LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:28

Hier in Ermelo is paar weken terug ook de wolf gezien, hij liep ook vlakbij mijn weiland in een woonwijk.Ook gezien in het buitengebied van Ermelo en op de N-weg vanuit Putten.

Wat ik niet begrijp,wolven doden toch schapen om te eten? toch niet om ze alleen maar dood te bijten en verder niks ermee doen? ik bedoel als hij 5 schapen dood zou bijten dan zou die er toch minstens een aanvreten?

De enige oplossing om je dieren te beschermen is een hekwerk van stevig gaas om je weiland heen.Ik vind dat de overheid in de kosten tegemoed zou moeten komen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:39

Maar zelfs als de overheid in de kosten van een hoog hek tegemoet zou komen, wij zitten hier midden in een natuurreservaat, denk je nu echt dat wij hier een hek van 2 meter hoog mogen plaatsen?
Echt niet.

Wij willen geen KBH, zo'n grote blaffende honden, het risico dat er iets met toeristen gebeurd...maar ik wil ook niet meer toekijken hoe vos, wolf en co hier de lammeren weghaalt, of mijn schapen aanvreet.
(We hebben hier op 30 meter van het huis een vos gezien die aan een schaap stond te vreten, ik zal de foto's van dit dier maar niet hier plaatsen, dan hou je je ontbijt gegarandeerd niet binnen denk ik)
De laatste jaren wordt het erger, dat (onder andere, er spelen meer factoren mee) heeft ons doen besluiten dit jaar nog te gaan stoppen met de (eigen) schapen.
Bewust al niet meer de kudde ooien laten dekken, enkel drie ooien nog maar.

Ons eerst geboren lam dit jaar was de volgende morgen al weg...spoorloos verdwenen.
Wij zitten hier als schapenhouders ook precies in het gebied waar wolf Naya loopt, en wij hebben er geen trek meer in zo!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:06

minikatje schreef:
Deze schapenhouder heeft hele valse kuddebeveiligingshonden, alleen hij kan er in de buurt komen. De rest wordt zonder pardon aangevallen. Is ook een optie, maar niet bij onze publieke schaapskooi.
(Ja, ik ken de beste man en zijn honden :)), hij heeft ook een geweer en de eerste beste wolf gaat bij hem ook plat.)
)

Zijn kuddebeveiligingshonden zo doorgaans agressief tegen onbekende mensen? Dat maakt deze dieren in ons ‘dierenknuffel land’ redelijk ongeschikt voor deze baan vrees ik. Een paar uitzonderingen nagelaten natuurlijk waar de kuddes echt zelden mensen (kinderen!) tegenkomen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:07

Een goede KBH niet. Die dreigt, maar doet pas iets wanneer je over zijn grenzen heen gaat.
Maar dat is goed kiezen qua ras/bloedlijnen. Er is een facebookgroep over waar mensen zijn die graag willen helpen met de juiste info en keuzes en evt. hulp bij aanschaf/import. :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:11

julius_juut schreef:
Een goede KBH niet. Die dreigt, maar doet pas iets wanneer je over zijn grenzen heen gaat.
Maar dat is goed kiezen qua ras/bloedlijnen. Er is een facebookgroep over waar mensen zijn die graag willen helpen met de juiste info en keuzes en evt. hulp bij aanschaf/import. :)

En dan nog zal dat niet overal inzetbaar zijn.
Wat denk je van een hobbyhouder die zijn kleinere groepen schapen per ras, of misschien groepen met lammeren, die zonder lammeren, en bijv. jaarlingrammen apart heeft staan op minstens 3 percelen.
Zou diegene al minstens 6 van die grote honden moeten aanschaffen.
Wie kan en gaat dat betalen, aanschaf en onderhoud van zulk kaliber honden?

Dat is dus echt niet de oplossing voor iedereen, dat zal maar voor een enkeling weggelegd zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:30

SVRL schreef:
Ik snap echt al die hetze tegen wolven niet. Wolvin Naya zit letterlijk bijna in mijn achtertuin en ik ben nog geen seconde bang geweest. Noch voor mijn paarden, noch voor mijn honden. Mijn tuin is goed omheind en op mijn wei staat er fatsoenlijk stroom op de draad. We hebben hier ondertussen al gemerkt dat Naya heel goed weet wat stroom is. Ze is vorige week met een wildcamera gefilmd aan een wei die omheind is met stroomdraad en blijft er heel ver uit de buurt. 2 boeren zijn schapen aan haar verloren en beiden vragen geen schadevergoeding. Ze is en ze blijft welkom in onze regio en boeren verklaren gewoon dat ze zich wel zullen aanpassen aan haar.

