Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:39

Waarschijnlijk loopt dit zo de spuigaten uit en dan moete ze allemaal afgemaakt worden want het zijn er te veel, ze grijpen kinderen en mensen. Etc etc

Ik hoop voor de wolf dat ze een plek vinden waar wat meer ruimte voor ze is. Mooie beesten, maar niet als ze aan mijn dieren zitten.

Hier gaat alles snachts op stal. Jong en oud, winter en zomer. Toch net iets meer toezicht.
Maar een hekwerk dat zoveel geld gaat kosten.. Ik ga maar alvast een lot kopen.

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:43

Ik vind dat je absoluut de wolf niet de schuld mag geven! Die beestjes hebben gewoon honger, her komt door ons toch dat alles vol gebouwd is? En dat er nauwelijks meer wilde prooidieren rondlopen? Ik vind dat ze een groot natuur gebied af moeten zetten Bevoorbeeld in de Schwarz Wald in Duitsland daar is genoeg plek. Ik vind dit eigenlijk hetzelfde als het drama van de wilde pony's in de Oostervaartste Plassen.

Nies_

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:16

Het is afwachten tot het eerste kind gegrepen wordt, misschien dat de boel dan tot inkeer komt. Onze voorouders waren dan wel nog niet zo ver ontwikkeld als dat wij nu zijn, maar ze waren zeker niet dom en achterlijk. De wolf is niet voor niets verjaagd en dat was nog in tijden met ruimte te over. Het kan alleen maar fout gaan.

Gelukkig loopt er op de Veluwe een flink overschot aan herten waar ze voorlopig hun buik aan vol kunnen eten. Als hier het eten ook ver op is zijn natuurlijk de rapen gaar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:22

Is het echt zo erg om in te zien en te leren dat deze hele planeet niet alleen van ons is?

We maken verdomme genoeg slachtoffers om alle grond aan onszelf toe te eigenen, een ander krijgt geen kans! Spijtig voor die veulens, maar wat willen we nu eigenlijk? I.p.v behalve voor onszelf nu ook gaan afslachten t.b.v onze hobbies?

Het moet toch niet gestoorder worden? Is ef iemand die met een bevredigende reden kan komen waarom vee meer rechten heeft om te leven dan een wolf?
En geld is geen geldige reden, de grootste stomkoppen zijn zij die dat hebben uitgevonden. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 01:46

Wij sluiten onze dieren op in een beperkte ruimte. Houden ze in tweetallen of kleine groepjes. Dat maakt ze een makkelijk slachtoffer. Ze kunnen niet vluchten... voor een Een roedel wolven zijn ze zo een makkelijk slachtoffer. Al zal een schaap vast een veiligere prooi zijn...

Ik vind het ook geen goed plan. Nederland was veilig voor vee en wild. En veilig voor onze kinderen om in het bos te spelen. Met de wolf er bij, vooral als er hele roedels komen in onze kleine beperkte natuurgebieden met vooral graslanden en landbouwgronden er omheen, gaat dat problemen geven.

Nederland is te kleinschalig. Overal loopt veel en wonen mensen. Oost Europa is veel meer ongerepte natuur en ruimte. Maar dat ze steeds meer deze kant op trekken betekent ook dat ze op zoek zijn naar nieuwe leefgebieden omdat ze een eigen territorium willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 02:33

Dat wordt nog meer kangals aanschaffen <3

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 03:02

Palmera schreef:
Is het echt zo erg om in te zien en te leren dat deze hele planeet niet alleen van ons is?

We maken verdomme genoeg slachtoffers om alle grond aan onszelf toe te eigenen, een ander krijgt geen kans! Spijtig voor die veulens, maar wat willen we nu eigenlijk? I.p.v behalve voor onszelf nu ook gaan afslachten t.b.v onze hobbies?

Het moet toch niet gestoorder worden? Is ef iemand die met een bevredigende reden kan komen waarom vee meer rechten heeft om te leven dan een wolf?
En geld is geen geldige reden, de grootste stomkoppen zijn zij die dat hebben uitgevonden. ;)

Nou! Helemaal goed verwoord!
Wij mensen denken maar dat wij voorrang hebben op alles. Dat wij mogen bepalen wat leeft en wat niet.
Paarden (of schapen, koeien, kippen, whatever) zijn voor de ‘heb’ en hebben meer recht om te leven dan een dier dat al duizenden jaren over de hele wereld voorkomt?
Ik vind het triestig dat er nog maar postzegeltjes natuur over blijven, en dat wij het dan maar gek vinden dat de wolf steeds meer in aanraking komt met de mens.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 03:21

