Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:17

Hmm artikel is heel typerend vanuit de mountainbiker geschreven. Los van de wedstrijden die ook hier regelmatig plaats vinden zijn ook de losse mtb'ers vaak levensgevaarlijk. Deze paden kruizen hier vaak ruiterpaden en vooral als ze als een raket van achteren aankomen vindt mijn paard dat niet echt grappig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:18

In principe moet het een koud kunstje zijn om met een paar bordjes met pijlen de andere recreanten om te leiden. Als je je MTB-route uitzet, kun je óók parallel alternatieve wandel-, gewone fiets- en ruiterroutes aangeven.
En op kruisingen mensen neer zetten om anderen te waarschuwen is ook geen probleem. Doen we bij endurancewedstrijden ook tenslotte.

En als die alternatieven er niet blijken te zijn, moet je je misschien eens achter de oren krabben of een wedstrijd in dergelijk terrein dan wel haalbaar is...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:21

Het is een wat warrig verhaal waar allerlei vraagtekens en opmerkingen bij te plaatsen zijn.

Zoals inderdaad, waren die ruiters überhaupt nog in de buurt dan...? En als hij zoiets zegt:

Citaat:
Plots riep de biker in mijn wiel dat we alles moesten geven omdat dat paard achter ons zat. Mijn concurrent haalde me in en op dat moment voelde ik het paard letterlijk over me heen gaan.

Dan denk ik ook: er was blijkbaar ruimte genoeg voor die concurrent om er langs te gaan, als die zak nou lekker er achter was gebleven dan had het paard er langs gekund....

En die mannen / organisatie hebben er sowieso ook zelf voor gekozen om met hoge snelheid te blijven fietsen terwijl ze wisten dat er onraad was.

Neemt niet weg dat het natuurlijk voor alle partijen enorm klöte is als zoiets gebeurd, super vervelend als je net hersteld bent en je bent direct weer aan de beurt :(:)

Meerdere partijen zullen wel een steek hebben laten vallen waardoor dit heeft kunnen gebeuren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:29

Ze hebben de aanwijzingen van een verkeersregelaar genegeerd. Dan kan je allerlei rookgordijnen opwerpen waarom het toch echt niet de schuld van de ruiters is dat ze die aanwijzingen genegeerd hebben. Maar voor de rest van de samenleving is het verhaal toch echt heel simpel, ruiter negeert aanwijzingen, daardoor veroorzaakt ze een ongeluk en dus is ruiter schuldig.

In dit geval is de ruiter aangehouden door de politie en als het voor de rechter komt, dan ga je je als ruiter echt niet vrijpleiten met "ja maar hun"-verhalen. Feitelijk is het namelijk het negeren van aanwijzingen, daardoor een ongeluk veroorzaken en dan ook nog na dat ongeluk doorrijden. Als je als ruiter dit gedrag vergoeilijkt, dan ben je als ruiter gewoon zelf verantwoordelijk voor het feit dat paarden in het verkeer door de samenleving als steeds minder acceptabel worden gezien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:34

Je weet helemaal niet hoe dringend die verkeersregelaar (wat bij mijn weten geen BOA is) de ruiters gezegd heeft dat ze er niet door konden. Het parcours was niet afgezet, als een regelaar zegt: "er is een wedstrijd aan de gang, je kunt beter een andere route kiezen" mogen ruiters gewoon besluiten door te rijden over een openbaar pad. Daar zit totaal geen 'verboden toegang genegeerd' achter. Want die macht heeft een verkeersregelaar niet. Niet bij een niet-afgezet terrein.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:41

Karl, hoe weet jij nou wat de rechter wel of niet oordeelt? Hoe weet je uberhaupt wat er precies gebeurd is? Als ik rechter zou zijn zou ik nog wel wat vragen hebben eigenlijk... en het oordeel van de politie is daarin beslist iets dat meeweegt, maar niet automatisch voldoende.

