Landingsverbod voor luchtballonnen op FNRS bedrijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:14

Ricie schreef:
Heerlijk om allemaal te lezen dit! Ben zelf fanatiek met het ballonvaren in het crewteam. En er zijn echt veel verschillen. Ken er ook zat die echt op de snel wegwezen manier werken. Gelukkig doen wij dit niet en zijn wij de “nette” variant om het zo even te zeggen.

Heel mooi dat jullie het op de goede manier doen. Maar ik wil ook niet de goede manier in de wei waar mijn paard staat. Of in de wei naast mijn paard. :o

Gelukkig bosrijke omgeving. Lijkt mij onprettig landen daar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:16

Ik vind t vooral onbegrijpelijk dat alles maar moet kunnen onder het mom van noodlanding. De verzekering dekt de schade toch wel :=.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:31

Ricie schreef:
Heerlijk om allemaal te lezen dit! Ben zelf fanatiek met het ballonvaren in het crewteam. En er zijn echt veel verschillen. Ken er ook zat die echt op de snel wegwezen manier werken. Gelukkig doen wij dit niet en zijn wij de “nette” variant om het zo even te zeggen.

Maar ik kan me ook echt goed in jullie frustraties vinden hoor

Maar Ricie reed jij niet zonder geldig rijbewijs en dus onverzekerd rond met een aanhanger van dat ballon bedrijf? Ook niet zo netjes toch? Als je een aanrijding veroorzaakt heb je als tegenpartij een probleem. Ballon bedrijven die dit toestaan schaar ik dan ook niet onder de "nette variant". Sorry. Helaas is mijn ervaring dat ballonvaarders tamelijk egoïstisch zijn.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:34

_San87_ schreef:
Ik vind t vooral onbegrijpelijk dat alles maar moet kunnen onder het mom van noodlanding. De verzekering dekt de schade toch wel :=.

Materiële schade is te vergoeden, (paarden) levens en gezondheidsschade helaas niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:42

Cowboy55 schreef:
Nikass schreef:
Je kunt paardrijden zonder overlast te veroorzaken. En je rijdt als het goed is niet op iemands erf.
Ik begrijp dat er bij ballonnen en zweefvliegen altijd een mogelijkheid is dat je onverwacht moet landen, ook als dat op iemands terrein is. Het lijkt mij gewoon niet verantwoord om deze hobby dan uit te oefenen. Het kan overigens ook een peuter zijn die op mijn erf speelt. Krijg ik dan een "sorry, we konden niet meer uitwijken?"

Het kan ook een bomexpert zijn die op het punt staat een bom te ontmantelen. Die expert wordt geraakt door de ballon, maakt daardoor een fout, de bom gaat af en 10.000 mensen laten het leven. Vanwege een ballon. Dus ik heb maar eens gegoogeld hoe vaak dat voorgekomen is. Blijkt 0 keer te zijn. Net zo vaak als dat er een peuter onder een landende ballon terecht is gekomen.

Kortom: ik kan me voorstellen dat het niet fijn is als zo'n ding op je land landt. Het kan zelfs tot (forse) schade leiden. Maar laten we er nou niet weer een 1e Wereld drama van maken.

Tuurlijk is de kans wellicht klein. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om je gevoel van veiligheid op je eigen erf!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:50

Nikass schreef:
Tuurlijk is de kans wellicht klein. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om je gevoel van veiligheid op je eigen erf!

Dat snap ik. Maar als ik een lijstje zou maken van zaken die mijn veiligheidsgevoel op mijn erf negatief beinvloeden dan kan ik me niet voorstellen dat 'een landende luchtballon' ook maar de top 25 zou halen.

Dieven/rovers ja. Brand ook. Storm. Ovsrtroming. Maar 'landende luchtballon'? Ik zou nog eerder 'aardbeving' of 'windhoos' op mijn lijstje zetten dan 'landende luchtballon'. 'Aardbeving' en 'windhoos' heb ik in elk geval 1x in mijn leven meegemaakt. Dat is 1x meer dan 'landende luchtballon'.

troi

Re: Landingsverbod voor luchtballonnen op FNRS bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:52

Kan je je terrein ergens aanmelden als nogo zone? Ik zit er ook totaal niet op te wachten namelijk! Idioot idee zeg om zomaar op andermans weiland bij paarden te landen |o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:02

Sclimpre schreef:
martine0503 schreef:
Ja die is er. Vastgelegde afspraken daarover. Via de KNVvL

Mooi, dan hoeven ze toch niet slinks te verdwijnen.
Als ze zich netjees aanmelden bij degene waar ze geland zijn, gegevens achterlaten en checken of de verzekering al dan niet aangesproken moet worden maakt toch al een heel andere indruk. Dan nog zal niet iedereen er blij mee zijn, maar je bent ook niet blij als er iemand tegen je auto aanrijdt.

dat is iets anders. Als je de openbare weg opgaat weet je dat je te maken krijgt met andere weggebruikers en dat daar een zeker risico aan zit.

