Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:12

Niet alleen de ruiters moeten worden omgeschoold, ook de juryleden. Ik herinner me een bijscholing van de KNHS door Rien waarbij een vader zei: "Ja maar als mijn dochter op jouw manier door de baan gaat wint ze geen enkele proef, dus dat doen we niet." Dit patroon doorbreken is een langdurig en lastig karwei, ontzettend jammer dat het niet meer heeft opgeleverd. Hij heeft ongetwijfeld een hoop mensen aan het denken gezet, ook met zijn bijscholingen en online training. Ik hoop dat hij daar nu nog meer tijd voor gaat hebben. Dan maar vanaf de basis een revolutie starten, in plaats van vanaf hogerop. Je moet toch ergens beginnen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:31

Die symbool politiek is helaas echt een dingetje.
Ook bij het forum dressuur van de FEI. Gaat het over ontwikkeling van de dressuursport, krijg je toch goede hoop. Dierwelzijn staat echter alleen ter sprake als 'hoe kunnen we het diervriendelijk marketen' ipv hoe kunnen we het diervriendelijker maken. Niets veranderen aan de omgang en het management, maar kijken hoe je het anders in beeld kan krijgen. Gaat echt nergens over.

Ik hoop nog steeds om een ommezwaai, want dressuur voor het paard is een prachtig iets. Maar eerlijk, ik heb de topsport al een beetje opgegeven. Zit veel te veel vast in hun oude spoor en economisch belang.
Ik snap wel dat Rien zich daar niet langer voor wil uitlenen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:02

Ik vraag me af of er daadwerkelijk iets gaat veranderen. Diegenen die er het meest belang bij hebben dat de zaken binnen de Nederlandse dressuursport zo blijven als ze zijn, zijn ook degenen met de meeste macht en invloed.

Wat we hier goed zouden kunnen gebruiken, is een rolmodel, iemand die laat zien dat het ook anders kan. Die internationaal op het hoogste niveau mee kan doen, maar daarnaast actief een andere manier van rijden en trainen uitdraagt. Niet dat mechanische rijden met veel druk en een strakke aanleuning waarbij het paard als een soort robot zijn kunstjes laat zien. Maar juist een rijwijze die lichtheid, harmonie en samenwerking tussen ruiter en paard uitstraalt.

Dit vraagt m.i. om een andere benadering van het paard als sportpartner. Topsport met paarden is een constant balanceren op het randje van wat nog verantwoord is als het gaat om dierenwelzijn. In de huidige NL dressuursport gaat men regelmatig over die rand.

Misschien heeft dat deels te maken met het feit dat Nederlanders een sterke handelsgeest hebben. Er gaat enorm veel geld om in de Nederlandse paardenwereld, en het topsportpaard is in de eerste plaats handelswaar. Dat heeft er wellicht voor gezorgd dat trainingsmethoden die snel resultaat opleveren de boventoon zijn gaan voeren, in plaats van het secuur en geduldig opleiden van paarden op een manier die hun lichaam en geest opbouwt, in plaats van uitput.

Niet dat in het buitenland per definitie anders gaat, zeker niet, maar daar heb je wel die rolmodellen in de dressuurtop die het goede voorbeeld geven.

Het is hoe dan ook jammer dat Van der Schaft het bijltje erbij neergegooid heeft, maar ik denk dat hij niet anders kon.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:19

oji schreef:
Ik had gehoopt dat de KNHS met de aanstelling van Rien een ommezwaai zou maken naar meer paardvriendelijk dressuurrijden en definitief afscheid zou nemen van de "Rollkur" periode.

Maar helaas denk ik dat Rien bij de hedendaagse topruiters geen voet aan de grond heeft gekregen en onvoldoende (niet?) gesteund is door de KNHS om echt deze ommezwaai te maken. Dat de aanstelling van Rien meer "symbool politiek" is geweest als een daadwerkelijke wens tot verandering.

Het zou mij ook helemaal niets verbazen als Rien helemaal niet achter de afvaardiging naar Tryon stond en deze opgedrongen heeft gekregen door de KNHS en verplicht was deze afvaardiging te verdedigen. Mogelijk dat dat de druppel is geweest?

Zoals u weet heb ik nooit geloofd dat het meneer van Schaft zou lukken verandering te brengen in het rij-systeem van mensen die op juist die manier hun eerste doel hebben bereikt, namelijk in de nationale selectie komen.