Voorlopig lees ik in elk geval in dit en het vorige topic:
- het negeren van aanwijzingen van verkeersregelaars is wel degelijk verkeerd (daar zijn ook de meeste mensen op bokt het over eens)
- om die situatie te voorkomen is het overigens wel handig om al op voorhand contact te zoeken met de recreatiebedrijven in de buurt, en/of een alternatieve route aan te geven (wat misschien niet relevant is voor dit ongeluk, maar WEL voor het samengaan van ruiters en andere recreanten in dit soort situaties)
- de politie heeft pv opgemaakt wegens het doorrijden na een ongeval, niet over het niet opvolgen van de aanwijzingen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:45

Er staat letterlijk dat ze het advies gedeeltelijk hebben genegeerd. Ik vind dat nogal een vage omschrijving om zulke harde conclusies uit te trekken (zoals dat het met opzet was, ooit gehoord van het fenomeen miscommunicatie?). En dat geldt uiteraard niet net zo goed voor conclusies trekken over de MTBers.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:46

Totdat je als gevolg daarvan een ongeluk veroorzaakt en op de koop toe ook nog doorrijdt. Ik snap echt niet waarom iedereen toch maar vooral naar alternatieve verklaringen blijft zoeken om toch maar niet toe te hoeven geven dat ruiters zich soms niet gedragen in het verkeer, soms verantwoordelijk zijn voor een ongeluk of soms gewoonverkeershufters zijn.

Hoe moeilijk is het nou om te zeggen dat gezien de bekende feiten, negeren verkeersregelaar, veroorzaken ongeluk, doorrijden na ongeluk en daarvoor aangehouden door politie, dat in dit geval de ruiter fout zat?

En mocht later blijken dat er nog andere feiten zijn, de verkeersregelaar had ze juist die kant opgestuurd en gaf ook nog het paard een klap op de kont, waardoor deze op hol sloeg. De ruiter was niet omver gereden, maar probeerde juist als een volleerde rodeo-cowboy vanaf de fiets op de rug van het paard te springen maar raakte per ongeluk een tak en viel daardoor. Waarna de ruiter eerste hulp verleend heeft tot de ambulance er was en pas na het uitwisselen van gegevens verder ging op zoek naar haar paard, wat de politie per ongeluk niet meegekregen had. Dan kan je op basis van deze feiten altijd nog een nieuwe mening vormen. Maar niemand doet de ruitersport een plezier door op basis van de nu bekende feiten te zeggen dat het vooral niet de schuld van de ruiter was. Want dan zegt de samenleving op een gegeven moment dat als je als ruitergemeenschap zo'n slecht beoordelingsvermogen van het verkeer hebt, dan ga je maar lekker in de bak rijden, waar wij als samenleving er geen last van hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:55

Ik ben het niet eens met je conclusie: "zich niet gedragen in het verkeer". Ben het wel eens met de verantwoordelijkheid die de ruiter heeft voor het feit dat het paard een ongeluk heeft veroorzaakt, want dat ben en blijf je tenslotte als eigenaar van het dier.

Ik betwijfel of er bewust is 'doorgereden na een ongeluk'. Dat mag in de wet zo heten, in de realiteit ga je achter je paard aan. Dat doe je niet om de "plaats delict" zo snel mogelijk te verlaten, maar omdat je in je broek schijt dat je paard onder een auto loopt, een breen breekt of anderszins verongelukt.

Als het verkeerd inschatten van een situatie met als gevolg dat je van je paard lazert (of preventief afstapt om problemen te voorkomen - nog een foutieve inschatting in dit geval - en je paard moet loslaten) 'je niet gedragen in het verkeer' moet heten vraag ik me af wat écht misdragen dan moet zijn...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:56

Karl66 schreef:
Totdat je als gevolg daarvan een ongeluk veroorzaakt en op de koop toe ook nog doorrijdt.

Dat alleen al is dus iets waar flinke vraagtekens bij te plaatsen zijn: volgens mij is het verhaal dat het paard zonder ruiter liep omdat het was losgebroken.
(In de aansprakelijkheidsverzekering gaat het dan om iets dat gebeurt uit eigen beweging van het paard, en daarvoor is in principe de eigenaar aansprakelijk.)

