Registreren eigenaarschap paard is een must

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:04

Daphara schreef:
Ik heb een Shire sinds 1,5 maand en wacht nog op haar paspoort terug uit Engeland, want de eigenaar wordt door het stamboek geregistreerd op het paspoort. Ze zouden dat systeem overal moeten hebben, kan er ook niet gefraudeerd worden.

Hebben ze bij de Spanjaarden ook, betaal ik wel "even" 160 euro plus de aangetekende verzending om 1 paard op naam te zetten. Dan mag ik er nog niet eens mee fokken want dan moet ik een duurder nummertje hebben als persoon.
Vind ik toch wat veel van het goede, voor een paar tientjes had ik het onmiddelijk gedaan maar dit vind ik niet zo grappig voor iets waar ik verder geen voordeel van heb.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:12

xJitskee schreef:
Ik vind een 'kentekenbewijs deel 3' inderdaad een goed idee. Dan nog normale kosten voor het overschrijven van eigenaar. Van de 3 paarden die ik had stond er maar één op mijn naam. Het is bij sommige stamboeken zo achterlijk duur om een paard over te laten schrijven. Jaar lidmaatschap, aanmeldkosten, kosten voor het registreren van jou als eigenaar, je bent zo een ruime €150 armer voor een stickertje in het paspoort en je hebt nog geen eigendomsbewijs...

Gewoon bij de RDW. Volgens de wet is een paard een voertuig op de weg. Dus lijkt mij dat zij dat prima kunnen regelen. Het zou een hoop problemen oplossen.

Brainless

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:19

@Jenny
En waar plak ik het kenteken dan?
Dat betekend ook dat er altijd een "kentekenbewijs" bij het paard moet zijn.

Een fiets en tractor is ook een voertuig (paarden vallen onder langzaam "gemotoriseerd" verkeer, net als tractoren).
Landbouwvoertuigen (waar paard onder valt) hebben geen kenteken en registratie plicht.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:29

oomens schreef:
Kendra schreef:
Het is zelfs de vraag of het echt gaat om het eigenaarschap. Bij de schapen gaat het er bv. vooral om dat ze exact willen weten wáár de beesten zijn. Ik maak me geen zorgen over belasting, wel over een hoop bureaucratie. Bij de schapen is er nu een sluitend systeem en als er dus iets niet klopt heb je gedoe. Bv. als een schaap wel is geregistreerd als verkocht, maar niet als gekocht.... totdat alles op papier klopt, mag je dan niets met zo'n beest. Niet verplaatsen, niet verkopen... niks. Wel naar de Rendac. En je krijgt een boete (dwz je moet de kosten voor het oplossen van de problemen in de registratie betalen). Ik vrees dat men ook bij de paarden uiteindelijk graag alle 'bewegingen' zal willen registreren, zodat ze bv. na kunnen gaan waar een ziekte vandaan komt. Als dat het geval is kun je bv. iedere keer voor je op wedstrijd gaat een formulier invullen. Ik ben benieuwd, onze ervaring is dat er weinig te doen is aan de regeldrift in NL

Misschien wat offtopic, maar hoe werkt dat dan met verkoop van schapen aan particulieren? Moet de koper altijd een UBN hebben? En hoe meldt diegene een schaap dan af na het offerfeest?

Ja. Wij hebben drie schapen en een ubn. Ze staan netjes geregistreerd, dus ik kan ze alleen afmelden als de koper ook een ubn heeft. Schapen zonder oornummers kun je dus niet registeren. Een ubn kun je overigens gewoon online aanvragen als je DigiD hebt. Ik betaal 26 euro per jaar voor de schapen.