Beetje overtrokken wat mij betreft. Nederland is niet de hele planeet en ik denk dat er niemand is die vindt dat alle ruimte voor de mens 'en zijn hobby's' is.
Maar Nederland is ook geen land met grote stukken wildernis waar de natuur ongestoord zijn gang kan gaan. Daarvoor is het land te klein en te vol.
Alles wordt gereguleerd, daar hoef je niet voor of tegen te zijn, dat is gewoon een feit.
Er is een kunstmatig evenwicht en elke soort die erbij komt, heeft daar invloed op en staat daarom ter discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:35

Gaan jullie dan ook meer betalen voor jullie stukje kaas en vlees?
Want een veehouder verliest een stuk inkomen als er een beest van hem gepakt wordt.

Mensen die zeggen, boel goed onheinen zijn echt super naïef en hebben geen idee.
Dat mag ten eerste niet eens.
Daarnaast is het niet werkbaar. Hoe moet een loonwerker op zo'n stuk land komen met een grote brede machine? En beseffen jullie ook wat deze omheining dan met de rest van het wild doen? Reeen kunnen dan een stuk minder rondtrekken, haasjes net zo.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:52

Ik vraag me af of die hoge omheiningen wel zijn toegestaan.
Ik heb 2 ha weiland en mag maximaal 1.20m hoog omheinen.

Ik vind de wolf een schitterend beest. Maar eerlijk...ben er ook bang voor.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:54

Kendra schreef:
Beetje overtrokken wat mij betreft. Nederland is niet de hele planeet en ik denk dat er niemand is die vindt dat alle ruimte voor de mens 'en zijn hobby's' is.
Maar Nederland is ook geen land met grote stukken wildernis waar de natuur ongestoord zijn gang kan gaan. Daarvoor is het land te klein en te vol.
Alles wordt gereguleerd, daar hoef je niet voor of tegen te zijn, dat is gewoon een feit.
Er is een kunstmatig evenwicht en elke soort die erbij komt, heeft daar invloed op en staat daarom ter discussie.

Dat mag je overtrokken vinden.
Ik woon niet alleen in Nederland maar op deze aardbol. De wereld is groter dan alleen nederland :D
We moeten voor onze héle planeet zorgen, niet alleen voor Nederland. Precies de reden dat er gedebatteerd wordt over klimaatakkoorden, vervuiling in oceanen, bomenkap en ga zo maar door.
Die wolf kan niet lezen, ziet geen landsgrenzen. Het enige wat de wolf doet is zijn leefgebied onder zijn voeten vandaan zien krimpen. Waar moet hij dan heen?
Wij zijn in Nederland niks gewend. In de VS leven toch ook puma’s, wolven en beren?
Ja, daar is meer ruimte, maar ook daar zijn vast wel eens incidenten tussen mens en natuur.
Die confrontaties krijg je nou eenmaal als je met meerdere diersoorten op 1 planeet woont :=
Mens en dier kunnen prima samenleven, alleen zitten daar wel incidenten aan vast die voor beide kanten pijnlijk uit kunnen pakken;
Wij zullen incidenteel wel eens een wolf doodrijden of af moeten schieten, en de wolf op zijn beurt pakt wel eens iets dat van ‘ons’ is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:09

Kendra schreef:

Dus de wolf moet landsgrenzen leren? Maar zodra het asielzoekers betreft is in ene wel de hele wereld van iedereen en mag niemand zo egoïstisch zijn een landsgrens te noemen!

@Myrte3: ik zou met alle plezier meer betalen voor mijn stukje kaas.
Vlees zal wel loslopen, dat arme vee zit zó opgesloten, daar komt geen wolf bij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:19

Myrthe3 schreef:
Gaan jullie dan ook meer betalen voor jullie stukje kaas en vlees?
Want een veehouder verliest een stuk inkomen als er een beest van hem gepakt wordt.

Ja! Als we dáár nou eens beginnen: minder vlees en zuivel eten. Daardoor minder vee dat dan tenminste ook nog een acceptabel leven heeft.
Ik denk dat de koeien, kippen en varkens in Nederland er voor tekenen om buiten te mogen lopen, óók met het risico op een vroegtijdige dood. Die sterven ze nu namelijk ook al.