Citaat:
Ik snap echt niet waarom iedereen toch maar vooral naar alternatieve verklaringen blijft zoeken om toch maar niet toe te hoeven geven dat ruiters zich soms niet gedragen in het verkeer, soms verantwoordelijk zijn voor een ongeluk of soms gewoonverkeershufters zijn.

Jij claimt dat je al weet wat de rechter gaat oordelen. Dat weet je niet.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:02

Ibbel schreef:
Ik betwijfel of er bewust is 'doorgereden na een ongeluk'. Dat mag in de wet zo heten, in de realiteit ga je achter je paard aan. Dat doe je niet om de "plaats delict" zo snel mogelijk te verlaten, maar omdat je in je broek schijt dat je paard onder een auto loopt, een breen breekt of anderszins verongelukt.

Eens.

En vooral om te voorkomen dat je paard ongelukken veroorzaakt, paard heeft immers geen verkeersinzicht en al helemaal lak aan eventuele verkeersregelaars. :+

Dat er ergens iemand in de greppel ligt die al omver gelopen is, kun je dan idd over het hoofd zien. En nee, dat is niet om het goed te praten, maar om 'het voor dood achterlaten' te nuanceren, want dat impliceert imo een bewuste keuze.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:06

Shadow0 schreef:
Jij claimt dat je al weet wat de rechter gaat oordelen. Dat weet je niet.

Daar viel ik dus ook over en dan met name dat het negeren van de verkeersregelaar daarin zwaar zou wegen. Dat vind ik veel te kort door de bocht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:18

Raar verhaal. Als er een wedstrijd aan de hand is blijf je weg met de paarden. Gemakkelijk zat. Zoals ik het lees was dit ongeluk helemaal niet nodig geweest als aanwijzingen opgevolgd waren door de ruiters of als ze hun gezond verstand gebruikt hadden. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:22

Kahawa schreef:
Dat er ergens iemand in de greppel ligt die al omver gelopen is, kun je dan idd over het hoofd zien. En nee, dat is niet om het goed te praten, maar om 'het voor dood achterlaten' te nuanceren, want dat impliceert imo een bewuste keuze.

Ik denk eigenlijk dat wij als ruiters/paardenmensen er niet meer van opkijken als er af en toe eens iemand in botsing komt met een paard. Dat zijn wij. of velen van ons, zó gewend dat dat een min of meer normaal iets is, en niet iets om je heel erg druk over te maken als degene die in botsing kwam nog bij bewustzijn is.

Ik krijg vooral de indruk dat die jongen iets tekort komt. Als je zo benadrukt dat de ruiters vrouwen zijn en dan in dezelfde adem dat ze zich niet om hem bekommerd hebben, bedoel ik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:28

Koper schreef:
Ik denk eigenlijk dat wij als ruiters/paardenmensen er niet meer van opkijken als er af en toe eens iemand in botsing komt met een paard. Dat zijn wij. of velen van ons, zó gewend dat dat een min of meer normaal iets is, en niet iets om je heel erg druk over te maken als degene die in botsing kwam nog bij bewustzijn is.

Dit vat zo ongeveer het hele probleem samen. als je dit met droge ogen durft te beweren, dan moet je gewoon lekker in de bak blijven rijden. Hier zit de rest van Nederland echt niet op te wachten...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:30

Koper schreef:

Daar kan ik me echt helemaal niets bij voorstellen. Dat is in mijn omgeving van paarden in elk geval niet normaal, en iemand die echt door een paard overlopen wordt zou ook zeker medische aandacht krijgen, want het kan nare inwendige verwondingen opleveren.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:37

Ik vind het wel grappig dat er gezegt word dat ze verkeersregelaars genegeerd hebben.

Wie zegt dat ze niet daar bij die verkeersregelaars is afgestapt/gevallen. Want ze weten wel te vertellen dat er een ruiter naast/zomder paard liep.