Offerfeest zou ik niet weten hoe dat gaat, omdat hij dan naar een slager gaat en daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat je het dier dan "overschrijft" naar het ubn van de slager en die meldt het dier aan als geslacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:05

Bij koeien moet je dan aanvinken dat ze afgevoerd zijn naar de slacht. Op het slachthuis melden ze de koe dan dood.
Je moet ze dan vki melden (voedselketen informatie). Dat is een connectie tussen de veehouder en het slachthuis.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:07

beert schreef:
Ja. Wij hebben drie schapen en een ubn. Ze staan netjes geregistreerd, dus ik kan ze alleen afmelden als de koper ook een ubn heeft. Schapen zonder oornummers kun je dus niet registeren. Een ubn kun je overigens gewoon online aanvragen als je DigiD hebt. Ik betaal 26 euro per jaar voor de schapen.

Offerfeest zou ik niet weten hoe dat gaat, omdat hij dan naar een slager gaat en daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat je het dier dan "overschrijft" naar het ubn van de slager en die meldt het dier aan als geslacht?

Ik doelde meer op de schapen die door particulieren worden gekocht en zelf op het balkon of in de badkamer worden geslacht. Die houden op te bestaan zonder dat ze naar een nieuwe eigenaar gaan of door een slachterij worden afgemeld. Hoe passen dit soort 'thuisslachters', die het vlees niet (bedrijfsmatig) verkopen maar voor eigen (familie)gebruik houden, in een zogenaamd 'waterdicht' registratiesysteem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:11

oomens schreef:
beert schreef:

Ik doelde meer op de schapen die door particulieren worden gekocht en zelf op het balkon of in de badkamer worden geslacht. Die houden op te bestaan zonder dat ze naar een nieuwe eigenaar gaan of door een slachterij worden afgemeld. Hoe passen dit soort 'thuisslachters', die het vlees niet (bedrijfsmatig) verkopen maar voor eigen (familie)gebruik houden, in een zogenaamd 'waterdicht' registratiesysteem?

Daar zit t m dus juist net, veel van die schapen worden gestolen...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:14

Of gekocht voordat ze een nummer krijgen. O:) Je hebt totdat ze 6 maanden zijn de tijd om ze te voorzien van een nummer als ik het goed hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:21

Nee, je moet zsm oormerken in doen. Ken een schapenhouder die z'n lammetjes van een week buiten had lopen zonder oormerken. Boete 250 euro per lam...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:25

Zo slecht was mijn geheugen niet. ;)
Afbeelding
Amy schreef:
Nee, je moet zsm oormerken in doen. Ken een schapenhouder die z'n lammetjes van een week buiten had lopen zonder oormerken. Boete 250 euro per lam...

Die houder zal aan andere eisen niet voldaan hebben waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:51

Apart, wij moeten wel zsm oormerken in doen. Maar de rvo houd er wel vaker andere regels op na dan de NVWA ;)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:54

Amy schreef:
Apart, wij moeten wel zsm oormerken in doen. Maar de rvo houd er wel vaker andere regels op na dan de NVWA ;)

Afbeelding
Van de rvo site ;)

Wij hebben een nvwa controle gehad waarbij ook de 6 maanden regel genoemd werd, dus ik zie het verschil daartussen niet.

Maar dit is behoorlijk off topic

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:38

Brainless schreef:
@Jenny
En waar plak ik het kenteken dan?
Dat betekend ook dat er altijd een "kentekenbewijs" bij het paard moet zijn.

Een fiets en tractor is ook een voertuig (paarden vallen onder langzaam "gemotoriseerd" verkeer, net als tractoren).
Landbouwvoertuigen (waar paard onder valt) hebben geen kenteken en registratie plicht.

Dat is toch je chip.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:05

Azmay schreef:
Daphara schreef:
Ik heb een Shire sinds 1,5 maand en wacht nog op haar paspoort terug uit Engeland, want de eigenaar wordt door het stamboek geregistreerd op het paspoort. Ze zouden dat systeem overal moeten hebben, kan er ook niet gefraudeerd worden.