Snap echt die haat tegenover deze prachtige dieren niet. Hoe zij doden, is hoe een roofdier doodt. Ze lopen niet op 2 benen en hebben niet geleerd hoe ze met een geweer hun prooi moeten neerleggen. Nu ja, net alsof alle menselijke jagers zo goed kunnen mikken. Mensen zijn gewoon niet meer gewoon dat de natuur ook belangrijk is, we hebben ons te lang het recht toe geëigend om alles wat we niet willen zien, uit te roeien in plaats van er mee samen te leven. En dat blijf je nu zien. En wolf doodt vee en we willen de gemakkelijkste oplossing, het beest moet dood of wij gaan bepalen hoeveel dieren er mogen leven. We zouden beter ons verstand gebruiken om onze dieren te beschermen. Maar ja, uw dieren beschermen kost tijd en moeite en natuurlijk ook geld dat we liever in iets anders als hun veiligheid investeren. Dus roepen we "afknallen die handel" en zaaien we haat tegenover een dier dat we niet willen begrijpen, ondanks het feit dat het een nuttig dier is.

Mooi geschreven :j
Hysterie lijkt mij ook niet nodig. En als die wolf komt, dan is er blijkbaar plek voor hem. Dus die discussie hoeven we volgens mij ook niet te voeren ;)
Wel nadenken over hoe we onze dieren kunnen beschermen. Ik zou niet heel blij zijn als mijn veulen of mijn hond wordt aangevallen. Maar hoe reëel is dat? En in verhouding tot vossen en andere dieren?

Eerlijk gezegd ben ik banger voor KBH dan voor een wolf. Wie garandeert mij dat de KBH mijn honden niet aanvalt? Er zijn nu al mensen die een KBH als huishond houden en er zijn al meerdere incidenten geweest met honden die zijn aangevallen door losgebroken KBH.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:43

In verhouding tot vossen? Zeer realistisch.
Vossen zijn niet eens een probleem voor schapenhouders.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:53

En toch is een paar posts hierboven iemand die moest kijken hoe een van haar schapen opgegeten werd door een vos.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:03

Dat was ik, en ja hier zitten ook veel vossen (sowieso heel veel wild, als we de laatste kilometers naar huis rijden zijn we altijd heel voorzichtig, je hebt hier voordat je het weet een ree of wildzwijn op je moterkap), die slepen zo een lam weg of vreten dat half aan.

Ik heb helaas geen foto kunnen maken van de vos die stond te vreten, maar je kijkt hier uit het keukenraam zo de weilanden achter het huis op.
Eerdat ik buiten was was de vos hem allang gepeerd.
En het was geen verbeelding, mijn man heeft hem ook gezien. Je ziet ze hier rustig op 10 meter van je huis lopen hoor...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:13

Vossen pakken inderdaad ook wel lammeren. Daar raakt ik vroeger ook wel dieren aan kwijt. Tegenwoordig houden ze zich bij de kippen. Ben ook wel eens dieren kwijt geraakt aan roofvogels.
We hebben ezel en die spotten de vossen en trappen en jagen er naar.

In het buitenland hebben ze de meeste dieren achter draad van 70/75 cm. 5 draden stroom op een kleine afstand. Wolven schijnen niet veel hoger te kunnen springen dan dat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:15

Veulen84 schreef:
Vossen pakken inderdaad ook wel lammeren. Daar raakt ik vroeger ook wel dieren aan kwijt. Tegenwoordig houden ze zich bij de kippen. Ben ook wel eens dieren kwijt geraakt aan roofvogels.

In het buitenland hebben ze de meeste dieren achter draad van 70/75 cm. 5 draden stroom op een kleine afstand. Wolven schijnen niet veel hoger te kunnen springen dan dat.

Dat is echt een illusie hoor!
Ik zal eens zien of ik daar het passende filmpje nog bij terug kan vinden.

