Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:22

Die is zeker niet te dun. :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:30

Ik hou ook van de stevige types koudbloeden maar deze is gewoon niet het ouderwetse model. :D
Die nieuwe types zijn slank gefokt en zoals die van jou Maanlicht staat er perfect op qua gewicht. Dat sommige ze ''dikker'' willen zien en die van jou te dun noemen ligt gewoon aan het type en heeft niks te maken dat die van jou te dun is.

Mijn fjord is gewoon veels te dik jammer genoeg. Maar dat realiseer ik mij wel. De kwpner van mij is daarintegen weer perfect op gewicht.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:33

Afbeelding

Mijn speklabje. Veel die zeggen dat hij perfect op gewicht is. Nou nee, misschien vergeleken met een obesitas tinker, maar dit is nog steeds te dik. Kan overal en nergens spekkies vinden. :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:20

Afbeelding

Mijn Dikkie. Ik ben gestopt met rijden door angst. Inmiddels zit ik er weer op. Wel een bijrijdster. Maar nu we weer echt meer gaan bewegen zal ze wel fijn gaan afvallen.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:35

Dit is mijn dikkie! Hij moet echt nog wat meer afvallen maar het gaat erg moeizaam. Hij is 5 dagen aan het werk, en wel gewoon intensief. Het duurt alleen een tijdje voor je het resultaat ziet. Ik zie hem natuurlijk bijna iedere dag. We hebben nu maar foto’s gemaakt, deze is van zondag en dan maak ik volgende week zondag weer een foto.
Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:55

Herkenbaar, ik kreeg vaak te horen over mijn tinker dat hij ‘schraal’ was. Nou was er echt niks schraal aan, wel gewoon slank en netjes bespierd.
Inmiddels heeft hij nu hij de 20 gepasseerd is wel wat spekjes, voor zijn doen is hij mollig, maar een heel stuk slanker dan de meeste koudbloeden die ik zie. En de spekjes zijn echt het gevolg van minder werk, wat overigens aan mij lag en niet aan hem. De oude man is namelijk nog super fit verder en heeft gelukkig nog totaal geen ouderdomsklachten. Geen artrose, beweegt nog net zo makkelijk als 10 jaar geleden, en onder dat kleine speklaagje mooi in de spieren. Ik denk dat het feit dat hij altijd mooi slank is geweest daar zeker aan meegeholpen heeft.

Oh, en dit was hij toen hij ‘schraal’ genoemd werd:
Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:23

Jeetje supertje wat ziet die er goed uit <3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:31

Top juist Supertje en die Fries ook.

Mijn IJslander nu:
Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:11

De enige keren dat mijn haflinger mooi op gewicht was. Was op stallingen waar hij stress had.

Dan zie ik liever dat m’n paard wat dik is en dat ik poging doe om hem slanker te krijgen. Dan dat mijn paard op gewicht blijft door stress

Hij woog paar maanden geleden met de meetlint van Pavo 463 en nu 455 dus t gaat langzaam

Op moment ziet hij er zo uit.
Afbeelding

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:21

Lastig... Ik heb ook 2 koudbloeden, een Haflinger en een shet. 2 jaar geleden was mijn shet ook veel te dik, toen is ze op dieet gegaan en vorig jaar met een graas masker de weide in. Dat scheelde wel. Nu staan de dames heel gedoseerd op de weide, max. 3 uur per dag, vaak nog minder. en daarnaast kleine porties hooi, anders blijven ze eten.

Ik realiseer me heel goed dat niet iedereen het voerbeleid in eigen hand kan houden, maar we horen heel vaak dat paarden 24/7 toegang moet hebben tot ruwvoer omdat ze daar niet dik van worden. omdat in de natuur dat ook zo gaat. Ik denk juist dat paarden in de natuur kleine beetjes eten, een stuk lopen en dat weer wat eten. Dat is heel wat anders dan een goed gevuld hooinet ( al is het een slowfeeder) waar ze 24/7 toegang tot hebben. Zeker sobere paarden hebben heel weinig nodig. De mijne staan regelmatig even zonder voer. Ze krijgen 4 x per dag ruwvoer ( 1 x kort weidegang, en 3 x hooi plus nog vitamine korrel). Dit spreid ik zo dat ze max. 4 uur zonder staan. Ze zijn in super conditie en zeker niet te dik...