Natuurlijk is het als eigenaar geen pretje als er schapen worden gedood, en ik moet er niet aan denken dat ons veulen zou worden gepakt. Maar zijn we met zijn allen niet inventief genoeg om de risico's daarop te beperken?

Cioccolato: is dat niet een wat erg voorbarig scenario?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:28

Tuuuuurlijk Nikasss....onze kalfjes, die een half jaar buiten lopen in de kudde, willen veel liever door een wolf verwond en gedood worden.
En dan die onzin over honden die niet getraind hoeven worden. Die dieren leren dat als pup van de oudere dieren. Het zijn roedels die de kuddes bewaken. Zie je dat in Nederland echt voor je?
Wij hebben 10 hectare voor onze kleine kudde, ik stel voor dat diegenen die de wolf zo graag verwelkomen in Nederland, alvast een hele grote donatie doen voor die omheining die we moeten gaan zetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:32

Tjsa twee opties of blijven klagen niks doen en dieren kwijt raken en roepen wat je allemaal niet wil en hoeveel het kost. Of nadenken hoe kan ik mijn dieren beschermen. Wolf tegenhouden lukt toch niet.

Feit is gewoon hij komt of is er al, idem wilde kat, lynx misschien ook al? Dan zul je dus iets moeten gaan doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:33

Er leven al ruim anderhalf jaar wolven in Nederland.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:36

vertel Karuna. Jij hebt het blijkbaar helemaal door. Hoe gaan wij onze kudde beschermen?
Overigens afgelopen zomer 2 nachten achter elkaar de kudde op hol gehad. 2de keer door het draad de paardenwei in. Wij werden wakker van het lawaai maar hebben de reden niet kunnen achterhalen. Is hier nog nooit eerder voorgekomen. En dan hebben wij ook nog dieren die dicht bij de natuur staan en waarbij het 'normale instinct' is om een cirkel om de kalveren te vormen indien er gevaar dreigt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:39

Brainstormen is vaak de beste optie om tot een idee te komen. Dus nee een pasklare oplossing heb ik niet. Zie soms constructies in het buitenland die kennelijk werkt, gaas stroomdraad en hout voor de periode dat vee jong is

Maar alleen maar roepen wil ik niet beschermd je dieren niet, dus zul je iets moeten doen desnoods binnen voor eerste week na de geboorte. Of accepteren dat je soms wat mist.

Kan best dat kuddes gaan wennen aan een roofdier en bescherm instinkt vanzelf gaat werken weer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:40

Ben je als boer eigenlijk verzekerd wanneer je dier gepakt wordt door een roofdier? Of is dat allemaal eigen kosten?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:42

Het is vooral veel gemakszucht en men wil niet betalen aan een oplossing.

Dat die wolf al betaald heeft met inlevering van zo ongeveer zijn complete habitat deert niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:43

karuna schreef:
Brainstormen is vaak de beste optie om tot een idee te komen. Dus nee een pasklare oplossing heb ik niet. Zie soms constructies in het buitenland die kennelijk werkt, gaas stroomdraad en hout voor de periode dat vee jong is

Maar alleen maar roepen wil ik niet beschermd je dieren niet, dus zul je iets moeten doen desnoods binnen voor eerste week na de geboorte. Of accepteren dat je soms wat mist.

Kan best dat kuddes gaan wennen aan een roofdier en bescherm instinkt vanzelf gaat werken weer.

Uit onderzoeken die ik heb gelezen, heeft de wolf een voorkeur voor zwijnen, herten en reeën, wanneer het in de omgeving gevestigd is, zal het daar ook op jagen. Dit blijkt ook uit poepanalyse.

Neemt natuurlijk niet weg dat boeren terecht bezorgd zijn. Want het komt voor dat er schapen gedood worden en ik moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe je deze fatsoenlijk beschermt zonder het welzijn van het schaap aan te tasten.

En om nou Owcharka's en andere kuddebeschermers die een wolf aan zouden kunnen in te zetten in Nederland... Mja. Daar denk ik weer het mijne van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:44

Er is een vergoedingspotje voor. Dna monsters worden genomen. Is het wolf volgt er een vergoeding.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:45

karuna schreef:
Er is een vergoedingspotje voor. Dna monsters worden genomen. Is het wolf volgt er een vergoeding.

Okay. Dat is netjes.

Tenminste, ik ga er dan van uit dat de vergoeding naar waarde is. En niet een paar tientjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:47

Geen idee van de exacte hoogte maar de vergoeding schijnt wel redelijk te zijn. Net als er vergoeding is voor vraatschade door wild.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:53