En zolang er geen fundamentele verandering komt in de manier waarop tegen dressuur wordt aangekeken zodra het in sportief verband wordt uitgeoefend [ EN DAAR ZIT HET VERSCHIL]. Ik bedoel niet dat het sportieve element per se fout is. Ik ben er ook niet op tegen. Maar men moet de doelstellingen anders definiëren, wil men tot fijner rijden komen in de ring. Nu staat de maximalisatie van de beweging te zeer in de voorgrond.
Maar ik vrees dat dit ook maar een vrome wens blijft, van mijn kant.

De gedachte dat meneer van de Schaft niet achter de samenstelling van het Team, zeker na de hetgeen in Aken gebeurd is, stond. En ik geloof ook dat hij daarmee niet geassocieerd wenst te worden.
Daarmee, dat moet ik hier duidelijk toegeven, heb ik mij grondig in hem vergist. Ik had verwacht dat hij de rit toch zou uitzitten. Hij is daardoor zeer in mijn achting voor hem gestegen.

Ik denk ook dat het een keerpunt is in de aanstelling van bondstrainers in Nederland. En wellicht zou men beter eraan doen alleen een Chef d'equipe aan te stellen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:59

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:37

Kadankovitch schreef:
Ik denk ook dat het een keerpunt is in de aanstelling van bondstrainers in Nederland. En wellicht zou men beter eraan doen alleen een Chef d'equipe aan te stellen.

Bij endurance is er geen bondscoach maar een chef d'equipe en een teamtrainer.
Wat dat laatste betreft zit Rien dus in de verkeerde tak van de paardensport ;)

Komt misschien ook omdat de huidige bondstrainer endurance ooit als bondscoach ontslagen is door de KNHS. Kun je hem moeilijkeen jaar later wel weer in die functie aanstellen :+

Maar wat ik wilde zeggen, de functie zijn bij de KNHS dus sowieso aan verandering onder hevig.

Rien verdient groot respect met een groep individuen kun je geen harmonie en teamspirit bereiken.

KNHS blijft nog steeds een clubje oude jongens krentenbrood"die niet ziet dat ze niet klaar zijn voor de toekomst.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:49

Askja schreef:
Wat we hier goed zouden kunnen gebruiken, is een rolmodel, iemand die laat zien dat het ook anders kan. Die internationaal op het hoogste niveau mee kan doen, maar daarnaast actief een andere manier van rijden en trainen uitdraagt. Niet dat mechanische rijden met veel druk en een strakke aanleuning waarbij het paard als een soort robot zijn kunstjes laat zien. Maar juist een rijwijze die lichtheid, harmonie en samenwerking tussen ruiter en paard uitstraalt.

Eens! En dat is waar Rien van der Schaft een aantal subtopcombinaties naartoe kan trainen, en nu heeft hij er ook meer tijd voor. Eigenlijk denk ik dat we in Nederland met Rien van der Schaft als trainer veel beter af zijn dan met hem in de rol van chef d' equipe/bondscoach.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:57

Hopelijk heb je gelijk, Lon.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:14

Kelly_ann schreef:
Hier een geluidsfragment van de NOS, Rien legt hier zelf uit over de beslissing: https://nos.nl/artikel/2247307-gestopte ... wagen.html

Bedankt. Ik ben altijd verbaasd hoe jullie, waaronder ook een leerling van mij, iets weten te vinden. Ik voel mij
zo'n sukkel :+
Maar terug naar het onderwerp. Hier geeft meneer van der Schaft een heel precieze en vooral logische analyse van de feiten.
En of er komt inderdaad een ruiter die even goede en/of betere resultaten bereikt op een fijnere manier, en dan zou er iets kunnen veranderen.
OF er moet een fundamentele verandering plaatsvinden in de benadering van dressuur in wedstrijd verband !! Maar dat zie ik niet gebeuren.
De kans is groter dat het de kant op gaat naar wat in Frankrijk al een feit is. Daar bestaat de gewone wedstrijdsport naar een tamelijk groot circuit van beoefenaars van 'artistieke rijkunst'.

