Manegehouder zet paard in tuin van wanbetaler

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:14

Polly schreef:
Cer schreef:
(of in de oostvaardersplassen ofzo )

Dan hoef je er geen hooi bij te leggen, dat word voor je gedaan

_/-\o_ :D

maralyn

Re: Manegehouder zet paard in tuin van wanbetaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:45

Wij kregen ooit ineens n stamboek van wanbetaler met schriftelijke ondertekening dat ze afstand deed van dr knol.

Sta je dan. Met n paard.
Paard wel aardig netjes verkocht. Maar goed knullig.
Ook zes mnden.
Schriftelijke herinneringen sturen. Hogere hand opgezocht en eigenaresse op de hoogte gesteld.
Dag later. Hier heb je t paspoort.
.
We keken elkaar aan.. Dat meen je niet.

Ik snap de manege echt wel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:50

Beide partijen heb ik geen goed woord voor over!
Het gaat hun beide om het geld....waar is de liefde voor het dier? Je dumpt geen dieren, punt!
Schop dan die eigenaar onder zn reet maar dump geen dieren die kunnen er ook niks aan doen.

Daarbij is het geloof ik wettelijk dat wanneer iemand langer dan een jaar op eigen kosten voor een dier zorgt deze dan de rechtmatige eigenaar genoemd mag worden. Dan had het beestje een andere wel verantwoordelijke eigenaar kunnen krijgen.

Waardeloos zulke acties! Beide verdienen een schop onder hun reet!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:52

Shirley schreef:
Snap die stalhouder niet.
Droppen in een drukke woonwijk achter een misschien wel giftige heg :n

Los het via een normale weg op, maar breng daarmee geen onschuldig dier in gevaar -O-

Dat is heel makkelijk gezegd maar als manege houder kost je dat gewoon geld en blijf je vaak nog met niks achter.Moet je eerst een rechtszaak aanspannen waarvan de uitspraak er ook niet morgen is ondertussen lopen de achterstallen op.Tegen de tijd dat je een uitspraak is zijn de schulden vaak groter als de waarde van het paard ,moet je zelf dat paard nog verkopen.Niks als ellende, dit is wel de makkelijkste oplossing eerlijk gezegd.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:58

Ookal is het natuurlijk voor het paard geen goede oplossing, ik vind wel dat die stalhouder lef heeft :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:59

Hoezo geen goede oplossing voor het paard?
Die woont nou toch ergens anders?? Prima geregeld toch?

En gedumpt valt ook wel mee, gewoon tijdelijk een ander adres.. :j
Hij werd nota bene bij zn eigen baas in de tuin gezet.. niet aan een paal langs de A13....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:03

Vulina, wel als een rechter daartoe besluit.

Overigens heb ik nog nooit en zal ik ook niet adviseren een paard ergens aan een boom te knopen als het stalgeld niet voldaan wordt.

Gooi op de wei met wat hooi en klaar. Dat hoeft niet de wereld te kosten. Ondertussen in gesprek gaan/blijven met de eigenaar.

Cer, Leiden is geen boerendorp. Wat nu als paardlief schrikt en op een auto springt? Inzittende dood/gewond? Nog steeds zo'n toffe actie?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:06

Selka schreef:
Vulina, wel als een rechter daartoe besluit.

Overigens heb ik nog nooit en zal ik ook niet adviseren een paard ergens aan een boom te knopen als het stalgeld niet voldaan wordt.

Gooi op de wei met wat hooi en klaar. Dat hoeft niet de wereld te kosten. Ondertussen in gesprek gaan/blijven met de eigenaar.

Cer, Leiden is geen boerendorp. Wat nu als paardlief schrikt en op een auto springt? Inzittende dood/gewond? Nog steeds zo'n toffe actie?

Wat als de wei nu hartstikke eiwitrijk is? Haflingers zijn daar over het algemeen al heel gevoelig voor... Of misschien heeft de stalhouder wel geen wei en huurt hij die in de zomer vlakbij zijn stal (ken een paar stallen die dit doen) Wat moet die stalhouder dan? Het paard laten staan en toegeven aan de eigenaar? Dan word een paard hebben wel heel makkelijk want dat betekend als je erop uitgekeken bent je hem dus gewoon bij de stal kan laten staan en alle lasten op iemand anders leggen. Ik snap de stalhouder wel, beetje: wie niet horen wil, moet maar voelen. Daarbij geloof ik echt niet dat het dier daar dagenlang gestaan heeft gezien hij nu al ergens anders ondergebracht is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:09

Toothless dat is natuurlijk heel erg makkelijk op te lossen door wei te vervangen met paddock of graasmaker of of of ..

Een paard kan binnen 2 minuten schrikken en zich los trekken. Daar hoeft ie echt niet lang voor stil te staan.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:11

Wat een drama's worden er weer bedacht :') OMG echt...

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:12

Selka schreef:
Toothless dat is natuurlijk heel erg makkelijk op te lossen door wei te vervangen met paddock of graasmaker of of of ..