Zeker als ze wist van het ongeluk had ze even kunnen stoppen of inieder geval iemant van hun groep. Maar ook de mountain bikkers hadden kunnen omdraaien.

Het is gewoon een feit dat je nog geen conclusies kan treken zonder beide kanten van het verhaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:45

Karl66 schreef:
Ze hebben de aanwijzingen van een verkeersregelaar genegeerd.

Dat weet je helemaal niet. Of was je er bij? :)

Op basis van de zeer beperkte info in de openingspost, kan je absoluut niet weten of ze bewust aanwijzingen genegeerd hebben. Als ruiter zit je er over het algemeen ook niet bepaald op te wachten om het pad te kruisen van wedstrijdfietsers :oo

Citaat:
Dan kan je allerlei rookgordijnen opwerpen waarom het toch echt niet de schuld van de ruiters is dat ze die aanwijzingen genegeerd hebben. Maar voor de rest van de samenleving is het verhaal toch echt heel simpel, ruiter negeert aanwijzingen, daardoor veroorzaakt ze een ongeluk en dus is ruiter schuldig.

Ik zal wel een ander topic lezen, maar ik kom weinig "het is niet de schuld van de ruiters" tegen. Wel plaatsen mensen vraagtekens bij de ware toedracht van het ongeluk, en dat lijkt me niet meer dan terecht gezien het onduidelijk verhaal dat er geplaatst is :j

Citaat:
In dit geval is de ruiter aangehouden door de politie en als het voor de rechter komt, dan ga je je als ruiter echt niet vrijpleiten met "ja maar hun"-verhalen. Feitelijk is het namelijk het negeren van aanwijzingen, daardoor een ongeluk veroorzaken en dan ook nog na dat ongeluk doorrijden. Als je als ruiter dit gedrag vergoeilijkt, dan ben je als ruiter gewoon zelf verantwoordelijk voor het feit dat paarden in het verkeer door de samenleving als steeds minder acceptabel worden gezien.

Feitelijk nog wel.... feitelijk gezien weet je helemaal niets zeker ;)

Je weet niet of ze echt bewust aanwijzingen genegeerd hebben.
Je weet niet of de ruiter überhaupt het ongeluk heeft zien gebeuren.
Je weet niet of de andere ruiters überhaupt het ongeluk hebben zien gebeuren.

Wie weet waren die nog wel kilometers verder weg, over het algemeen knal je niet net zo hard door het bos heen als een paard dat op hol geslagen is.

En ja, als ruiter vraag je je toch af waardoor het dier op hol geslagen is, omdat je de raarste dingen meemaakt. Moet je paard daar tegen kunnen als je ermee naar buiten gaat? Ja in principe wel. Maar net zoals een fietser of automobilist van schrik een rare slinger aan zijn stuur kan geven, kan een paard ook schrikken.

Dat is gevaarlijk, en als ruiter dien je zorgvuldig met andermans veiligheid om te gaan. Geen 1 ruiter wil dat zijn paard los raakt en op hol door het bos heen raast, en al helemaal niet dat ze dan andere mensen overhoop lopen. Natuurlijk voel je je daarvoor verantwoordelijk als het jouw paard is :j

Maar in dit verhaal missen er dermate veel details dat het helemaal niet zo zeker is dat het hier om een stel door het bos jakkerende aso-wijven gaat, en dat beeld wordt wel geschetst door het artikel. Beste kans dat dat behoorlijk onterecht is. Maar misschien ook niet, dat kan ook natuurlijk.

Wie de media een beetje kent, laat zich door zo'n halfwas artikel niet van de wijs brengen en bemerkt de hiaten in het verhaal waardoor die zijn oordeel verstandig in het midden laat :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:20

Even twee citaten uit de berichtgeving:

Citaat:
Volgens de organisatie negeerde de groep vrouwen waarvan zij deel uitmaakte waarschuwingen over de naderende rijders.

