Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:43

Tja, of dit nou een betrouwbare club is of niet.. het is natuurlijk niets nieuws dat paarden niet goed gehuisvest zijn op heel veel maneges. En ik geloof direct dat dit ook van toepassing is op het gros van de niet-onderzochte maneges.

Toen ik 10 jaar geleden weer wilde gaan rijden na een tijd paardloos, heb ik stad en land afgezocht naar een manege of prive instructie waar de paarden in kuddeverband dagelijks naar buiten gaan.

Ik heb er 2 gevonden. 1 manege (niet fnrs natuurlijk!) en 1 prive instructirice met eigen paarden. In 2 verschillende provincies. En dat is niet omdat ik op de grens van die provincies woon, dat is omdat het niet te vinden is.

Waves

Re: Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:44

Ruiters zijn ook gewoon niet kritisch. Ook de klanten die wel beter weten, dat zijn echt niet alleen beginners die het wel best vinden. Als ze maar kunnen rijden.

In dit topic had iemand het over een buitenrit op het strand en dat die arme paarden in stands stonden. Dat zou voor mij reden zijn om dan niet te gaan rijden en ik zou de eigenaar vriendelijk vertellen waarom niet. Als iedereen dat nou zou doen dan moeten die maneges wel veranderen. Wie doet dat nog meer? Ik vrees dat menigeen het heel zielig vindt maar toch gewoon op dat paard stapt..

Het is net zoals met kiloknallers: zolang mensen ze gewoon kopen, blijven ze bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:50

Sunnda schreef:
Kinke schreef:
ik vind de stichting niet raar, ik vind het opruiers. Scoren met 'nieuws' wat in dit geval al jaren bekend is. Niemand zegt dat de inhoud van het bericht niet belangrijk is volgens mij.

Ik ken de stichting verder niet, dus mogelijk zie ik iets over het hoofd.
Maar als we toch allemaal zo slim zijn en die info al jaren bekend is..waarom staan dan nu jaren later nog steeds de paarden massaal binnen?

precies dit! Als dit allemaal al jaren bekend is waarom is er dan nooit wat aan gedaan? Dus opruiers? Totaal niet. Zij hebben het lef dit naar buiten te brengen en het hopelijk te kunnen veranderen voor deze paarden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:56

Verdrietig om te lezen dat het bij een deel van de maneges er zo slecht aan toe gaat.

En wat ben ik blij dat het op de manege waar ik werk wél goed gaat. Voldoende land, alles loopt in aparte kuddes zomers altijd buiten, komen 's winters op de paddock, kunnen contact met elkaar hebben en er word gezorgd voor degelijk tuig. Het werd tijd dat (toekomstige) lesklanten ook wat meer inzicht krijgen op het houden van paarden. Zou een hoop ellende al schelen gok ik zo.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:20

Júíst omdat dit al een langer bestaand probleem is, vind ik het echt schandalig dat hier nog geen concrete regelgeving voor is. En je dan inderdaad een 5* manege mogen noemen, bah.

Ik heb er zelf ook aan meegeholpen hoor, en besefte als jonge penny niet. Sterker nog, ik was heel wat toen ik het onhandelbare paard in stal kon zadelen. Of erop kon blijven zitten als het paard me door ongemak liet vliegen. Ik denk dan ook dat 'm daar de oplossing in zit. Als mensen (of ouders van kinderen) die beginnen met paardrijden op een manege meer zouden leren over de eisen voor het welzijn van een paard, kunnen ze zelf een weloverwogen keuze maken om klant te worden. Als ik het toen had geweten, had ik ook twee keer nagedacht en geen geld geïnvesteerd in zo'n bedrijf (waar ik nota bene uiteindelijk mijn merrie vandaan heb ;) ).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:28

Ik ken die maneges ook, zoveel mogelijk krappe stands en een dun laagje zaagsel achter de paarden (dus niet eens in de stand) zodat je zo min mogelijk aan je dieren hoeft uit te geven.
Op een van die maneges kregen de paarden vroeger zelfs hamkaas chips te eten (Ik verzin het niet). En dan gewoon een emmer vol om biks uit te sparen.
Een manege blijft helaas altijd een verdienmodel :\
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-04-18 23:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:41

Als we maneges onder de loep nemen vind ik dat je ook sportstallen onder de loep moet nemen. Ik heb in die branche gewerkt. Daar komen de paarden vrij wel nooit buiten als het te dure paarden zijn of ze staan in aparte weides of paddocks, daar vertonen ze hetzelfde gedrag als deze manege paarden op t filmpje (weven, kibbenbijten, slaan etc).