Edit: gevonden, wolf die over meer als 1 meter springt mét een lam in zijn bek. Nu jij weer!
https://www.facebook.com/michaelkashunt ... cation=ufi

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:28

Veulen84 schreef:

Wolven die niet hoger springen dan 75 cm? Dat is werkelijk onzin. Die kunnen over véél hogere hindernissen springen dan dat.
Edit zie nu dat Sassy ook al greageerd had.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:31

julius_juut schreef:

Lees mijn eerdere posts even over mensen die alles willen aaien :)
Ik ben in het buitenland langs meerdere kbh getrokken zonder moeite.
Maar als men in de Beekse Bergen al cheetah's wil gaan aaien...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:52

Tja, experts schijnen er echt zo over te denken. Ben naar een aantal van die lezingen geweest. Dat is toch echt wat ze aanraden. Kan niet zien of dit stroomdraad is. Maar vermoed van niet, dier gooit duidelijk z'n poten op het hek. Bovendien, dat beest heeft zo enorm veel stress van die mensen dat achter hem aanzit, dat is nauwelijks een normale omstandigheid.

Overklimmen of ondergraven komt wel voor. Voor wie zin heeft, lees dit rapport eens vanaf blz 16 https://www.wolveninnederland.nl/sites/ ... 151213.pdf
Overigens hebben ze het hier over 90 cm. Maar dat is nog een lange weg van 2 meter.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:16

Quote:Ik heb helaas geen foto kunnen maken van de vos die stond te vreten, maar je kijkt hier uit het keukenraam zo de weilanden achter het huis op.
Eerdat ik buiten was was de vos hem allang gepeerd.
En het was geen verbeelding, mijn man heeft hem ook gezien. Je ziet ze hier rustig op 10 meter van je huis lopen hoor.

Hier liep een vos gewoon door de woonwijk! ik liet me honden uit tegen 12 uur s'nachts en zag hem lopen over de stoep langs de huizen.Ik dacht eerst dat het een hond was,maar hij had een hele dikke puimstaart en toen zag ik pas dat het een vos was.Wij hadden toen een bos aan de overkant van ons huis.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:23

Er word hier in dit topic veel onzin over livestock guardiands (berghonden) gezegd. Hier in Canada zijn zulke honden heel normaal want wij hebben hier met wel meer dieren te maken als een wolf. Wij hebben er zelf ook een die met onze koeien leeft. Het zit in het bloed van zo'n hond om met de dieren te leven waar ze bij wonen. Het zijn geen agressieve honden en zullen alleen blaffen als er vreemde dieren en mensen zijn. Nee heel knuffelig zijn ze niet maar ze wegen dan ook tussen de 50-100kg. Het zijn werkhonden en blijven met hun kudde. Het is hoe ze opgroeien dus ook in een plek waar meerdere vreemden mensen komen kun je die honden gewoon houden. En nee je hebt geen 6 honden nodig op 3 schapen. Wij hebben 80 koeien en 1 hond die op 50 hectare lopen. Het gaat om het blaffen wat wilde dieren afschrikt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:29

Hier wordt door een enkeling geschreven dat de wolf al jaren in Nederland woont...
Ik vind het fascinerend en vraag me daarom af; waarom wordt hij pas sinds een jaar of 2/3 gesignaleerd?

En als het doden van een schaap door een wolf vergoed wordt.... Krijg je dan niet op den duur soortgelijke ellende als met de aardbevingen? De NAM stelde eerder gewoon zelf vast of het aardbevingsschade was of niet, en meestal was het dit natuurlijk niet, dus geen onkostenvergoeding.
Ik ken gevallen die na de rechtszaak waarna er een onafhankelijke instantie ging over de schade, die ineens wel vergoed worden....
Wat als de wolf steeds meer schade gaat aanbrengen? Krijgen de betreffende boeren de komende 50 jaar gegarandeerd hun schade uitgekeerd?

Als dit niet gebeurt, zal de wolf natuurlijk op zoek gaan naar nieuwe hapjes... Aangezien de schapenboeren dan hard zullen uitdunnen, of hun maatregelen hebben getroffen (maar goed, hoelang moet dat duren en hoeveel kan het dan nog kosten?). Wat is dan het volgende hapje voor de wolf?

