Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Rizette schreef:Wat ik me altijd afvraag met deze beoordelingen.
Hoe kan er gecontroleerd of de faciliteiten die er zijn ook gebruikt worden.
Ik ken een manege daar komen voor eind van de zomer de paarden niet in de wei want de wei moet gehooid worden, dan kunnen ze misschien krap een maand in de wei want daarna is het weer te nat. En als daar gekeken wordt naar de faciliteiten dan zijn er mega weides. Maar wie gaat controleren of die paarden er echt wel in mogen? Wie controleert hoeveel uren de paarden lopen? Wie controleert of alle tuig passend is? Alles kan heel wat lijken maar pas bij kundige en langdurige controle is te zien hoe het werkelijk dagelijks gaat.
xyzutu2 schreef:Ik denk dat er ook niet alleen naar de minimumeisen gekeken moet worden, maar ook naar de uitvoering daarvan. Als een stal 10 punten scoort omdat de paarden de hele dag in een groepspaddock staan dan klinkt dat super, maar is die groepspaddock wel zo super voor de paarden? Als je 20 paarden op een stukje grond van 2 rijbakken groot zet en je merkt dat de paarden die je eruit haalt voor de les eigenlijk niet langs andere groepjes paarden in die paddock durven te lopen en weet je vrij zeker dat zo'n paard daar chronisch stress staat te hebben in die 'paardvriendelijke' paddock. Dus als buiten komen in een groep een beoordelingspunt is, dan moet je vervolgens ook beoordelen of die buitenpaddock eigenlijk zelf wel voldoet aan de welzijnseisen voor het paard. Nog eentje: dan heeft een manege overdag zijn paarden in een (te kleine, maar oke) paddock lopen, dan klinkt dat super. Tot je je afvraagt waar dan eigenlijk de voerstations zijn in die paddock. Die zijn er niet, want met 20 paarden op een paddock van 2 rijbakken groot zou dat tot teveel stress leiden omdat iedereen op elkaars lip zit en dus staan de paarden 8 uur per dag in de paddock op een houtje te bijten tot ze weer de stal in mogen. En aangezien je nooit voor 20 paarden een voldoende ruime schuilstal kunt maken op zo'n kleine oppervlakte, staan ze daar in de zomer gewoon te bakken in hun mini-woestijntje tot ze weer naar binnen mogen. Ik ben helemaal voor zoveel mogelijk buiten komen, maar is zo'n op alle fronten stressverhogende paddock wel echt goed voor het paardenwelzijn?