Cowboy dat is dus voor iedereen verschillend. Voor mij is het een nachtmerrie dat ons met zorg gefokte veulen iets zou overkomen, en alleen al de stress kan voor een hartpatiënt teveel zijn.
"dieven en rovers" maak ik me dan weer niet zo druk om, met twee waakhonden op het erf.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:11

Niello schreef:
Ricie schreef:

Maar ik kan me ook echt goed in jullie frustraties vinden hoor

Maar Ricie reed jij niet zonder geldig rijbewijs en dus onverzekerd rond met een aanhanger van dat ballon bedrijf? Ook niet zo netjes toch? Als je een aanrijding veroorzaakt heb je als tegenpartij een probleem. Ballon bedrijven die dit toestaan schaar ik dan ook niet onder de "nette variant". Sorry. Helaas is mijn ervaring dat ballonvaarders tamelijk egoïstisch zijn.

Klopt, daarvan zeg ik ook niet dat het goed is. Er gebeurd overal weleens wat wat niet of minder goed is. Tuurlijk praat ik het niet gked. Maar dat was 1x omdat we niemand anders hadden die het uberhaupt kon rijden.

Maar ja, als het fout ging was ik de lul geweest ja.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:12

Cowboy55 schreef:
Nikass schreef:

Dat snap ik. Maar als ik een lijstje zou maken van zaken die mijn veiligheidsgevoel op mijn erf negatief beinvloeden dan kan ik me niet voorstellen dat 'een landende luchtballon' ook maar de top 25 zou halen.

Een landende luchtballon hebben we nog niet op het erf gehad.
Maar wel...
Toen ik de 1ste keer een paard zadelmak maakte en de 1ste keer dat ik er ging opstappen.
Dus: alle voorzorgen genomen.
hond thuisgelaten : check
andere paarden op stal gezet met een flinke hoop hooi : check
niets speciaals aan de gang in de buurt : check
piste afgesloten : check
niet dat plots kan wegwaaien : check
iemand erbij om te helpen : check
Opgestapt, paard was reuze braaf en we waren een paar minuutjes aan het stappen toen er een luchtballon traag overvloog. Traag en vooral laag! Beginnen de mensen (volwassenen!) in die mand verwoed te zwaaien en te roepen. Net kleuters op schoolreis die nog nooit een mens op een paard gezien hadden. Vervolgens een flinke dot gas om over de bomen te geraken.
Ik ben dat paard er tot de dag van vandaag heel dankbaar voor dat ze alleen een beetje begon te trippelen en te blazen maar niet ontploft is.
Gluurders kan ik altijd missen als kiespijn, maar deze waren echt wel extra onwelkom.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:33

Sclimpre, hoeveel je externe factoren wil uitschakelen, er kan zich altijd iets onverwachts voordoen. Opeens een grote motorclub die met hoop kabaal langs komen etc. Wil je echt alles uitsluiten moet je een bunker in.

Wel superfijn dat het paard zich zo goed heeft gedragen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:39

Niello schreef:
_San87_ schreef:

Materiële schade is te vergoeden, (paarden) levens en gezondheidsschade helaas niet.

Precies het punt.

Ik snap niet dat het toegestaan is met zulke grote gevaarten die blijkbaar matig controleerbaar zijn de lucht in te gaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:43

Citaat:
Sclimpre, hoeveel je externe factoren wil uitschakelen, er kan zich altijd iets onverwachts voordoen. Opeens een grote motorclub die met hoop kabaal langs komen etc. Wil je echt alles uitsluiten moet je een bunker in.

Motorclub is vrij onwaarschijnlijk als je op privéterrein aan het eind van een doodlopend landweggetje zit :)
Je kan uiteraard niet alles uitsluiten, maar je mag toch een minumum aan gezond verstand en beleefdheid van je medemensen verwachten. Je gaat toch ook niet op een laddertje klimmen om over de heg bij de mensen binnen te kijken om dan vrolijk te staan zwaaien? Als het vanuit een ballonmand is dan moet dat opeens wel kunnen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:47

Sclimpre schreef:
Citaat:

Motorclub is vrij onwaarschijnlijk als je op privéterrein aan het eind van een doodlopend landweggetje zit :)
Je kan uiteraard niet alles uitsluiten, maar je mag toch een minumum aan gezond verstand en beleefdheid van je medemensen verwachten. Je gaat toch ook niet op een laddertje klimmen om over de heg bij de mensen binnen te kijken om dan vrolijk te staan zwaaien? Als het vanuit een ballonmand is dan moet dat opeens wel kunnen?

