Moeder van drie kinderen overleden na trap van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: Vrouw (38) vertrapt door eigen paard: slachtoffer overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:02

Moderatoropmerking:
Ik wil er even op wijzen dat speculeren over de doodsoorzaak dan wel toedracht van het ongeluk niet heel gepast is dit topic. Graag hier rekening mee houden, alvast bedankt.

Wat een akelig ongeval, veel sterkte voor alle betrokkenen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:21

bigone schreef:
Vertrapt door paard, drama word er niet minder van maar dit suggereert dat het paard bewust de persoon heeft doodgeschopt. Eén hoef op de verkeerde plek wanneer hij over je heen springt is al voldoende.

Dit is al eerder opgemerkt door iemand in het topic, echter dat is gewoon slecht begrijpend kunnen lezen in mijn ogen. Vertrapt of vertrappeld is namelijk hetzelfde als overlopen en beslist niet hetzelfde als GEtrapt, dat meestal wel slaat op een welgemikte trap.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en de ellende met paarden is dat het meteen zo hard aankomt.
Ik heb in mijn leven al diverse benauwde momenten meegemaakt waarbij ik me bewust was dat het zo afgelopen kan zijn.

Vreselijk voor de nabestaanden en de persoon die er bij was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:25

Wat een vreselijk ongeluk. :(
Ik moet zeggen dat ik het na al die jaren ook nog steeds gevaarlijk vind om een weiland/paddock in te lopen waar meerdere paarden lopen. Zeker ook als je er eentje uit wilt halen en er proberen een paar mee te glippen/jouw paard te bijten en dat soort grapjes. Als ik een wei in loop dan is dat altijd met een halstertouw bij de hand en daarmee laat ik alle andere paarden weten dat ze ver uit mijn buurt moeten blijven zodat ik de mijne in een soort veilige paardloze zone mee kan nemen. Maar dan nog, op een onhandig moment struikelen en je ligt zelfs onder het braafst meelopende paard. Het zet je wel aan het nadenken.
Vorige week wilde mijn stalgenootje halverwege een buitenrit weer opstappen en net tijdens het opstappen schrok mijn paard (liep aan de hand met mij mee) van een visser waardoor haar paard opzij sprong terwijl zij net een voet in de beugel had. Ik zag al helemaal gebeuren dat ze aan een beugel meegesleurd zou worden door het bos, maar 'gelukkig' glipte haar voet meteen uit de beugel waardoor ze op haar rug midden onder haar paard viel. Die sprong op haar arm en haar hand en ging er toen in galop vandoor en zij heeft er bizar genoeg alleen twee blauwe plekken aan overgehouden, maar dat is ook zo'n freak accident dat op geen enkele manier te voorkomen valt en dat voor hetzelfde geld ook als een krantenkopje op Bokt had kunnen eindigen. Geen leuke gedachte. :(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:24

suikermeisje schreef:
Maar als een paard echt gevaarlijk is moet er hoe dan ook een ruiter op en wil een eigenaar er alles aan proberen. Sommige zullen psychisch ook niet goed gaan en dan stuitert er weer iemand hard vanaf. Breng ze naar de worst en zorg dat er gefokt wordt met de paarden die psychisch en lichamelijk gezond zijn. Waarom moet er altijd vanuit gegaan worden dat geen enkel paard gemeen of gevaarlijk kan zijn? Er zijn zoveel psychische mankementen bij mensen, net of dit niet bij dieren kan. Ik ben van mening dat we niet elke gekke knol moeten willen redden maar eerder afscheid moeten nemen.

Ik bedoel niet het paard uit dit stukje maar puur als reactie als mogelijke oorzaak waarom er doden vallen tussen de paarden.

Dat is toch zeker wel iets om eens over na te denken. Er bestaan gewoon hele moeilijke paarden en het karakter van een paard is iets dat niet maakbaar is. Daarnaast vind ik dat er tegenwoordig veel te heet gefokt wordt. Misschien zijn veel paarden ideaal voor het mooie plaatje maar verre ideaal in de omgang.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:04

Ik heb vaak mijn dochter en vriend mee naar stal maar zij komen absoluut niet in de wei of bak als er paarden los in staan.. Dit soort ongelukken zitten in een klein hoekje maar hebben catastrofale gevolgen. Sterkte aan de nabestaanden.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:01

Loretta schreef:
suikermeisje schreef:
Maar als een paard echt gevaarlijk is moet er hoe dan ook een ruiter op en wil een eigenaar er alles aan proberen. Sommige zullen psychisch ook niet goed gaan en dan stuitert er weer iemand hard vanaf. Breng ze naar de worst en zorg dat er gefokt wordt met de paarden die psychisch en lichamelijk gezond zijn. Waarom moet er altijd vanuit gegaan worden dat geen enkel paard gemeen of gevaarlijk kan zijn? Er zijn zoveel psychische mankementen bij mensen, net of dit niet bij dieren kan. Ik ben van mening dat we niet elke gekke knol moeten willen redden maar eerder afscheid moeten nemen.

