Toch geen overeenkomst tussen FNRS en KNVVL

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:34

Ricie schreef:
Varekaj schreef:
Laten we het even hebben over turbulentie en luchtzakken dan :Y)

Jaaa precies, vliegtuigen zijn dus net zo gevaarlijk. Wat dacht je er van als die uit de lucht komt vallen in je land? Dat maakt veel meer schade en letsel dan zo n ballon hoor :j

Laat die kans nou nét even wat kleiner zijn :+
Maar heb het hierboven al gezegd; zou er niet rouwig om zijn als de vliegentuigen er niet meer zouden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:41

Het gaat om het idee "niks mag vliegen wat je niet kan sturen". Een vliegtuig, groot of klein dat in turbulentie terecht komt of een luchtzak, dat is OOK niet meer bestuurbaar. Die schade kan OOK immens groot zijn, denk maar aan de mensenlevens die dat kost. Toch maar uit de lucht halen dan?

Ik zie iedere zomer echt een hoop ballonnen voorbij komen, ver, dichtbij, hoog en laag. Nog NOOIT problemen gehad. Altijd netjes weten landen, alles netjes opgeruimd en nog nooit schade geweten aan gewassen of dieren.

Daarbij kan ik wel beamen dat de piloot waar Optiwolk mee vliegt echt heel netjes te werk gaat. Ze zijn namelijk een keer best laag over het terrein heen gevlogen waar mijn paarden (en nog wat andere) in het land stonden, op zoek naar een landingsplek. Exact zoals ze het omschrijft: geen onnodig gas, geen gedoe, gewoon netjes.

Berekeningen maken is een mooi idee. Helaas is wind iets wat heel veranderlijk kan zijn afhankelijk van de luchtlagen, hoge/lagedruk en dergelijke. Je kan prima bedenken "goh die snelheid en die richting, we komen daar uit". Tot de wind plots gaat liggen of net aanwakkert, of plots de andere kant op gaat. Sta je dan mooi met je vooropgestelde plannetje. Je volgwagen kan je altijd wel instructies proberen geven. Helaas zit België VOL met tunnels, kruispunten, rotondes en spoorwegovergangen. En vluchtheuvels. Massa's vluchtheuvels. De wagen moet de ballon volgen. Niet vooruit gaan rijden en alvast gaan aankloppen "joh mogen we even landen". Je kan zo de hele straat afgaan als er nergens iemand thuis is. Een helikopter kan je in de lucht laten hangen ter plekke, een ballon niet.

Onali

Re: Toch geen overeenkomst tussen FNRS en KNVVL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:48

Toch is een vliegtuig (roer, motoren) in mijn ogen echt compleet iets anders dan een stuurloze luchtballon.
Een luchtballon is afhankelijk van de windrichting, een vliegtuig niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:54

Een ballon vaart mee op luchtlagen. Het is aan de piloot om zodanig op die lagen mee te "glijden" op de juiste hoogte dat je ergens heen kan vliegen. Dus helemaal stuurloos is ie niet.

En het is bij wet toegestaan. Punt uit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:58

Ja maar een zweefvliegtuig is daar ook afhankelijk van, maar die kan wel sturen en landen.

En vogels ook :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:59

Ik hoor meer willen niet dan kan niet. Weet je hoe nauwkeurig ze wind en stabiliteit tegenwoordig kunnen berekenen? Er is heus wel controle mogelijk. Anders gaat dat ding uberhaupt de lucht niet in.
Het is nooit gedaan, maar de vraag is meer waarom niet. Ik vermoed gewoon dat de maatschappelijke druk om het te reguleren niet groot genoeg is.

Citaat:
Je volgwagen kan je altijd wel instructies proberen geven. Helaas zit België VOL met tunnels, kruispunten, rotondes en spoorwegovergangen. En vluchtheuvels. Massa's vluchtheuvels. De wagen moet de ballon volgen. Niet vooruit gaan rijden en alvast gaan aankloppen "joh mogen we even landen". Je kan zo de hele straat afgaan als er nergens iemand thuis is. Een helikopter kan je in de lucht laten hangen ter plekke, een ballon niet.

Dit is een dogreden. Hij moet ons volgen? Als ie er eerder is kan ie je spullen ook mee nemen. En tja, het recht om nee te zeggen als iemand op je land wil... Dat is een grondrecht. Zomaar ergens op een terrein zijn zonder dat de eigenaar dat weet. Dat is een van de grootste bezwaren van mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:07

Het is evengoed het RECHT dat er altijd en overal een noodlanding gemaakt mag worden en volgens de wet valt de landing van een luchtballon altijd standaard onder een noodlanding.

Het is een volgwagen. Die volgt. Ze kunnen een route misschien wel ongeveer uitstippelen maar wind is en blijft iets wat niet beïnvloedbaar is, dus exact gaan ze dat niet kunnen bepalen.

