Pony slaat op hol door passerende motorrijders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:07

Mijn paard is redelijk mak. Hij kan wel eens iets spannend vinden, maar loopt eigenlijk altijd met wat aanmoediging gewoon door.
Maar pas had hij ook ineens iets engs gezien.
Gelukkig was er verder geen verkeer, maar hij draaide 3 keer om om zo'n 10 meter door te denderen.
Hem omgedraaid en weer er heen en weer door al mijn hulpen heen omdraaien en gaan.
En het enige wat ik kon ontdekken waar hij naar keek was een rol gaas in een weiland 15 meter van de weg af. :D
Echt dus niet iets waarvan je verwacht dat ze daar ineens zo bang van zijn.
Het blijven dus toch dieren.
Zou jij me op dat moment gezien hebben had je ook dat antwoord kunnen hebben.

Sunnda schreef:
Ik ben dan misschien ruiter, maar mijn mening is dat een heleboel ruiters helemaal niet op de weg thuishoren met hun paard.
Dan blijf ik even weg bij mennen, want daar heb ik simpelweg geen verstand van.
Maar ook hier zie ik mensen uit de buurt uit rijden gaan met paarden die gewoon er niet goed genoeg voor getraind zijn.
Als er niets gebeurt gaat het prima, maar je moet geen racefietser/motor of snelle auto voorbij sturen want dan komt er weer een zonder ruiter thuis of staan ze midden op de weg te dansen.

Als je echt wilt buitenrijden moet je daar energie in steken. Ze leren dat schrikken en een paar passen verschieten mag, maar ze daarna weer het koppie mogen inschakelen.
En niet de weg op gaan omdat het -zo lekker uitstappen is- en zeuren dat jantje van de hoek ook net op zijn racefiets stapt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:47

DezeNaam schreef:
enjoymyhorse schreef:
Ruiters en menners zijn helaas tegenwoordig ook net zo asociaal.
Gisteren was ik een buitenrit aan het maken en kwam op een smalle zandpad een aanspanning tegen in draf.
Ik ben die nog nooit een tegen gekomen en ik heb geen idee hoe mijn paard daar op reageert.
Maar ze bleven maar draven en toen ik een hand beweging maakte om vaart te minderen kreeg ik me toch een berg commentaar. 2 meter voor me stapte ze dan uiteindelijk. Maar dan denk ik ook, dit kan ook anders.

Ik vermoed dat deze 2 oudere "heren" ook niet even in stap gaan bij het tegen komen van voetgangers en fietsers op een smalle pad.
iets wat ik als ruiter wel doe. Gewoon even beleefd zijn naar elkaar, is dat zoveel gevraagd.

Dit ook inderdaad. :+ Je zou verwachten dat 'paardenmensen' soms meer verstand hebben maar dat is niet altijd zo hoor.

Mijn paard had ook eens schrik toen er een paard met koets onze richting uitkwam, de eigenaren zeiden iets van 'Dit is zijn derde keer pas.' Misschien als waarschuwing voor mij dat ik voorzichtig moest zijn maar mijn paard was overduidelijk over zijn toeren, kan hem altijd wel houden maar hij was wat belachelijk rond aan het springen. Heb hem maar snel op iemand zijn inrit gepropt... Maar denk je dat deze mensen mij even rustig de tijd hebben gegeven om mijn paard ergens te kunnen parkeren? := Kon ook geen 'dankjewel' vanaf, zij waren blijkbaar koning ofzo met hun onervaren paard.
Of als je alleen op het veld aan het rijden bent en dan komen er twee ruiters in volle galop op jouw paard af, ook geweldig. :j

Maar ik vind wel dat je je paard gewoon altijd onder controle moet kunnen houden. Bij veel paardenmensen is het altijd de schuld van de ander, maar als je paard op hol slaat door een brommer is er toch ook een communicatieprobleem denk ik.
Mijn paard is ook al een aantal keren verschoten, mede door keffende honden die plots uit de struik gevlogen komen. Ook eens 'bijna' een aanvaring gehad met een auto toen ik op mijn gemakje met lange teugel over de (toen lege) weg liep en er bij het kruispunt plots iemand zijn grasmaaier aanzette waarvan mijn paard even schrok en een klein sprintje naar voren nam. Maar mijn paard stond binnen twee seconden wel terug stil. Doordat mijn paard even schrok liep hij op de auto af die toen van links kwam, de straat die wij ook in moesten maar hij maakte zijn bocht dus nogal kort.
Autobestuurder was wel even erg geschrokken, ook al kwam mijn paard eigenlijk echt niet dichtbij de auto maar ik kan me wel voorstellen dat je even schrikt als je zo'n beest even jouw richting uit ziet schieten. Heb toen ook mijn excuses aangeboden. Volgens mij zouden veel mensen hier over de grasmaaier gaan klagen, dat je dat ding toch niet aanzet wanneer er net een paard langsloopt. Terwijl het toch echt mijn verantwoordelijkheid is om mijn paard onder controle te houden en ervoor te zorgen dat hij niet als een gek de weg overvliegt.
Even verschieten kan gebeuren maar een hele weg op hol slaan is toch al een andere zaak.. :=

