Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:34

Autumnn schreef:
Wie weet krijgen ze nog een berisping omdat de paarden in de modder staan en dus vatbaarder voor mok zijn :Y)

Nou daar heb je nog best kans op. :o In die Excell sheet staat: "Paarden kunnen allemaal droog liggen". Probeer maar eens een wei te vinden waar 100 paarden droog kunnen liggen...
Maar denk dat de paarden van de manege waar Emily68 over schreef veeeel liever lekker daar staan met een berg hooi en dekens op, dan 22 uur per dag als groot paard in een 3x3 stal zonder contact.

Zo'n welzijn sterren systeem mag er ook wel komen voor pensionstallen.

Blij dat dit topic zoveel negatieve reacties uitlokt!! Geeft hoop.

R_oo_s

Re: Manege Achter'n Bos uniek met toegekende vijfde ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:44

Natuurlijk kunnen we met zn alle lekkere negatieve reacties geven op dit bericht , feit blijft wel dat ze een 5e ster hebben gekregen , die krijg je niet als de paarden er zo beroerd bij staan of een slecht leven hebben . Laten we niet vergeten dat het een bedrijf is waar geld verdient moet worden , in de goede zin van het woord , en mochten ze hun werknemers , de paarden in dit geval , slecht behandelen dan houd het gauw op , dat houd je geen 25 jaar vol . En natuurlijk hebben we het met zn alle liever anders en beter maar ga er maar eens aan staan . Ik heb respect voor deze mensen die mijns inzien kei hard werken .

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:51

_Dracarys schreef:
Er zouden inderdaad ook ''paardenwelzijns-sterren'' uitgereikt moeten worden!

Dat was er ook wel, Keurmerk Paard en Welzijn (KPW), maar dat is overgenomen en geen actuele vooruitgang meer in lijkt mij. De Welzijnsmonitor Paard is ook een heel mooi document waar verder precies niet veel meer mee gebeurt?
Het is er allemaal al, maar blijkbaar enkel de consument-vriendelijke dingen waar belang aan gehecht wordt.

Bewerking: Heb het even opgezocht, in september 2018 hebben de Nederlandse sectorpartijen getekend achter het initiatief te staan, inclusief FNRS dus. Het zou wel mooi zijn als dit duidelijker naar voor komt bij hun eigen keurmerk. Persbericht hier

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:50

R_oo_s schreef:
Natuurlijk kunnen we met zn alle lekkere negatieve reacties geven op dit bericht , feit blijft wel dat ze een 5e ster hebben gekregen , die krijg je niet als de paarden er zo beroerd bij staan of een slecht leven hebben . Laten we niet vergeten dat het een bedrijf is waar geld verdient moet worden , in de goede zin van het woord , en mochten ze hun werknemers , de paarden in dit geval , slecht behandelen dan houd het gauw op , dat houd je geen 25 jaar vol . En natuurlijk hebben we het met zn alle liever anders en beter maar ga er maar eens aan staan . Ik heb respect voor deze mensen die mijns inzien kei hard werken .

Dit is een belangrijk punt. Staan paarden die geen (of nauwelijks) sociale vrije beweging krijgen maar wel gevoerd en verzorgd worden er ‘niet beroerd bij’. Mijns inziens namelijk wel. En is het feit ‘dat er nu eenmaal geld verdiend moet worden’ een goede reden om dit niet te veranderen? Ik denk van niet..

Tuurlijk is het mooi dat er hard gewerkt wordt en er een vorm van erkenning is daarvoor maar je moet je wel afvragen waaraan zo hard gewerkt wordt en niet alles is geweldig omdat er nu eenmaal hard voor gewerkt wordt.

Maar goed, dit loopt natuurlijk redelijk parallel aan de vele discussies hier over bijv pensionstallen met weinig buitengang in de wintertijd waar nog steeds veel mensen hun paarden stallen. De een vind dat prima en de ander gruwt ervan.

Ik vind het wel bemoedigend dat steeds meer mensen vallen over inleveren op paardenwelzijn. De afgelopen 5 jaar is dat bewustzijn enorm toegenomen. Wie weet waar we over nog eens 5 jaar staan!