Ik bedoel niet het paard uit dit stukje maar puur als reactie als mogelijke oorzaak waarom er doden vallen tussen de paarden.

Dat is toch zeker wel iets om eens over na te denken. Er bestaan gewoon hele moeilijke paarden en het karakter van een paard is iets dat niet maakbaar is. Daarnaast vind ik dat er tegenwoordig veel te heet gefokt wordt. Misschien zijn veel paarden ideaal voor het mooie plaatje maar verre ideaal in de omgang.

Klopt. Worden vooral paarden gefokt voor de professionals. Maar die paarden hebben niks te zoeken bij iemand die 3xnper week rijdt p M niveau of niet handig genoeg is. Bij die paarden is met gevoel rijden zo belangrijk en dat wordt heel erg onderschat (spanning en ontspanning precies op het goede moment aanbieden bijvoorbeeld).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:54

suikermeisje schreef:
Loretta schreef:

Klopt. Worden vooral paarden gefokt voor de professionals. Maar die paarden hebben niks te zoeken bij iemand die 3xnper week rijdt p M niveau of niet handig genoeg is. Bij die paarden is met gevoel rijden zo belangrijk en dat wordt heel erg onderschat (spanning en ontspanning precies op het goede moment aanbieden bijvoorbeeld).

Heb zelf heel lang moeten zoeken naar een zeer koel paard die geschikt is voor mijn gebruiksdoel, maar ik weet uit ervaring hoe groot het verschil is tussen een heel heet of heel koel paard. Ik vind het jammer dat zelfs rassen die van oudsher bekend stonden omdat ze zo koel in hun hoofd waren tegenwoordig meer richting de dressuur gefokt worden.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:13

Loretta schreef:
suikermeisje schreef:

Heb zelf heel lang moeten zoeken naar een zeer koel paard die geschikt is voor mijn gebruiksdoel, maar ik weet uit ervaring hoe groot het verschil is tussen een heel heet of heel koel paard. Ik vind het jammer dat zelfs rassen die van oudsher bekend stonden omdat ze zo koel in hun hoofd waren tegenwoordig meer richting de dressuur gefokt worden.

Mensen kopen nog steeds een haflinger fjord, fries of Tinker met het idee dat dat rustige brave paarden zijn en toch ken ik bijna meer hete Tinkers dan hele brave rustige... Zonde. Daarnaast overschatten een boel mensen zichzelf ook en gaan als onervaren persoon een jong of gevoelig paard kopen en willen corrigeren of beleren. Dat werk valt niet mee en kost veel tijd en geld aangezien je daar eigenlijk continu iemand bij moet hebben die jou kan begeleiden.

Lesklantje van mij kwam van manege. Heeft een brave jonge pony gekocht maar wel erg groen. Elke week heeft ze 1x les en is hier erg gedreven in. Daarnaast help ik haar nog weleens extra als ik haar bezig zie. Ze staat namelijk bij ons op stal. En dat is ook wel echt nodig bij zo'n jonge pony. Maar door de combinatie van nuchterheid van de pony en de gedrevenheid van eigenaresse gaat dat goed. Maar kan genoeg situaties dat zelfs bij die pony het fout zou gaan. Werd verkocht als ideale kinderpony...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:30

suikermeisje schreef:
Loretta schreef:

Mensen kopen nog steeds een haflinger fjord, fries of Tinker met het idee dat dat rustige brave paarden zijn en toch ken ik bijna meer hete Tinkers dan hele brave rustige... Zonde. Daarnaast overschatten een boel mensen zichzelf ook en gaan als onervaren persoon een jong of gevoelig paard kopen en willen corrigeren of beleren. Dat werk valt niet mee en kost veel tijd en geld aangezien je daar eigenlijk continu iemand bij moet hebben die jou kan begeleiden.

Lesklantje van mij kwam van manege. Heeft een brave jonge pony gekocht maar wel erg groen. Elke week heeft ze 1x les en is hier erg gedreven in. Daarnaast help ik haar nog weleens extra als ik haar bezig zie. Ze staat namelijk bij ons op stal. En dat is ook wel echt nodig bij zo'n jonge pony. Maar door de combinatie van nuchterheid van de pony en de gedrevenheid van eigenaresse gaat dat goed. Maar kan genoeg situaties dat zelfs bij die pony het fout zou gaan. Werd verkocht als ideale kinderpony...

