Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:45

ellenimar schreef:
Ik had jaar of tien geleden een donkerbruin paard. Kon kiezen voor schaduw. Het was pas mei en 25 gr. Om elf uur in de ochtend ging hij in de zon liggen en kwam niet meer overeind. Uiteindelijk al zwalkend mee naar binnen kunnen krijgen. Na veel verloren tijd werd diagnose gesteld: zonnesteek en idd waren alle symptomen kloppend. Het heeft lang geduurd voordat ik hem met gerust hart weer buiten in het zonnetje durfde zetten maar gelukkig heeft hij het nooit weer gehad en geloof me je wilt het nooit meemaken met je paard. Zo erg.... |(

Ja, ik herken het ! Gewoon bevangen door de hitte. Met gewoon een werkende waterbak op de wei.
En daarna is mijn paard altijd veel gevoeliger gebleven voor warmte/hitte.
Laatst bijgewerkt door Maris op 29-07-18 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:48

Ik denk idd dat het voornaamste is dat de paarden goed in de gaten gehouden worden en te drinken hebben.
Per paard verschilt het enorm hoe ze er tegen kunnen. Ik denk ook zeker dat warmbloeden er over het algemeen beter tegen kunnen. Ze zijn niet voor niets eeuwenlang aangepast aan hitte en droogte (waarbij zelfs onze droogste, heetste dagen in het niet vallen. Maar er zijn ongetwijfeld individuele verschillen.
Hier is ook helaas weinig schaduw op het land. Paard lijkt zeer weinig last te hebben van de hitte. Zweet niet, is niet klam, ademt niet sneller dan normaal, eet en drinkt met smaak en gaat lekker op de heetste plekken in de zon staan baden en lijkt daar nog van te genieten ook.
Op de heetste dagen heb ik haar in haar inloopstal met deur open naar haar straatje gezet, zodat ze zelf kon kiezen. Maar ook daar stond ze innig tevreden in de zon. Ze is een echte dame, dus ze ging wel steeds keurig netjes naar binnen om te mesten en plassen :+ .
Het is een schimmel, dus dat scheelt al tegen de hitte, en een NRPS die zeer hoog in het bloed staat. Ik denk dat ze dacht: eindelijk eens een normaal arabisch klimaatje, heeerlijk!
Van kou icm langdurige regen heeft ze veel sneller last, als ik te laat ben met haar deken brengen staat ze meteen te rillen op het land.
Dus ja, niet voor elk paard geld dat ze afzien in die hitte en als eigenaar moet je het gewoon goed in de gaten houden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:45

Lynn_Nikita schreef:
Tancreda4 , wel gek dat paarden dan al miljoenen jaren leven en dat er vroeger echt geen holbewoners waren die de paarden dan op stal zetten als het warm weer was.

Een vergelijking maken met de paarden vroeger aan het werk op het land ongeacht de temperatuur, of '30 jaar geleden gingen alle wedstrijden ook gewoon door' mag niet gemaakt worden, maar naar miljoenen jaren terug wel....

Zo valt er over alles wat te zeggen. Zoveel mensen zoveel meningen. Ik ben gelukkig in de gelegenheid mijn paarden voor een aantal uur per dag naar een koelere plek te verhuizen. Voel niet alleen ik mij fijner bij, ook mijn paarden. Die grote vind stal niets maar vond het nu zichtbaar een welkom iets. Niet perse vanwege de warmte maar even uit de vliegen.

Ik heb overigens ook een van mijn paarden bevangen van de hhitte gehad, dat wil je idd niet meemaken en maakt je nog voorzichtiger.