Ik ken overigens wel een manege waar ze goed voor hun paarden zorgen, hier hebben ze zelfs een hit actief stal voor de paarden gebouwd.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:53

Gizeppie schreef:
Als we maneges onder de loep nemen vind ik dat je ook sportstallen onder de loep moet nemen. Ik heb in die branche gewerkt. Daar komen de paarden vrij wel nooit buiten als het te dure paarden zijn of ze staan in aparte weides of paddocks, daar vertonen ze hetzelfde gedrag als deze manege paarden op t filmpje (weven, kibbenbijten, slaan etc).

Ik ken overigens wel een manege waar ze goed voor hun paarden zorgen, hier hebben ze zelfs een hit actief stal voor de paarden gebouwd.

Ook ik heb op sportstallen gewerkt, 1 keer per dag uurtje stapmolen en 1 keer 30 min. Rijden.
In zomer misschien paar uurtjes op afgesloten paddock alleen..

Uiteraard stallen en paarden perfect uitzien. Maar funktioneerd paard niet of loopt kreupel, dan wordt heel gauw voet volgespoten met rotzooi..

Oke, dat laatste doen heel veel sportruiters niet. Maar helaas op 2 stallen die paarden internationaal hebben lopen bij de beste doen het wel.. (waar ik heb gewerkt)

Vroeger heb ik bij een manege gereden waar stands stonden, voor de lessen binnengehaalt en na de lessen lekker weer op de wei samen. Zelfde geld met de pensionpaarden.
Ja stonden de manegeponys en paarden in stands maar daarvoor heel veel weidegang en genoeg te eten. En schone boxen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:23

Ik zelf wilde ook stoppen met het rijden nadat ik doorkreeg hoe ze eigenlijk verzorgd werden..
Toen kreeg ik een eigen paardje die ik wel lekker 9 uur op t' land per dag kon zetten en onbeperkt ruwvoer! Toen had ik pas weer zin om écht te rijden. :o

Weet verder van de stichting ook niks.. Vind wel dat de dieren beter verzorgt mogen ( moeten ) worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:59

Sunnda schreef:
Alane schreef:

Helft van de bezochte maneges... 46 in Nederland en 7 in België
volgens de sector paarden zijn er zo'n 1000 maneges in Nederland.

ken ook een manege, als het gaat om het gemiddelde buiten is dat in de winter ook weinig, maar ze komen wel in hal-achtige loopstal.

ik praat niets goed, iedere misstand is er 1 te veel.

witte plekken op de schoft hoeft niet gelijk van een niet passend zadel te komen, kan ook van een deken komen, geen wond gehad, toch witte haren (had toen evenmin een zadel op gehad)

Dom van mij ja. Ik vergat dat het op de andere 954 manege's in Nederland veel beter gesteld is en de paarden daar een goed leven hebben.

Ik vind het triest dat de excusus meteen voorbij vliegen:
-Zijn sportstallen niet slechter/beter?
-Ze moeten geld opleveren dus de eigenaar zorgt er heus wel goed voor.
-De stichting is een beetje raar dus vind ik de inhoud van het bericht minder belangrijk.

lezen en wanneer je iets niet begrijpt even navragen.

Het bericht heeft het over de helft van de bezochte maneges, niet de helft van alle maneges.
Komt de aanname: ik neem aan dat jij niet alle maneges in Nederland hebt bezocht, ik ook niet, daarom kan ik niet oordelen over de de andere ruim 900 maneges in Nederland, hoe goed of slecht die zijn.

en daarnaast schreef ik eveneens: "iedere misstand is er 1 teveel" en "ik praat niets goed"

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 01:16

Tja, afleidingsmanouvre, nu mensen erg actief zijn rond de ovp???

Maneges zijn op grote schaal gewoon niet goed. Huisvesting en voer is vaak niet goed, maar kwaliteit van lesgeven ook niet.

