Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sunnda schreef:Kinke schreef:ik vind de stichting niet raar, ik vind het opruiers. Scoren met 'nieuws' wat in dit geval al jaren bekend is. Niemand zegt dat de inhoud van het bericht niet belangrijk is volgens mij.
Ik ken de stichting verder niet, dus mogelijk zie ik iets over het hoofd.
Maar als we toch allemaal zo slim zijn en die info al jaren bekend is..waarom staan dan nu jaren later nog steeds de paarden massaal binnen?
Gizeppie schreef:Als we maneges onder de loep nemen vind ik dat je ook sportstallen onder de loep moet nemen. Ik heb in die branche gewerkt. Daar komen de paarden vrij wel nooit buiten als het te dure paarden zijn of ze staan in aparte weides of paddocks, daar vertonen ze hetzelfde gedrag als deze manege paarden op t filmpje (weven, kibbenbijten, slaan etc).
Ik ken overigens wel een manege waar ze goed voor hun paarden zorgen, hier hebben ze zelfs een hit actief stal voor de paarden gebouwd.
Sunnda schreef:Alane schreef:
Helft van de bezochte maneges... 46 in Nederland en 7 in België
volgens de sector paarden zijn er zo'n 1000 maneges in Nederland.
ken ook een manege, als het gaat om het gemiddelde buiten is dat in de winter ook weinig, maar ze komen wel in hal-achtige loopstal.
ik praat niets goed, iedere misstand is er 1 te veel.
witte plekken op de schoft hoeft niet gelijk van een niet passend zadel te komen, kan ook van een deken komen, geen wond gehad, toch witte haren (had toen evenmin een zadel op gehad)
Dom van mij ja. Ik vergat dat het op de andere 954 manege's in Nederland veel beter gesteld is en de paarden daar een goed leven hebben.
Ik vind het triest dat de excusus meteen voorbij vliegen:
-Zijn sportstallen niet slechter/beter?
-Ze moeten geld opleveren dus de eigenaar zorgt er heus wel goed voor.
-De stichting is een beetje raar dus vind ik de inhoud van het bericht minder belangrijk.
prugelpiet schreef:Verdrietig om te lezen dat het bij een deel van de maneges er zo slecht aan toe gaat.
En wat ben ik blij dat het op de manege waar ik werk wél goed gaat. Voldoende land, alles loopt in aparte kuddes zomers altijd buiten, komen 's winters op de paddock, kunnen contact met elkaar hebben en er word gezorgd voor degelijk tuig. Het werd tijd dat (toekomstige) lesklanten ook wat meer inzicht krijgen op het houden van paarden. Zou een hoop ellende al schelen gok ik zo.
Caesar schreef:. Laat ze zich ook maar eens storten op de lieve paardjes van half dierenminnend nederland waar hier in de randstad schort daar nog een heleboel aan!!
Koosnaamloos schreef:prugelpiet schreef:Verdrietig om te lezen dat het bij een deel van de maneges er zo slecht aan toe gaat.
En wat ben ik blij dat het op de manege waar ik werk wél goed gaat. Voldoende land, alles loopt in aparte kuddes zomers altijd buiten, komen 's winters op de paddock, kunnen contact met elkaar hebben en er word gezorgd voor degelijk tuig. Het werd tijd dat (toekomstige) lesklanten ook wat meer inzicht krijgen op het houden van paarden. Zou een hoop ellende al schelen gok ik zo.
Het zou al een hoop schelen als mensen weten wat een FNRS manege is. Deze hebben altijd ook een veiligheidscertificaat, maar veel nieuwe ruiters weten dat vaak niet
NatasjavE schreef:Caesar schreef:. Laat ze zich ook maar eens storten op de lieve paardjes van half dierenminnend nederland waar hier in de randstad schort daar nog een heleboel aan!!
Utrecht behoord tot de Randstad en hier op 3 manegs die ik ken staan de paarden of buiten of in een grote groepsstal( stal van Brenk, waar de paarden ook nog eens in de zomer in de wei komen)
Op stal van Brenk waar mijn zoon op les zit zorgen ze er voor dat de paarden en pony's allemaal even veel lopen en zo veel mogelijk verdeeld over de dag.
Geen drukkingen gezien. Ook geen kreupele dieren in de les.
Wel goed dat er partijen zijn die controleren. Wellicht is dit een beginnetje. Laat ze juist ook eens de FNRS manages controleren. Als het met het welzijn van de paarden daar beter gesteld is is dat wellicht al een goed systeem.
Cayenne schreef:Ik ken die maneges ook, zoveel mogelijk krappe stands en een dun laagje zaagsel achter de paarden (dus niet eens in de stand) zodat je zo min mogelijk aan je dieren hoeft uit te geven.
Op een van die maneges kregen de paarden vroeger zelfs hamkaas chips te eten (Ik verzin het niet). En dan gewoon een emmer vol om biks uit te sparen.
Een manege blijft helaas altijd een verdienmodel
_Dracarys schreef:Bananas schreef:Kan je ook ergens melding maken van slechte maneges zodat daar gecontroleerd wordt?
144