Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:43

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:45

ikke schreef:
Boras schreef:
Dat vergt helaas een mega grote cultuuromslag binnen de trekpaardenwereld, de paardenwereld, de hondenwereld, de kattenwereld, de politiek, de Nederlandse maatschappij enz enz.

De politiek heeft het al geregeld: jij mag met elk paard fokken dat een volledig papier heeft en dan MOET het stamboek dat paard volwaardig accepteren.

Het volgende punt is dat er eens een stamboek op basis van die wet voor het hekje gezet wordt en door de rechter boven de enkels wordt afgezaagd. Zo ver zijn we voorlopig nog niet.

Je hebt het over iets heel anders dan ik bedoel ben ik bang :)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:12

ikke schreef:
Iris82 schreef:

Ik zou toch veel geld over hebben voor een vos Fries! :j

Sla je slag:
https://link.marktplaats.nl/m1359033636

Poh. Heb je die rug gezien en dan in combinatie met die leeftijd? Die is over drie jaar helemaal op joh. Daar moet je niet eens aan willen beginnen tenzij je m voor de slachtprijs kan overnemen. Paard van die leeftijd hoort helemaal niet zo'n rug te hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:16

Boras schreef:
ikke schreef:
De politiek heeft het al geregeld: jij mag met elk paard fokken dat een volledig papier heeft en dan MOET het stamboek dat paard volwaardig accepteren.

Het volgende punt is dat er eens een stamboek op basis van die wet voor het hekje gezet wordt en door de rechter boven de enkels wordt afgezaagd. Zo ver zijn we voorlopig nog niet.

Je hebt het over iets heel anders dan ik bedoel ben ik bang :)

Nee. Ik geef alleen aan dat een partij al wat gedaan heeft in jouw rijtje. De mogelijkheid is er; ga jij degene zijn die een stamboek zo voor het hekje krijgt dat door het stof moeten?

Absolem schreef:
ikke schreef:

Poh. Heb je die rug gezien en dan in combinatie met die leeftijd? Die is over drie jaar helemaal op joh. Daar moet je niet eens aan willen beginnen tenzij je m voor de slachtprijs kan overnemen. Paard van die leeftijd hoort helemaal niet zo'n rug te hebben.

Dat was niet de vraag. Ik kom een vosse Fries tegen en iemand zij daar geld voor neer te willen tellen.

LadyMadonna

Re: Maatregelen nodig tegen inteelt Nederlandse Trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:31

Is een arabo Fries O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:00

En een vosse Fries verdwijnt voor veel geld naar de States.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:30

LadyMadonna schreef:
Ik denk dat het grootste probleem hier de “stugge leden van de oude stempel zijn... “

ik denk eerder dat de stugge leden zelf fokkers zijn en graag de vinger in pap willen houden .

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:33

Morganlefay schreef:

ik heb ergens gelezen dat de friese paard getest wordt of zij of hij een voskleur vererft.
Maar ook op dwerg groei

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 03:22

Morganlefay schreef:
Over dat laatste, voer en weidegang weet ik er nog wel een.
Zo goed als alle weilanden in dit land(tenzij men het weet) zijn allemaal omgekeerd en opnieuw ingezaaid, met gras wat de melkproductie maximaal doet leveren.Te herkennen als (on)kruidloze groene velden. Alleen dit gras is niet voor paarden.
Ga eerst eens de landerijen terugbrengen als je paarden houdt naar wat goed is voor een paard.

dat wordt hier op bokt zovaak gezecht , maar jij kunt dat echt niet weten of elk paard op zo een weide staat,die van ons loopt met opzet in een weide die gezaait is met paarden mengsel...zelf gekocht en gezaait!Niet dat dat iets aan de inteelt verandert of aan de aanleg voor cpl. zoals eerder gezegd als de gelegenheid daar is kun je veel aanpassen op je paard!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 07:24

pompadour schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik denk dat het grootste probleem hier de “stugge leden van de oude stempel zijn... “

ik denk eerder dat de stugge leden zelf fokkers zijn en graag de vinger in pap willen houden .

Dat is hetzelfde hè

Daar was enige tijd terug een bericht over: [VN] Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Dan weet je toch hoe laat het is.....

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 08:55

Hopelijk kan er met een nieuw bestuur / voorzitter, ook een nieuw fokbeleid gehanteerd worden.

