Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:38

Ach ja 37 graden komend weekend hier in Frankrijk. Balen want echt niet fijn voor paarden, met de grote hoeveelheid dazen ook nog eens. Ze hebben hun stal, met automatische drinkbakken en ze kunnen de wei in...maar ik denk niet dat ik ze overdag buiten ga zien. Met 27 graden gaat alles hier gewoon door...met 37 hebben alle paarden vakantie!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:28

Hilary schreef:
Bij Akasha (manege) worden de wedstrijden geanulleerd als de temperatuur hoger is dan 28 graden. Hoe ze dat doen met gemaakte kosten en startgeld weet ik niet, maar ik vind het wel een goede zaak dat ze aan het welzijn van de manegepaarden en -pony's denken.

Een manege heeft geen gederfde inkomsten.
Daarbij zijn die paarden en pony's hun inkomen... :+ En moeten die pony's doorgaans meer dan 2 proefjes lopen op zo'n dag...

Die 150 euro die ze vangen op zo'n dag is niet vergeleken met een kleine wedstrijd met 80 starts á 2 proeven = 160 proeven x 10 euro... = 1600 euro.
Daarvan moeten ze 8 jury's betalen, met een beetje geluk hebben ze nog wat sponsorgeld. En als je sponsors hebt, heb je daar ook nog verplichtingen aan.
Sommige verenigingen moeten land huren, soms zelfs een hele accomodatie of misschien zelfs banen huren. :$
Het is geen vetpot als organisatie.

Niet te vergelijken dus...

Ik vind dan ook niet dat een organisatie hier moet voorzien in een mogelijkheid om te annuleren. Die mogelijkheid heb je ook door gewoon je startgeld te betalen. Hoevaak komt het nu voor in Nederland dat het écht te warm is?

Overigens heb ik wel meegemaakt dat een vereniging ivm hitte heeft afgelast.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:42

Mavantos als je als organisatie een visie hebt, dan bepaald de organisatie dus op basis van die visie wanneer het te warm is om te rijden. En dan gaat het uiteraard over evenementen die door hen worden georganiseerd, niet over wat jij thuis met je paard doet.

Kiki: ik vind dus dat je als organisatie ook, en zelfs méér, een verantwoordelijkheid hebt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:07

Nikass schreef:
Mavantos als je als organisatie een visie hebt, dan bepaald de organisatie dus op basis van die visie wanneer het te warm is om te rijden. En dan gaat het uiteraard over evenementen die door hen worden georganiseerd, niet over wat jij thuis met je paard doet.

Kiki: ik vind dus dat je als organisatie ook, en zelfs méér, een verantwoordelijkheid hebt.

Over het algemeen doen organisaties/verenigingen dat (gelukkig) niet. Oftewel, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het paard zelf. Als jij of je paard er niet tegen kan, mag je gewoon afmelden. Als je voorzorgsmaatregelen neemt en jij en je paard fit zijn dan kan je prima met 25/29 graden een proef rijden. En voor iedereen die dat niet wilt, dat is prima. Je moet doen waar je, je goed bij voelt. Alleen een ander moet voor zichzelf kunnen beslissen, ik geloof dat bijna alle ruiters het beste met zijn/haar paard voor heeft :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:14

Pony was alleen onder het zadel nat. Er stond een verkoelende wind. Niks aan het handje. Meeste ruiters hadden gewoon jasje aan. Kortom, mooi weer om te rijden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:37

Vandaag ben ik ook op wedstrijd geweest in Eibergen en ondanks dat het 28 graden was, was het prima te doen. Er stond een lekker briesje, er was water aanwezig en door de wind weinig dazen. Weinig rijjasjes gezien.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:47

Ik denk dat je inderdaad goed moet kijken naar de omstandigheden en wat paard en ruiter aan kunnen. :j
Wij hebben vanmiddag gereden als voorbereiding op de wedstrijd morgen, ca. 27 graden en een flink windje.
Was prima te doen, inderdaad geen dazen.

Morgen een extra jerrycan mee, niet langer op de trailer laten dan nodig en inrijden aanpassen. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:05

mavantos schreef:
Nikass schreef:

Over het algemeen doen organisaties/verenigingen dat (gelukkig) niet. Oftewel, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het paard zelf. Als jij of je paard er niet tegen kan, mag je gewoon afmelden. Als je voorzorgsmaatregelen neemt en jij en je paard fit zijn dan kan je prima met 25/29 graden een proef rijden. En voor iedereen die dat niet wilt, dat is prima. Je moet doen waar je, je goed bij voelt. Alleen een ander moet voor zichzelf kunnen beslissen, ik geloof dat bijna alle ruiters het beste met zijn/haar paard voor heeft :j

Dan zijn we het oneens, want ik vind dus dat een organisatie dat wel zou moeten doen. ;)

Een betere regel als bijvoorbeeld een paard dat op zijn tong gebeten heeft diskwalificeren.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:13

Het zal per paard afhankelijk zijn wat wel of niet kan.
Nadeel in NL is dat paarden niet kunnen wennen aan de temperatuur, duurt altijd te kort. Las in het protocol dat dit wennen ongeveer 3 weken duurt.