Een paard kan binnen 2 minuten schrikken en zich los trekken. Daar hoeft ie echt niet lang voor stil te staan.

Dan nog, blijft het voor een stalhouder geld kosten waar hij die stal ook kan verhuren aan iemand die wel betaald en voor zijn/haar paard zorgt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:14

Prima. Jullie doen het zo, ik doe het anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:14

Jeeezeesmina wat kunnen er mensen een hoop invullen zeg hee -O-

Ja wat als ie schrikt? Nou dan schrok ie.. laatst nog een filmpje gezien van een haflinger die full patrol door een boerendorp rende en gevangen werd door een motorrijder... Dus ja dat kan overal.
Misschien was dit dier wel supermak.. ik heb vroeger ook wel met mn paard bij mn ouders in Den Haag voor de deur gestaan, niks aan de hand. Niet alle paarden gaan af op een wasknijper..
Mensen gelijk dood ook nog.. toe maar...
Buiten dat dat ALTIJD kan gebeuren als je met je paard op de openbare weg komt... dus laat alles dan maar in t hok staan :j

De pensionhouder was er gewoon klaar mee, en waarschijnlijk terecht..

@Djuulsie: ja dus dat :')
Wel fascinerend :j

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:17

Cer schreef:
Jeeezeesmina wat kunnen er mensen een hoop invullen zeg hee -O-

Ja wat als ie schrikt? Nou dan schrok ie.. laatst nog een filmpje gezien van een haflinger die full patrol door een boerendorp rende en gevangen werd door een motorrijder... Dus ja dat kan overal.
Misschien was dit dier wel supermak.. ik heb vroeger ook wel met mn paard bij mn ouders in Den Haag voor de deur gestaan, niks aan de hand. Niet alle paarden gaan af op een wasknijper..
Mensen gelijk dood ook nog.. toe maar...
Buiten dat dat ALTIJD kan gebeuren als je met je paard op de openbare weg komt... dus laat alles dan maar in t hok staan :j

De pensionhouder was er gewoon klaar mee, en waarschijnlijk terecht..

@Djuulsie: ja dus dat :')
Wel fascinerend :j

Gewoon opsluiten met alle deuren dicht in een hele kleine stal waar die ze kont niet keren kan, weet je zeker dat je suikerpaard niks overkomt :')

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:19

Je weet natuurlijk ook de geschiedenis van het paard niet. Misschien heeft ie wel cushing en heeft hij elke maand dure medicijnen nodig. Of speciale bijvoeding of heeft hij exceem en een deken nodig. Er zijn natuurlijk wel 100 redenen te bedenken dat dit paard het niet alleen redt met hooi en water en er meer kosten gemaakt moeten worden waar hij niet op zit te wachten. En wie zegt dat de manege eigenaar de eigenaar niet op de hoogte gebracht heeft dat er betaald moest worden en dat hij anders het paard die dag om zo laat bij de eigenaar achter zou laten. Dan is het vervolgens toch niet de schuld van de manege eigenaar dat er dan niemand is om het dier op te vangen. Op een vreemde wei vind ik helemaal geen goed idee, dan zadel je een ander op met dit probleem. Voor hetzelfde geld denk de eigenaar, ach daar staat ie ook wel prima en dan zit een of andere boer met een vreemd paard in zn wei. Mag die het gaan oplossen. Ik vind het wel creatief en als een manege eigenaar bereid is om vanuit brabant naar leiden te rijden, dan ga er maar vanuit dat het niet om 1 of 2 maanden achterstand gaat ;).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:20

Of misschien is er nu ergens een pensionhouder die dit bericht op FB leest, de foto van het ponnietje ziet, eens naar de pas aangekomen haflinger kijkt, zich achter zn oor krabt en denkt "oh kut.. -O- "

:')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:22

Cer schreef:
Of misschien is er nu ergens een pensionhouder die dit bericht op FB leest, de foto van het ponnietje ziet, eens naar de pas aangekomen haflinger kijkt, zich achter zn oor krabt en denkt "oh kut.. -O- "

_O- Geweldig!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:25

Shirley schreef:
Tja, ik ben zo'n muts die het dier ondanks dat toch zou blijven voeren en onder mijn hoede zou houden.
Vind gewoon dat je dit niet kunt maken tegenover een onschuldig dier.
Wat nu als hij wat giftigs had gegeten of de weg was opgegaan en was verongelukt?

Als er een zakelijke overeenkomst was, dan zal de stalhouder gewoon in zijn recht staan en uiteindelijk toch zijn geld wel krijgen als hij de eigenaar in gebreke stelt.