Veel erger gaat het worden voor het paardrijden in het algemeen indien mensen buiten de 'paardenwereld', zelfbenoemde dierbeschermers, zich ermee gaan bemoeien. Zij zouden wel eens de politiek kunnen bewegen zeer nadelige maatregelen af te kondigen. Zeker niet binnenkort, maar het lijkt mij toch raadzaam om er rekening mee te houden en er actief voor te gaan zorgen dat aan wedstrijdsport inherente misstanden [rolkür, aangesnoerde neusriemen et cetera] verdwijnen.
Ik weet dat ik in herhaling val, maar dit kan volgens mij alleen als men het hoofddoel van de dressuursport verandert. Namelijk niet de maximalisering van de beweging moet het belangrijkste zijn, niet de precisie, maar de lichtheid en ongedwongenheid en de harmonie moet het hoofddoel worden.
Dat zie ik jammer genoeg niet gebeuren.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:36

fransje23 schreef:
Kadankovitch schreef:

Bij endurance is er geen bondscoach maar een chef d'equipe en een teamtrainer.
Wat dat laatste betreft zit Rien dus in de verkeerde tak van de paardensport ;)

Komt misschien ook omdat de huidige bondstrainer endurance ooit als bondscoach ontslagen is door de KNHS. Kun je hem moeilijkeen jaar later wel weer in die functie aanstellen :+

Maar wat ik wilde zeggen, de functie zijn bij de KNHS dus sowieso aan verandering onder hevig.

Rien verdient groot respect met een groep individuen kun je geen harmonie en teamspirit bereiken.

KNHS blijft nog steeds een clubje oude jongens krentenbrood"die niet ziet dat ze niet klaar zijn voor de toekomst.

Ik vermoed dat wij er hetzelfde over denken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:50

Heel eerlijke en tegelijkertijd uitermate diplomatieke reactie van Van der Schaft. Hij hint aan het eind van het interview inderdaad ook op dat rolmodel dat nodig is om een verandering teweeg te brengen.

Nu maar hopen dat er de komende jaren zo iemand naar voren komt.
De gevestigde orde teert nog steeds op successen in het verleden en kan dat waarschijnlijk lang volhouden. In plaats van de trainingsmethode worden de paarden van tijd tot tijd vervangen. Want als de een niet goed piaffeert of maar steeds in de stress blijft schieten, dan neem je gewoon een andere, even kort door de bocht gesteld.
Tijdens de NK (toegegeven, ik heb het alleen op video gezien, maar dat geeft toch een indruk) waren er wel een paar kleine lichtpuntjes te zien in het rijden van sommige gevestigde topruiters, maar echt te weinig om te spreken van een structurele verandering. In grote lijnen zag je gewoon dezelfde manier van rijden als de afgelopen jaren.

De verandering zal dus van een volgende generatie moeten komen. En dan is het te hopen dat die andere voorbeelden, andere begeleiding en vooral ook een andere visie en idealen heeft dan de huidige top.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:10

Sanet schreef:
Je kan toch ook niet verwachten dat topcombinaties die al jaren en jaren ergens lessen (en daar klaarblijkelijk erg ver mee gekomen zijn!) hun eigen instructeur aan de kant gooien voor degene die dan toevallig weer bondscoach geworden is?

Precies!!

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:13

Wat vooral moet veranderen is de manier van jureren.
Als er negens gescoord kunnen worden met onderdelen waar een paard helemaal niet loopt zoals ooit voorgeschreven is volgens de FEI dan blijven deze wantoestanden bestaan.
Dat houd vanzelf op al er een twee gescoord word.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:30

Ik verbaas me ook al jaren dat bijvoorbeeld in Duitsland Ingrid Klimke of Uta Graf nooit eens in een team worden opgenomen, deze dames zijn het voorbeeld van vriendelijk rijden. Maar blijkbaar te weinig spektakel.....

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:39

Precies, daar gaat het mis.
Publiek wil spektakel zien en dat kunstje krijgen ze dan ook te zien.
Beter is om informatie geven over hoe een goede dressuurproef eruit hoort te zien.
Maar hoeveel mensen herkennen er nog een paard dat loopt in takt? Dat goed zijn rug gebruikt? Herkennen een paard dat zelf naar het bit zoekt. Dat zijner helaas steeds minder.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:13

Dat het qua jurering allemaal van geen kanten klopt, dat moet ik helaas wel bevestigen. Benen gezwaai daargelaten.

Laatst was daar een artikel over met Charlotte Dujardin. Ik heb niets tegen haar, maar ze reed gewoon een slordige proef met fouten vanwege onervarenheid bij het paard, maar er is geen klasse waar Jan met de Pet een voldoende haalt voor een diagonaal met midden/uitgestrekte draf waarbij het paard 2x in galop springt.