Citaat:
Er was een groep vrouwelijke ruiters in de buurt van het parcours gesignaleerd. De verkeersbegeleiders van de MTB-wedstrijd hadden hen gewaarschuwd, maar blijkbaar hadden ze het advies gedeeltelijk genegeerd.

Gezien deze informatie kan je ervan uitgaan dat ze de aanwijzingen van de verkeersregelaars genegeerd hebben.

En nee, ik was er niet bij. Vandaar dat ik me ook bij de bekende feiten probeer te houden en niet zelf van alles ga invullen. Ik kan ook wel beweren dat ze in het voorbijgaan de gevallen fietser nog even met haar zweep heeft afgerost. Om dan te zeggen, jullie waren er niet bij, dus jullie kunnen niet zeker weten dat het niet gebeurd is. Want dat is wat er nou net de hele tijd gebeurt, er wordt de hele tijd van alles ingevuld om maar een verhaal te creëeren waarin de ruiter er toch niet zoveel aan had kunnen doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:36

Ten eerste: jij deed zelf stellige uitspraken over hoe de rechter zou oordelen. Ten tweede wordt de uitspraak die jij citeert gedaan door de gevallen fietser. Dat maakt in zoverre uit dat het nogal derdehands info was. Een beetje voorbehoud daarbij is wel op z'n plek denk ik: hij was niet aanwezig op het moment dat de verkeersbegeleiders die aanwijzing gaven, en weet ook niet hoe die gegeven waren.

Dat is in zoverre relevant dat de conclusie dat het om 'verkeershufters' gaat niet automatisch te trekken is, daarvoor zou ik toch echt eerst even de verkeersbegeleiders en de ruiters zelf vragen wat men nou gezegd en begrepen heeft. Ik geloof beslist dat de verkeersbegeleiders wat gezegd hebben, en ik ga er op basis van dit verhaal ook wel vanuit dat dat toch niet heeft geleid tot het kiezen van een andere route door de ruiters. Maar dat is dan ook wel ongeveer tot hoever je kunt gaan met de conclusies op basis van de gegeven info.

(En... ik denk dat het ook niet helpt dat er zowel hier als in het vorige topic best een aantal dingen heel stellig neergezet worden, die misschien ook niet zo duidelijk en vanzelfsprekend zijn. Zoals bv de vergunningen. Maar ook - als je er op voorhand vanuit gaat dat de ruiters egoistische verkeershufters zijn... dan denk ik niet dat je het meest open gesprek krijgt. Terwijl ik toch echt wel het idee heb dat de meeste ruiters en de meeste bokkers - niet allemaal, wel de meeste - helemaal niet op regelmatige basis fietsers overrijden of dat ok vinden.)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:01

lovehaffie schreef:
IHN schreef:
ik ben wel benieuwd hoe de reacties zouden zijn als het net andersom was...dus paardrijdwedstrijd, toevallig mountainbikers op het parcour die hoppa...zo een paard met ruiter omver fietsen...

hoe het geschreven wordt doet helemaal niet ter zake...als ik zie dat mensen hier al niet in de schuur durven komen soms, omdat ze bang zijn voor mijn paarden, snap ik dat als er een paard in volle galop achter je zit en je niet bekend bent met paarden je in paniek raakt en als het paard er al vlak achter zit kun je ook niet meer opzij, want dan moet je sowieso eerst afremmen.

Het is gewoon erg rot. En hoe dan ook...je blijft verantwoordelijk voor je paard, er kan altijd iets gebeuren, maar neem dan iig achteraf je verantwoording...beste man is afgevoerd naar het ziekenhuis, dus die meiden zullen heus wel ergens gehoord hebben dat er door hun paard een gewonde gevallen is neem ik aan.