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:07

De paardvriendelijkste maneges die ik ken, zijn niet eens lid van FNRS. De FNRS-sterren betekenen voor mij sowieso al niks.
Maar misschien nu dat ze dit doel gehaald hebben ze zich mooi op een ander doel kunnen focussen, namelijk die paarden naar buiten met onbeperkt ruwvoer! Ze willen toch niet groter worden, zoals hij in dat filmpje zei, dus dan maar hier op richten?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:59

Denk dat hierbij belangrijk is, dat toch ook een groot deel van de paarden & pony’s die mee lopen in de lessen, pension/prive-paarden zijn.

In dat geval is het dan aan de eigenaar, om ze dan buiten te zetten en weer binnen te zetten.

Zo weet ik dat enkele pensionklanten daar, hun paarden elke ochtend naar de weide brengen en elke avond weer binnen halen.

In dit geval is het niet de verantwoording van de manege-eigenaar, maar die van de eigenaar zelf.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:27

Rivano schreef:
Autumnn schreef:
Wie weet krijgen ze nog een berisping omdat de paarden in de modder staan en dus vatbaarder voor mok zijn :Y)

Nou daar heb je nog best kans op. :o In die Excell sheet staat: "Paarden kunnen allemaal droog liggen".

Ik trof vandaag 2 ijslanders van mijn kudde liggend aan in het vieze natte zand.
Niet mijn keuze, maar blijkbaar deert het ze gewoon niet.

Vandeweek hadden ze ook allemaal zandruggen en heupen van rollen en liggen in het zand terwijl het regende.

Als de paarden het al niet erg vinden waarom wij als mens dan wel?

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:57

Vandeweek hadden ze ook allemaal zandruggen en heupen van rollen en liggen in het zand terwijl het regende.

Als de paarden het al niet erg vinden waarom wij als mens dan wel?[/quote]

Omdat wij mensen nou eenmaal graag alles op ons zelf betrekken _/-\o_

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:56

Ik heb toevallig pas geleden gesproken met de zus van een klasgenote. Zij (of een vriendin van haar) was gevraagd door de LTO voor een project omtrent paardenwelzijn. Daar ben ik wel heel benieuwd naar :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:20

Het idee achter de Welzijnsmonitor was ooit dat er een keuringssysteem ontwikkeld zou worden. De bedoeling was om dan bijv groene sterren uit te delen voor welzijn. Maar ja, was allemaal moeilijkmoeilijk: KNHS / FNRS wilden de regels niet te streng maken (iets met “de sector”) en de Dierenbescherming stond er toen niet meer achter. Althans, dat was het verhaal destijds. Is al wel een jaar of 9 geleden inmiddels.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:07

Hilary schreef:
Het idee achter de Welzijnsmonitor was ooit dat er een keuringssysteem ontwikkeld zou worden. De bedoeling was om dan bijv groene sterren uit te delen voor welzijn. Maar ja, was allemaal moeilijkmoeilijk: KNHS / FNRS wilden de regels niet te streng maken (iets met “de sector”) en de Dierenbescherming stond er toen niet meer achter. Althans, dat was het verhaal destijds. Is al wel een jaar of 9 geleden inmiddels.

Zoiets moet echt van de overheid komen. Maneges/stallen zijn weer de betalende klanten van de KNHS/FNRS. En hebben verder weinig invloed om echt iets op te leggen/verplichten. Een ster meer of minder... tja. Geloof niet dat klanten massaal zullen wegrennen.
In Scandinavië zijn ze al verder met wetgeving voor paardenwelzijn. Hoop dat de noorderwind het naar Nederland komt blazen.

denisesilver schreef:
Ik heb toevallig pas geleden gesproken met de zus van een klasgenote. Zij (of een vriendin van haar) was gevraagd door de LTO voor een project omtrent paardenwelzijn. Daar ben ik wel heel benieuwd naar :j

Ik ook! Als je iets te weten komt.. benieuwd!