Ik denk wel eens dat wij veel te goed zijn voor onze paarden, de weides zijn heel rijk (tenminste de mijne wel) en daarnaast nog heel veel hooi en krachtvoer...

Per paard ook verschillend, mijn vorige paard stond 24/7 op de weide met 2 x per dag hooi. Die stopte met eten als ze genoeg had en ging dan staat soezen.Die was ook keurig op gewicht. Mijn huidige sobere paarden stoppen echt niet met eten ( mijn haflinger haalt bij de manege het gras nog tussen de stenen weg als ze de kans krijg haha). Die zouden tonnetje rond worden

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:30

Ik kreeg laatst te horen dat ik mijn paarden overvoer qua hoeveelheid maar dat ze wel veel te mager zijn... het gaat om twee arabische paardjes in de groei (2 en 1jaar) ik ben van mening dat mijn tweejarige goed op gewicht is, ribben zijn voelbaar bij lichte druk maar je kan er geen piano op spelen, bespiering mag nog wat beter maar ze is net twee mag lekker paard zijn en bewegen doet ze genoeg doormiddel van paddock paradise idee..

Hierbij een foto van haar:
Afbeelding

Jaarling hengstje mag nog wat bijkomen, we komen van 'ver' gezien er al aardig wat bijgekomen (zn 50-80kg) is. Een duidelijk verschil tussen de twee:

Afbeelding

Wat eten ze? Onbeperkt ruwvoer met vitamine/mineralenbrok zonder toevoegingen , 'kruiden' en olie toegevoegd om de groei te ondersteunen. De 'kruiden' is een mengsel van producten die zich in het grasland bevinden bijv. Rozenbottel daar we helaas weinig tot geen weidegang kunnen bieden.

Wat vinden jullie? :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:33

JustOneBite schreef:
Ik kreeg laatst te horen dat ik mijn paarden overvoer qua hoeveelheid maar dat ze wel veel te mager zijn... het gaat om twee arabische paardjes in de groei (2 en 1jaar) ik ben van mening dat mijn tweejarige goed op gewicht is, ribben zijn voelbaar bij lichte druk maar je kan er geen piano op spelen, bespiering mag nog wat beter maar ze is net twee mag lekker paard zijn en bewegen doet ze genoeg doormiddel van paddock paradise idee..

[ [url=m/VeNh1h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaarling hengstje mag nog wat bijkomen, we komen van 'ver' gezien er al aardig wat bijgekomen (zn 50-80kg) is. Een duidelijk verschil tussen de twee:

[ [url=m/MOto4c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat eten ze? Onbeperkt ruwvoer met vitamine/mineralenbrok zonder toevoegingen , 'kruiden' en olie toegevoegd om de groei te ondersteunen. De 'kruiden' is een mengsel van producten die zich in het grasland bevinden bijv. Rozenbottel daar we helaas weinig tot geen weidegang kunnen bieden.

Voor een jaarling en een tweejarige keurig hoor, de jaarling mág iets voller, maar je geeft al aan dat hij bij aan het trekken is. Juist dat jonge spul is met groeispurten vaak even mager en trekt daarna weer bij. Zolang ze onbeperkt kwalitatief ruwvoer krijgen en voldoende vit/min, komt het meestal gewoon vanzelf goed.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:36

Skippy01 schreef:
JustOneBite schreef:

[ [url=m/VeNh1h.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MOto4c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor een jaarling en een tweejarige keurig hoor, de jaarling mág iets voller, maar je geeft al aan dat hij bij aan het trekken is. Juist dat jonge spul is met groeispurten vaak even mager en trekt daarna weer bij. Zolang ze onbeperkt kwalitatief ruwvoer krijgen en voldoende vit/min, komt het meestal gewoon vanzelf goed.