Vernoem op het papier het % 'fremdblut' en bij <25% weer in hoofdstamboek bijvoorbeeld. Daarnaast verplichte CPL keuring voor het fokken (ala HD keuring voor herders).... Maar met een oudere generatie fokkers zal het moeilijk worden. Helaas zie ik toch vreselijk veel trekpaarden met CPL.

Er zijn genoeg Duitse en Franse rassen die vergelijkbaar zijn en het ras kunnen verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:05

kwita schreef:
Morganlefay schreef:
Zo goed als alle weilanden in dit land(tenzij men het weet) zijn allemaal omgekeerd en opnieuw ingezaaid, met gras wat de melkproductie maximaal doet leveren.Te herkennen als (on)kruidloze groene velden. Alleen dit gras is niet voor paarden.
Ga eerst eens de landerijen terugbrengen als je paarden houdt naar wat goed is voor een paard.

dat wordt hier op bokt zovaak gezecht , maar jij kunt dat echt niet weten of elk paard op zo een weide staat,die van ons loopt met opzet in een weide die gezaait is met paarden mengsel...zelf gekocht en gezaait!Niet dat dat iets aan de inteelt verandert of aan de aanleg voor cpl. zoals eerder gezegd als de gelegenheid daar is kun je veel aanpassen op je paard!

Nee dat klopt, maar je kan wel de gevolgen van inteelt dmv voeren wel enigszins binnen de perken houden.
Veder is niet meer fokken de enige echte optie.
Wat betreft de Fries. Als dwerggroei en het vosgen hetzelfde geven is het snel over.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:58

pompadour schreef:
Morganlefay schreef:

ik heb ergens gelezen dat de friese paard getest wordt of zij of hij een voskleur vererft.
Maar ook op dwerg groei

Ja Maar omdat ze drager zijn worden ze niet uitgesloten voor de fok.

Het word pas een probleem als het tot uiting komt. Dan is het hek van de dam.

Die van mij is hoogst waarschijnlijk waterhoofd drager. Zijn papa en opa zijn dat ook. Dus dat wordt gewoon gedoogd. This aan de merrie houders om uit te sluiten dat hun merrie het niet heeft. En dat wordt voor het gemak niet altijd gedaan. Of mensen nemen gewoon de gok. Of mensen hebben een merrie en willen dolgraag een veulen en hebben geen flauw idee van het waterhoofd en dwerggroei probleem.

Met de trekpaarden zal het wel een soortgelijk zijn. Als je kijkt naar de cpl fabriek waar ze in zijn veranderd. Kans is heel reëel dat paard cpl gaat ontwikkelen. Maar fuck it wij willen een veulen van die hengst dus we gaan er alsnog voor. Wat betreft het couperen dat is natuurlijk sowieso idioot dat ze dat nog steeds proberen te handhaven ondanks het verbod.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:30

Morganlefay schreef:
Morganlefay schreef:

Nee dat klopt, maar je kan wel de gevolgen van inteelt dmv voeren wel enigszins binnen de perken houden.
Veder is niet meer fokken de enige echte optie..[/quote]

Is dat echt ook wetenschappelijk bewezen dat cpl komt door inteelt, meerdere andere rassen met sokken daar komt het ook voor ...kan bokt mij daar een link van geven puur uit interesse.( we kunnen er altijd wat van leren!)

absolem , ik vind je wel heel ver doorgaan met je voor oordelen...er zijn mensen echt heel serieus bezig met fokken en dan kan zo een uitspraak heel kwetsend zijn (echte liefhebbers willen ook een goed gebruiks paard!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:43

Wat betreft CPL weet niet of dit door inteelt komt. Wel is bekend dat Wageningen met onderzoeken bezig is om de oorzaak te achterhalen. Als dit(CPL) door een smalle genenspreiding alleen maar erger wordt zal er toch vreemd bloed moeten komen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:06

Morganlefay schreef:
Wat betreft CPL weet niet of dit door inteelt komt. Wel is bekend dat Wageningen met onderzoeken bezig is om de oorzaak te achterhalen. Als dit(CPL) door een smalle genenspreiding alleen maar erger wordt zal er toch vreemd bloed moeten komen.

Vreemd bloed is juist goed, alleen maar inteelt of lijnteelt gaat alleen rottigheid geven ( erfelijkheid met ziekten). Veel fokkers zullen het niet vermelden dat zijn merrie misschien 'een ziekte "door kan erven .

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:59

Maar zeg je kunt toch ook zelf als fokker ook eerst testen voor je dekt, dat hebben wij dus wel gedaan.
En toen vielen er toch best wat hengsten af na stevig doorvragen en met name ook hele algemeen gewilde.