Die van mij heeft vandaag de hele dag voor pampus gestaan op stal, die deed geen poging om naar het land te gaan. Vannacht als het is afgekoeld gaat ze wel grazen en overdag dus een hooinet vol.
Morgenochtend heel vroeg misschien aan het werk met der en anders gewoon even paar dagen vrij.

Gelukkig zweet mijn paard goed, kan ze der warmte tenminste kwijt. Ik zou mij meer zorgen maken om een paard dat niet zweet, die raakt sneller oververhit.

En altijd een emmer water met keltisch zeezout ophangen, kunnen ze naar behoefte zout opnemen.

Edit. Ook ik vind dat de organisatie hierin de verantwoordelijkheid dient te nemen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:08

Maar zolang de knhs zelf niet het juiste voorbeeld geeft???
Waarom de gewone organisaties wel en verlies lijden?

Aantal jaar terug, 30+ Graden , regionaal kampioenschap ( dus best ver rijden voor sommige), dient min 1uur ofzo vooraf aanwezig te zijn, alle trailers op open veld in pallende zon...Zoals op meerdere buiten wedstrijden vaak het geval is (maar dan kun je sneller na huis om voor uitslag terug te zijn)..

Dierenwelzijn :? ???
Nee, geld rules mi

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:32

Bij ons gaan de paardjes nu lekker 's avonds en 's nachts naar buiten, en als het warmer word komen ze naar binnen. Daar is het echt een stuk koeler! :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:39

Hier ook alles 's nachts buiten.

Wedstrijden aflassen is ook wel een dingetje, wat @Suffie zegt; soms is het prima te doen omdat er toch wind staat of er voldoende schaduw is. Temperatuur zegt niet alles...Ik heb toch wel een paar keer meegemaakt dat een wedstrijd niet door ging, terwijl dat achteraf niet nodig was.
Enfin, het blijft moeilijk, je moet het besluit nemen terwijl je nooit precies weet hoe het weer er de volgende dag bijstaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:56

Hier staan ze 24/7 buiten. Overdag op de weide en met de nacht in de paddock. In de paddock staan een ruime schuilstal, en paddock staat overdag altijd open zodat als ze willen altijd in de schuilstal kunnen staan.

Het hangt idd af van de locatie en of er wel of geen wind staat.
Moet eerlijk zijn dat ik het eigenlijk kwalijker vind is met de winterperiode of hele harde wind. Gezien bij windkracht 8 en hoger, en bij gladde wegen van sneeuw gewoon doorging. Maar ivm de gemaakte kosten snap ik het anderzijds ook wel weer.
Wij melden af, omdat het dan gewoon gevaarlijk is om de weg op de gaan met je paard, en nemen het verlies van het startgeld voor lief.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:12

Sizzle schreef:
Wordt 27 graden nou werkelijk als extreem gezien :o?
Het is zomer.......

Precies dit..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:02

Gisteren was inderdaad wel het bewijs dat 30 graden ook prima kan zijn om te rijden. Die wind scheelde echt bijna 10 graden qua gevoelstemperatuur.
Met wat aanpassingen in het los rijden was het echt prima on te doen. De wedstrijd had voor keurige afspoelmogelijlheid gezorgd. Dus na de cross koelen stappen koelen etc en alle paarden kwamen met een keurige hartslag bij de dierenarts.
Trailers stonden op open veld maar door de wind was het in de trailer echt prima te doen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:12

Ik vind dat paardrijden een hobby is en geen verplichting dus wanneer het door de weersomstandigheden niet fijn is voor mij of het paard om te rijden dan doen we dat niet. Daar hoort van mij 27 graden zeker bij. Als het nou eens weken 27 graden was dan is het weer een ander verhaal maar hier in Nederland is het de ene dag 17 en de andere 27 en daar heeft een paard nooit voldoende aan kunnen wennen dan. Ik doe het mijn paard in ieder geval niet aan, hij staat op de poetsplaats al te hijgen..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:22

Kendra schreef:
Hier ook alles 's nachts buiten.

Wedstrijden aflassen is ook wel een dingetje, wat @Suffie zegt; soms is het prima te doen omdat er toch wind staat of er voldoende schaduw is. Temperatuur zegt niet alles...Ik heb toch wel een paar keer meegemaakt dat een wedstrijd niet door ging, terwijl dat achteraf niet nodig was.
Enfin, het blijft moeilijk, je moet het besluit nemen terwijl je nooit precies weet hoe het weer er de volgende dag bijstaat.

