Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:37

Yvette10 schreef:
Anky heeft vorig weekend de KNHS links laten liggen.Haar kinderen deden mee met een springwedstrijd bij stal Tops in Valkenswaard waar de internationale springtop ook aan start kwam.(global tours)
Frappant is dat bij Stal Tops tijdens de wedstrijden Bixie wedstrijden voor kleine ponsruiters werden georganiseerd. Juist ook voor de kinderen van de internationale toppers.Dit weekend worden de KNHS Brabantse Regio kampioenschappen verreden. Maar beide kinderen van Anky staan ingeschreven bij Paul Hendriks in Baarlo die het zelfde weekend een grote springwedstrijd organiseert ook met ponys springen en Bixie. Ik dacht dat wanneer er Regio Kampioenschappen van de KNHS zijn in je provincie(brabant dus dit weekend) je niet aan andere wedstrijden mag deelnemen volgens het reglement.Zijn de kinderen van Anky een uitzondering.....

Heb je Anky d'r column gemist? ;)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:38

Ponyruiters hoeven zich vaak niet te kwalificeren om regio te mogen rijden, zijn daarom geen verplichten aangegaan tot rijden van regio en mogen op die dag dus starten waar ze willen.

Anders is wanneer je geselecteerd bent voor NK, dan mag je die datum idd geen andere wedstrijd rijden met dat paard/pony.

sureido

Re: Traditionele sportbonden als de KNHS lopen leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:42

Anky heeft zelf verteld tegen mij persoonlijk bij tosp dat d’r kinderen liever daar meereden dan aan de kampioenschappen. Dat vonden ze mooier en gaver. Daarbij hadden ze dacht ik te hoog gesprongen daar dus mochten ze ook niet meer deelnemen aan de kampioenschappen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:46

Ik heb mijn ruiterbewijs afbetaald en daarmee de knhs opgezegd (moet je wel apart doen). Wedstrijden rij ik al 8 jaar niet meer, wegens te duur en niet eerlijk gejureerd. Ik heb een paar keer op het punt gestaan om weer te beginnen, maar tot nu toe denk ik, dat is ook weer een weekendje weg wat alleen die startkaart kost, dus laat maar. Gewoon te duur dus. En ik ken mezelf, dan wil ik weer 12 proeven per maand rijden. En daar heb ik ook de tijd niet voor met dat duiken.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:21

al die bonden is een grote hoop high society waarbij de gemiddelde nederlander zich niet echt (meer) thuis voelt. Prijsontwikkeling speelt in mijn ogen ook een grote rol. Paardrijden is al duur maar wil je een wedstrijdje rijden, wordt je compleet uitgemolken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:25

frankiej schreef:
al die bonden is een grote hoop high society waarbij de gemiddelde nederlander zich niet echt (meer) thuis voelt. Prijsontwikkeling speelt in mijn ogen ook een grote rol. Paardrijden is al duur maar wil je een wedstrijdje rijden, wordt je compleet uitgemolken.

Maar net hoe je het ziet...
Ik rij heel erg graag wedstrijden, dus heb ik er geen moeite mee om er voor te betalen. Vind op dit moment (zeker in mijn regio) de prijzen hartstikke redelijk.

Maar dat is maar net hoe je je hobby graag beleeft. Wanneer je voorkeur uit gaat naar het recreatieve rijden, begrijp ik volkomen dat je voor af en toe een keer het belachelijke bedragen vindt. :j

Buiten de verzorging van een paard om vind ik de prijzen voor het wedstrijdrijden heel erg meevallen. Er zijn meer dure sporten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:31

Het is heel simpel met al die traditionele sportbonden: die zijn ontstaan in een tijd dat er geen alternatieven waren. Nu zijn die er wel maar de sportbonden zijn niet met hun tijd meegegaan. Ze hebben zich blijkbaar op geen enkel moment afgevraagd of ze nog wel meerwaarde hebben, en zo ja, waar die dan uit bestaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:39

Maflinger_S schreef:
Het is heel simpel met al die traditionele sportbonden: die zijn ontstaan in een tijd dat er geen alternatieven waren. Nu zijn die er wel maar de sportbonden zijn niet met hun tijd meegegaan. Ze hebben zich blijkbaar op geen enkel moment afgevraagd of ze nog wel meerwaarde hebben, en zo ja, waar die dan uit bestaat.

Wat is het alternatief als je wedstrijden wilt rijden?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:56

Vraag: Moet je bij de KNHS lid zijn om wedstrijden te rijden of hoeft dat niet per se?