Tuurlijk moet je rekening houden met andere mensen op de weg. Maar om nu altijd te doen alsof motorrijders gas geven om je te pesten. Ik lees hier gewoon dat ze optrokken nadat ze er voorbij waren of misschien erlangs. Is logisch toch? Ze moeten toch niet stilvallen om de weg omdat jouw paard daarvan kan schrikken. Als je paard op hol slaat (dus niet even 'schrikken') omdat iemand zijn auto/brommer optrekt is het misschien beter om nog wat te oefenen. Je op hol geslagen dier moet ook maar eens iemand overhoop lopen... Wil niet weten wat daar de gevolgen van zijn.

De motorrijders die ik vroeger tegen kwam waren wel altijd zo vriendelijk om hun motor stil te leggen. Was eigenlijk helemaal niet nodig. Vaak zette ze hun motor dan terug aan als we wat verder waren maar dan schrokken de paarden meestal net van de knal bij het aanzetten. Ik vind het veel belangrijker dat mensen gewoon afstand van je nemen bij het voorbijrijden, zowel bij paarden als bij fietsers. Je moest maar eens net onderuit gaan op je fiets of je paard maakt een sprongetje opzij, dan lig je er direct onder/tegen.. Snelheid vind ik niet direct iets dramatisch, zolang ze niet racen.

En natuurlijk, als je ziet dat de ruiter het moeilijk heeft of het dier duidelijk stress heeft is het wel vriendelijk om even te wachten en voorzichtig te zijn, maar niet heel de wereld moet voor jou stoppen als je gewoon over de weg aan het stappen bent.

Verder vraag ik me af hoe verantwoordelijk het dan nog eens is om je paard half blind te maken als je op de weg loopt. Het is zogezegd zodat je paard minder 'afgeleid' is of weet ik veel wat maar uiteindelijk loopt je dier letterlijk halfblind over de weg omdat hij schrikt van iets wat hij niet kan zien. Zo onlogisch is dat op zich nog niet dat hij daardoor in paniek geraakt...

Heel mooi en goed gezegd en geschreven!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:52

Aronson schreef:
Ik snap niet wat motorrijders te zoeken hebben in een paardengebied. Hier touren ze gerust met ze 20en door de straat. Met vol gas erop. Het is touristisch hier, mensen met kinderen en veel paarden. Ga lekker ergens anders heen.

Dat vind ik nou echt een asociale uitspraak van je. De motorrijders hebben toch net zoveel recht om daar te rijden als jij en die mensen met kinderen? Het is toch een openbare weg neem ik aan?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:55

cinniz123 schreef:
Ik gooi bij deze waars een knuppel in het hoenderhok maar ik vind veel ruiters ook asociaal die hier rijden.
Ik rij met een shetlander aangespannen(en geen houtje touwtje aanspanning) nou je wilt niet weten hoe weinig rekening er dan met je gehouden wordt door ruiters met grote paarden.
Ik heb nog nooit gevraagd aan de in draf passerende ruiters waarom zij dat doen maar ik vermoed toch het stukje ‘je hebt maar een shetlander’ nou is mijn pony heel braaf en is het nog nooit fout gegaan maar ik snap werkelijk waar niet waarom ook veel ruiters geen rekening met elkaar kunnen houden.

En er zullen vast een hoop motorrijders zijn die geen rekening met paarden houden maar zou dat ook niet komen omdat veel denken dat mensen met paarden denken dat ze koning vd weg zijn?
Het geeft ze absoluut geen vrijbrief om zulk rij gedrag te vertonen!
Ik heb alleen als ik zo de verhalen altijd lees nooit het idee dat het aan de ruiter/paard ligt maar altijd aan de medeweggebruikers.
Tuurlijk is het rot en iets wat je absoluut niet mee wilt maken maar om er nou zo’n ophef over te trappen op social media waarvan men altijd maar 1 kant van het verhaal leest,ik weet het niet hoor.

Ik denk dat al die mensen die hier elke keer geschept worden op de rotonde ook niet blij zijn met de mede weggebruikers.