Ze zouden het moeten doen zoals bij BIT, dat ze gewoon een testruiter hebben, maar die dan 3 maanden komt lessen. :D En een welzijnsrapport opmaakt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 07:25

Het ministerie van LNV zat ook in het Welzijnsmonitor-project, dus die overheid was vertegenwoordigd.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:52

Als je de voorwaarden van de fnrs leest waar stallen aan moeten voldoen voor sterren dan zijn die vooral op uiterlijk vertoon gericht..(of de bak wel voldoende zichtbaar is vanuit de luxe kantine en of t personeel wel bedrijfskleding draagt en of de wc wel een voorverwarmde bril heeft..zelfs tot aan of er vlaggen staan en of deze er wel verzorgd uitzien)..echt t slaat nergens op. T kopje welzijn is een minimaal onderdeel met een belabberd scoringssysteem in t geheel..(zowel voor manege/pensionstal/opfok)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:35

Zou het niet een idee zijn dat mensen die dit systeem niets vinden dan is het KNHS
schrijven/mailen met deze klacht over hoe het systeem nu is.
Denk dat als een hoop Bokkers dit zouden gaan doen dit misschien wel op de agenda zou
kunnen komen...en er misschien iets kan veranderen?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:31

Haarbal: ik kom er ook vaak langs, maar zie wel paarden buiten. Ze hevven wel weides en paddocks, zullen ze vast niet zo lang instaan als gewenst, en voor pensionklanten gok ik.. maar als je er niet zelf bent geweest kan je niet oordelen. Ze hebben uiteraard ook redelijk veel voor de menpaarden, eigenaar en zoon rijden nationaal internationaal mee. Die paarden en pensionpaarden worden meegeteld in aantal. Personlijk heb ik niks metbgrote stallen en vind ik buiten heel belangrijk, maar oordeel nier over alleen de website

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:57

kally schreef:
Zou het niet een idee zijn dat mensen die dit systeem niets vinden dan is het KNHS
Denk dat als een hoop Bokkers dit zouden gaan doen dit misschien wel op de agenda zou

Mi zou je dan verder komen bij de LTO, de KNHS is enkel een ruitersport organisatie en de LTO behoort over de houderij te gaan.

@Rivano, die vriendin van mij zit op het moment in Londen voor haar studie, dus die spreek ik nauwelijks. Ze zit overigens wel zelf ook op bokt dus misschien komt ze dit topic nog tegen :D

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:39

kally schreef:

KNHS FNRS is een pot nat! zitten op 1 terrein, lunchen in de zelfde kantine.

Het gaat beide over de de centen heeft niets met dieren welzijn te maken!

Als paardenwelzijn belangrijk zou zijn dan zou ze de rollkurmaffia niet in het zadel houden.
Maar daar werken ze zonder problemen aan mee enfin ze promoten het zelfs: Rien van de schaft is niet voor niets op gestapt.

Denk aan verder boycotten van verenigingen waar een official z'n mond open trekt tegen een ruiter van naam of diens leerlingen wegens bijv. bloed, aangesnoerde neusriemen etc etc.

En als je het nog breder trekt denk dan aan het KWPN. ook daar is welzijn ook ondergeschikt aan het geld. Hier en daar wat inspuiten en het bewust achter houden van gezondheidsproblemen van bepaalde hengsten.

Diervriendelijkheid moet je niet bij de grote instanties zoeken, diep diep diep triest dat is allemaal quick fix en geld geld geld.

Nou is het als manege zijnde erg lastig om geld te verdienen hoor, dat is gewoon een feit.
Maar het paard staat daardoor al snel op -10 als het om welzijn gaat. wat het is een inkomstenbron.

En ik spreek uit ervaring het sterren systeem is echt een lachtertje valt in de zelfde categorie als dat keurmerk waarbij de eis is dat de paarden een half uurtje per dag vrije bewegingsmogelijkheid krijgen.
DUHHHH

Helaas weten veel mensen niet beter en denken mensen echt dat ze een fijne locatie hebben gevonden om te leren rijden als er 4 of 5 sterren op de gevel hangen.

Gelukkig is er al een netwerk beschikbaar voor paardvriendelijke ''stallen''
Het nieuwe paardenhouden – paardenwelzijn natuurlijk! http://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/

hopelijk komt er ook zoiets voor het leren paardrijden.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:13

Die sterren zeggen inderdaad vrij weinig.. De manege waar ik heb leren rijden heeft 4 sterren, maar totaal geen mogelijk voor de paarden om naar buiten te gaan. Alleen twee paddocks waar de paarden op zondag een paar uurtjes in groepen mogen staan. Verder in de zomer een klein maandje naar de weide, maar verder eigenlijk alleen op stal en in lessen. Vroeger dacht ik daar niet zo over na, maar nu vind ik dat eigenlijk niet kunnen.. De boxen waren ook niet persé veel groter te compensatie ofzo, gewoon redelijk normaal tot klein. En dan wel op de site een foto zetten van paarden in de weide.. Yeah right, één keer per jaar >;)
Ze mogen het echt een keer gaan aanpassen, dat sterrensysteem. Nogal ouderwets als je het mij vraagt.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:18

Typisch.. Jammer dat dat keurmerk niet voor zowel ruiter als paard geldt.