Want als dat wel is nemen het aantal wedstrijd ruiters ook af of hoe zie ik het?

En zijn mensen als Anky niet aangesloten bij de FEI?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 00:10

Kan iemand mij in een pb uitleggen hoe het zit kwa ruiterbewijs en opzeggen?

Ik blijf zowizo lid van KNHS ivm wedstrijden. Maar ben nu bang dat ik dubbel lidmaatschap betaal.. terwijl maar 1x genoeg is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 05:11

plutolover schreef:
Kan iemand mij in een pb uitleggen hoe het zit kwa ruiterbewijs en opzeggen?

Ik blijf zowizo lid van KNHS ivm wedstrijden. Maar ben nu bang dat ik dubbel lidmaatschap betaal.. terwijl maar 1x genoeg is.

Dubbel lidmaatschap hoeft niet meer als je ruiterbewijs hebt en een normaal lidmaatschap. Dan kan het ruiterbewijs onder je normale lidmaatschap gehangen worden.
Je kan op mijnknhs zien of dat nu al het geval is of dat het een los individueel lidmaatschap is. Dan zou ik het knhs even een mailtje sturen om het aan te passen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 06:46

Je kunt de SRR mailen, dan betaal je hen en is je ruiterbewijs of koetsiersbewijs afgekocht. Is geloof ik 17,50 per pasje. Er zit dan geen verzekering meer onder, maar ja, die verzekering was toch al compleet overbodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:06

Gini schreef:
Lowara schreef:
verplicht vrijwilligerswerk

Ik ben er vrij zeker van dat het woord 'verplicht' niet in de definitie van vrijwilligerswerk staat.
Als je als vereniging zoiets moet invoeren om de werking te kunnen blijven garanderen, dan ben je toch heel mis bezig.

Tja, de tendens is dat leden niet meer uit zichzelf "vrijwilligerswerk" doen binnen hun club, maar vergeten dat die contributie alleen maar zo laag kan blijven als dat soort taken door eigen leden en ouders en andere vrijwilligers gedaan worden.

Zelfs de trainers van jongere kinderen krijgen vaak alleen een onkostenvergoeding. Als ze het al niet geheel gratis doen! Als iedereen normaal betaald moet worden, gaat het lidmaatschapsgeld flink omhoog.

Bij de voetbalclub, de hockeyclub, de rijvereniging, overal waar men leuke activiteiten en wedstrijden organiseert en een eigen terrein heeft met clubgebouw wat bemand moet worden en men een bestuur heeft (ook vrijwilligers) moeten zaken geregeld worden en gebouw, terrein en materiaal beheert en onderhouden worden. Daar heeft men mensen voor nodig!

En als dat niet lukt met vrijwilligers, dan moet dat betaald worden.

Wedstrijden starten wordt nog veel duurder als de ringmeester, de parcourshulpen, de opbouw en opruimploeg, de Rekenkamer etc. Allemaal uurloon uitbetaald moeten krijgen!

Misschien zouden die mensen die zelf wel op wedstrijd willen maar niet willen helpen daar over na moeten denken. Zonder vrijwilligers, geen of nog veel duurdere wedstrijden. Dan wordt het pas echt weer een elitesport!

Ik denk dat de KNHS om meerdere redenen veel leden verloren heeft.

Met stip op 1: de verborgen en gedwongen dubbele lidmaatschappen die er waren en nu verminderen.
o.a. vanwege het ruitergewijs, en verschillende takken van sport die fuseerden.

Hogere kosten: er is crisis geweest, er was minder geld voor het rijden van wedstrijden. Als je geen wedstrijden rijd hoef je ook niet lid te zijn van de KNHS of een rijvereniging. Les kun je ook makkelijk zelf regelen en dan kun je kiezen welke aanpak of richting je het meeste past. Geen beperking qua instructie die er wel is bij clublessen of maneges.

En dan heb je nog de teleurgestelde leden vanwege de interne problemen en arrogantie van het KNHS bestuur.
Er wordt over de hoofden van de leden heen bestuurd ten nadele van het overgrote deel van de leden, die vervolgens het financiële gat wel moeten dichten. Dat zet kwaad bloed.

Mentaliteit en veel meer keuzes van sport speelt wel mee. Want paardensport vraagt veel tijd, geld en inzet en daarmee kun je er niet heel veel andere dingen naast doen als je echt de sport in gaat.