Thanks voor je reactie en inzicht.. zo denk ik er zelf ook over. Hooi is geanalyseerd en perfect geschikt voor paarden. Iets rijker dan geschikt is voor sobere dieren, maar dat zijn het gelukkig niet.

Moet wel zeggen dat hij sinds hij bij mij is nu 3,5 maand wel zn 5cm gegroeid is haha! Hij is de tweejarige voorbij nu haha! Zie echt een jojo effect eindelijk op gewicht-de hoogte is en weer schraal- etc. haha! Maar we gaan de goede kant op :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:36

Hier 2 ronde IJslanders, al zijn het nog de slankere paardjes in de groep. Ze staan al op praktisch geen gras, ruwvoer wordt nu enigszins beperkt door de toegang dagelijks een paar uur af te sluiten en met de oudste rij ik me rot, het jonkie is daar nog niet aan toe.

Ik houd hoop dat het me ooit lukt om ze echt slank te krijgen en doe wat ik kan, maar het is een pittige uitdaging.

Hier trouwens het centrale topic voor paarden met overgewicht: [VS] [INFO] paarden met overgewicht

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 10:21

Hier ook een haflinger waarbij de kilo’s altijd een strijd zijn geweest. Dit jaar voor het eerst een slank lijntje. Dankzij gemiddeld 40km bos per week, gereguleerd hooi (hit actief systeem) en krachtvoer waar nodig (vitaminebrok, magnesium en eventueel aanvulling van zwarte haver, muesli en lijnzaad).
Maar het blijft lastig. Zo is het goed en zo is het weer er aan.
Overigens zijn er mensen die ‘m nu ook schraal vinden voor een haflinger.

Ter vergelijk, januari dit jaar:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:25

Hij ziet er nu juist goed uit Amanda!

Mijn haf-dame ziet er zo uit, en dikker mag ze gewoon niet worden. Punt. En het is een haf, dus krijgt ze gewoon niet gek veel. Of eigenlijk vooral niet gek voedzaam eten. Ze staat op de weide (10 uur per dag), standweide, dus gestresst gras. Daarom krijgt ze daarnaast graszaadhooi, onbeperkt, in een hooinet, en kleine beetje op de grond per voerbeurt erbij. Plus uiteraard de benodigde vit/min. In haar geval gaat het nu goed op happy summer mix van horsefood, plus lijnzaadbrokjes, plus magnesium, hoog aandeel vetten in haar voeding dus wel, glimt als een spiegel.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 10:29

Wei is bij die van mij wel echt een boosdoener geweest van het dik worden. Hij staat nu een uurtje per dag op gras om te snacken, maar verder alleen goed hooi.
En dan de kilometers maken. Dat is het enige dat hem op gewicht houdt :j
Helaas. Want ik zou ‘m wel meer wei gunnen. Maar dat doen we maar niet.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:04

Amber_anne schreef:
Jeetje supertje wat ziet die er goed uit <3

Dank je, ik moet wel zeggen dat dit een oudere foto is, nu dus ietsje meer spekjes, ribben met vlakke hand wel voelbaar, maar bij hem gaan de kilo’s er wel makkelijk af met meer werk.
En voor een tinker heeft hij een soort turbo metabolisme. Er gaat gewoon nog steeds nu in de zomer ca 1 kg brok per dag in, heel veel hooi en hij staat de hele dag op gras. Toen hij echt nog vol in het werk stond ging er zeker in de winter 2,5 brok in per dag.

Op de dag van die foto (keuring) is hij trouwens ook op de weegschaal gezet, was een paardenweegschaal aanwezig. Hij woog toen 495 kg, de meeste tinkers die op de keuring waren zaten eerder rond de 600. En hij is niet klein voor een tinker, met 1.56 juist wat groter dan gemiddeld.
Hij werd daar dagkampioen, maar ook bij conditie stond ‘wat schraal’ vermeld...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:05

Amanda schreef:
Hier ook een haflinger waarbij de kilo’s altijd een strijd zijn geweest. Dit jaar voor het eerst een slank lijntje. Dankzij gemiddeld 40km bos per week, gereguleerd hooi (hit actief systeem) en krachtvoer waar nodig (vitaminebrok, magnesium en eventueel aanvulling van zwarte haver, muesli en lijnzaad).
Maar het blijft lastig. Zo is het goed en zo is het weer er aan.
Overigens zijn er mensen die ‘m nu ook schraal vinden voor een haflinger.