Betreft het Facebook bericht is het wel echt verdrietig Hoe een menigte kan worden opgezweept zonder het hele verhaal te kennen. Ik zie ook water en een schaduw plek die op de foto nog gebruikt wordt ook.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:21

LadyMadonna schreef:
Gino, dat weet je toch niet? Ik heb een week op paarden gepast, om 8.00 zette ik ze op de wei, waterbak gevuld. Om 13.00 kom ik, waterbak ondersteboven.
Wanneer ze dat gedaan hebben weet ik niet, en het is ook maar 1x gebeurt. Misschien hebben ze 5 min zonder water gestaan, misschien 3 uur, misschien 5....

Stond er maar 1 bak, voor hoeveel paarden?

In de zomer dronk mijn paard alleen al vaak 2 tonnen over een hele dag leeg!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:28

Lynn_Nikita schreef:
Tancreda4 , wel gek dat paarden dan al miljoenen jaren leven en dat er vroeger echt geen holbewoners waren die de paarden dan op stal zetten als het warm weer was.

Ik betwijfel het of holbewoners al op paarden reden. In de boeken die ik als kind las werden paarden nog naar een afgrond gedreven en eraf geduwd om ze te 'slachten'. Moeten we dat ook maar terug gaan doen misschien? :')

Wel grappig dat er mensen geven om het welzijn van de dieren en 'paardenliefhebbers' hier op Bokt dan gaan klagen over die mensen. Paarden horen gewoon schaduw te hebben, al stonden ze vroeger te bakken in de volle zon, misschien nog vastgebonden met een touw aan het bit.
Wees blij dat er oplettende mensen zijn, ook al zien ze soms bijvoorbeeld niet dat er wel een waterbak in de wei staat. Als hier nu een bericht had gestaan dat een paard was omgekomen van de dorst zou iedereen moord en brand roepen hoe niemand dat nu heeft kunnen zien...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:51

Banyu schreef:
LadyMadonna schreef:
Gino, dat weet je toch niet? Ik heb een week op paarden gepast, om 8.00 zette ik ze op de wei, waterbak gevuld. Om 13.00 kom ik, waterbak ondersteboven.
Wanneer ze dat gedaan hebben weet ik niet, en het is ook maar 1x gebeurt. Misschien hebben ze 5 min zonder water gestaan, misschien 3 uur, misschien 5....

In de zomer dronk mijn paard alleen al vaak 2 tonnen over een hele dag leeg![/quote

2 shetjes en een veulen en die worden telkens bijgevuld

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:52

DezeNaam schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Ik betwijfel het of holbewoners al op paarden reden. In de boeken die ik als kind las werden paarden nog naar een afgrond gedreven en eraf geduwd om ze te 'slachten'. Moeten we dat ook maar terug gaan doen misschien? :')
Wel grappig dat er mensen geven om het welzijn van de dieren en 'paardenliefhebbers' hier op Bokt dan gaan klagen over die mensen. Paarden horen gewoon schaduw te hebben, al stonden ze vroeger te bakken in de volle zon, misschien nog vastgebonden met een touw aan het bit.
Wees blij dat er oplettende mensen zijn, ook al zien ze soms bijvoorbeeld niet dat er wel een waterbak in de wei staat. Als hier nu een bericht had gestaan dat een paard was omgekomen van de dorst zou iedereen moord en brand roepen hoe niemand dat nu heeft kunnen zien...[/quote]

Ging mij erom dat er gereageerd werd dat paarden geholpen moeten worden om keuzen te maken en dan op stal gezet moeten worden. Ik ga er wel vanuit dat als een paard 50 naast de schaduw deze er wel in gaat staan als die het wil

en juist die schaduw is er! Het hele verhaal gaat erom dat er geen water is ( of dat het groen is) en geen schaduw terwijl er zowel water als schaduw is, de bak is tot de rand toe gevuld zelfs en 1 van de 2 shets op de foto in de schaduw ligt
Ik ben zeker blij met mensen die aan de bel trekken als het nodig is maar niet mensen die klakkeloos delen terwijl er niks aan de hand is en iemand behoorlijk ernstige dingen toewenst

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:57

DezeNaam schreef:
Wees blij dat er oplettende mensen zijn, ook al zien ze soms bijvoorbeeld niet dat er wel een waterbak in de wei staat. Als hier nu een bericht had gestaan dat een paard was omgekomen van de dorst zou iedereen moord en brand roepen hoe niemand dat nu heeft kunnen zien...

