Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:13

Sunshinedaan schreef:
Het is toch onbegrijpelijk dat dat couperen nog steeds door die fokkers gedaan wordt (linksom of rechtsom...)

Ik wilde vorig jaar met een 10-jarige trekpaardmerrie (niet van mij) met een koudbloedwedstrijd meedoen.
Heel probleem en gedoe... want ze had geen staart!

En tot mijn stomme verbazing zie ik dan op keuringen dat zelfs de veulens van vorig jaar geen staart hebben en alle winnaars en kampioenen ook staartloos...

Stelletje hypocrieten bij de KVTH. Ik ben klaar met die trekpaarden, hoe ongelooflijk tof ze ook zijn! -O-

Dat kan kloppen dat je niet mee mocht doen met een gecoupeerd paard aan een wedstrijd. Die worden namelijk gereden onder de vlag van het KNHS en daar is het wel verboden om met een gecoupeerd paard deel te nemen. Keuringen en tentoonstelling vallen niet onder de KNHS.

Sunshinedaan

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:59

Ik snap wel dat de KNHS met de tijd mee gaat :)

Maar zo lang die bejaarde bestuursleden van de KVTH er zitten en de gecoupeerde veulens nog toelaten op de keuring, zullen de fokkers dat ook nog ergens in het buitenland laten doen.

Helaas zijn de gebruikers daardoor de dupe (zoals al eerder gezegd)....

Ik vraag me af of er over 20 jaar nog iemand een trekpaard heeft...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:49

Ik vind dit ook fantastisch nieuws. Klaar met de mazen in de wet want die worden nu binnen de wet eindelijk gedicht.

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit er precies uit komt te zien. Het is qua bloedvoering al een kwetsbaar ras en als er ook een verbod komt op de bestaande generaties gecoupeerde dieren dan hou ik mijn hart vast, want hoeveel daarvan gaan de worst in als ze geen (show)waarde meer hebben voor de fokkers?

Stel dat het verbod ook voor de huidige gecoupeerde dieren gaat gelden dan hoop ik echt dat ze dit beperken tot de keuringen. Want er zijn ook heel erg veel gebruikers en liefhebbers die tegen couperen zijn maar om wat voor reden toch een blokstaart paard hebben. Die groep wordt dan in mijn ogen onterecht hard getroffen omdat ze dan niet meer deel kunnen nemen aan ringsteken, bomen slepen, ploegwedstrijden, power horse competition en zelfs een dressuurwedstrijdje onder knhs vlag is dan niet meer mogelijk.

Dus ik hoop van harte dat ze de wet zo maken dat de huidige misbruikers worden aangepakt maar dat de liefhebbers en de reeds geblokte paarden hier niet onnodig de dupe van worden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:23

Ondertussen zijn er weer 2 mensen uit het bestuur opgestapt, dit keer Haflingerliefhebbers......

Dit staat over couperen in de kamerbrief;
3) Het couperen van staarten
Het couperen van de staarten van bepaalde raspaarden blijkt in de praktijk een
hardnekkige gewoonte. Ik heb daarom onlangs besloten mijn beleid op dit terrein
te verscherpen. Reeds in de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren was een
verbod opgenomen op het tentoonstellen van dieren die een verboden ingreep
hebben ondergaan. Dit verbod heeft ook een plaats gekregen in artikel 2.16,
vierde lid, van de Wet dieren. Het verbod is ontstaan ter ondersteuning van het
verbod op deze ingrepen zelf, dat zeer lastig te handhaven is. Er zal immers
zelden sprake zijn van een heterdaad. Alhoewel het verbod al jaren bestaat, is
nog geen sprake van een gewenste verandering in gedrag. Nog steeds worden
paarden gecoupeerd, op tentoonstellingen getoond en worden er prijzen mee
gewonnen. Om deze gedragsverandering te bevorderen is besloten om de
deelname aan tentoonstellingen en wedstrijden met dieren die een bij algemene
maatregel van bestuur aangewezen ingreep hebben ondergaan te verbieden,
ongeacht of de ingreep een medische oorzaak heeft. Een dier dat deze ingrepen
heeft ondergaan mag nog steeds gehouden worden, maar kan ingevolge dit
voorstel niet langer tentoongesteld worden en geen prijs meer winnen. Hierdoor
zal dit voorstel naar verwachting bijdragen aan de beoogde en gewenste
gedragsverandering. Het wetgevingstraject om dat te realiseren wordt binnenkort
gestart. In mijn beleidsbrief dierenwelzijn zal ik u nader informeren over dit
wetsvoorstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:33