Wanneer ik bijvoorbeeld een landing zou weigeren maar de buur staat het toe, wat ben je er dan mee? Zijn je dieren alsnog over de zeik in het slechtste geval hoor.
Net zoals de helikopter die hier 1x/maand vluchten maakt met passagiers. Die komt bewust (!!) in duikvlucht elke keer boven het oefenterrein van de club. Paarden aan de kletter, kinderen die gelanceerd worden en ook daar is wettelijk niks tegen te beginnen. En daar hebben al hele woonwijken protest op geleverd op wat die kerel doet.
Nee, dan echt 100x liever een ballon.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 06:49

Ik heb het meegemaakt dat ze (zonder dat wij thuis waren) in ons weiland zijn geland (lag aan huis). Paarden stonden in de schuilstal in de schuur en waren dus niet te zien, die schrokken zich de pleuris toen er ineens een ballon in hun land stond! Op het hek dat naar de weg toe open kon zat een groot hangslot en de heining stond onder stroom, ze hebben het hangslot open geknipt om de ballon te kunnen bergen op een land waar mijn paarden nog op liepen!!!

We kwamen net thuis toen ze de laatste dingen opruimden, paarden over de zeik en eentje die ze steeds wegjoeg. Je kon mij echt niet pissiger krijgen!! Ik heb niks geen vergoeding gezien en het excuus was: ja, sorry, de paarden stonden buiten zicht, konden we niks aan doen en we moesten toch landen.

Ik denk dat ons land populair was want het is daarna nog een aantal keer gebeurd (toen liepen de paarden wel in een ander stuk gelukkig), maar ik vind het gewoon zacht gezegd bijzonder dat men dus gewoon zomaar jouw land mag betreden! Zonder toestemming of zelf medeweten!

Nee, wat mij betreft mag die hele ballonvaart worden opgedoekt, zolang die dingen aan alle grillen van de natuur 100% onderhevig zijn en niet gestuurd kunnen worden.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:50

Even een vraag aan de luchtballonvaarders waar aan kan je een luchtballon herkennen. Sommige hebben Reclameteksten sommige allerlei kleuren, maar Als leek zie Ik niet bij wie Ik moet zijn als er schade is. We hebben er in de zomer nogal veel in de lucht.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 30-04-18 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:52

Elke vlucht wordt blijkbaar geregistreerd. Zoveel commerciële ballons zijn er niet. Google is je vriend, opzoeken gaat best vlot.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:12

Varekaj schreef:
Elke vlucht wordt blijkbaar geregistreerd. Zoveel commerciële ballons zijn er niet. Google is je vriend, opzoeken gaat best vlot.

Dank je dat wist ik niet.

Ik snap ook best dat mensen het leuk vinden en je hebt gelijk floodwaters hebben net zo veel rechten, maar Ik heb echt te veel leed gezien. Niet met mijn eigen paarden.Wel met andere en ze komen niet terug om te kijken hoe het met dat veulen is dat door de omheiding gejaagd werd en de eigenaar had op dat moment ook andere zorgen namelijk het veulen dat behandeling nodig heeft.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:36

Veulen84 schreef:
Ik hoor meer willen niet dan kan niet. Weet je hoe nauwkeurig ze wind en stabiliteit tegenwoordig kunnen berekenen? Er is heus wel controle mogelijk. Anders gaat dat ding uberhaupt de lucht niet in.
Het is nooit gedaan, maar de vraag is meer waarom niet. Ik vermoed gewoon dat de maatschappelijke druk om het te reguleren niet groot genoeg is.

Citaat:
Je volgwagen kan je altijd wel instructies proberen geven. Helaas zit België VOL met tunnels, kruispunten, rotondes en spoorwegovergangen. En vluchtheuvels. Massa's vluchtheuvels. De wagen moet de ballon volgen. Niet vooruit gaan rijden en alvast gaan aankloppen "joh mogen we even landen". Je kan zo de hele straat afgaan als er nergens iemand thuis is. Een helikopter kan je in de lucht laten hangen ter plekke, een ballon niet.

Dit is een dogreden. Hij moet ons volgen? Als ie er eerder is kan ie je spullen ook mee nemen. En tja, het recht om nee te zeggen als iemand op je land wil... Dat is een grondrecht. Zomaar ergens op een terrein zijn zonder dat de eigenaar dat weet. Dat is een van de grootste bezwaren van mensen.