Dat het paardrijden dan duurder zou moeten worden, tja, dat is dan maar zo..........Niet iedereen kan alles maar willen doen gewoon. Ik wil ook wel dingen die ik niet kan kopen en dan heb je gewoon dikke pech. Vroeger was het ook een dure elite sport.

Als er regels zouden komen, is dat positief voor de gehele paardenhouderij. Maneges zijn de plek waar mensen leren voor ze soms een eigen paard kopen. Als mensen nu een paard kopen, accepteren ze vaak dezelfde wantoestanden van pensionstallen, omdat de manege hun voorbeeld was. Mensen vinden een dagdeel buiten dan al een luxe.

Als het vanaf de basis gewoon zou worden dat paarden meer buiten komen met andere paarden bijv, wordt dat meer de standaard.
Daarnaast kan het juist goedkoper voor maneges als je niet bergen hardvoer geeft. Gewoon lekker buiten en veel goed hooi, geeft brave en gezonde paarden, dus de moeite waard om in te investeren.

Maar ik zeg wel; alle paarden stallen controleren en regels voor alle paardenhouderij. Hier ook nog particulieren genoeg die paarden helemaal alleen hebben staan bijvoorbeeld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 02:50

Het probleem is denk ik dat enkele eigenaren moeilijker aan zijn te pakken dan een manege (met één eigenaar van meerdere paarden). En ja, het is inderdaad wel de plek waar mensen (vnl kinderen) de standaard aangeleerd krijgen. Ik vond het 14 jaar geleden heel leuk voor mijn lievelingspaard dat ze elke zomer 2 (!!) weken op het land mochten met zijn allen. Rest van het jaar stonden ze in stands met amper vrije beweging (als ik tegenwoordig op de site van die manege kijk zie ik ook dat paarden alleen onder toezicht in paddocks mogen... Uurtje maximaal losgooien denk je dan aan :n )
Ongeacht wie het onderzoek doet, volgens mij hebben ze nog redelijk lage standaarden gezet (minstens 4u per dag in paddock oid). Als de maneges zelfs daar niet aan kunnen voldoen... :\

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 04:56

Schrijnend... Elke slecht behandeld paard of pony is er 1 teveel ;(

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 06:58

NenaC schreef:
inspecteurs van de stichting...... en welke opleiding en recht geeft het hen te veroordelen en dan zo een rapport uit te geven? als die mensen bij ons zouden komen, schop ik ze meteen het erf af.

Groot gelijk

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:08

Tja... rare club of niet. Ze hebben gewoon een punt. Laat ze zich ook maar eens storten op de lieve paardjes van half dierenminnend nederland waar hier in de randstad schort daar nog een heleboel aan!!

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:15

Goed dat hier onderzoek naar is gedaan. Natuurlijk zijn niet alle maneges bezocht en was het beter geweest om nog meer maneges te bezoeken, maar ik denk dat het beeld van het manegepaard dat niet buiten komt op veel maneges herkenbaar is. Het is goed dat hier aandacht voor komt, vind ik.

Ik zie hier ook wel vragen of kritiek op het onderzoek, maar het volledige rapport is overigens gewoon te lezen op de website. Soms staat daar gewoon meer uitleg in.

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:16

prugelpiet schreef:
Verdrietig om te lezen dat het bij een deel van de maneges er zo slecht aan toe gaat.

En wat ben ik blij dat het op de manege waar ik werk wél goed gaat. Voldoende land, alles loopt in aparte kuddes zomers altijd buiten, komen 's winters op de paddock, kunnen contact met elkaar hebben en er word gezorgd voor degelijk tuig. Het werd tijd dat (toekomstige) lesklanten ook wat meer inzicht krijgen op het houden van paarden. Zou een hoop ellende al schelen gok ik zo.

Het zou al een hoop schelen als mensen weten wat een FNRS manege is. Deze hebben altijd ook een veiligheidscertificaat, maar veel nieuwe ruiters weten dat vaak niet

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:20

Geeft een FNRS manege ook garantie op de hier genoemde zaken? Dus sociaal contact (niet alleen door tralies), en vrije beweging buiten?