Ik heb overigens bij mijn laatste 2 rijbewijzen die ik heb gehaald ook echt meegekregen hoe te reageren bij vee in het verkeer.
Ik weet niet of het altijd aan de orde komt maar dit was iig bij 2 verschillende rijscholen.

Dat vind ik dan echt asociaal. Ben zelf een ruiter met een groot paard maar ga altijd stappen als ik paarden tegen kom, of ze nu groot, klein, onder de ruiter of aangespannen zijn. Als je andere paarden in galop passeert ben je echt een superasociale ruiter met weinig verstand van paarden.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:02

Bloodymary schreef:
Aronson schreef:
Ik snap niet wat motorrijders te zoeken hebben in een paardengebied. Hier touren ze gerust met ze 20en door de straat. Met vol gas erop. Het is touristisch hier, mensen met kinderen en veel paarden. Ga lekker ergens anders heen.

Dat vind ik nou echt een asociale uitspraak van je. De motorrijders hebben toch net zoveel recht om daar te rijden als jij en die mensen met kinderen? Het is toch een openbare weg neem ik aan?

Ik vind dit ook echt ronduit bizar... Waarom hebben mensen met kinderen en paarden meer recht om daar te zijn dan motorrijders? Moet niet gekker worden zeg :')

Ik rij zelf ook motor en inderdaad ook door mooie gebieden waar ook veel ander toeristisch volk komt. Dan erger ik me ook wel aan het zoveelste bejaardenclubje wat geen meter aan de kant gaat of papa/mama met de kids die veeeeel te druk zijn met de smartphone waardoor kind bijna onder m'n motor ligt ook al ga ik er stapvoets en met een enorme bocht voorbij... Maar ik zal nooit zeggen dat die dan maar ergens anders heen moeten. De eerste die zegt dat ik op moet zouten daar waar ik van de wet gewoon mag rijden (en natuurlijk ook wel netjes en sociaal rijd) zal ik echt heel hard uitlachen :+

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:01

Ik rij bijna niet meer buiten. Pak altijd het ruiterpad, maar wordt daar overhoop gereden door crossmotoren, wielrenners en aangevallen door loslopende honden.

Heb een paard wat bom proof is, maar toen een hond (husky) hem laag over de grond van voren aanviel ging hij er vandoor en viel met mij er op tussen de bramen, ik ben daarna 50 meter door de bramen meegesleept, net mijn oog gemist. De baas riep hem niet terug en is zonder wat te zeggen er vandoor gegaan.

Sindsdien is mijn paard bang voor honden. Veel mensen zijn netjes en houden er rekening mee, maar net die asociale mensen verpesten het voor veel mensen.

Mijn andere paard is voor alles bang en net een tank, die krijg je niet rustig, hebben hier vaak op getraind, maar je kan er niet alleen mee naar buiten.

Ik speel liever op save en rij nu vrijwel alleen bij huis en ga naar buiten op tijden dat ik weet dat het rustig is zoals op zateragmorgen of vrijdagmiddag. Zondag is niet doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:30

Nikass schreef:
Het is altijd handig om je bewust te zijn van je eigen rijden, maar de openbare weg maar vermijden? Dat vind ik echt onzin.

Is dat een reactie op mijn bericht? Ik neem aan van wel omdat het meteen onder mijn bericht geplaatst werd, maar inhoudelijk ben ik wat verward, want ik heb niet gezegd dat ruiters de openbare weg moeten vermijden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:48

Bloodymary schreef:
Dat vind ik dan echt asociaal. Ben zelf een ruiter met een groot paard maar ga altijd stappen als ik paarden tegen kom, of ze nu groot, klein, onder de ruiter of aangespannen zijn. Als je andere paarden in galop passeert ben je echt een superasociale ruiter met weinig verstand van paarden.

...En ben je je ruiterbewijs/mendiploma niet waardig. Maar dat zullen zulke lieden dan waarschijnlijk ook niet bezitten, want dat is toch niet verplicht in het grootste deel van Nederland... en zelfs op Bokt vind het gros van de mensen het onzin om een ruiterbewijs/mendiploma te halen. Terwijl je juist op die cursus leert hoe anderen te passeren: in stap, (tenzij duidelijk is gemaakt dat je de ander mag inhalen).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:54

hamsterfan schreef:
Ponylief staat vlak naast de snelweg en heeft er dan ook niks van als je er naast staat, enkel als je er op zit. Mij kent ze nog niet zo goed dus zal vast minder worden als ze wat meer vertrouwen in me krijgt :)

Goh, zou het dan niet logischer zijn om eerst een vertrouwensband met het paard op te bouwen voor je het verkeer in gaat? Het Nederlandse verkeer is nou niet bepaald de beste plek om die band op te bouwen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:01

Zoolgangster schreef:
Bloodymary schreef:

...En ben je je ruiterbewijs/mendiploma niet waardig. Maar dat zullen zulke lieden dan waarschijnlijk ook niet bezitten, want dat is toch niet verplicht in het grootste deel van Nederland... en zelfs op Bokt vind het gros van de mensen het onzin om een ruiterbewijs/mendiploma te halen. Terwijl je juist op die cursus leert hoe anderen te passeren: in stap, (tenzij duidelijk is gemaakt dat je de ander mag inhalen).