Ik zie niet veel echt Penny meisjes meer die elke dag bij de paarden bezig zijn. De meeste. Komen hoogstens 3x per week naar hun verzorgpony's en hebben er nog een andere sport, muziekles, vrienden en huiswerk oh ja, en een BIJBAANTJE vanaf tienerleeftijd, naast.

Meiden denken dat ze met 1 dag ook wel een "eigen" verzorgpony kunnen verzorgen... Wie zorgt er dan de rest van de week voor?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 28-07-18 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:13

Het lijkt of er eerst meer clubgevoel was, je ging met meerdere clubleden naar dezelfde wedstrijden en bleef je elkaar aanmoedigen.

Nu maakt hoofdzakelijk ieder voor zich zijn eigen planning en blijft geen seconde langer op een wedstrijdterrein dan nodig is, want die heeft nog wel meer te doen.

Ook langer blijven tijdens thuiswedstrijden om even een paar uurtjes te helpen hebben veel leden geen zin in.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:20

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:29

xyzutu2 schreef:
Het is duidelijk dat ze haar uiterste best doet om in dat filmpje de échte antwoorden over hoe het KNHS de afgelopen jaren écht functioneerde zoveel mogelijk te vermijden.

_/-\o_

Denk dat bovenstaande ook van toepassing is voor de evenementen die vertrokken zijn uit Ermelo alsmede de opleiding in Barneveld.
Ook zij draaien in hun pr als een poes om de brei heen , en vermijden krampachtig elke eerlijkheid en openheid in hun gemaakte keuze's en conclusie's.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:53

_San87_ schreef:
Ligt ook niet aan de maneges. Want om bij een manege te rijden die aangesloten is bij de FNRS word je lid van de FNRS=KNHS.

Ik denk dat t gewoon te duur is voor veel mensen.

Juist en dat ze zichzelf de das om doen, ik heb jaren lid geweest via het recreatie ruiter bewijs... en dat is nu ook los dus heb ik me meteen afgemeld.... incl dat waardeloze blad ik heb er nooit wat aan gehad!

ook zo toen ik ging orienteren voor een manage voor de lessen als je dan hoorde wat dat koste.... bizar.
en hoe dat ook je in de strot geduwd word. dus nu geen lessen tot ze al kan draven en galopperen.... en maandelijks een prive les dan leren ze meer dan daar.....maar het samen sporten en beleven word zo wel afgenomen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:57

Wat mij bij de KNHS tegen staat zijn de verplichtingen.. Wij willen graag gebruik maken van de buitenbak van de vereniging, verder geen lessen en geen wedstrijden. Gewoon af en toe rijden in de bak omdat we die zelf niet hebben.
Voorstel van de vereniging was om lid te worden, dat is het makkelijkst en het goedkoopst. We zouden dan alleen ook de kosten aan de KNHS moeten betalen want dat is verplicht.. Dat staat mij tegen want we hebben niks met de KNHS. Ik betaal dat geld dan nog liever aan de vereniging zelf dan dat ik de KNHS betaal voor diensten waar ik geen gebruik van maak. Ons voorstel is nu om de kosten van het lidmaatschap op vermelding van gebruik van de bak over te maken en ik hoop dat ze daar akkoord mee gaan. Ik wil de KNHS eigenlijk gewoon niet sponsoren omdat ik bijvoorbeeld de kosten van een ruiterbewijs geldklopperij vind en de vereniging het geld beter kan gebruiken dan de KNHS.

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:10

Bij ons in de vereniging is het mogelijk om zonder KNHS lidmaatschap lid te worden. Ik verbaas me er over dat je bij andere verenigingen automatisch lid wordt van de KNHS. Die verplichting kennen wij niet.
Wellicht is daarom onze vereniging nog altijd één van de grootste van de regio en, gelukkig, is het vinden van vrijwilligers ook geen probleem. Wel zijn dat vaak dezelfde, maar dat zie je bij alle sportverenigingen. De enige verplichting is dat bij minderjarige leden, een ouder ook lid wordt voor 20 euro per jaar. (ivm stemrecht). Geldt natuurlijk niet voor ouders die al als actief lid in de vereniging zitten
Wij hebben dit jaar juist heel veel actieve leden er bij gekregen. Zodanig dat de clublessen nu over twee avonden gegeven moeten worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:15

Vraag van iemand was: kun je wedstrijden rijden zonder lid te zijn van de KNHS.

Je kunt alleen onderlinge (manege) wedstrijden rijden zonder lidmaatschap KNHS of via een organisatie vanuit een stamboek of andere tak van sport die nog niet ingelijfd is bij de KNHS. (Western deels nog en Track? Of hoe je dat schrijft ;) ) endurance valt ook al een flinke tijd onder KNHS.