Ja joh. In een luchtballon mag je ook op privéterrein landen, dus privacy schenden mag ook :D.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:48

Sclimpre schreef:
Citaat:

Dat zou dan dus betekenen dat je de gehele luchtvaart moet gaan verbieden....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:50

Ricie schreef:
Sclimpre schreef:

Dat zou dan dus betekenen dat je de gehele luchtvaart moet gaan verbieden....

Mwa, weinig gebieden waar opeens een vliegtuig dusdanig laag over je tuintje komt dat er ook maar iets ontwaard kan worden. En als je dichtbij Schiphol woont weet je dat je vliegtuigen er gratis bij krijgt.

Matige vergelijking.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:53

Voor zover ik weet heeft de luchtvaart zich aan een minimumhoogte te houden. Op het moment dat de passagiers kunnen zien wat de mensen op de grond aan het doen zijn en er naar beginnen zwaaien, dan is er wel iets héél erg mis aan het gaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:57

Sclimpre schreef:
Voor zover ik weet heeft de luchtvaart zich aan een minimumhoogte te houden. Op het moment dat de passagiers kunnen zien wat de mensen op de grond aan het doen zijn en er naar beginnen zwaaien, dan is er wel iets héél erg mis aan het gaan.

Je bent bekend met de concepten 'opstijgen' en 'landen'? :+

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:59

Cowboy55 schreef:
Sclimpre schreef:

Je bent bekend met wat ze net vertelde mbt het inrijden van het paard?

‘Mensen zwaaiden en gaven toen een dot gas om over de bomen te komen.’

Dus die waren niet aan het opstijgen of landen.
Laatst bijgewerkt door quera op 26-04-18 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:00

Cowboy55 schreef:
Sclimpre schreef:

Yep, daarom zou ik nu niet direct op het idee komen om met een jong paard net naast een vliegveld te gaan rijden :D

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:26

Wel een goede schriktraining haha

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:37

Nou het komt hier thuis regelmatig voor dat ze zeer laag over het huis scheren. Een keer mee gemaakt dat het bijna mis ging. Ze schampte bijna het dak en het mandje raakte de toppen dan de bomen in het park. Ballonvaarder kon dat ding ternauwernood omhoog krijgen en landen in een wei richting de Uithof.
Gevolg daar twee losgebroken jonge koeien.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:39

Het is een goed begin, nu de rest nog! Ik snap niet waarom je een ander zou opschepen met de gevolgen van dit soort hobby's.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:14

Jaren geleden hier ook vlakbij een laag overvliegende luchtballon. Paarden op hol in de wei. Twee paarden een pees blessure, een merrie het veulen verworpen en drie paarden in de sloot. Afhandeling vergoeding was een juridisch drama.De bokkers met deze hobby zouden de piloten kunnen proberen op te voeden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:43

Niello, wat heftig!!!! Ik heb dat hier al vier keer mogen meegemaakt. Een keer dat ze in de wei stonden en ik gelukkig de ballon zag aankomen en een keer toen ik aan het longeren was, schoten zo ineens van achter de windsingle over mijn paddock. Ze moesten toen flink gasgeven omdat ze anders tegen de nok van onze boerderij aan zouden komen. Paard helemaal over de zeik en die mensen in dat bakje maar roepen. En een keer stonden ze gelukkig op stal. Ik heb alle keren een klacht ingediend bij Vereniging van Professionele Ballonvaarders. Nederland. De eerste keren werd ik vriendelijk geholpen. Ze zouden de ballonvaarder aanspreken (terwijl ze de mogelijkheid hebben om sancties te nemen). We zouden worden opgenomen op de kaart als gevoelig object. Maar keer op keer vliegen deze cowboys op minder dan 100 meter boven ons erf. En de vereniging doet niks en houden elkaar de hand boven het hoofd. En dan vinden ze het gek als er een keer een boer op een ballon schiet. Dat praat ik ook niet goed, maar ik begrijp de frustratie op een gegeven moment wel. Dus van mij mag dat hele ballonvaartgebeuren verboden worden.