Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Plots riep de biker in mijn wiel dat we alles moesten geven omdat dat paard achter ons zat. Mijn concurrent haalde me in en op dat moment voelde ik het paard letterlijk over me heen gaan.

Karl66 schreef:Totdat je als gevolg daarvan een ongeluk veroorzaakt en op de koop toe ook nog doorrijdt.
Citaat:Ik snap echt niet waarom iedereen toch maar vooral naar alternatieve verklaringen blijft zoeken om toch maar niet toe te hoeven geven dat ruiters zich soms niet gedragen in het verkeer, soms verantwoordelijk zijn voor een ongeluk of soms gewoonverkeershufters zijn.
Ibbel schreef:Ik betwijfel of er bewust is 'doorgereden na een ongeluk'. Dat mag in de wet zo heten, in de realiteit ga je achter je paard aan. Dat doe je niet om de "plaats delict" zo snel mogelijk te verlaten, maar omdat je in je broek schijt dat je paard onder een auto loopt, een breen breekt of anderszins verongelukt.

Kahawa schreef:Dat er ergens iemand in de greppel ligt die al omver gelopen is, kun je dan idd over het hoofd zien. En nee, dat is niet om het goed te praten, maar om 'het voor dood achterlaten' te nuanceren, want dat impliceert imo een bewuste keuze.
Koper schreef:Ik denk eigenlijk dat wij als ruiters/paardenmensen er niet meer van opkijken als er af en toe eens iemand in botsing komt met een paard. Dat zijn wij. of velen van ons, zó gewend dat dat een min of meer normaal iets is, en niet iets om je heel erg druk over te maken als degene die in botsing kwam nog bij bewustzijn is.
Koper schreef:Ik denk eigenlijk dat wij als ruiters/paardenmensen er niet meer van opkijken als er af en toe eens iemand in botsing komt met een paard. Dat zijn wij. of velen van ons, zó gewend dat dat een min of meer normaal iets is, en niet iets om je heel erg druk over te maken als degene die in botsing kwam nog bij bewustzijn is.
Karl66 schreef:Ze hebben de aanwijzingen van een verkeersregelaar genegeerd.

Citaat:Dan kan je allerlei rookgordijnen opwerpen waarom het toch echt niet de schuld van de ruiters is dat ze die aanwijzingen genegeerd hebben. Maar voor de rest van de samenleving is het verhaal toch echt heel simpel, ruiter negeert aanwijzingen, daardoor veroorzaakt ze een ongeluk en dus is ruiter schuldig.

Citaat:In dit geval is de ruiter aangehouden door de politie en als het voor de rechter komt, dan ga je je als ruiter echt niet vrijpleiten met "ja maar hun"-verhalen. Feitelijk is het namelijk het negeren van aanwijzingen, daardoor een ongeluk veroorzaken en dan ook nog na dat ongeluk doorrijden. Als je als ruiter dit gedrag vergoeilijkt, dan ben je als ruiter gewoon zelf verantwoordelijk voor het feit dat paarden in het verkeer door de samenleving als steeds minder acceptabel worden gezien.

Citaat:Volgens de organisatie negeerde de groep vrouwen waarvan zij deel uitmaakte waarschuwingen over de naderende rijders.
Citaat:Er was een groep vrouwelijke ruiters in de buurt van het parcours gesignaleerd. De verkeersbegeleiders van de MTB-wedstrijd hadden hen gewaarschuwd, maar blijkbaar hadden ze het advies gedeeltelijk genegeerd.
lovehaffie schreef:IHN schreef:ik ben wel benieuwd hoe de reacties zouden zijn als het net andersom was...dus paardrijdwedstrijd, toevallig mountainbikers op het parcour die hoppa...zo een paard met ruiter omver fietsen...
hoe het geschreven wordt doet helemaal niet ter zake...als ik zie dat mensen hier al niet in de schuur durven komen soms, omdat ze bang zijn voor mijn paarden, snap ik dat als er een paard in volle galop achter je zit en je niet bekend bent met paarden je in paniek raakt en als het paard er al vlak achter zit kun je ook niet meer opzij, want dan moet je sowieso eerst afremmen.
Het is gewoon erg rot. En hoe dan ook...je blijft verantwoordelijk voor je paard, er kan altijd iets gebeuren, maar neem dan iig achteraf je verantwoording...beste man is afgevoerd naar het ziekenhuis, dus die meiden zullen heus wel ergens gehoord hebben dat er door hun paard een gewonde gevallen is neem ik aan.
Ik als menner ben is bijna overhoop gereden door endurance rijders... Deze stoppen idd ook echt niet! Mijn paard flink over de zeik want het rustig passeren (tegemoet komend of vanachter) was er niet bij. In volle galop kwamen ze langs... Helaas is er toen 1 ruiter eraf gevallen, ik voelde me schuldig maar eigenlijk belachelijk.. Paard was bang voor mijn wagen ik riep nog wil je dat ik anders halthoud (was aan het stappen) geen reactie en beest moest er zo hard mogelijk langs... En die besloot dat zonder ruiter te doen, heb nog nagezocht of het diertje wel veilig was opgevangen... Ruiters in wedstrijden zijn net zo bezeten! Gewoon allemaal rekening houden met elkaar... Rustig passeren etc is niet zo moeilijk, dan maar daarna 2 stappen harder! Maar hierin begrijp ik ook nog niet helemaal hoe of wat... Loslopend paard kan altijd gebeuren, al reden ze 300 meter van het parcours paard rent waar die rennen kan... Dacht eerst dat paard op hol ging door hen maar nu lijkt het meer alsof het paard dus al los liep...
Ineke2 schreef:Cynn: En dat heb je gemeld bij de organisatie?
Alleen zo kun je zorgen dat de betreffende ruiters op zijn minst een waarschuwing krijgen en misschien wel diskwalificatie wegens gevaarlijk rijgedrag.