Ik vind het ruiterbewijs ook onzin, maar passeer in stap omdat ik gezond verstand heb.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:14

Hier is mijn menpony ook al eens gaan rennen omdat twee motoren het gas even opentrokken vlak naast ons. Ik reed op het fietspad, zij op de 80 km weg ernaast. En de achterste zag mijn pony ervandoor gaan en deed niks, behalve snel achter zijn vriend aan crossen -:(-
Gelukkig heb ik eentje die kalmeert als het gevaar weg is, maar we hebben toen toch 30+ km/h aangetikt op nog 50 meter snelheid opbouwen. Ik bleef zelf kalm en hij stond dus binnen 100 meter stil. Ik heb overigens geen keuze dan de weg op te gaan met mijn pony's, geen bak thuis, bos op 7-10 km afstand. Maar het is altijd schrikken als je idioten tegen komt. Ik men sinds kort ook met mijn jonkie van 3 en dan moet mijn moeder mee voorop op de fiets als steun nog, anders is ie nog niet vertrouwt. Ik heb ook geen menbewijs, maar blijf altijd stilstaan voor andere paarden in het bos. Shetlanders van 85 cm zijn namelijk heel erg eng. Maar ik draaf eerst wel totdat we zo'n 5 meter voor de paarden zijn, in stap schiet het namelijk niet op. En dan ga ik stilstaan. Nu was er laatst een appaloosa doodsbang voor mijn pony, zijn vriend was er al langs, en net op het moment dat ie langs mijn pony zou, zette de mijne 1 stap uit ongeduld. Toen was de appaloosa gevlogen. _O- (we hebben elkaar uiteindelijk zonder kleerscheuren gepasseerd omdat ik aangaf dat die appaloosa wel even mocht kennis maken en toen was Alex helemaal niet eng meer en gewoon een ander paard in de ogen van de appaloosa).

Ik hoop dat de pony in het artikel er niet al te ernstige verwondingen aan over heeft gehouden. :(:)

Chasey

Re: Pony slaat op hol door passerende motorrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:30

Als iemand een keer een motorschriktraining wil doen, wil best een keer langs komen met de motor! :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:31

Chasey schreef:
Als iemand een keer een motorschriktraining wil doen, wil best een keer langs komen met de motor! :D

O dat zou ik echt top vinden. Je woont alleen wel een eind uit de buurt :o

Chasey

Re: Pony slaat op hol door passerende motorrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:08

Oei, dat is inderdaad wel een heel eind rijden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:48

Gelukkig houden hier echt álle motorrijders rekening met de paarden op de weg.Ze gaan stapvoets voorbij en geven pas een heel eind verderop weer gas.Vooral die Harleys met dat knetter geluid rijden heel voorzichtig met een boog om je heen.Eigenlijk alle verkeer houd hier rekening met paarden op de weg,op een stoere enkeling na dan.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:56

rij al 25 jaar zeer veel langs de wegen met mijn paarden. Zowel voor de kar als onder t zadel. Nooit dit soort ellende gehad. Tuurlijk zijn er wel asocialen bij... maar zorg dat je zelf zeer goed op let in het verkeer. stap desnoods even van je kar af om je paard te steunen. (een op de bok een ernaast) En zorg dat je paard echt mak is voor lawaai en verkeer. Ken je paard door en door en daar op tijd op anticiperen. En ja het blijven vluchtdieren ...
Rekening houden met elkaar is het sleutelwoord. En misschien aan ons paardenmensen wel de taak om het paard als wezen beter op de kaart te zetten bij mensen. Onwetendheid is ook een groot ding. Met andere woorden wellicht een voorlichtingscampagne aanvragen bij veilig verkeer nederland of zo

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:22

Motormak kan ik afvinken (shet voor de kar) nadat een motorrijder zo hard en plat door de bocht ging dat hij 20 cm na de ogen van mijn tuig raakte. :+

Maar hierop trainen is verstandig! Pony is niet zo verkeersmak geworden door in de weide te staan.