Dat lijkt me beter dan andersom ;)
Het mag voor je gevoel soms koeler aanvoelen door wind, maar je vraagt je paard wel te sporten in de brandende zon, en op een bloedhete trailer te staan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:08

Temperatuur alleen zegt niks. Vandaag van 9 tot 13 uur zitten jureren. Paarden die droog van de trailer kwamen en in de ring een aantal te frisse paarden. Toch 27 gr. op de teller, maar stevige wind doet wonderen.
Vind je het te warm, gewoon niet gaan, gelukkig ieder zijn keuze. Maar liever niet met het vingertje wijzen naar anderen die wel hun proefje rijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:52

Niet naar anderen die een proefje rijden, wèl naar een organisatie die geen standpunt inneemt, hetgeen ik een zwakke opstelling vindt.
"paarden te fris in de bak" is nou precies hoe mensen geen verantwoordelijkheid nemen en zeggen "kijk hij vindt het niet erg". Als ik mijn shetlander onbeperkt op rijk gras zet vindt ze dat ook helemaal niet erg, maar dat maakt het nog niet goed voor haar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:21

Anne_GTI schreef:
Pony was alleen onder het zadel nat. Er stond een verkoelende wind. Niks aan het handje. Meeste ruiters hadden gewoon jasje aan. Kortom, mooi weer om te rijden.

Ik heb ook vandaag gereden tussen 12:30 en 12:45 in de L2. Waaide, bak lag in de zon, maar prima te doen. Niet te veel gedaan met losrijden en paard alleen bezweet onder het tuig na de proeven. Ik heb lekker in zomertenue gereden. Train met dit weer ook in t-shirtje. Vind jasje onnodig warm.

Op de trailer voordeurtje open en achter open en ook daar geen sauna. Wel in de auto :D

Kleine rubrieken, dus na half uurtje prijsuitreiking en naar huis. 2x eerste en 4 winstpunten rijker.

Er was water maar hoefden hem niet te douchen. Thuis rende hij na rollen weer fris en fruitig naar de wei

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:25

Nikass schreef:
Niet naar anderen die een proefje rijden, wèl naar een organisatie die geen standpunt inneemt, hetgeen ik een zwakke opstelling vindt.
"paarden te fris in de bak" is nou precies hoe mensen geen verantwoordelijkheid nemen en zeggen "kijk hij vindt het niet erg". Als ik mijn shetlander onbeperkt op rijk gras zet vindt ze dat ook helemaal niet erg, maar dat maakt het nog niet goed voor haar.

Vind het allemaal prima hoor wat je beweerd. Maar ik laat de ruiters in mijn ring niet door jouw wegzetten als onverantwoordelijk naar hun paard toe.
Je vergelijking met een shet op vet gras gaat compleet mank. Ieder zijn mening in dit geval maar niet met vingertje gaan wijzen als paardenliefhebbers jouw niet volgen in je zienswijze.
En de organisatie treft ook geen blaam, waren goed voorbereid op de warmte .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:44

Een eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn eigen paard en niemand anders. Een organisatie treft dus inderdaad geen blaam. Echter kunnen ze wel een advies geven over wat extra verzorging tijdens hete concours dagen al weet een beetje eigenaar zelf wel wat deze extra kan doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:11

CharleyT schreef:
Nikass schreef:

Vind het allemaal prima hoor wat je beweerd. Maar ik laat de ruiters in mijn ring niet door jouw wegzetten als onverantwoordelijk naar hun paard toe.
Je vergelijking met een shet op vet gras gaat compleet mank. Ieder zijn mening in dit geval maar niet met vingertje gaan wijzen als paardenliefhebbers jouw niet volgen in je zienswijze.
En de organisatie treft ook geen blaam, waren goed voorbereid op de warmte .

Als je nou ff goed leest :roll:
Ik heb het niet over de ruiter. En de mening die ik hierboven heb over een organisatie wiens "standpunt" is dat iedereen zelf maar moet weten wat ie doet, daar sta ik nog steeds volledig achter. (het is dan ook mijn mening ;) ) Oftewel: zwak om geen visie te hebben en niet nemen van verantwoordelijkheid.
Mag jij van vinden wat je wil, maar ik toevallig ook ;)

Popstra: een eigenaar is verantwoordelijk voor zijn paard, maar de organisatie is verantwoordelijk voor wanneer en hoe een evenement wordt georganiseerd en wanneer het wordt afgelast.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:27

kamsel schreef:
Sizzle schreef:
Wordt 27 graden nou werkelijk als extreem gezien :o?
Het is zomer.......

Precies dit..

Die 27 graden is wel in de schaduw he, pal in de zon kan je er zo 10 graden bij tellen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:09

En voor Nederland is het best extreem. ;) Het is nooit wekenlang 27 graden.