Als je met dressuur of springen mee wil doen aan wedstrijden van de KNHS, en mee wilt rijden op kampioenschappen of naar internationale wedstrijden wilt, dan ontkom je er niet aan. Ook niet als jij of het paard waarmee gereden wordt een "officiële" wedstrijdklassering moet(wilt) behalen volgens de normen van de KNHS. Dat kan voor opleidingen, werk en de paardenhandel belangrijk zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:30

joyce B schreef:
Vraag van iemand was: kun je wedstrijden rijden zonder lid te zijn van de KNHS.

Je kunt alleen onderlinge (manege) wedstrijden rijden zonder lidmaatschap KNHS of via een organisatie vanuit een stamboek of andere tak van sport die nog niet ingelijfd is bij de KNHS. (Western deels nog en Track? Of hoe je dat schrijft ;) ) endurance valt ook al een flinke tijd onder KNHS.

Als je met dressuur of springen mee wil doen aan wedstrijden van de KNHS, en mee wilt rijden op kampioenschappen of naar internationale wedstrijden wilt, dan ontkom je er niet aan. Ook niet als jij of het paard waarmee gereden wordt een "officiële" wedstrijdklassering moet(wilt) behalen volgens de normen van de KNHS. Dat kan voor opleidingen, werk en de paardenhandel belangrijk zijn.

Dus eigenlijk wil het ook zeggen dat het aantal wedstrijd rijders minder wordt? de crisis is ook voorbij maar toch waren er dus meer ruiters tijdens de crisis?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:41

dees_daan schreef:
Wat mij bij de KNHS tegen staat zijn de verplichtingen.. Wij willen graag gebruik maken van de buitenbak van de vereniging, verder geen lessen en geen wedstrijden. Gewoon af en toe rijden in de bak omdat we die zelf niet hebben.
Voorstel van de vereniging was om lid te worden, dat is het makkelijkst en het goedkoopst. We zouden dan alleen ook de kosten aan de KNHS moeten betalen want dat is verplicht.. Dat staat mij tegen want we hebben niks met de KNHS. Ik betaal dat geld dan nog liever aan de vereniging zelf dan dat ik de KNHS betaal voor diensten waar ik geen gebruik van maak. Ons voorstel is nu om de kosten van het lidmaatschap op vermelding van gebruik van de bak over te maken en ik hoop dat ze daar akkoord mee gaan. Ik wil de KNHS eigenlijk gewoon niet sponsoren omdat ik bijvoorbeeld de kosten van een ruiterbewijs geldklopperij vind en de vereniging het geld beter kan gebruiken dan de KNHS.

Herkenbaar. Ik wilde af en toe rijden in de bak van de vereniging. Ik wil daar natuurlijk voor betalen, maar ik wil helemaal geen lid worden van de knhs. Ik snap ook helemaal niet, waarom verenigingen dat door hun strot geduwd krijgen. Dat had met de verzekering te maken geloof ik? Bizar, dat een sportbond zo een macht heeft. Ik vind dat ze een rare positie hebben. Ik ben dus al niet mee, en daarnaast ben ik westernruiter en trecruiter dus ik heb ook niks aan de knhs. Trec club nl zit nu ook bij de knhs, ik ben over naar de trec van de nhav. Heel bizar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:59

KNHS is sowieso bizarre club. Ze hadden laatst een vacature, weet niet meer waarvoor. Iig een functie van circa 10 tot 20 uur per maand. Een eisenlijst van hier tot Tokio. Ergens onderaan stond op vrijwillige basis.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:28

Heb niet alles goed doorgelezen, maar wat ik me afvraag: bij de telling van vorig jaar zaten waarschijnlijk ook die enorme aantallen dubbele lidmaatschappen, en daar is dit jaar toch wat aan gedaan? Ja, dan gaat je ledenaantal wel naar beneden...

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:35

kleinvosje schreef:
Heb niet alles goed doorgelezen, maar wat ik me afvraag: bij de telling van vorig jaar zaten waarschijnlijk ook die enorme aantallen dubbele lidmaatschappen, en daar is dit jaar toch wat aan gedaan? Ja, dan gaat je ledenaantal wel naar beneden...

Zou je wel zeggen maar begin dit jaar waren er nog steeds 17.000 dubbele lidmaatschappen dus het aantal gaat nog wel verder zakken.