Hebben ze bij de Spanjaarden ook, betaal ik wel "even" 160 euro plus de aangetekende verzending om 1 paard op naam te zetten. Dan mag ik er nog niet eens mee fokken want dan moet ik een duurder nummertje hebben als persoon.
Vind ik toch wat veel van het goede, voor een paar tientjes had ik het onmiddelijk gedaan maar dit vind ik niet zo grappig voor iets waar ik verder geen voordeel van heb.

Verandering van eigenaar is bij de NSHS voor leden €47 en niet-leden €52

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:48

Als iedereen nou gewoon een aankoopsbewijs van internet plukt en dat invult met de verkoper, is het hele problem opgelost.

Ik heb van ieder dier een aankoopbewijs met 2 handtekeningen, van mij en de verkoper en daarop ook het chipnummer en nummer paspoort.
Dat is het enige officiele bewijs wat je kunt hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:49

spatter schreef:
Als iedereen nou gewoon een aankoopsbewijs van internet plukt en dat invult met de verkoper, is het hele problem opgelost.

Ik heb van ieder dier een aankoopbewijs met 2 handtekeningen, van mij en de verkoper en daarop ook het chipnummer en nummer paspoort.

Heb er 1 van de markt; 1 gekregen en de ander voor een symbolisch bedrag overgenomen.
Bij de eerste geen aankoopbewijs; bij de andere 2 veel contact met de vorige eigenaren en ook via berichten aan te tonen dat de paarden van mij zijn.
Ook bij mijn vorige paard(je) had ik geen aankoopbewijs; omdat ik deze van de markt afhaalde.

Wat als jij je paard zonder contract verkoopt?
Dan kun je echt niet na een tijdje het paard terug claimen omdat jij jouw aankoop"bewijs" nog hebt.

Maar dit topic gaat eigenlijk niet over bewijs wie de eigenaar is (bij bv diefstal); maar dat er een landelijk (verplichte) registratie moet komen waar paarden in staan (en daar ook van eigenaar op eigenaar moet worden overgeschreven).
Dit om witwassen/belastingontduiking te voorkomen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:13

anjali schreef:
kwita schreef:
Ja dat is het zeker, mijn ex vriend is er ooit eens met 3 paarden vandoor gegaan....en ik kon naar ze fluiten want er was dus geen bewijs dat ik ze betaald had en de eigenaar was!
Ook al had ik al iets met paarden voor hem er was onvoldoende bewijs...... Dus ja heel belangrijk ook al lijkt er geen vuiltje aan de lucht.En we betalen toch ook massaal de honden belasting omdat lobbes zo lief is dus tja dat als het er komt mag er ook bij!

Dit is een bijzonder vervelend geval natuurlijk.Maar die ex van jou is dus een dief en dit valt dan onder het strafrecht,want het is diefstal.En het moet ergens aan te tonen zijn dat jij de eigenaar bent.Een betalingsbewijs of zoiets.

Ja ik had geld gespaard en zo contant betaald,Hij gaf dus de centen aan de eigenaar dus tja van wie waren de centen dan? dat kun je niet bewijzen en daar stopt het recht onvoldoende bewijs!
Heel zuur , maar anders had het veel gezeur opgeleverd als ik die paarden had gehad...dus het was niet anders en er zijn altijd weer andere dieren te koop!.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:15

Brainless schreef:
spatter schreef:

Heb er 1 van de markt; 1 gekregen en de ander voor een symbolisch bedrag overgenomen.
Bij de eerste geen aankoopbewijs; bij de andere 2 veel contact met de vorige eigenaren en ook via berichten aan te tonen dat de paarden van mij zijn.
Ook bij mijn vorige paard(je) had ik geen aankoopbewijs; omdat ik deze van de markt afhaalde.

Wat als jij je paard zonder contract verkoopt?
Dan kun je echt niet na een tijdje het paard terug claimen omdat jij jouw aankoop"bewijs" nog hebt.