Ging mij erom dat er gereageerd werd dat paarden geholpen moeten worden om keuzen te maken en dan op stal gezet moeten worden. Ik ga er wel vanuit dat als een paard 50 naast de schaduw deze er wel in gaat staan als die het wil

en juist die schaduw is er! Het hele verhaal gaat erom dat er geen water is ( of dat het groen is) en geen schaduw terwijl er zowel water als schaduw is, de bak is tot de rand toe gevuld zelfs en 1 van de 2 shets op de foto in de schaduw ligt
Ik ben zeker blij met mensen die aan de bel trekken als het nodig is maar niet mensen die klakkeloos delen terwijl er niks aan de hand is en iemand behoorlijk ernstige dingen toewenst[/quote]

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:07

Arabesk schreef:
Saskia9 schreef:
Tja, als de gemeente het dan zo nodig heel moeilijk moet maken om schuilstallen te plaatsen... Dat ze daar dan maar iets aan doen!

In Noord-Holland mag je zelfs geen bomen op je weiland planten 8)7 stel je voor dat je bomen zou hebben hier, dat kan echt niet!

Pffff bizar toch?! Wil je het goed doen voor je beestjes.. wordt het je aan alle kanten niet echt gegund..

Tancreda4

Re: Verontwaardiging om paarden in de volle zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:29

Sommigen moeten idd geholpen worden. Las hier ook een voorbeeld van een die voor pampus hitte bevangen lag te zijn terwijl er schaduw was. Dus ze maken niet altijd even deen juiste keuzes. Mijn paard slaapt bv altijd op dezelfde plaatst. En achterin is schaduw, weg van de andere paarden en weiland. Dat is geen rust plek van haar waar ze zih veilig voelt, dus staat ze daar niet hoe warm het ook is. Dan kan je zeggen: ze hebben de keuze. Maar in dit geval een keuze die ze niet zou nemen uit vrije wil.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:52

Citaat:
Oververhit
Hoe erg is het dat een paard in een wei staat zonder water en schaduw? "Paarden kunnen beter tegen warmte dan mensen, maar hebben met dit weer zeker water en beschutting tegen de zon nodig", zegt paardendierenarts Florence Gorter. "

Ben ik nou de enige die juist altijd begrepen heeft uit verschillende artikelen en van dierenartsen, trainers etc dat paarden juist NIET beter tegen warmte kunnen dan mensen, en het juist veel sneller warm hebben en dus ook sneller last hebben van de warmte?!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:12

Warme weer van afgelopen dagen was lastig hoor, maar op stal was het warmer dan in de wei.. En de kleine heeft een container, nou, daar ga je helemaal dood in..
Overigens kunnen ze in de schaduw staan, maar stelletje sukkels staat daar zelden of nooit als ze in de wei staan.
Kortom die van mij hebben gewoon buiten gestaan in de zon.
Water, gewoon meer speciekuipen dan nodig, dan staat er altijd nog wat even niet meegenomen dat je waterbak omgooiers hebt (die van mij gooien pas met bak als hij leeg is gelukkig). Bij ons staan 3 kuipen op 3 paarden, maar daar horen dan weer 4 eigenaars bij die als bak van anderen iets uit is weer aftoppen met water.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:29

Lynn_Nikita schreef:

Maar heeft een paard daarin echt een keuze? Stel: het paard heeft het warm en wil schaduw. Paard gaat onder de boom staan, paard staat daar een halfuur. Dan steekt een andere levensbehoefte de kop op: honger. Paard wil eten, maar onder de boom staan nog maar weinig grasjes. Als het paard wil eten zal die grasjes moeten gaan sprokkelen...in de zon. Hmmmm, het is wel heel warm in de zon, te warm. Paard wil eigenlijk in de schaduw blijven staan. Maarja, die honger gaat niet minder worden. Nog even wachten, nog even koelte, maar nee, de honger wordt te groot. Paard gaat dan maar grasjes sprokkelen.
Baasje staat langs de kant en zegt: zie je wel dat mijn paard heus wel tegen de warmte kan, hij kiest er nu zelf voor om in de zon te gaan staan terwijl er daar schaduw is.