Kijk en daar is je redenering imo wat verkeerd.
Jij vind dat je als grondeigenaar het recht hebt om iemand op je terrein te verbieden. En in alle andere omstandigheden is dat ook zo.
Maar als het over noodlandingen gaat zegt de wet dus anders.
En aan de wet hebben we ons te houden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:41

Molfre schreef:
Ik heb het meegemaakt dat ze (zonder dat wij thuis waren) in ons weiland zijn geland (lag aan huis). Paarden stonden in de schuilstal in de schuur en waren dus niet te zien, die schrokken zich de pleuris toen er ineens een ballon in hun land stond! Op het hek dat naar de weg toe open kon zat een groot hangslot en de heining stond onder stroom, ze hebben het hangslot open geknipt om de ballon te kunnen bergen op een land waar mijn paarden nog op liepen!!!

We kwamen net thuis toen ze de laatste dingen opruimden, paarden over de zeik en eentje die ze steeds wegjoeg. Je kon mij echt niet pissiger krijgen!! Ik heb niks geen vergoeding gezien en het excuus was: ja, sorry, de paarden stonden buiten zicht, konden we niks aan doen en we moesten toch landen.

Ik denk dat ons land populair was want het is daarna nog een aantal keer gebeurd (toen liepen de paarden wel in een ander stuk gelukkig), maar ik vind het gewoon zacht gezegd bijzonder dat men dus gewoon zomaar jouw land mag betreden! Zonder toestemming of zelf medeweten!

Nee, wat mij betreft mag die hele ballonvaart worden opgedoekt, zolang die dingen aan alle grillen van de natuur 100% onderhevig zijn en niet gestuurd kunnen worden.

Wat een nachtmerrie, ze hebben dus niet alleen het recht om alles te ontregelen maar ook om bewust dingen kapot te maken.

Ik vind de kwestie met een paard wat dus kan schrikken al een moeilijke maar dit vind ik helemaal idioot eigenlijk. Mijn paard ga ik er tenminste nog vanuit dat ik controle houd en niets kapot hoef te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:48

Toen er hier 2 jaar terug wegenwerken waren heeft de aannemer ook mijn weide slot stuk geknipt om er doodleuk het zware materiaal te parkeren. Hele weide om zeep, goddank liepen de paarden daar niet. Daar is klacht tegen ingediend, nooit wat mee gedaan.

Als de.gemeente de sloten kuist mogen ze alle vuil en slib tot 1,5m in je weide dumpen over je omheining. Doen ze ook gewoon. Dat wij dan met de zooi zitten zal hun worst wezen, want het mag.

Een ballon mag in je weiland landen. Voor die schade zijn ze verzekerd. Dat ze je land oprijden om op te rijden mag mits toestemming van de eigenaar.
Wil je niet dat ze landen? Span dan een extra draadje zodat je land te klein is. Of zet desnoods prikpaaltjes zonder draad voor de schijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:51

Optiwolk schreef:
Kijk en daar is je redenering imo wat verkeerd.
Jij vind dat je als grondeigenaar het recht hebt om iemand op je terrein te verbieden. En in alle andere omstandigheden is dat ook zo.
Maar als het over noodlandingen gaat zegt de wet dus anders.
En aan de wet hebben we ons te houden.

Ja maar als het om commerciële, ter ontspanning, veel voorkomend en 20 in een dozijn dan vind ik het geen noodlanding meer.
Als een helicopter of een vliegtuig een noodlanding moet maken denk ik dat niemand hier iets over zal zeggen.
Maar een ballon laten landen met alle gevolgen van dien voor andermans plezier, nee sorry.

Het mag dan wel vallen onder een noodlanding, het is geen noodlanding.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:55

Ik heb het serieus in mijn leven 2 keer meegemaakt dat een ballon of dicht in de buurt lande of dat er een heel laag over kwam.. Ja, dat was vervelend..Ben me er nu van bewust dat ik heel snel kan afstappen als het nodig is.

Maar ik kan je vertellen dat ik er veel harder afknalden toen er opeens een heel peleton aan wielrenners voorbij kwamen, en zoveel paarden schrokken dat er een paar paarden uit de wei braken.. Dusja die wielrenners mogen dan ook maar thuis blijven?

Ja het is niet leuk als je training opeens word verstoord door een luchtballon, maar kom op.. Voor die paar keer in je leven dat het gebeurd ga je toch geen drama maken? Ik niet in ieder geval..

@molfre, dat vind ik wel echt heel erg asociaal zeg |o , had je daar geen aangifte voor kunnen doen, aangezien ze jouw eigendommen opzettelijk vernielen?

Ik denk dat het een goed plan zou zijn om een aantal landingsplaatsen af te spreken, door heel Nederland heen, zodat ze ook weten waar wel en niet geland mag worden en zo niemand tot last zijn.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:12

MarlindeRooz schreef:
Stel je voor dat ik een groot land heb en er land een ballon. En ik wil die mensen niet op mijn terrein en ook geen auto's. Kan ik die dan gewoon wegsturen? Of hebben ze een of ander speciaal recht dat ze alsnog met aanhanger etc bij de ballon mogen?