Er bestaat wel een keurmerk Paard en Welzijn, daar kijken ze wel naar het welzijn

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:30

Esirene schreef:
Typisch.. Jammer dat dat keurmerk niet voor zowel ruiter als paard geldt.

Er bestaat wel een keurmerk Paard en Welzijn, daar kijken ze wel naar het welzijn

Laat dat nou net dat keurmerk zijn wat ik hierboven bedoelde. waardeloos!
zie hier een topic erover:

superpony @ [VSW] keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:37

achter n bos...prachtig bedrijf om te trainen.....

heerlijk om paardlief na de training weer mee te kunnen nemen naar huis waar ze lekker op de wei staat met s nachts een box.
Geen haar op mn hoofd die er aan denkt om mn paarden daar in pension te zetten, niet dat ze slecht zijn voor de paarden hoor maar ze verschillen nogal in dierwelzijn ten opzichte van mij (en vele anderen)

Ik weet ook van een aantal ander echt goeie stallen/manegebedrijven dat ze geen waarde meer hechten aan de FNRS sterren en net zo lief overstappen of overgestapt zijn naar de manegebond. Mede vanwege het feit dat de sterren echt puur en alleen voor de klanten zijn en niet voor de paarden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:21

Van mij mogen ze al die sterren vervangen door één getal : de totale oppervlakte die beschikbaar is voor de paarden gedeeld door het aantal paarden op het bedrijf. Hooiweides, parking, kantine, gangen zijn niet beschikbaar voor de paarden en mogen dan niet meegeteld worden. Dan krijg je een idee van de levensruimte per paard en dan heb je al een eerste aanwijzing voor het paardenwelzijn. Als de oppervlakte per paard laag is kan de website nog zo mooi zijn, dan is er serieuze twijfel of een paard het daar goed zal hebben. Je kan de oppervlakte wel zo goed mogelijk beheren, maar mirakels bestaan niet. Helaas schijnt geen enkele organisatie zich daaraan te wagen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:41

Bij de manege waar ik het over had gaven ze in de lessen overigens ook de instructies om kneepjes in de teugels te geven om een paard aan de teugel te krijgen :roll: En dat met 4 sterren..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:50

Lynnepinny schreef:
Bij de manege waar ik het over had gaven ze in de lessen overigens ook de instructies om kneepjes in de teugels te geven om een paard aan de teugel te krijgen :roll: En dat met 4 sterren..

Hoe wil je het anders uitleggen? Als iemand mij toen vertelde om een ophouding te maken toen ik nog niet wist wat dat was, dan had ik je heel raar aangekeken hoor.
Toen ik nog les gaf op de manege heb ik heel veel jip en janneke taal gebruikt om iets uit te leggen..

Ik vind ook dat die sterren zowel voor paard en ruiter moeten gelden, en de paarden op zijn minst iedere dag buiten moeten komen voor 5 sterren.

Onwetende en beginnende mensen die het systeem van de FNRS niet kennen die gaan er van uit dat die sterren natuurlijk ook voor het paardenwelzijn is.

Daarnaast vind ik het stalgeld dan ook echt heel erg hoog. Op de stalling waar ik sta betaal ik minder, heb ik 2 rijbanen, word er gemest, goed gevoerd en worden ze buiten en binnen gezet. En de stalhoudster let overal op kwa gezondheid van de dieren en ziet vaak eerder dat er iets mis is dan de eigenaren zelf. Ik vind dat mijn stal ook 5 sterren verdiend ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:11

Lynnepinny schreef:

Als ze er eerst werken aan voorwaarts en scherp aan de hulp vind ik dat helemaal niet raar. Lesgeven op een manege is vaak 10 stappen terug van de wedstrijdsport. Ik heb zelf lesgegeven op een manege en rijd zelf in de wedstrijdsport. Dat was een behoorlijke schakeling, maar wel heel leuk.