Hmm dat doet vermoeden dat het coupeerverbod nog steeds niet geaccepteerd wordt binnen het stamboek en ze zich daar tegen gaan verzetten.

De kamerbrief had ik nog niet gelezen maar wordt er erg verdrietig van. Ik snap het wel maar dit is erg kort door de bocht en treft ook ongelovelijk veel liefhebbers en gebruikers.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:45

Tja, die mensen hebben gekozen voor het kopen van een gecoupeerd dier. Heel sneu,maar het gevolg van hun keuze is dan nu dat zij niet meer kunnen uitkomen met hun paard. Dat er uiteindelijk een keer een strengere handhaving zou komen was te verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:54

julius_juut schreef:
Tja, die mensen hebben gekozen voor het kopen van een gecoupeerd dier. Heel sneu,maar het gevolg van hun keuze is dan nu dat zij niet meer kunnen uitkomen met hun paard. Dat er uiteindelijk een keer een strengere handhaving zou komen was te verwachten.

Tot een paar jaar geleden waren de langstaarten dun gezaaid, zeker als je een beleerde wilde. Weinig keus en als je specifiek dat ras wil laat je een leuk geschikt dier niet staan vanwege een blokstaart. Die mensen zijn niet de veroorzakers van dit probleem dus waarom moeten zij hiervan de dupe worden? Nog maar even niet te spreken over een grote paardenstapel die ineens zo goed als waardeloos en nauwelijks verhandelbaar wordt. Die paarden zijn nu dubbel de lul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:00

Het enige wat voor die mensen verandert is toch dat hun paarden geen prijzen meer kunnen winnen op de keuring? Hoeveel keuringen doe je nou per jaar met je paard? En alles wat al goedgekeurd is kan toch gewoon doorgaan met fokken?

Ik zie niet echt in hoe mensen die een blokstaart gekocht hebben nu de dupe zijn (behalve dan tijdens die twee keuringen die ze eventueel zouden willen doen per jaar) en ook niet hoe een grote paardenstapel nu waardeloos of nauwelijks verhandelbaar wordt. Alles zonder staart kan nog steeds gebruikt worden om veulens met staart te fokken, en die gaan volgend jaar dan allemaal naar de keuring en probleem opgelost. :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:04

Nee hoor, je kunt er verder nog alles mee doen, bos in, rijden, mennen, gewoon genieten van je paard. Ik vind het super dat ze eindelijk doorzetten, hoog tijd!

Ik zag gisteren een gecoupeerde doberman (oren en staart) en het beest viel gewoon op, waarom zou je zo'n verminkte hond willen? Gelukkig was dit een uitzondering, en hopelijk gaat het met de paarden straks ook zo dat de gecoupeerde dieren de uitzondering zijn..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:21

Ik denk dat Gloa bedoelt dat de gecoupeerde paarden die nu in de mensport worden uitgebracht, zoals de PH competition e.d. zo goed als onbruikbaar zijn geworden, maar ook hier deel ik de mening; men wist dat dit eraan zat te komen, want je mag al niet meer couperen vanaf 2001, dus de mensen hebben bewust een gecoupeerd paard gekocht, hoe goed het ook mag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:26

Maar in de brief staat toch alleen dat ze niet meer tentoongesteld mogen worden? Ik lees daarin dat ze niet meer op keuringen mogen verschijnen, niet dat ze niet meer in de dressuur/spring/menwedstrijdring mogen komen?

