WFFS schokt Nederlandse paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: WFFS schokt Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:19

Eerst rustig aan, het uitbannen van één eigenschap heeft altijd consequenties.
Typisch een geval van kind en badwater.
Dat moet je dus niet zomaar doen.
Eerst de mate van verspreiding afwachten.
Dan kijken hoe we het er uit kunnen fokken.

Er is in ieder geval één voordeel: NIEMAND wil dit. Sommige afwijkingen (en dan heb je 't inderdaad over Qualzucht) worden bewust in stand gehouden, maar dat is hier zeker niet het geval.

Shiloh

Re: WFFS schokt Nederlandse paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:12

Maar stel nou hè. Het ene paarden “ras” heeft een verspreiding van 70% en het andere zeer verwand ras maar 5 %.

Dan gaat niemand denken, goh, laten we er maar niet mee fokken en de gezonde exemplaren van beide rassen door elkaar gebruiken om de genenpool divers, maar gezond, te houden.

Nee. Dan liever fokken met dragers. Want oh jee, je ras zou toch niet zuiver blijven.

Waarom behandelen we in hemelsnaam rassen als soorten. Mixen die handel.

En daarnaast gewoon een grens stellen aan hoeveel nakomelingen een bepaalde hengst mag krijgen.

Enige manier om dieren lange termijn gezond te houden. Maar als je dat zegt, wordt je nog net niet gekruisigd en gevierendeeld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:39

Kuggur schreef:
Wel, het heeft allemaal met elkaar te maken. Gericht fokken met een atosomaal recessief gebrek? De kleur merle.
Fokken met allemaal extreem verwante dieren omdat je met een belachelijk kleine populatie bent begonnen, en meteen je stamboek hebt gsloten om je ras "zuiver" te houden genereert dit soort problemen, en daar helpt geen testen of wieden tegenaan.

Alleen, on-topic, hebben we het bij de warmbloedfokkerij niet over ras fokkerij. Warmbloedfokkers willen helemaal niet zuiver.

Daar hebben we het juist over open stamboeken.

Op zijn best over semi-gesloten stamboek namelijk de Trakhener...en als ik naar de name die nu positief testen kijk lijkt het daar niet vandaan te komen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:44

Volgens de Amerikanen is er ook een Trakhener als drager getest. :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:29

Shiloh schreef:
Maar stel nou hè. Het ene paarden “ras” heeft een verspreiding van 70% en het andere zeer verwand ras maar 5 %.

Dan gaat niemand denken, goh, laten we er maar niet mee fokken en de gezonde exemplaren van beide rassen door elkaar gebruiken om de genenpool divers, maar gezond, te houden.

Nee. Dan liever fokken met dragers. Want oh jee, je ras zou toch niet zuiver blijven.

Waarom behandelen we in hemelsnaam rassen als soorten. Mixen die handel.

En daarnaast gewoon een grens stellen aan hoeveel nakomelingen een bepaalde hengst mag krijgen.

Enige manier om dieren lange termijn gezond te houden. Maar als je dat zegt, wordt je nog net niet gekruisigd en gevierendeeld.

KWPN en raszuiverheid _O- _O- _O- :+ ??

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:17

Ach. In de paardenwereld zit ik er niet helemaal lekker in. Dus als ik daar iets doms zeg. Happens....

Ik heb trouwens zelf de kwpn ook niet bij naam genoemd overigens. Ik heb het niet eens perse over paarden an sich. Ik heb het over fokkerij in zijn algemeenheid. Ik heb het over een manier van denken, waarbij mensen er een hele vreemde noties van wat “belangrijk” is op na houden.

Zo heb ik het bijvoorbeeld over de idioterie dat bepaalde hengsten duizenden nakomelingen mogen krijgen. Toen ik nog wel me met paarden bezig hield kon je je kont niet keren of je liep weer een nakomeling van Jazz tegen het lijf. Dat 1 dier zó dominant aanwezig kan zijn in een populatie is gewoon absurd.