aangekaart wordt.
Maar het gaat soms zo lomp, zeg maar...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:41

Boras schreef:
Hoe je als paardenliefhebber op een algemeen voorstel als dit negatief kunt reageren, is mij weer eens een raadsel.

Zo eens. Dit moet iedere paardenliefhebber toch toejuichen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:44

Femke maar binnenstaan is al verboden volgens de wet. Er is een minimale aantal uren buiten de box inmiddels al verplicht

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:44

Als ik de reacties in dit topic lees lijkt het me nog niet eens zo'n slecht idee van PvdD om paardrijden in zijn geheel gewoon af te schaffen jezus.. :')

Als je geen ruimte, tijd, plaats of geld hebt voor meerdere paarden dan koop je er gewoon geen. Het hebben van een paard is geen levensbehoefte zoals iemand hier eerder al eens zei.. En dan nu al die mensen die afkomen met hun 'uitzondering' die 'niet alleen kan staan', moeten daarom alle andere paarden maar hetzelfde lot ondergaan? Ik zou me ten eerste heel erg afvragen waarom je paard geen soortgenoten kan verdragen. Van nature zijn het kuddedieren, dan moet je paard toch echt iets gemist hebben in de socialisatie.. Wat waarschijnlijk wilt zeggen dat hij vroeger al veel te vaak alleen gestaan heeft.

Ik denk dat een 'vergunning' of een soort van examen dat je moet afleggen voor het houden van een paard (of meerdere) geen slecht plan zou zijn (voor alle diersoorten eigenlijk).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:55

karuna schreef:
Femke maar binnenstaan is al verboden volgens de wet. Er is een minimale aantal uren buiten de box inmiddels al verplicht

Ja 6 dagen per week een half uur! Haha grandioos!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:56

Lindsey_99 schreef:
Boras schreef:

Nou, echt he.
Ik zie nog zoveel paarden en pony's, ook hier in de buurt alleen staan, ook geen paard in de buurt of aangrenzende weide. Zo sneu. Als ik langsrijd met mijn paard worden ze helemaal blij!
Ik vraag soms wel eens aan de eigenaar of ze twee niet veel gezelliger vinden, maar er komt altijd terug dat het dier altijd alleen is geweest en helemaal gelukkig is hoor! Niets aan de hand... :oo

En zo moeilijk is het toch niet, en bij een hengst(je) past vaak wel een ruin, zolang er geen merrie in de buurt is. Maar ook bij luxe pensionstallen (mensenstallen) met elk-paard-zijn-postzegel zie ik nog 'verborgen' eenzaamheid. Dan zijn er wel meer paarden in de buurt, dat dan weer wel, maar echt contact mogen ze niet hebben, stel je voor dat ze een blessure krijgen, of hap uit het haar... Dan staan ze te kroelen over het schrikdraad, dat kan dan gelukkig nog net. Mijn hengst kon kort na ruinen ook nog niet samen, maar na een half jaar is hij gekoppeld aan een ruintje, en beiden waren gelijk zeer content. En nog later stond hij gewoon gemengd.

Toen ons paard stierf, bleef onze welshmerrie (was een geweldig stel - met mijn paard) alleen met onze geiten. Ben het hele dorp afgeweest, alle eenzame pony- en paardeneigenaren gesproken. Uiteindelijk was een shetland-eigenaar na een paar maanden toch bereid om zijn eenzame merrie bij de onze te zetten (andersom mocht van mij ook). Ze was er nog nauwelijks toen de eigenaresse van een eenzaam paard ook ineens kwam. Dus dan maar met z'n drieën. Gek genoeg ging het, ondanks eerder verlangend gehinnik van afstand, niet goed. Dat paard, een ruin, moest eigenlijk niks van andere paarden hebben. Hij werd bij ons gestald en het ging gewoon niet echt goed. Na een poosje werd hij steeds agressiever. Uiteindelijk heeft zijn eigenaresse hem weer weggehaald. Ik bleef achter met twee dieren en haar paard staat nu nog steeds, al jaren, alleen. Soms gaat het gewoon niet. Ze vertelde dat ze al een aantal maatjes had geprobeerd, maar haar paard moest ze gewoon niet.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:57

En ook meteen schuilstallen toe staan op de wei.