Wat een akelig ongeval, veel sterkte voor alle betrokkenen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bigone schreef:Vertrapt door paard, drama word er niet minder van maar dit suggereert dat het paard bewust de persoon heeft doodgeschopt. Eén hoef op de verkeerde plek wanneer hij over je heen springt is al voldoende.
suikermeisje schreef:Maar als een paard echt gevaarlijk is moet er hoe dan ook een ruiter op en wil een eigenaar er alles aan proberen. Sommige zullen psychisch ook niet goed gaan en dan stuitert er weer iemand hard vanaf. Breng ze naar de worst en zorg dat er gefokt wordt met de paarden die psychisch en lichamelijk gezond zijn. Waarom moet er altijd vanuit gegaan worden dat geen enkel paard gemeen of gevaarlijk kan zijn? Er zijn zoveel psychische mankementen bij mensen, net of dit niet bij dieren kan. Ik ben van mening dat we niet elke gekke knol moeten willen redden maar eerder afscheid moeten nemen.
Ik bedoel niet het paard uit dit stukje maar puur als reactie als mogelijke oorzaak waarom er doden vallen tussen de paarden.
Loretta schreef:suikermeisje schreef:Maar als een paard echt gevaarlijk is moet er hoe dan ook een ruiter op en wil een eigenaar er alles aan proberen. Sommige zullen psychisch ook niet goed gaan en dan stuitert er weer iemand hard vanaf. Breng ze naar de worst en zorg dat er gefokt wordt met de paarden die psychisch en lichamelijk gezond zijn. Waarom moet er altijd vanuit gegaan worden dat geen enkel paard gemeen of gevaarlijk kan zijn? Er zijn zoveel psychische mankementen bij mensen, net of dit niet bij dieren kan. Ik ben van mening dat we niet elke gekke knol moeten willen redden maar eerder afscheid moeten nemen.
Ik bedoel niet het paard uit dit stukje maar puur als reactie als mogelijke oorzaak waarom er doden vallen tussen de paarden.
Dat is toch zeker wel iets om eens over na te denken. Er bestaan gewoon hele moeilijke paarden en het karakter van een paard is iets dat niet maakbaar is. Daarnaast vind ik dat er tegenwoordig veel te heet gefokt wordt. Misschien zijn veel paarden ideaal voor het mooie plaatje maar verre ideaal in de omgang.
suikermeisje schreef:Loretta schreef:
Dat is toch zeker wel iets om eens over na te denken. Er bestaan gewoon hele moeilijke paarden en het karakter van een paard is iets dat niet maakbaar is. Daarnaast vind ik dat er tegenwoordig veel te heet gefokt wordt. Misschien zijn veel paarden ideaal voor het mooie plaatje maar verre ideaal in de omgang.
Klopt. Worden vooral paarden gefokt voor de professionals. Maar die paarden hebben niks te zoeken bij iemand die 3xnper week rijdt p M niveau of niet handig genoeg is. Bij die paarden is met gevoel rijden zo belangrijk en dat wordt heel erg onderschat (spanning en ontspanning precies op het goede moment aanbieden bijvoorbeeld).
Loretta schreef:suikermeisje schreef:
Klopt. Worden vooral paarden gefokt voor de professionals. Maar die paarden hebben niks te zoeken bij iemand die 3xnper week rijdt p M niveau of niet handig genoeg is. Bij die paarden is met gevoel rijden zo belangrijk en dat wordt heel erg onderschat (spanning en ontspanning precies op het goede moment aanbieden bijvoorbeeld).
Heb zelf heel lang moeten zoeken naar een zeer koel paard die geschikt is voor mijn gebruiksdoel, maar ik weet uit ervaring hoe groot het verschil is tussen een heel heet of heel koel paard. Ik vind het jammer dat zelfs rassen die van oudsher bekend stonden omdat ze zo koel in hun hoofd waren tegenwoordig meer richting de dressuur gefokt worden.
suikermeisje schreef:Loretta schreef:
Heb zelf heel lang moeten zoeken naar een zeer koel paard die geschikt is voor mijn gebruiksdoel, maar ik weet uit ervaring hoe groot het verschil is tussen een heel heet of heel koel paard. Ik vind het jammer dat zelfs rassen die van oudsher bekend stonden omdat ze zo koel in hun hoofd waren tegenwoordig meer richting de dressuur gefokt worden.
Mensen kopen nog steeds een haflinger fjord, fries of Tinker met het idee dat dat rustige brave paarden zijn en toch ken ik bijna meer hete Tinkers dan hele brave rustige... Zonde. Daarnaast overschatten een boel mensen zichzelf ook en gaan als onervaren persoon een jong of gevoelig paard kopen en willen corrigeren of beleren. Dat werk valt niet mee en kost veel tijd en geld aangezien je daar eigenlijk continu iemand bij moet hebben die jou kan begeleiden.
Lesklantje van mij kwam van manege. Heeft een brave jonge pony gekocht maar wel erg groen. Elke week heeft ze 1x les en is hier erg gedreven in. Daarnaast help ik haar nog weleens extra als ik haar bezig zie. Ze staat namelijk bij ons op stal. En dat is ook wel echt nodig bij zo'n jonge pony. Maar door de combinatie van nuchterheid van de pony en de gedrevenheid van eigenaresse gaat dat goed. Maar kan genoeg situaties dat zelfs bij die pony het fout zou gaan. Werd verkocht als ideale kinderpony...
suikermeisje schreef:Loretta jammer dat je die angst nu inderdaad hebt. Had je destijds wel al les met dat heethoofd?
De recreatie wordt gezien als het afvalputje van de paarden die niet goed genoeg voor de sport zijn of al kapot zijn... Terwijl er genoeg mensen zijn die alleen voor hun plezier rijden en niet hoeven te presteren.
Kabayo schreef:https://www.horses.nl/algemeen/belgisch ... van-paard/
Helaas weer iemand van 38 overleden... of is dit dezelfde?
Popstra schreef:Oh dus paarden gefokt voor proffesionals horen niet op de wei?? Wat een bullshit!! Mijn paarden lopen internationaal op het hoogste niveau, staan ook op de wei per 2 en worden niet dagelijks getraind.
Dit was gewoon een geval vette pech hebben met een heel dramatisch einde.
Sterkte voor de nabestaanden