Het is heel gemakkelijk om te zien wat je wilt zien.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:34

Hier staan ze als de zon flink schijnt bijna permanent onder de grote kastanjeboom. Ze stonden er sowieso al graag onder, maar nu met de droogte staan de hooibakken er ook en hebben ze al helemaal geen behoefte meer om er onderweg te komen. Heeft de droogte tenminste nog één voordeel. :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:14

Gini schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Maar heeft een paard daarin echt een keuze? Stel: het paard heeft het warm en wil schaduw. Paard gaat onder de boom staan, paard staat daar een halfuur. Dan steekt een andere levensbehoefte de kop op: honger. Paard wil eten, maar onder de boom staan nog maar weinig grasjes. Als het paard wil eten zal die grasjes moeten gaan sprokkelen...in de zon. Hmmmm, het is wel heel warm in de zon, te warm. Paard wil eigenlijk in de schaduw blijven staan. Maarja, die honger gaat niet minder worden. Nog even wachten, nog even koelte, maar nee, de honger wordt te groot. Paard gaat dan maar grasjes sprokkelen.
Baasje staat langs de kant en zegt: zie je wel dat mijn paard heus wel tegen de warmte kan, hij kiest er nu zelf voor om in de zon te gaan staan terwijl er daar schaduw is.

Het is heel gemakkelijk om te zien wat je wilt zien.

Maar op een stal is het ook bloedheet. Op de wei heb je nog wat wind wat afkoelt.
Het warme weer is gewoon *$@@

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:51

Mijn tweejarige staat 24/7 op het land zonder schaduw. Er is geen mogelijkheid schaduw te creëren. Maar op stal is het echt warmer, daar staat nauwelijks wind. Ze hebben onbeperkt water en worden bijgevoerd. Ik was er vaak op het heetst van de dag en ze stonden prima. Geen zweet te bekennen. De vliegen zijn erger wat dat betreft _-:(
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 29-07-18 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:04

Banyu schreef:
LadyMadonna schreef:

In de zomer dronk mijn paard alleen al vaak 2 tonnen over een hele dag leeg!

In de wei staat 1 bak, in de paddock hebben ze autom drenkbakken

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:07

Of je denkt, wat drinken ze toch ontzettend veel, tja logisch met die hitte. Maar een uur later alweer een betonkuip leeg? Vul hem weer bij, ga een half uur later kijken, ja hoor weer leeg. Paarden staan helemaal niet in de buurt. Eh lek misschien? Ja dus. Haarscheuren van ouderdom en nu door de hitte kennelijk opengetrokken. Ik in paniek, dat betekende dus dat ze al een hele dag lang niet hadden kunnen drinken. Andere betonkuip gepakt, gevuld en ze gehaald. Totaal geen belangstelling voor drinken. tja.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:17

Scarlett89 schreef:
Citaat:
Oververhit
Hoe erg is het dat een paard in een wei staat zonder water en schaduw? "Paarden kunnen beter tegen warmte dan mensen, maar hebben met dit weer zeker water en beschutting tegen de zon nodig", zegt paardendierenarts Florence Gorter. "

Ben ik nou de enige die juist altijd begrepen heeft uit verschillende artikelen en van dierenartsen, trainers etc dat paarden juist NIET beter tegen warmte kunnen dan mensen, en het juist veel sneller warm hebben en dus ook sneller last hebben van de warmte?!