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:23

NikkiDeKerf schreef:
Geeft een FNRS manege ook garantie op de hier genoemde zaken? Dus sociaal contact (niet alleen door tralies), en vrije beweging buiten?

Nope ;(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:32

Caesar schreef:
. Laat ze zich ook maar eens storten op de lieve paardjes van half dierenminnend nederland waar hier in de randstad schort daar nog een heleboel aan!!

Utrecht behoord tot de Randstad en hier op 3 manegs die ik ken staan de paarden of buiten of in een grote groepsstal( stal van Brenk, waar de paarden ook nog eens in de zomer in de wei komen)

Op stal van Brenk waar mijn zoon op les zit zorgen ze er voor dat de paarden en pony's allemaal even veel lopen en zo veel mogelijk verdeeld over de dag.

Geen drukkingen gezien. Ook geen kreupele dieren in de les.

Wel goed dat er partijen zijn die controleren. Wellicht is dit een beginnetje. Laat ze juist ook eens de FNRS manages controleren. Als het met het welzijn van de paarden daar beter gesteld is is dat wellicht al een goed systeem.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:21

Koosnaamloos schreef:
prugelpiet schreef:

Het zou al een hoop schelen als mensen weten wat een FNRS manege is. Deze hebben altijd ook een veiligheidscertificaat, maar veel nieuwe ruiters weten dat vaak niet

Laat de FNRS manege in de buurt hier nou de enige zijn die ik ken met stands :n Op de andere niet FNRS maneges is het een stuk beter geregeld.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:55

NatasjavE schreef:
Caesar schreef:
. Laat ze zich ook maar eens storten op de lieve paardjes van half dierenminnend nederland waar hier in de randstad schort daar nog een heleboel aan!!

Utrecht behoord tot de Randstad en hier op 3 manegs die ik ken staan de paarden of buiten of in een grote groepsstal( stal van Brenk, waar de paarden ook nog eens in de zomer in de wei komen)

Op stal van Brenk waar mijn zoon op les zit zorgen ze er voor dat de paarden en pony's allemaal even veel lopen en zo veel mogelijk verdeeld over de dag.

Geen drukkingen gezien. Ook geen kreupele dieren in de les.

Wel goed dat er partijen zijn die controleren. Wellicht is dit een beginnetje. Laat ze juist ook eens de FNRS manages controleren. Als het met het welzijn van de paarden daar beter gesteld is is dat wellicht al een goed systeem.

Leidschendam behoort ook tot de randstad en op de manege hier waar ik regelmatig rondloop staan ze wel degelijk dagelijks in kuddeverband de hele ochtend buiten. Ook hebben ze altijd ruime en schone stallen en goed voer. Paarden die iets mankeren mogen bij mij op het land met schuilstal gevuld met lekker stro en extra hooi en minimaal 3 keer per dag controle en verzorging bijkomen. Ze bestaan wel, die goede manege's. Je moet alleen goed zoeken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:24

Cayenne schreef:
Ik ken die maneges ook, zoveel mogelijk krappe stands en een dun laagje zaagsel achter de paarden (dus niet eens in de stand) zodat je zo min mogelijk aan je dieren hoeft uit te geven.
Op een van die maneges kregen de paarden vroeger zelfs hamkaas chips te eten (Ik verzin het niet). En dan gewoon een emmer vol om biks uit te sparen.
Een manege blijft helaas altijd een verdienmodel :\

Ik geloof je want waar mijn paard vandaan komt kregen ze ook afgekeurde chips.
Ik was toen nog jong en wist niet beter. het was altijd feest als de chipswagen weer kwam want er zaten wel eens zakjes goede chips in die wij dan opaten.

Omdat Felix op dat moment nog niet van mij was heeft hij het 1,5 jaar ook gegeten.
Maar slecht is hij er niet van geworden gezien hij volgende maand 27 word :P :')

Inmiddels weten we beter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:31

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-18 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:38

Wat ik me ook afvraag naar aanleiding van dit onderzoek....

Hebben de gecontroleerde maneges een raport ontvangen met verbeterpunten opdat ze zich kunnen verbeteren?

Want dat zou natuurlijk echt iets kunnen betekenen voor de betreffende paarden.