KNHS-statement over ruitergewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:45

Heb zojuist eens even een zadel met veiligheidsbeugels gewogen...9 kilo!! Veel zwaarder dan ik dacht. Nou is het wel een ouder zadel (Kiefer), hoeveel wegen jullie zadels ongeveer?

c_alsemgeest

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:52

De mijne weegt ongeveer 6 a 7kg... is wel echt een licht zadel

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:40

Oei, dat scheelt idd nogal wat!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:12

Pistasche schreef:
germie schreef:
Nu ben ik gelukkig geen 95 kg, maar ik vind je er niet dik uitzien hoor.
waarschijnlijk ben je langer dan 1.85 en t ja, vrouwen zijn dan gewoon snel 90kg of meer.
Dat betekent dus dat je gewoon ergens wat moet laten amputeren. De borsten? Scheelt vast zo'n 4kg. :+ :Y)
Even serieus, soms ben je dus gewoon van nature zwaar. Punt. En dan kun je prima rijden.

Dus... omdat je van nature zwaar bent heeft een paard pech? Wat maakt voor het paard precies het verschil? Dat gewicht van nature of door een andere reden is toch hetzelfde gewicht op de paardenrug?

Absoluut niet, want je zit het paard niet in de weg. Jij zegt dat iemand die gewoon 2m is en dus zwaar gewoon nooit kan paardrijden. En dat is absurd. Als je zwaar gebouwd bent kun je er wel rekening mee houden, maar je kunt nooit zeggen dat die persoon niet moet rijden. Daar gaat het mij om.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:00

germie schreef:
Absoluut niet, want je zit het paard niet in de weg. Jij zegt dat iemand die gewoon 2m is en dus zwaar gewoon nooit kan paardrijden. En dat is absurd. Als je zwaar gebouwd bent kun je er wel rekening mee houden, maar je kunt nooit zeggen dat die persoon niet moet rijden. Daar gaat het mij om.

Waar zeg ik dat precies :+ ? Ik definieer namelijk nergens wat ik te zwaar vind. Ik leg alleen een stelling voor als reactie op jouw bericht...

Ik vind wel dat er makkelijk wordt gezegd 'je zit het paard niet in de weg'. Voor wie zijn plezier wordt er paard gereden als je wél weet dat je eigenlijk best zwaar bent. Ik zeg niet wat wel of niet mag, want dat moet iedereen zelf beslissen en ik ben (gelukkig) geen politie agentje van de nieuwe KNHS campagne. Maar ik vind dit wel een goede campagne van de KNHS en er zijn nog veel meer leuke disciplines met paarden waarbij je niet hoeft te rijden.

germie

Re: KNHS-statement over ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:04

Ik zou geen paard hebben als je er niet op kon rijden. Nu val ik gelukkig niet in de categorie 'te zwaar', en ja, je ziet soms ruiters waarvan ik denk dat je er best wat van mag zeggen, maar sommige mensen zijn gewoon van zichzelf zwaar. Dat is dus het nadeel als je zomaar afgaat op uiterllijk of zomaar gaat zeggen ga maar op de weegschaal staan.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:25

Ja precies. Het is een moeilijke discussie, maar ongeacht van nature zwaar of om een andere reden; ik denk dat het belang van het paard altijd voorop moet staan. Anders voor een andere discipline kiezen of kijken of je aan je gewicht wat zou kunnen veranderen. Goed dat de KNHS er aandacht aan besteedt en hopelijk vooral handvatten biedt aan ruiters die hier tegenaan lopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:52

BloemBloem schreef:
Precies dit!

Op de manege waar mijn dochtertje rijdt werden vorige week alle kindjes bij aanvang gewogen. Ik vind dit een heel goed initiatief!

Hier ben ik dus geschokt over, zo naar vind ik dat kleine kindjes al helemaal mee moeten met de hype dat we vooral niet te veel mogen wegen of dat ze überhaupt moeten weten hoeveel ze wegen. Laat toch gaan. Hoe werk je anorexia of boulimia van tiener meisjes in de hand? Juist door vooral zo vroeg mogelijk al te beginnen met wegen en het over dit onderwerp te hebben.
In mijn tijd werd gewoon gekeken naar hoe de kindjes eruit zagen en daarbij werd een geschikte pony gezocht en soms een paard als het kindje lang was c.q. wat zwaar. Flauwekul om een weegschaal hierbij te halen. Ik word hier razend over want ik heb teveel tiener meisjes zien lijden onder het feit dat ze of te zwaar zijn, of zich te zwaar vinden etc. etc met alle nare gevolgen van dien en dan heb ik het over een gevaar zijn voor zichzelf.

Ik vind het echt iets van deze tijd dat er alsmaar over dat gewicht gepraat wordt en mensen moeten lichter en lichter wegen om te mogen paard rijden. Ik vind dat echt heel erg. Ik heb het dus gewoon over Rubens mensen/ vrouwen en niet over mensen die echt veel en veel te veel overgewicht hebben.