Dat slaat gewoon op poepchinees (niet ten nadele van alle poepchinezen :D).

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:20

wat geniet ik van deze discussie. *\o/*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:31

Electra63 schreef:
Sanet schreef:
Je kan toch ook niet verwachten dat topcombinaties die al jaren en jaren ergens lessen (en daar klaarblijkelijk erg ver mee gekomen zijn!) hun eigen instructeur aan de kant gooien voor degene die dan toevallig weer bondscoach geworden is?

Precies!!

Idd: paardrijden is geen voetbal.

Bij 'oranje' is er een bondscoach (met miljoenen helpers :D ) en zijn taak is: om van 20 knullen die in zo'n 10 verschillende teams spelen 1 team te maken.

Als ruiter m/v vorm je natuurlijk een team met je paard - en je groom, trainer etc.
Maar teamprestaties zijn toch vooral: drie of vier combinaties uit land X hebben hoog gescoord.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:34

Voor zijn manier van rijden zijn de combinaties waar hij bondscoach van is ook geen reclame. Jammer dat hij geen verandering in de NL dressuur heeft kunnen brengen. Ik snap dat hij zijn naam niet verbonden wil zien aan deze ruiters. Want hoe zij rijden past niet bij hem. Alle respect dat hij gestopt is!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:51

Janneke2 schreef:
Idd: paardrijden is geen voetbal.

Bij 'oranje' is er een bondscoach (met miljoenen helpers :D ) en zijn taak is: om van 20 knullen die in zo'n 10 verschillende teams spelen 1 team te maken.

Als ruiter m/v vorm je natuurlijk een team met je paard - en je groom, trainer etc.
Maar teamprestaties zijn toch vooral: drie of vier combinaties uit land X hebben hoog gescoord.

Het is toch ook geen team? Het zijn allemaal individuele prestaties.
Als ze nu een pas de deux of pas de quatre (ofzo??) gaan doen, dan gaat het om samenwerken en heeft zo’n bondscoach nut!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:00

Rien van der Schaft stopt..ja, die zag ik wel aankomen. Ook hij prikt (no pun intended) niet door de geharnaste tradionele dressuurwereld heen. Hij is wellicht er aan begonnen om de huidige prik-ruk-trek traditie een beetje te doorbreken, maar liep tegen het conservatieve winnen-winnen-winnen bastion op.
Ik was indertijd al verbaasd (maar ook verheugd) dat hij er aan begon, maar ik dacht toen wel: Man, waar begin je aan.
De erfenis van Anky/Sjef is nog steeds standaard in de dressuurwedstrijdcultuur. Helaas. Heeft al te lang geduurd. Met de (biomechanische) kennis van NU moeten we toch eens écht beter gaan weten, maar vooral beter gaan doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:04

Dat laatste vooral.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:14

Toch verandert het wel een béetje.
Sommige juryleden zien echt wel liever een paard in ontspanning aangespannen door de ring gaan, en op lokale wedstrijden wordt dat ook gewaardeerd.
Er is echter nog zo'n lange weg te gaan, dat enige verandering in het beeld van een wedstrijd (top-wedstrijd) nog een lange tijd in beslag zal nemen, vrees ik.
Dat Rien getopt is, kan ik alleen maar tejuichen in die zin - hij werkt nu niet meer mee aan het standaard beeld dat ook hij jammer genoeg niet kon veranderen, hij is bij zijn eigen maatstaven gebleven.
Dan maar geen bondcoach.

Ik vrees er voor wie er nu weer komt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:59

Pas als de huidige manier van rijden gaat verliezen van de correcte manier van rijden, zal er (naar mijn idee) wat gaan veranderen.
De top was nog niet klaar voor Rien vd Schaft in dat opzicht.
Wie er komt zal weinig uitmaken, dat is nu wel gebleken. De beste bondscoach in jaren is voortijdig opgestapt, omdat zelfs hij geen/nauwelijks invloed bleek te hebben.

Ik schat in dat er nu iemand komt die kan praten als brugman om de huidige wijze van rijden in het A kader te verdedigen.
Laatst bijgewerkt door Lante op 24-08-18 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:23

Of ze gaan eerst op hun bek in Tryon.. waar de ruiters eerst allemaal andere dingen de schuld gaan geven...