Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:34

Ik heb er hetzelfde idee bij als Tinkies, klonen voelt voor mij ook als niet natuurlijk en wellicht een beetje griezelig.. Ik ben er niet per se op tegen, maar zoals hierboven gezegd; deze paarden zijn meer een product dan levende dieren. Het idee is gewoon raar, mijn hersenen kunnen dat niet zo goed bolwerken haha.
Maar goed, zolang de dieren er zelf geen last van ondervinden en de eigenaar het geld er in wil steken ben ik er niet op tegen. Ieder zo zijn ding natuurlijk. (Al zijn de namen wel een beetje sneu :') )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:45

Ik vind het ontzettend interessant, als het gaat om het nature/nurture verhaal. Ik denk alleen dat het experiment zo niet super interessant is, omdat de klonen nu bij dezelfde topruiter staan en ik denk persoonlijk dat elk enigszins getalenteerd paard met een topruiter ver kan komen.

Klonen an sich vind ik bij paarden niet echt nodig. We zijn al heel erg bezig met de genenpoel versmallen, niet alleen door hengst keuze, maar ook bijv. door constant dezelfde merries te spoelen. Als daar ook nog klonen bijkomt... Stel dat een paard als Jazz uiteindelijk een bepaalde mutatie had gehad, dan was dat door het gehele kwpn verspreid. Ik zou juist voor iets meer spreiding gaan.

pol013

Re: Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:34

Wat het toevoegt? In meer algemene zin: Ik kan mij voorstellen dat je van een beloftevol jong paard er 2 wil hebben. 1 die de sport in gaat en de ander die dekt. Dat zit je niet meer met de moeilijke combi van dekken én een sportcariere. Of een heel goed sportpaard ruin toch in kunnen zetten voor de dekdienst.

Voor mij hoeft het niet perse overigens. Ben niet uitgesproken tégen maar het voelt toch wat gek.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:50

klonen tja lijkt mij dat de genen zwakker worden dus ook de genenn die evt al zwak waren.
waarom niet gewoon een groen paardje ZELF opleiden

verder kloon je karakter NIET mee. ik vindt het bizar

Verder valt mij op dat wel heel erg hoge HOEVEN hebben

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:56

Crypto schreef:
klonen tja lijkt mij dat de genen zwakker worden dus ook de genenn die evt al zwak waren.
waarom niet gewoon een groen paardje ZELF opleiden

Ook al zijn het klonen en zijn ze (waarschijnlijk) talentvol, ze moeten nog steeds opgeleid worden.
Ze lopen niet vanzelf Zware Toer uiteindelijk. :D

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:04

Ik had eerder verwacht dat er een kloon van valegro kwam. Dat zou pas interessant zijn

mirneberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:21

Ketaki schreef:
Ik had eerder verwacht dat er een kloon van valegro kwam. Dat zou pas interessant zijn

Daar zeg je wel wat ja

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:32

mirneberends schreef:
Ketaki schreef:

Daar zeg je wel wat ja

Het is hierboven al uitgelegd waarom dat genetisch gezien niet interessant is. Daarnaast heeft hij een aantal volle broers/zus waarbij er 2 nog te jong zijn, maar de andere niet geheel meevallen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:33

mirneberends schreef:
Ketaki schreef:

Daar zeg je wel wat ja

Waarom is Valegro geruind? Want doorfokken met een niet te hanteren hengst is nu niet echt handig, dressuurpaarden zijn al lastig genoeg te rijden.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:35

tamary schreef:
Waarom is Valegro geruind? Want doorfokken met een niet te hanteren hengst is nu niet echt handig, dressuurpaarden zijn al lastig genoeg te rijden.

Dat is echt onzin wat je zegt, Valegro werd tijdens de 1ste bezichtiging eruit gegooid en er was geen enkele reden om hem hengst te houden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:44

Coca2018 schreef:
tamary schreef:

Dat is echt onzin wat je zegt, Valegro werd tijdens de 1ste bezichtiging eruit gegooid en er was geen enkele reden om hem hengst te houden.

Ze typte het als vraag... niet als stelling ;)

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:47

Ze typte de vraag waarom hij geen hengst was.........daarna gaf ze een reden als stelling.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 06:50

Er waren destijds waarschijnlijk andere reden dan zijn karakter om hem in de 1ste eruit te gooien.

Uiteraard is het een fenomenaal dressuurpaard alleen exterieurmatig heeft hij niet alles wat je graag wil zien. Dat exterieur zal hij ook doorgeven. Als dan het bewerkbare karakter, de gumi en talent er niet bij zit heb je wellicht een paard waar je niet op zit te wachten.
Daarnaast krijg je Charlotte Dujardin er bij de dekking niet bij.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:35

NatasjavE schreef:
Er waren destijds waarschijnlijk andere reden dan zijn karakter om hem in de 1ste eruit te gooien.