En als mensen denken dat ik voor eigen parochie spreek moet ik jullie teleurstellen want ik ben zelf heel erg slank en dat ben ik altijd geweest. Maar ik ben een dochter van een Rubens moeder (prachtige mooie vrouw was ze!!) die haar hele leven het onmogelijke ideaal naleefde van echt slank willen zijn en dat was ze dus gewoon niet en daar leed ze zeer onder. Zo verdrietig om dit alsmaar te moeten aanzien want ze leed echt.
Dit topic vind ik voor Rubens vrouwen, die als ze een paard zoeken die dat wat zwaardere gewicht kunnen dragen dus gewoon kunnen rijden, een heel naar topic. Ik wil dat toch even gezegd hebben. We slaan gewoon door tegenwoordig. En ja ik weet het veel te veel mensen zijn echt veel en veels te dik iets dat ik vandaag weer op het vliegveld heb mogen aanschouwen. Deze kunnen echt niet paardrijden. Maar er zit een hele grote groep tussen, die echt nog van alles zouden kunnen. Zoals die mooie vrouw die hier langs kwam, van 95 kg die groot en lang is en gewoon kan rijden op een paard die dit aan kan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:04

Ergens maakt dit topic mij een beetje verdrietig, ik ben nooit gelukkig geweest met mijn lengte. Ik heb het geaccepteerd, maar mocht ik vandaag 5cm kleiner worden, dan zou ik dolgelukkig zijn!
Want mijn lengte maakt ook dat mijn gewicht wat hoger wordt. Maar, eerlijk is eerlijk, ik zou wel wat kilootjes kwijt mogen. Dat zou een stuk mooier zijn, dus daar werk ik aan.
Gelukkig is dit bij mij gewoon mogelijk, ik heb een gezond lichaam.
Afbeelding

Dit ben ik, een ruiter die volgens velen in dit topic niet op een paard hoort te zitten.

Tegelijk ben ik blij dat dit topic er is, voor MIJ! Want die kritieken kan ik hebben, met mijn gezonde lichaam... Waarbij afvallen geen idioot lastig verhaal is.

Ik kan me ook vinden in de reactie van pien_2010, hoe werk je een eetstoornis in de hand.
Helaas is echter de kennis over gezond eten minimaal. Ik weet nog toen ik begon op de middelbare school, en dik zijn eerder een uitzondering was. Ik voelde me ook altijd dik (niet veel veranderd ten opzichte van bovenstaande foto, ik was op mijn 14e al erg lang), maar een uitzondering was écht te dik.
Ik hoorde mensen om me heen wel eens zeggen tegen andere meiden die écht te dik waren: "Aaah dat valt echt wel mee, je bent helemaal niet dik."
Ik heb het idee dat dat een trend werd, want tegen het eind van mijn middelbare school carrière kwamen er steeds meer dikke kinderen bij op school. En ook nu, zo'n 10 jaar later, zie je het veel meer in het straatbeeld. We kunnen massaal niet meer tegen kritiek en weten ook massaal niet wat een gezond eetpatroon is. Het noodzakelijk wegen van kinderen op een manege begrijp ik, in het kader van het welzijn van de pony's. Maar het is naar mijn idee toch echt het symptoom van een maatschappij waarin gezond leven niet meer op 1 staat.

Ik denk overigens dat het wegen anders kan. Gewoon vooraf de ouders informeren over het wel en wee van de pony's. Als ouder weet je prima hoe je kinderen groeien en of wat ze eten gezond is. Je kan dan je kind ook anders leren eten. Het is niet alleen ten behoeve van de gezondheid van de pony immers.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:21

Ben bang dat dit altijd een heikel punt blijft. Als ze echt een grens gaan stellen, zeg bij 95 kg, dan zou iemand die lang en ‘wat stevig’ is niet mogen paardrijden. Terwijl ik met 1,63 en 95 kg duidelijk veelste zwaar zou zijn.

Veel mensen zijn nu eenmaal echt te zwaar om te rijden, die weten dat vaak ook van zichzelf. Maar een behoorlijke groep gezonde Nederlanders zou dan ineens niet meer mogen/kunnen rijden.

Ik denk niet dat er ooit een goede regel gesteld kan worden. Willen ze iedereen wegen voor ze de ring in gaan? Of gaan ze alle paarden checken op bouw?

En wat nu met de mannelijke ruiters? Deze zijn vaak een stukje langer, gespierder en dus zwaarder...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:29

In het stuk staat toch nergens dat de knhs een maximum gaat instellen?

Wat ik mij wel goed kan voorstellen (en goed vind) is dat maneges een maximum hanteren wat zij voor hun paarden aanvaardbaar vinden. Hoe lullig dat ook is voor de ruiters die daarom op maneges geweigerd worden.

@Janine, ik ben bang dat ouders echt niet opeens hun kind een gezondere levensstijl gaan aanmeten omdat de manege vertelt dat dat ook beter is voor de welzijn van de pony’s en het kind. :o