Maar dit topic gaat eigenlijk niet over bewijs wie de eigenaar is (bij bv diefstal); maar dat er een landelijk (verplichte) registratie moet komen waar paarden in staan (en daar ook van eigenaar op eigenaar moet worden overgeschreven).
Dit om witwassen/belastingontduiking te voorkomen.

geloof me dat overkomt me nu echt niet meer hoor!, maar jong en naif en vol van vertrouwen!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:55

Ik zie het probleem niet zo. Ieder paard met een beetje 'economische waarde' heeft een stamboekpapier, wat de eigenaar echt wel op z'n naam laat zetten. Gaan ze dat toch uitzoeken als ze zo graag witwaspraktijken willen tegen gaan.

Ik heb nog nooit een paspoort op m'n naam laten zetten.
Wel de eigendomspapieren van het stamboek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:00

Ik heb een eerste premie stamboek merrie die best leuk gelopen heeft;
Maar toch staat deze niet op mijn naam.
Kosten waren/zijn voor mij te hoog en heeft geen nut voor mij.

Ook mijn arabier staat niet op mijn naam, net als mijn appaloosa.

Handelaren gaan ook geen paarden op naam zetten; deze worden toch weer verkocht en kost alleen maar tijd en geld.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:02

quarterH schreef:
Ik zie het probleem niet zo. Ieder paard met een beetje 'economische waarde' heeft een stamboekpapier, wat de eigenaar echt wel op z'n naam laat zetten. Gaan ze dat toch uitzoeken als ze zo graag witwaspraktijken willen tegen gaan.

Ik heb nog nooit een paspoort op m'n naam laten zetten.
Wel de eigendomspapieren van het stamboek.

Helaas is een stamboekpapier op naam geen bewijs van eigendom!
Foute gedachte dus die mensen al eens een paard gekost hebben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 06:50

Bij het ICS België is er een verkoop formulier wat koper en verkoper moeten tekenen om een paard over te schrijven.

Ik heb dat formulier altijd dubbel afgedrukt en laten ondertekenen als verkoop bewijs.

Dus document met naam paard, chip nr. en handtekeningen en gegevens van koper en verkoper, dat lijkt me toch voldoende bewijs?

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:30

LBLGypsyCobs schreef:
Bij het ICS België is er een verkoop formulier wat koper en verkoper moeten tekenen om een paard over te schrijven.

Ik heb dat formulier altijd dubbel afgedrukt en laten ondertekenen als verkoop bewijs.

Dus document met naam paard, chip nr. en handtekeningen en gegevens van koper en verkoper, dat lijkt me toch voldoende bewijs?

Hoe het exact in het Belgische recht werkt ben ik ook wel benieuwd naar. :) In België zijn ze al verder met de ontwikkeling van de centrale databank. Deze is overigens verplicht voor heel Europa.

In Nederland heeft een formulier van "overschrijving" heeft niet heel veel kracht als het er echt op aan gaat komen in de rechtbank. Ook het "op naam" zetten bij de NL-stamboeken is puur en alleen voor de "stamboekdiensten". Voor de welshjes zijn er 3 stamboeken en een dier kan dus 3 "eigenaren" hebben.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:07

Wat ik gewoon niet begrijp waarom een paspoort niet verplicht op naam van de eigenaar moet .
En dat als registratie en eigenaars document kan gelden .

Zou een hoop leed schelen .

Ik houdt bijvoorbeeld keurig een lijst bij in t paspoort met toegediende medicatie en ontwormingen
Om dat voor diverse medicatie geen menselijk consumptie verbod geldt
Maar wel een wachttijd.
Wel zo netjes.
En een databank waar je als eigenaar kan inloggen voor wijzigen .
Of als je je paard meeneemt naar meerdaagse concoursen.
Houdt ook diverse besmettelijke ziekte onder controle.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:41

Jennyj01 schreef:
Gewoon bij de RDW. Volgens de wet is een paard een voertuig op de weg. Dus lijkt mij dat zij dat prima kunnen regelen. Het zou een hoop problemen oplossen.

Brainless schreef:

Waar halen jullie dit nou weer vandaan