Tenslotte wil ik nog wel even delen dat ik jaren terug heel hard heb gelachen. De wolf zat toen telkens in Oost-Groningen, waar mijn collega (die altijd alles beter wist) woonde... Hij vertelde dat hij doodsbang was en niet meer een wandeling durfde te maken omdat hij de wolf niet wilde tegen komen. _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:31

__Elizabeth schreef:
Er word hier in dit topic veel onzin over livestock guardiands (berghonden) gezegd. Hier in Canada zijn zulke honden heel normaal want wij hebben hier met wel meer dieren te maken als een wolf. Wij hebben er zelf ook een die met onze koeien leeft. Het zit in het bloed van zo'n hond om met de dieren te leven waar ze bij wonen. Het zijn geen agressieve honden en zullen alleen blaffen als er vreemde dieren en mensen zijn. Nee heel knuffelig zijn ze niet maar ze wegen dan ook tussen de 50-100kg. Het zijn werkhonden en blijven met hun kudde. Het is hoe ze opgroeien dus ook in een plek waar meerdere vreemden mensen komen kun je die honden gewoon houden. En nee je hebt geen 6 honden nodig op 3 schapen. Wij hebben 80 koeien en 1 hond die op 50 hectare lopen. Het gaat om het blaffen wat wilde dieren afschrikt.

Heel interessant... Wat voer je zo'n hond? Ik neem aan dat hij er dag en nacht bij loopt? Daar is hij tenslotte voor...

En aangezien wolven ook hond-achtigen zijn (toch?), helpt het dan ook dat jullie berghond zijn territorium heeft afgebakend? Erkennen wolven dat? Of zijn ze daar toch te verschillend voor?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:30

Kuggur schreef:
Och, wacht maar tot het eerste topveulen wordt opgepeuzelt nadat mamma door het draad is gejaagd.
Dan wil ik bokt wel weer horen...

Precies dit. Dan piepen we wel anders.
Ik vind een wolf ook prachtig maar zou er echt zeker niet blij mee zijn het in mijn weides op zoek gaat naar een lekker hapje

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:45

Blij of niet blij,je zal er toch mee moeten dealen.Net als dat je een dassenburcht op je weiland hebt, mag je ook niet verjagen. [niet dat ik dat wil ofso].

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:49

:Y) een ding is zeker, als hier in de Limousin één wolf gesignaleerd wordt zal hem een kort leven beschoren zijn zonder dat er veel woorden aan vuil gemaakt worden. De boerenbevolking hier zal schieten en wolf laten verdwijnen.
Toen ik dit topic besprak met Franse vrienden waren ze stom verbaasd dat in een zo'n dichtbevolkt land als Nederland mensen blij zijn met de wolf. Ga mee met het top veulen verhaal van Kuggur. Dan wordt er zeker anders gepiept.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:27

Mmm ik ben nog neutraal als het gaat om de wolf. Hier is ie al gespot. Kilometer van het melkveebedrijf af. Flink beest heb ik gehoord.

Moet er niet aan denken dat ik hem tegen kom. Ben niet snel bang.. en ik weet dat de wolf hem wel op het lopen zet. Maar toch..

En ja hij liep in de tuin van een kennis. Wel buitenaf. Gewoon langs het woonkamer kozijn.
Op klaarlichte dag.

Heb wel respect voor ze. Maar verwacht wel dat er ooit iets gegrepen gaat worden. Buren hebben Shetlanders en hier staan de kleine bulletjes ook gewoon buiten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:17

__Elizabeth schreef:

Ik haalde alleen aan dat de kbh van de herder in het krantenartikel agressief zijn. Dat zijn honden die ik persoonlijk ken.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:43

Als er echt veel wolven komen, verdwijnen de schaapskuddes vanzelf. Geen schapenhouder die duizenden euro's kan investeren in hekwerk dat kan worden verplaatst. Dan verdwijnen de mooie schaapskuddes langs dijken en dergelijke vanzelf om de stal in te gaan. En es kijken hoe Bokt reageert als de eerste veulens worden doodgebeten en opgegeten door wolven. Wij hebben koeien, maar daar maak ik me geen zorgen over. Die zijn gelukkig een flink formaat groter dan een wolf :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:08

Moratoetje schreef:
Tja, wolven zijn prachtig maar vrees dat er hier geen plek is voor hun. Moet ook eerlijk bekennen dat ik ze ook liever niet in de buurt heb. We hebben al genoeg overlast van de vossen hier.

Kennissen van mij wonen in de buurt van de grens met Duitsland, , die vertelden mij laatst dat niet alle wolven die gezien worden in NL ook worden gemeld. Er zijn boeren die het ‘probleem’ meteen zelf oplossen met een jachtgeweer en wegwerken onder de grond.

Yep dat hoor ik om mij heen dus ook (woon in duitsland)