Ik denk ook dat als je nummer 1 motivatie om een paard te kopen was om er wedstrijden/keuringen mee te kunnen doen, je wel op je vingers na had kunnen tellen dat je dan een staart nodig zou hebben in de toekomst. Als je écht niet kon wachten en per se vandaag een paard moest en dus maar voor een blokstaart koos, tja...
En dan al die mensen die hun paard nu naar de slager 'moeten' brengen omdat ze zonder staart niet meer hun hobby kunnen bedrijven, die mensen hadden sowieso nooit een paard mogen krijgen als je het mij vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:38

@xyzutu2; zoals ik de kamerbrief lees gaat het niet alleen om keuringen maar om alle wedstrijden waarmee een 'prijs' kan worden gewonnen. Daar kan je zo'n beetje alle georganiseerde activiteiten wel onder gaan scharen.

Weet je wat daar allemaal onder valt: stroa, ringsteken, sjees rijden (deze 3 worden al een leuke klap voor het toerisme in zeeland trouwens), power horse competition, mennen, bomen slepen, ploegen, trec, trail, endurance, dressuur enz enz. Ik denk dat je straks blij mag zijn als je nog welkom bent bij de rijvereniging of bijvoorbeeld de Eper paardenvierdaagse......

Veel mensen kopen een trekpaard voor de recreatie en rollen dan in de wedstrijden en activiteiten die aangeboden worden. Net zoals zoveel anderen met paarden.

Gebruikers gaan hun paarden echt niet laten slachten maar de verwachting is wel dat veel fokkers gaan stoppen of krimpen. En voor hun gecoupeerde dieren is dan helemaal geen markt meer.

@mariska; dus omdat fokkers stug bleven couperen mag je als gebruiker straks nergens meer met je paard aan meedoen? Ik vind het een veel te drastische maatregel. Ik hoop dat ze onderscheid gaan maken tussen exterieur wedstrijden en gebruik wedstrijden. Of een algeheel verbod voor dieren geboren vanaf 2020 wanneer de dichtgetimmerde wet in gaat.

@suffie; natuurlijk zag iedereen aankomen dat de gaten gedicht zouden gaan worden. En volgens mij hoopten daar zo'n beetje alle gebruikers wel op. Maar ik denk dat niemand aan zag komen dat de wetgeving zo breed zou worden ingezet. Misschien wordt de soep niet zo heet gegeten als de staat hem nu opdient.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-18 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 23:50

Dovahkiin schreef:
Zoals ik het lees is hij onder andere afgerekend op het “tegenwerken” van couperende leden. Jammer...

Dat denk ik eerlijk gezegd niet, mensen die de paarden thuis hebben staan en niet perse op keuring hoeven, kunnen nog altijd laten couperen, zonder consequenties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 00:21

Gloa schreef:
Gebruikers gaan hun paarden echt niet laten slachten maar de verwachting is wel dat veel fokkers gaan stoppen of krimpen. En voor hun gecoupeerde dieren is dan helemaal geen markt meer.

Maar fokkers die dol zijn op blote konten zouden altijd al gestopt zijn, want dat de kortstaarten geweigerd gaan worden was sowieso al bekend. Ook als je voor de zoveelste 'zachte overgang' zou kiezen dan zouden ze uiteindelijk toch moeten stoppen omdat ze niet meer recreatief mogen couperen.

Ik lees de brief alsof het stamboek geen keuringen meer mag houden met blokstaarten, maar dat geldt volgens mij niet voor reguliere dressuurwedstrijden. Als je met een door een ongeluk gecoupeerde Andalusier naar een reguliere dressuurwedstrijd gaat heb je namelijk ook geen dierenartsverklaring nodig.

Zoals ik het zie zijn er op dit moment in feite gewoon onnatuurlijk veel trekpaardenhouders in Nederland; namelijk mensen die trekpaarden willen omdat ze staarten willen couperen zodat ze hun wereldbeeld kunnen uitdragen en daarmee lintjes kunnen winnen. Haal je dat onnatuurlijke aantal 'paardenliefhebbers' eruit, dan zie je ineens het werkelijke aantal mensen die een trekpaard willen. En dan zal het ras helaas een stuk kleiner worden, maar blijkbaar bestonden die liefhebbers echt vooral uit mensen met een steekje/staartje los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 00:31