Ik als menner ben is bijna overhoop gereden door endurance rijders... Deze stoppen idd ook echt niet! Mijn paard flink over de zeik want het rustig passeren (tegemoet komend of vanachter) was er niet bij. In volle galop kwamen ze langs... Helaas is er toen 1 ruiter eraf gevallen, ik voelde me schuldig maar eigenlijk belachelijk.. Paard was bang voor mijn wagen ik riep nog wil je dat ik anders halthoud (was aan het stappen) geen reactie en beest moest er zo hard mogelijk langs... En die besloot dat zonder ruiter te doen, heb nog nagezocht of het diertje wel veilig was opgevangen... Ruiters in wedstrijden zijn net zo bezeten! Gewoon allemaal rekening houden met elkaar... Rustig passeren etc is niet zo moeilijk, dan maar daarna 2 stappen harder! Maar hierin begrijp ik ook nog niet helemaal hoe of wat... Loslopend paard kan altijd gebeuren, al reden ze 300 meter van het parcours paard rent waar die rennen kan... Dacht eerst dat paard op hol ging door hen maar nu lijkt het meer alsof het paard dus al los liep...

o ja dat heb ik vorig jaar ook gehad ja. Zat overigens zelf in dezelfde wedstrijd en was even aan het stappen. Voor mij reden nog 2 andere deelnemers. Kwamen er ineens van achteren 2 andere deelnemers (gewoon klasse 1 ook nog) er keihard aan gegallopeert; die waren verkeerd gereden en om tijd te winnen waren die in rengalop de rest van de route gaan rijden. Pas op het moment van inhalen werd er geroepen dat ze gingen inhalen: goh muts, dat had ik ook door toen je mij in volle galop passeerde; beetje erg late waarschuwing.
Gelukkig gaf mijn paard geen kik maar van de 2 deelnemers voor mij schrok wel 1 van de paarden zich wezenloos en zou ervandoor gaan; die combinatie reden zowat tegen een boom omhoog door die actie.
En de 2 veroorzakers gingen in hetzelfde tempo door want op tijd binnen komen was belangrijker dan even checken of je mededeelnemer er goed van af komt. En ja; ze hadden gezien dat het bijna mis ging, want er werd nog achterom gekeken toen ze door hadden dat een paard van ze geschrokken was en dat was net op het moment dat desbetreffende combinatie nog net een boom konden ontwijken...maar ff rustig aan doen ho maar....vond ik persoonlijk erg aso, helemaal voor een korte klasse 1

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:03

Ik sta er echt versteld van wat voor een bewoordingen er naar de renners gegooid worden.... waarom gaan jullie er vanuit dat niet paardenmensen weten hoe een paard werkt?
Imo ligt de blaam bij de ruiters en waarschijnlijk de organisatie, maar wat kunnen de renners hier in vredesnaam aan doen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:05

Cynn: En dat heb je gemeld bij de organisatie?
Alleen zo kun je zorgen dat de betreffende ruiters op zijn minst een waarschuwing krijgen en misschien wel diskwalificatie wegens gevaarlijk rijgedrag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:10

Koper schreef:

Goeie grutten. Nee, zelfs op stal vind ik het niet normaal dat ik of wie dan ook omgekegeld wordt door een paard, laat staan onderweg. Ik heb het ook - touch wood - nog nooit meegemaakt, ondanks een paar near misses.
En zelfs na een near miss (een paard springt nou eenmaal opzij als er opeens een hond uit de bosjes schiet of iets anders onverwachts gebeurt) is mijn eerste reactie: "gaat het goed" tegen degene die in moest houden/uit moest wijken/of wat dan ook om een botsing te voorkomen.

Ik mag hopen dat niemand zó vaak mensen ondersteboven heeft gereden dat-ie afgestompt is en denkt: oh, hij reageert nog, het zal wel goed zijn...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:15

Ineke2 schreef:
Cynn: En dat heb je gemeld bij de organisatie?
Alleen zo kun je zorgen dat de betreffende ruiters op zijn minst een waarschuwing krijgen en misschien wel diskwalificatie wegens gevaarlijk rijgedrag.

Ikzelf niet, omdat dat meisje die bijna tegen een boom zat zelf al melding ging doen; ben namelijk de rest van de route met hen op gereden. De twee veroorzakers stonden wel geklasseerd, dus die zijn er dan met een waarschuwing vanaf gekomen.