Zelf houd ik van buitenritten en heb dat jaren gedaan met een heel heet paard. Gevolg geen enkele buitenrit was nog ontspannen. Van dat paard heb ik dan wel heel veel geleerd maar werd uiteindelijk ook angstig. Uiteindelijk besloten dat paard weg te doen en op zoek naar een paard met compleet ander karakter. Is nog wel vrij groen maar ik zelf heb ook een goede begeleider die ook mee geweest is met het aankopen van dat paard. Van die heethoofd heb ik dan wel heel veel geleerd toch is de angst die ik er ook van over heb gehouden nog een lastig probleem waar ik erg aan moet werken. Gelukkig trekt dit paard zich daar weinig van aan want ze is behoorlijk koel, toch is het wel een vervelend probleem. Goede les is inderdaad onmisbaar zelfs met het koelste paard.

Het is jammer dat er zo heet gefokt wordt en ook dat bijvoorbeeld mooie stevige ouderwetse haflingers verdwenen zijn. Helaas niet alleen het exterieur is verdwenenen ook het ouderwetse karakter is zeldzaam geworden. Vroeger toen paarden nog alledaags gebruikt werden zat niemand op die heethoofden te wachten. Tegenwoordig wil men met ieder ras uitkomen in de wedstrijden, maar voor lekker recreatief gebruik wordt bijna niet meer gefokt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:39

Loretta jammer dat je die angst nu inderdaad hebt. Had je destijds wel al les met dat heethoofd?

De recreatie wordt gezien als het afvalputje van de paarden die niet goed genoeg voor de sport zijn of al kapot zijn... Terwijl er genoeg mensen zijn die alleen voor hun plezier rijden en niet hoeven te presteren.

Zochten voor mijn moeder een brave recreatie pony. Nou onvindbaar zowat. Nu een leuke waar nog wel een boel werk in zit maar niet nerveus of gevaarlijk. Maar de kinderponys zijn tegenwoordig mini paarden met hetzelfde karakter lijkt wel. Gewoon een brave hobbelpony hebben we vrij lang naar moeten zoeken (zonder 100den kms te moeten rijden).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:52

suikermeisje schreef:
Loretta jammer dat je die angst nu inderdaad hebt. Had je destijds wel al les met dat heethoofd?

De recreatie wordt gezien als het afvalputje van de paarden die niet goed genoeg voor de sport zijn of al kapot zijn... Terwijl er genoeg mensen zijn die alleen voor hun plezier rijden en niet hoeven te presteren.

Helaas is dat ook 1 van de fouten waar ik zelf ook medeschuldig aan ben. Een tijdlang geen les meer genomen waardoor de fouten er in geslopen zijn. Later heb ik de lessen het wel weer opgepakt en er ook wel weer leuke dingen mee gedaan. Maar toch merk ik dat alles veel moeilijker ging dan bij mijn nieuwe paard. En die heethoofd reageerde er enorm op als ik gespannen was dan was af stappen soms nog de enige oplossing.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:21

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:23

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:43

Oh oke. Dan had ik het nieuwsbericht verkeerd geïnterpreteerd. Ik dacht namelijk te lezen dat ze aan het rijden was.

Blijft even erg natuurlijk :(

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:05

Er gaan een hoop verschillende berichten rond inderdaad. Maar het is hoe dan ook een vreselijk ongeval. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen en nabestaanden..

Ben het overigens helemaal met loretta en suikermeisje eens, maar misschien is het beter om hier een apart topic over te openen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 13:29

Oh dus paarden gefokt voor proffesionals horen niet op de wei?? Wat een bullshit!! Mijn paarden lopen internationaal op het hoogste niveau, staan ook op de wei per 2 en worden niet dagelijks getraind.

Dit was gewoon een geval vette pech hebben met een heel dramatisch einde.
Sterkte voor de nabestaanden

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:26

De originele bron heeft het volledige nieuwsbericht aangepast. Hier is het nieuwsbericht inmiddels ook aangepast.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:27

Wat een vreselijk noodlottig ongeval. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:40

Popstra schreef:
Oh dus paarden gefokt voor proffesionals horen niet op de wei?? Wat een bullshit!! Mijn paarden lopen internationaal op het hoogste niveau, staan ook op de wei per 2 en worden niet dagelijks getraind.

Dit was gewoon een geval vette pech hebben met een heel dramatisch einde.
Sterkte voor de nabestaanden

Ik heb ook een paard in de subtop. Maar dit paard is qua karakter normaal. Er worden teveel paarden gefokt waar alleen professionals mee kunnen werken. Zegt niet dat alle paarden bij professionals ook gek zijn.