Quote kamerbrief; Om deze gedragsverandering te bevorderen is besloten om de deelname aan tentoonstellingen en wedstrijden met dieren die een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen ingreep hebben ondergaan te verbieden,

@xyzutu2; dat die fokkers ermee stoppen is prima hoor. Alleen met een totaalverbod zullen ze hun dieren ook niet meer aan de gebruikers kunnen slijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 00:39

Gloa schreef:
Quote kamerbrief; Om deze gedragsverandering te bevorderen is besloten om de deelname aan tentoonstellingen en wedstrijden met dieren die een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen ingreep hebben ondergaan te verbieden,

Hmm, wel gek als je het zo interpreteert, want met andere gecoupeerde paarden van andere rassen mag je wel gewoon dressuur en dergelijke starten. Mag dat dan ook niet meer?
Vandaar dat ik het interpreteer als dat activiteiten die door het stamboek georganiseerd worden verboden zijn zonder staart. Maar daar komt vast nog duidelijkheid in.

Citaat:
@xyzutu2; dat die fokkers ermee stoppen is prima hoor. Alleen met een totaalverbod zullen ze hun dieren ook niet meer aan de gebruikers kunnen slijten.

Dat geloof ik niet. Ze kunnen die dieren nog steeds gewoon kwijt aan alle mensen die een trekpaard zoeken in plaats van een wedstrijddier. Ik vermoed dat het aantal trekpaarden dat daadwerkelijk jaarlijks uitgebracht wordt op wedstrijden procentueel gezien behoorlijk laag is, lager dan bijvoorbeeld het percentage KWPNers dat op wedstrijden wordt uitgebracht.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 07:29

het is nog geen wetsartikel he. zoals het er nu staat mag het dier met gedupeerde staart geen prijs winnen, dus dan zou dat inderdaad zijn op geen enkele wedstrijd. het kan echter besr zo zijn dat het uiteindelijke wetsartikel er straks minder algemeen uitziet en alleen het showen gaat verbieden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:02

Gloa schreef:
@mariska; dus omdat fokkers stug bleven couperen mag je als gebruiker straks nergens meer met je paard aan meedoen?

Euhh.. Ja? Je hebt willens en wetend een 'tegen de wet verminkt' dier gekocht. Daarmee ben je in mijn ogen net zo schuldig aan het in stand houden van deze barbaarse praktijk. Het is niet dat het bij de aanschaf niet opviel ofzo..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:05

Sunshinedaan schreef:
Het is toch onbegrijpelijk dat dat couperen nog steeds door die fokkers gedaan wordt (linksom of rechtsom...)

Ik wilde vorig jaar met een 10-jarige trekpaardmerrie (niet van mij) met een koudbloedwedstrijd meedoen.
Heel probleem en gedoe... want ze had geen staart!

En tot mijn stomme verbazing zie ik dan op keuringen dat zelfs de veulens van vorig jaar geen staart hebben en alle winnaars en kampioenen ook staartloos...

Stelletje hypocrieten bij de KVTH. Ik ben klaar met die trekpaarden, hoe ongelooflijk tof ze ook zijn! -O-

Zonde dat je daar de paarden voor laat staan! maar idd daar horen bepaalde papieren bij bij de korte staarten heb je die niet ,dan mag je niet meedoen is de regel! ( En gelukkig is dat dan vaak wel een streng belijd *\o/* )!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:39

Mariska_28 schreef:
Gloa schreef:
@mariska; dus omdat fokkers stug bleven couperen mag je als gebruiker straks nergens meer met je paard aan meedoen?

Euhh.. Ja? Je hebt willens en wetend een 'tegen de wet verminkt' dier gekocht. Daarmee ben je in mijn ogen net zo schuldig aan het in stand houden van deze barbaarse praktijk. Het is niet dat het bij de aanschaf niet opviel ofzo..

Maar ook een gecoupeerd paard verdient een goed thuis en een lieve baas. Het kan ook zijn dat een gecoupeerd paard gekocht is ondanks dat die een gecoupeerde staart heeft, gewoon omdat het dier een gouden karakter heeft.