Uiteraard is het een fenomenaal dressuurpaard alleen exterieurmatig heeft hij niet alles wat je graag wil zien. Dat exterieur zal hij ook doorgeven. Als dan het bewerkbare karakter, de gumi en talent er niet bij zit heb je wellicht een paard waar je niet op zit te wachten.

Als we die nou ook klonen :)*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:50

NatasjavE schreef:

Ik kan even niet zo gauw een standfoto van hem vinden, maar wat heeft hij exterieurmatig wat je niet graag wilt zien?
Want functioneel is zijn lijf wel..en ik kan me voorstellen dat hij er destijds ook uitgegooid is omdat dat bloed toendertijd niet bepaald populair was.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:01

Kortbenig, mist lange lijnen, korte rug erg schuine croupe.
Op stand vind ik het altijd een propje om te zien :o

Maar afstamming zal destijds mee gespeeld hebben Elisa. Over het algemeen fokt Negro toch wat ouderwetser en dat zagen ze toen minder graag.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:27

Tinkies7 schreef:
Ik weet niet zo goed wat ik van klonen moet vinden.. Het heeft ergens iets 'engs', voelt als niet- natuurlijk.. Ik zie deze paarden meer als 'gemaakt door de mens' ipv gefokt. Ik geloof niet dat de dieren hier onder hoeven te lijden, maar persoonlijk vind wel ik dat mensen hierin te ver gaan. Wij bemoeien ons al met alles dat in de wereld leeft en nu willen we dit ook al bepalen.

Maar wat ik eigenlijk het meest shockerende vind aan dit artikel is dat deze paarden nu pas 6 jaar oud zijn en al lichte tour lopen...
Ik weet dat het met heel veel dressuurpaarden gebeurd, maar als je het mij vraagt komt dat niet ten goede voor een paard...

Als ie stuk is dan maak je gewoon weer een nieuwe. :)*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:33

Ze mogen pas starten in de lichte tour vanaf 7 jaar. Binnenkort zal dus op z’n vroegst volgend jaar zijn.
Ik zie op de KWPN site ook nog geen sportnotering staan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:44

Ik heb liever het karakter van Negro dan van Jazz :o ik snap niet zo wat mensen er in zien. Voor sommige mensen misschien fijn om mee te werken, ik heb liever een paard met minder karakter om het maar even zo te zeggen.

Het lijkt mij trouwens best maf om met zo'n kloon te werken. Zie je ze dan nog wel als individu vraag ik me af, of hebben die paarden zo ook allemaal toch hun eigen eigenaardigheden?

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:45

Wat me pas echt interessant had geleken was als een kloon bij een topruiter terecht was gekomen en de andere bij een 'normale' ruiter. Dan was nature vs nurture pas echt goed te meten geweest. Maar ik snap ook wel dat als je zoveel geld hebt betaald voor een kloon, geen enkele eigenaar dat experiment aan zou willen gaan :).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 08:47

Ik zie niet perse wat zo‘n experiment toevoegt. Ald de ruiter zelf gewoon geen talent heeft dan zal deze zelfs met het beste paard ter wereld niet boven het Z1 presteren. Daar kan het talent van het paard dan weinig aan toevoegen of zal zelfs vroegtijdig stuk zijn van het gebuts op zijn rug.

Wat wel grappig zou zijn is als ze ze anoniem voor de keurig zouden aanbieden. 1 met bekende stal en de ander met amateur.
Kijken of ze beide door de 1e bezichtiging komen :P

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:29

Ik vind het zoooooo raar maar daarom ben ik echt zoooooo benieuwd hahah!

Hartstikke onnatuurlijk maar wel gaaf dat een mens dit kan!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:45

Mijn hersens kunnen dit ook niet bolwerken. Als ik die foto zie heb ik het gevoel alsof Jazz door de 3d-printer is gegaan.. :+

Door die originele namen bevestigd het mijn gevoel alsof ze objecten zijn.

In films eindigt het nooit echt positief als mensen zich als God gaan voordoen. Want dat is mijn gevoel die erbij komt kijken. Jurassic park, deep blue sea.. gelukkig zijn dit gewone, zachte, aaibare 3d printjes :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:47

Ach ja, bij Zangersheide geven ze de klonen ook namen waarvan je denkt...uhm >;) wat dacht je van Ratina Gamma Z bijvoorbeeld.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:53

Ik vind de namen ook niet echt origineel. Maarja, ik gok dat ze op stal snel een bijnaam te pakken hebben :D
De paarden zelf merken er trouwens niks van dat het "kloontjes" zijn.
Draaien gewoon mee net als de andere en krijgen net zo veel persoonlijke aandacht als de rest. Ze zijn beide erg verbaal aanwezig als ze buiten staan :+ daarin lijken ze ook erg op elkaar :')