Van een kale kip kan je niet plukken... Weet je wat het kost om zo een procedure te starten?
Als je ook al een half jaar stalling kwijt bent, en de eigenaar heeft geen geld ben je gewoon de klos.
Kan jij eisen wat je wilt, maar krijg je niets behalve alle kosten die een gerechtskantoor gemaakt heeft er nog eens boven op. Als dit paard niet betaald werd en de manege houder heeft hem voor de deur gezet, kan je er donder op zeggen dat er veel meer schulden staan anders had hij idd wel een deurwaarder erop gezet.
Als je eenmaal weet dat er niets te halen valt, zal een ondernemer zijn verlies moeten pakken en zorgen dat hij van de kosten afkomt.
Makkelijk praten altijd.. tot je je gezin ervan moet onderhouden, nou dan zou mijn keus ook deze zijn!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:25

Cer schreef:

Dus dit... :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:26

funnyhorses schreef:
Daarbij is het geloof ik wettelijk dat wanneer iemand langer dan een jaar op eigen kosten voor een dier zorgt deze dan de rechtmatige eigenaar genoemd mag worden. Dan had het beestje een andere wel verantwoordelijke eigenaar kunnen krijgen.

Geloven doe je in de kerk, hier moet je alles zeker weten.

Dit is een hardnekkig broodje aap. Je bent pas (nieuwe) eigenaar als er een overdracht heeft plaatsgevonden. Dat kan d.m.v. koop of schenking. Pas als er onduidelijkheid is over het eigendom van een dier kan de rechter gemaakte kosten voor onderhoud en veterinaire zorg betrekken in de overweging wie het eigendom heeft van een dier.

Maar dan heb je dus wel eerst een juridisch traject (en de daarbij behorende kosten).

Wij zien hier natuurlijk alleen de uitkomst van het verhaal. Wij hebben geen idee hoe lang het dier al bij de manege stond, hoeveel appjes, facturen, betalingsherinneringen en aanmaningen er al gestuurd zijn om de eigenaar tot betalen te bewegen. Ook weten we niet hoe hoog de schuld is opgelopen.
En dan kan je nog aan een deurwaarder en beslag legging gaan denken, maar als er geen rooie cent te halen valt, dan krijg je alsnog geen geld en heb je wel de juridische kosten.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de manegehouder een ultimatum heeft gesteld: "betalen voor datum xx en anders zet ik het dier bij je in de tuin". Wanbetaler heeft waarschijnlijk gedacht "dat loopt zo'n vaart niet". Nou, wel dus.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:34

Nee precies, niemand weet verder iets.
Alleen de stalhouder en de eigenaar.

En het paard weet nog het minst.
Dier wordt uit zijn omgeving gehaald, in een trailer gezet en tientallen kilometers verderop moederziel alleen in een woonwijk gedumpt.
Hoezee!

Vraag me oprecht af of dit dan wettelijk wel is toegestaan?

Oké, eigenaar is een wanbetaler en komt zijn betalingsverplichtingen niet na, maar ontslaat dat dan de stalhouder ook van zijn zorgplicht?
We hebben het hier niet over een oude auto die uit een niet betaalde garagebox is gezet...

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:38

Ik vind het terecht dat de houder het dier heeft terug gebracht naar de eigenaar. Jammer en lullig voor het dier maar ik zou ook niet een tijd voor de kosten van het dier op willen draaien.... Reken maar dat de volgende die weigert te betalen zich wel eerst achter de oor krapt op deze stalling

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:51

Cer schreef:
Of misschien is er nu ergens een pensionhouder die dit bericht op FB leest, de foto van het ponnietje ziet, eens naar de pas aangekomen haflinger kijkt, zich achter zn oor krabt en denkt "oh poedersuiker.. -O- "

_O- Tranen van het lachen....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:51

Ik vind dat het stalhouders soms echt onmogelijk wordt gemaakt.

Juridische weg is lang en kostbaar, paard blijft geld kosten en je voelt je toch ook verantwoordelijk.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:54

Eens met GypsyCobs!

Er zal heus wel wat aan vooraf gegaan zijn wil een manegehouder een paard naar de eigenaar brengen. Naar het niet betaalde stalgeld kan hij wel fluiten nu, maar hij is in ieder geval wel van de komende kosten af. Ik weet niet of ik het op die manier zou doen maar ik heb er wel begrip voor.

Het is voor een stalhouder erg vervelend om achter je geld te moeten aanzitten. Je verzorgt de dieren naar eer en geweten en je krijgt stank voor dank. Ook wij hebben er wel eens mee te maken. Dan zeggen de mensen, ja sorry, ik heb geen geld. Of zijn ze plotseling onbereikbaar. Maar ik vind het ronduit asociaal om van hun probleem ons probleem te maken. Wij zijn geen bank van lening en werken ook hard voor ons geld.

Ik heb gelukkig een goede rechtsbijstandsverzekering. Ik heb het tot nu toe 1 keer tot een zaak laten komen en die zaak ook gewonnen en mijn geld gekregen. Daarna hebben we ook op advies van de advocaat direct het paard naar de eigenaar gebracht zodat de kosten niet weer opnieuw zouden oplopen (die was er trouwens wel van op de hoogte dat wij hem kwamen brengen).