Ik praat het couperen absoluut niet goed, maar het paard zelf kan er ook niets aan doen en deze verdient het niet per definitie om in een worst te verdwijnen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:41

Maar dat hoeft toch ook niet? Ik denk niet dat er veel mensen zijn die zo'n paard kopen om lintjes mee te halen, die kopen zo'n paard omdat ze het paard leuk vinden ondanks de kosten/gebreken die meekomen met zo'n groot dier.
Als ze de keuze maken om het dier de worst in te sturen omdat ze geen lintjes meer mogen krijgen is het sowieso geen goed huis of een lieve baas. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:56

Daphara schreef:
Maar ook een gecoupeerd paard verdient een goed thuis en een lieve baas. Het kan ook zijn dat een gecoupeerd paard gekocht is ondanks dat die een gecoupeerde staart heeft, gewoon omdat het dier een gouden karakter heeft.

Ik vind het zo gek dat hier wordt gedaan alsof alleen mensen die lintjes willen verdienen met hun trekpaardaankoop een lieve baas zouden kunnen zijn, en dat aangezien je nu geen lintjes meer kunt verdienen met blote kont dat al die paarden nu dus geen lieve baasjes meer kunnen vinden. Bij mij vallen mensen die alleen maar een paard willen als ze daarmee wedstrijden kunnen winnen sowieso niet in de categorie goed thuis of lieve baas.
Laat staan iemand die twee jaar geleden heel erg nodig wedstrijden moest rijden en niet kon wachten tot er een geschikte staart te koop kwam en dus maar eentje zonder staart kocht, en nu zijn paard dus 'moet' verkopen omdat hij zonder staart geen wedstrijden meer mag rijden... Ik noem dat niet eens een paardenmens.

Het is gewoon heel erg jammer dat dit soort mensen bestaan. En ja, die zullen nu direct al hun staartloze paarden van het erf schoppen want het ging ze toch al nooit om de paarden, maar alleen om wat ze ermee aan prijzen en status binnen konden harken. Maar we gaan dat soort ongedierte toch niet belonen voor hun zieke insteek door ze nóg x jaar de tijd geven om zich te verzetten tegen couperen?

En nee, normale mensen willen geen staartloos paard, maar dat wilden ze sowieso al niet. De enige 'markt' die nu dus wegvalt is die van zieke liefhebbers van geamputeerde staarten die daar ook nog eens mee op keuringen willen lopen pronken. De overige markt van mensen die houden van paarden met staart, mensen die het geen bal uitmaakt, en mensen die nog zo lang mogelijk een gecoupeerd paard in de voortuin willen hebben staan blijft nog steeds staan. Sterker nog, je krijgt straks een run van al die coupeerfans op die laatste nog gecoupeerde paarden, want straks bestaan die niet meer... 8-)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:57

julius_juut schreef:
Maar dat hoeft toch ook niet? Ik denk niet dat er veel mensen zijn die zo'n paard kopen om lintjes mee te halen, die kopen zo'n paard omdat ze het paard leuk vinden ondanks de kosten/gebreken die meekomen met zo'n groot dier.
Als ze de keuze maken om het dier de worst in te sturen omdat ze geen lintjes meer mogen krijgen is het sowieso geen goed huis of een lieve baas. :P

Ja en nee, de “markt” voor een gecoupeerd paard wordt een stuk kleiner als en niet meer mee deelgenomen mag worden aan evenementen of wedstrijden. Ik ben voor het niet meedoen aan keuringen, maar om gecoupeerde paarden overal van buiten te sluiten behalve recreatief houden vind ik wel erg ver gaan. Zo is er op het trekpaarden forum een meisje dat vrijheidsdressuur doet met haar blokstaart paard en ook regelmatig mee doet aan shows en dergelijke, wat zij zonder hoofdstel en zadel allemaal met haar paard doet is fantastisch... de vertrouwensband tussen ruiter en paard die ze laten zien. Ik zou het voor haar bijvoorbeeld heel jammer vinden als dat niet meer zou mogen, alleen omdat het paard een blokstaart heeft. Zij heeft de staart niet laten couperen en het paard kan er ook niets aan doen.