Klopt Scarlett89, ik las ook dat paarden het veel sneller warm hebben dan mensen.
Paarden hebben het al warm vanaf 15 graden!

Groen water betekend dat er alg in zit,lijkt me ook niet gezond voor een paard? oke ze hebben water,in ieder geval beter dan geen water,maar zuiver water is toch beter.Hier moeten de bakken om de dag worden schoon gemaakt,anders zijn ze groen of bruin van de alg aanslag.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:34

Ja dat verhaaltje hoor ik vaker. Wel vreemd voor dieren die (volbloeden en alles wat daar van af stamt in elk geval) eeuwenlang ontwikkeld zijn in 45+ graden met extreme droogte. Waarschijnlijk hebben ijsberen het dan ook elke dag koud als het onder de 15 graden komt denk ik...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:42

Maar betekent "warm hebben" ook "er last van hebben"?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:58

Magrathea schreef:

Paarden presteren optimaal wanneer de temperatuur tussen -7 en +15 graden Celcius ligt. Voor hen is de volle zomer flink warm.

“In slechts 17 minuten tijd aan gemiddelde training tijdens heet, vochtig weer kan de temperatuur van een paard al naar gevaarlijke hoogte stijgen”, legt Professor Michael Lindinger, van de Universiteit van Guelph uit. “Dat is drie tot tien keer sneller dan bij mensen. Paarden voelen de hitte erger dan wij doen.”

Paarden kunnen dus echt veel slechter tegen de warmte dan de mens.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:13

gohya schreef:
Magrathea schreef:

Paarden presteren optimaal wanneer de temperatuur tussen -7 en +15 graden Celcius ligt. Voor hen is de volle zomer flink warm.

“In slechts 17 minuten tijd aan gemiddelde training tijdens heet, vochtig weer kan de temperatuur van een paard al naar gevaarlijke hoogte stijgen”, legt Professor Michael Lindinger, van de Universiteit van Guelph uit. “Dat is drie tot tien keer sneller dan bij mensen. Paarden voelen de hitte erger dan wij doen.”

Paarden kunnen dus echt veel slechter tegen de warmte dan de mens.

Maar hier hebben we het over paarden in de wei, niet per se over werk

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:17

Nou als paarden het sowieso 3 x sneller warm hebben dan mensen kan je nagaan dat ze best wel last hebben van de hitte toch? wij mensen hebben ook last van deze hitte als we niks doen,althans een groot aantal dan.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:27

Tancreda4 schreef:
Met de temperaturen van vorige week en het wel schaduw hebben maar ze blijven zelf in de zon staan grijp ik zelf ook van te voren in. Een paard kan niet bedenken dat, als ik nu te lang in de zon sta hen ik er straks misschien last van. Die hebben in de zon misschien lekkerder eten wat ze verkiezen of vinden de schaduw plek wat spannend of ik noem maar wat. De keuze die een paard maakt hoeft niet de beste keuze te zijn. Iig vertrouw ik met zulke extreme dagen niet op de snugger heid van mijn paarden maar maak ik de keuze voor hen; overdag een paar uur op stal waar het iets koeler os en uit de zon.

Snap dat mensen zich er zorgen over maakte. Ik zag hier okk nog zat buiten vol in de zon staan. Ze.leven allemaal nog hoor. Maar of het fair was met die dagen betwijfel ik.

Hier ben ik het mee eens. Ik heb een heel mooi stuk land tot mijn beschikking met heel veel schaduw en dan nog staan ze te zweten in de zon. Mijn shetlander stond wel regelmatig in de schaduw. Nou kan je wel zeggen dat de 1 meer last heeft van de warmte dan de ander maar ik twijfel ook een beetje aan de intelligentie van mijn welsh en draver. Mijn shetlander is sowieso wat slimmer dan de rest trouwens :P
ik heb een stuk afgezet wat bijna helemaal in de schaduw is en ze daar een poosje met de hitte neergezet, dan maar even geen keuze!