Want anders heb je makkelijk een ballon te pakken als landeigenaar :=

Hier hebben we dat een keer gehad, mijn vader vraagt standaart 50€ als landgeld omdat ze een deel van het gras kapot rijden, arrogante knul wilde dit niet betalen en reed het land op, prima, trekker op de oprit,ze zijn rond 20u geland, paar uur later heeft de ballonvaarder uit wanhoop de politie gebeld omdat hij geen 50 euro wilde betalen en mn vader ging niet aan de kant en zijn passagiers wilden niet helpen om mijn vader in elkaar te gaan slaan (die mensen waren echt doodsbang, leuk uitje!) dus meneer heeft gezegd dat ie gegijzeld werd. :') Om 1 uur ‘s nachts zo’n hoge pief van de politie erbij gehaald want niemand wist de regels.
Uiteindelijk heeft mijn vader de trekker weg moeten halen zónder dat die man betaald had, maar het statement was gemaakt. Mn vader heeft nog gezegd dat ie de ballon moest laten liggen maar dat mocht niet want de schade kunnen ze dan verhalen. Daarna kregen we nog wekelijks een aantal bedreigingen in de brievenbus van de luchtvaartmaatschappij “namens de politie” over een celstraf namens gijzeling, en toen hebben ze kunnen regelen dat er bij ons geen ballonnen meer mogen landen of laag over mogen vliegen.

Dus hier geen paard of koe die nog last heeft gelukkig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:43

Wat is nu in godsnaam €50 als je daarna in goede vrede kan vertrekken? Denk dat veel piloten dat er graag voor over hebben.

De ballon moet je laten opruimen. Je mag echter wel weigeren dat de wagens op je terrein komen. Dan slepen ze alles gewoon naar de parkeerplek waar de wagen staat.
Of dat dan minder schade veroorzaakt... daar heb ik twijfel over.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:36

Varekaj schreef:
Wat is nu in godsnaam €50 als je daarna in goede vrede kan vertrekken? Denk dat veel piloten dat er graag voor over hebben.

De ballon moet je laten opruimen. Je mag echter wel weigeren dat de wagens op je terrein komen. Dan slepen ze alles gewoon naar de parkeerplek waar de wagen staat.
Of dat dan minder schade veroorzaakt... daar heb ik twijfel over.

De schade heb je altijd, we hebben koeien en als ze in dat lange gras landen gaat het plat liggen en krijg je het minder goed gemaaid, daarom heeft mijn vader toen besloten om 50 euro te vragen, en zeker als er soms wel 3 op een dag landen loopt de irritatie op en was de maat nogal vol :')
Over het algemeen houden ze zich er nu prima aan gelukkig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:38

Geef je vader gelijk dat ie wat vraagt hoor. Schade hoort vergoed.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:55

Annenas: dat is dan die arrogante knul die het voor de rest nou verpest heeft.

Maar: er bestaat een officiële tabel wat je mag vragen/ geven per m2.
Als jij €50 hebt en je hebt volgens de tabel “maar” recht op €25, zit je alsnog met n probleempje.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:04

@optiwolk, dit was zeker niet de enige, maar wel degene die de druppel liet overlopen ;)
Daarnaast wilden ze helemaal niks betalen. Dus of we nu 25 of 50 vroegen had niks uitgemaakt. Zij zijn gewoon verantwoordelijk om de schade te vergoeden en als die schade 50 euro is moeten ze dat vergoeden. Die schade is lastig in te schatten maar er zijn genoeg sporen in het land gereden/stukken opnieuw ingezaaid moeten worden. Zelfs een keer allemaal champagne flessen achtergelaten MIDDEN in het weiland die we gelukkig gevonden hebben, als dat in het voer komt wil je niet weten wát dat voor schade geeft, meer dan die 50 euro ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:31

vienna1987 schreef:
Even een vraag aan de luchtballonvaarders waar aan kan je een luchtballon herkennen. Sommige hebben Reclameteksten sommige allerlei kleuren, maar Als leek zie Ik niet bij wie Ik moet zijn als er schade is. We hebben er in de zomer nogal veel in de lucht.

Je kan altijd pben :) , kan vaak via het ballonregister aan de hand van beschrijving of foto in combi met je locatie vaak wel vinden om welke ballon het gaat en dan is het bedrijf zo gevonden :)

Annenas idd die verpest het voor de branche ,50 euro is maar een schijntje in principe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:27

Wat een idee om flessen in een weiland achter te laten :+ Zet dat dan af aan de voordeur of ergens vindbaar voor de bewoner maar onvindbaar voor een willekeurige passant als er niemand thuis is?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:59

Varekaj schreef:
Wat een idee om flessen in een weiland achter te laten :+ Zet dat dan af aan de voordeur of ergens vindbaar voor de bewoner maar onvindbaar voor een willekeurige passant als er niemand thuis is?

Ik gok eerder dat de flessen leeg waren. :o