Ter vergelijk, januari dit jaar:
[ [url=m/uRL4Nj.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nu:
[ [url=m/pUowBq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jee, Jim ziet er goed uit Aman!! +:)+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 07:59

Ik vind het een drama om sommige paarden slank te houden.

Ik zie het echt wel. Maar ze moeten toch verspreid over de dag voldoende maagvulling hebben om maagzweren te voorkomen.

Vooral de blessurepaarden is lastig, en bij een verschil in voerbehoefte binnen een klein groepje. Ik splits nu in de avond/nacht op. Zodat mijn oudje die snel te mager wordt in de nacht rustig bij kan eten en hij krijgt 1 a 2 keer per dag nog 1/2 schep dieetmix (ivm suikergevoeligheid) gemengd met grasmix en geweekte Grasbrok met speedybeet bij ivm diastases en soms moeite met hooi eten. Bij hem merk je dat hij het echt nodig heeft ivm optrekkende buik en vermagerende bovenlijn. Hij is in mei 27 geworden en ontwijkt conflicten om een plekje bij het voer en gaat ook niet echt op zoek naar het volgende plekje.

Dan heb ik er nog een drachtig lijkende Welsh bij lopen die een blessure heeft en te weinig doet en iedereen bij het voer wegjaagt en hun portie er bij eet. Die hebben we nu uit onmacht ook maar apart gezet voor de nacht waar ze alleen haar eigen portie kan eten en dan minder hooi en een deel stro. Maar omdat ze te weinig getraind wordt schiet dat niet op.

Mijn eigen paard heeft 2,5 jaar stil gestaan met blessure. Mocht eerst eigenlijk alleen op boxrust en later klein stukje. Die werd ook steeds dikker. Nu mag ik haar sinds een aantal maanden weer opbouwen in training en na wat opstartproblemen de eerste paar maanden gaat het nu weer de goede kant op en kan ze steeds intensiever gereden worden. Dat maakt echt uit in conditie. Het vet begint op te lossen, haar buikpijn wordt weer strakker en de bovenlijn wordt ook weer mooier. Kan al weer een maatje kortere singel gebruiken.

Zien is 1 ding, het oplossen zonder dat ze te lang zonder ruwvoer staan dus erg lastig....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:49

hier de foto waarvan iemand (hoefsmid notabene die zelf paarden fokt, dus echt geen leek) zei dat het paard schraal was en er wel wat gewicht bij op mag.

Afbeelding

Is 3 weken terug gemaakt. Daar staat echt geen paard wat te dun is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:01

xxCYNNxx schreef:
hier de foto waarvan iemand (hoefsmid notabene die zelf paarden fokt, dus echt geen leek) zei dat het paard schraal was en er wel wat gewicht bij op mag.

[ [url=m/8JCTLV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat?? Die is zelfs wat aan de dikke kant. Ik zou hem in elk geval niet dikker laten worden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:07

ben ik met je eens hoor; ik vind zelf ook dat er juist wat af mag. Heb er al aardig wat afgetraind; hij is veel zwaarder geweest.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:55

Ineke2 schreef:
xxCYNNxx schreef:

[ [url=m/8JCTLV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat?? Die is zelfs wat aan de dikke kant. Ik zou hem in elk geval niet dikker laten worden.

Nu is het lastig om vanuit deze hoek het goed te kunnen beoordelen , maar ik zie op deze foto geen dik paard.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:40

ik zal morgen eens een foto van opzij maken. Hij is ook niet echt dik, maar voor het mooie mag er nog net iets vanaf. Dikker is sowieso echt niet nodig, want dan wordt hij wel te dik.