Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Clasical schreef:Shiloh schreef:Als je een paard onbeperkt suikerklontjes en hooi aan biedt, eet die echt niet alleen maar suikerklontjes hoor! De eerste keer dat die teveel suiker eet voelt die zich stront misselijk en dan leert die dat ook wel af. Dieren zijn prima in staat om op basis van ervaring zelf te besluiten of iets voor herhaling vatbaar is.
Ik eet ook regelmatig dingen doen niet goed boor me zijn. Ik eet ook voldoende dingen die wel goed voor me zijn en ben daardoor prima gezond.
Als dat de argumenten zijn kan ik het nog filosofischer trekken. Maar we raken langzaam wel erg off-topic.
Wat is erger?
Vrijheid om te kiezen, waarbij de mogelijkheid bestaat dat je ook dingen kiest die niet het allerbeste zijn.
Of slavernij en een leven die tot in detail beheerst en controleerd wordt door een ander?
Ik vind uberhaubt de mate waarin de mens verondersteld de natuur te snappen en conclusies te trekken over wat goed is en wat niet goed is compleet bizar. De mens heeft wat de natuur betreft echt niet de waarheid in pacht. Verre van zelfs. Al die illusies over gezond vs ongezond, slecht vs goed. Terwijl we waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg weten.
Dus “dat hoort” ... nou dat weet ik zo net nog niet.
Wat goed is voor een paard ( fysiek en mentaal)
is hetgene waar hij door de natuur voor ontworpen is.
Als wij als mens iets anders verlangen van dieren en ze gevangen gaan nemen en andere omstandigheden gaan aanbieden waar ze van nature voor ontworpen zijn dan gaan daar duizenden jaren overheen voor een dier zichzelf daar aan kan aanpassen.
Dat heet domesticeren en is ook de reden dat we op paarden rijden en niet op koeien, en dat we met katten en honden in een huis wonen en niet met apen en beren.
Shiloh schreef:Maar het “ontwerp” is niet definitief maar in voortdurende evolutie. Dus wie bepaald dan wat dat ontwerp toekomt. Jij of het paard?
Waarom heb ik het recht en de keuze om ongezond te leven, maar mag een paard die keuze niet maken?
Clasical schreef:Shiloh schreef:Maar het “ontwerp” is niet definitief maar in voortdurende evolutie. Dus wie bepaald dan wat dat ontwerp toekomt. Jij of het paard?
Waarom heb ik het recht en de keuze om ongezond te leven, maar mag een paard die keuze niet maken?
Wij kiezen “bewust” en hebben een bewustzijn die ons verteld wat de eventuele gevolgen zijn.
Volgens mij heeft een paard dat bewustzijn niet.
Een paard maakt keuzes op basis van instinct, niet op ratio.
Dus een paard kan nooit bewust een “ongezonde” keuze maken.
En zijn instinct zal hem ook nooit “vertellen” dat te doen
Clasical schreef:Een paard is ingesteld op zijn primaire behoeftes,
als mensen die gaan mixen met allerlei secundaire zaken dan noem ik dat manipulatie.
Voldoende voorbeelden in de wereld waarbij dieren worden gemanipuleerd door de mens ( bewust en onbewust ).