Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
minikatje schreef:Deze schapenhouder heeft hele valse kuddebeveiligingshonden, alleen hij kan er in de buurt komen. De rest wordt zonder pardon aangevallen. Is ook een optie, maar niet bij onze publieke schaapskooi.
(Ja, ik ken de beste man en zijn honden, hij heeft ook een geweer en de eerste beste wolf gaat bij hem ook plat.)
)
julius_juut schreef:Een goede KBH niet. Die dreigt, maar doet pas iets wanneer je over zijn grenzen heen gaat.
Maar dat is goed kiezen qua ras/bloedlijnen. Er is een facebookgroep over waar mensen zijn die graag willen helpen met de juiste info en keuzes en evt. hulp bij aanschaf/import.
SVRL schreef:Ik snap echt al die hetze tegen wolven niet. Wolvin Naya zit letterlijk bijna in mijn achtertuin en ik ben nog geen seconde bang geweest. Noch voor mijn paarden, noch voor mijn honden. Mijn tuin is goed omheind en op mijn wei staat er fatsoenlijk stroom op de draad. We hebben hier ondertussen al gemerkt dat Naya heel goed weet wat stroom is. Ze is vorige week met een wildcamera gefilmd aan een wei die omheind is met stroomdraad en blijft er heel ver uit de buurt. 2 boeren zijn schapen aan haar verloren en beiden vragen geen schadevergoeding. Ze is en ze blijft welkom in onze regio en boeren verklaren gewoon dat ze zich wel zullen aanpassen aan haar.
Snap echt die haat tegenover deze prachtige dieren niet. Hoe zij doden, is hoe een roofdier doodt. Ze lopen niet op 2 benen en hebben niet geleerd hoe ze met een geweer hun prooi moeten neerleggen. Nu ja, net alsof alle menselijke jagers zo goed kunnen mikken. Mensen zijn gewoon niet meer gewoon dat de natuur ook belangrijk is, we hebben ons te lang het recht toe geëigend om alles wat we niet willen zien, uit te roeien in plaats van er mee samen te leven. En dat blijf je nu zien. En wolf doodt vee en we willen de gemakkelijkste oplossing, het beest moet dood of wij gaan bepalen hoeveel dieren er mogen leven. We zouden beter ons verstand gebruiken om onze dieren te beschermen. Maar ja, uw dieren beschermen kost tijd en moeite en natuurlijk ook geld dat we liever in iets anders als hun veiligheid investeren. Dus roepen we "afknallen die handel" en zaaien we haat tegenover een dier dat we niet willen begrijpen, ondanks het feit dat het een nuttig dier is.
Veulen84 schreef:Vossen pakken inderdaad ook wel lammeren. Daar raakt ik vroeger ook wel dieren aan kwijt. Tegenwoordig houden ze zich bij de kippen. Ben ook wel eens dieren kwijt geraakt aan roofvogels.
We hebben ezel en die spotten de vossen en trappen en jagen er naar.
In het buitenland hebben ze de meeste dieren achter draad van 70/75 cm. 5 draden stroom op een kleine afstand. Wolven schijnen niet veel hoger te kunnen springen dan dat.
Veulen84 schreef:Vossen pakken inderdaad ook wel lammeren. Daar raakt ik vroeger ook wel dieren aan kwijt. Tegenwoordig houden ze zich bij de kippen. Ben ook wel eens dieren kwijt geraakt aan roofvogels.
We hebben ezel en die spotten de vossen en trappen en jagen er naar.
In het buitenland hebben ze de meeste dieren achter draad van 70/75 cm. 5 draden stroom op een kleine afstand. Wolven schijnen niet veel hoger te kunnen springen dan dat.
julius_juut schreef:Een goede KBH niet. Die dreigt, maar doet pas iets wanneer je over zijn grenzen heen gaat.
Maar dat is goed kiezen qua ras/bloedlijnen. Er is een facebookgroep over waar mensen zijn die graag willen helpen met de juiste info en keuzes en evt. hulp bij aanschaf/import.
__Elizabeth schreef:Er word hier in dit topic veel onzin over livestock guardiands (berghonden) gezegd. Hier in Canada zijn zulke honden heel normaal want wij hebben hier met wel meer dieren te maken als een wolf. Wij hebben er zelf ook een die met onze koeien leeft. Het zit in het bloed van zo'n hond om met de dieren te leven waar ze bij wonen. Het zijn geen agressieve honden en zullen alleen blaffen als er vreemde dieren en mensen zijn. Nee heel knuffelig zijn ze niet maar ze wegen dan ook tussen de 50-100kg. Het zijn werkhonden en blijven met hun kudde. Het is hoe ze opgroeien dus ook in een plek waar meerdere vreemden mensen komen kun je die honden gewoon houden. En nee je hebt geen 6 honden nodig op 3 schapen. Wij hebben 80 koeien en 1 hond die op 50 hectare lopen. Het gaat om het blaffen wat wilde dieren afschrikt.
Kuggur schreef:Och, wacht maar tot het eerste topveulen wordt opgepeuzelt nadat mamma door het draad is gejaagd.
Dan wil ik bokt wel weer horen...
__Elizabeth schreef:Er word hier in dit topic veel onzin over livestock guardiands (berghonden) gezegd. Hier in Canada zijn zulke honden heel normaal want wij hebben hier met wel meer dieren te maken als een wolf. Wij hebben er zelf ook een die met onze koeien leeft. Het zit in het bloed van zo'n hond om met de dieren te leven waar ze bij wonen. Het zijn geen agressieve honden en zullen alleen blaffen als er vreemde dieren en mensen zijn. Nee heel knuffelig zijn ze niet maar ze wegen dan ook tussen de 50-100kg. Het zijn werkhonden en blijven met hun kudde. Het is hoe ze opgroeien dus ook in een plek waar meerdere vreemden mensen komen kun je die honden gewoon houden. En nee je hebt geen 6 honden nodig op 3 schapen. Wij hebben 80 koeien en 1 hond die op 50 hectare lopen. Het gaat om het blaffen wat wilde dieren afschrikt.
Moratoetje schreef:Tja, wolven zijn prachtig maar vrees dat er hier geen plek is voor hun. Moet ook eerlijk bekennen dat ik ze ook liever niet in de buurt heb. We hebben al genoeg overlast van de vossen hier.
Kennissen van mij wonen in de buurt van de grens met Duitsland, , die vertelden mij laatst dat niet alle wolven die gezien worden in NL ook worden gemeld. Er zijn boeren die het ‘probleem’ meteen zelf oplossen met een jachtgeweer en wegwerken onder de grond.