Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:41

Als ze her gebied gewoon zijn gangmhadden laten gaan en geen grazers hadden uitgezet was het natuur geweest. Nu een mislukt experiment..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:12

700 stuks :wow: Dat zijn er zo'n 10 per dag tussen 1 dec en 1 feb.

Soort dierlijke Killing Fields.

Zo'n aantal is toch niet meer gezond. -O-

Berdien

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:26

Het feit dat er zoveel dieren moeten worden afgeschoten geeft al aan dat het hele gebied/project gewoon niet werkt. 700 dieren is écht heel erg veel. Maar dat aantal zal niet minder worden zonder geboortebeperking of op een andere manier beperking van het aantal.

Gelukkig schieten ze de dieren nu af, dat is humaner dan langzaam verhongeren. De geschoten dieren worden inderdaad afgevoerd, heb deze week meerdere beelden van grijpers vol kadavers gezien. 700 dieren laten wegrotten is écht geen optie, voor dat is verteerd ben je dusdanig lang verder dat er teveel tere zieltjes mee geconfronteerd worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:49

CharmingS schreef:
Anoeska27 schreef:
Stomme opmerking, je proeft echt niet aan het vlees of het met of zonder liefde is grootgebracht..

Wow, je kan ook gewoon niet reageren ipv me gelijk voor stom uit te maken. Ik zeg ook niet dat je het proeft (al zijn de meningen daarover verdeeld), maar voor mijn gevoel maakt het zeker wel heel veel uit.

Sorry, ik vind jou niet stom hoor ;). Jouw opmerking wel. Maar he, jij mag best jouw mening geven hoor.. Doe ik ook :)

@Ailill: Sorry maar ik vind dat echt grote onzin.. Het enige waar je verschil in kunt proeven is of het biologisch is of niet.. Heb je uberhaubt wel ooit paard gegeten? Daarnaast staat het ook niet op het pakje van de supermarkt of slager hoevaak het dier geborsteld is en knuffels heeft gehad.
Ben erg benieuwd hoe jij dat verschil merkt/proeft ;)[/quote]Dat mag jij onzin vinden, ik vind van niet. Of ik überhaupt weleens paard heb gegeten? Ik kan de keren niet meer tellen, biefstuk/stoofvlees/worst/gekookt en naast paarden behoorlijk wat andere dieren.

Uit de supermarkt zul je het wellicht minder snel proeven, eens. Echter zijn er nog veel meer manieren om aan vlees te komen én dat verschil proef je wel degelijk.

Voorbeeld, wel alweer wat jaren geleden maar toch: Ik heb eens in het buitenland varkensvlees op, kwam van een boerderij die 100% zelfvoorzienend was/is. Het voedsel voor de mensen én dus ook voor de dieren. Ik was verbaasd over de kleur, geur, smaak en structuur. Die dieren zijn echt met liefde groot gebracht/opgefokt, hebben een veel beter leven gehad dan de meeste dieren die in de supermarkt eindigen.

Dat bedoel ik met liefde. Natuurlijk proef je geen verschil of een dier veel knuffels heeft gehad ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:52

s0173957 schreef:
Zo'n soort natuur werkt gewoon niet...
Als niet elk niveau, van grazer tot predator, vertegenwoordigd is werkt het gewoon niet.

Maar vertegenwoordigen de jagers hier dan niet juist het roofdier.
De natuurlijke vijanden van paarden zijn dieren zoals wolven, beren en poema's. Dat lijken mij nou niet het type dieren dat je in grote aantallen in Nederland wilt loslaten in gebiedjes waar je ook met kinderen en honden gaat wandelen.

In dichtbevolkte en dichtbebouwde landen zoals Nederland en België is het gewoon onmogelijk om de natuur "zoals die bedoeld is" in de puurste vorm te laten bestaan. Dat lukt niet meer. Er gaat altijd ergens een kunstmatigheid zijn en er gaat altijd ergens menselijk ingrijpen zijn. Is dat per definitie slecht?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:07

Ik hoop dat er (ooit) vanuit de politiek nog word gekeken naar de EHS. Dit gebied was ooit bedoeld om een verbinding te maken met andere natuurgebieden, zodat de dieren konden trekken. Helaas is het uiteindelijk niet zo gerealiseerd en zit er een hek omheen.. met alle gevolgen van dien.

Geboortebeperking en de hekken open lijkt mij een goede oplossing. Maar blijkbaar ligt het niet zo makkelijk. Anders was daar wel voor gekozen, ipv elk jaar weer zoveel comotie. Wat ik overgens heel goed begrijp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:28

s0173957 schreef:
Zo'n soort natuur werkt gewoon niet...
Als niet elk niveau, van grazer tot predator, vertegenwoordigd is werkt het gewoon niet.

Nou precies dit! Ik vind het gewoon een "pleziertje voor jagers", i.p.v. een natuurgebied.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:30

700 dieren teveel dus...als het nu om 20 of 30 dieren zou gaan die uit hun lijden worden verlost. 700 dieren is gewoon verkeerd beleid en daar zijn 700 dieren de dupe van. En ja het is beter als honger laten lijden, maar zorg er dan in eerste instantie voor dat je niet zo veel overschot krijgt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:38

Soms kom ik per trein wel eens langs het gebied en de vergelijking met "killing fieds" gaat wel op ja.
Ik las hier dat het geschoten wild dan wel verkocht kan worden als scharrelvlees, maar behalve dat er geen vlees aan zal zitten zijn de grazers na zoveel jaar overbegrazing vergeven van de parasieten en waarschijnlijk vergiftigd door het alom aanwezige JKK. Het zal niet eens geschikt zijn als dierenvoer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:50

Albert schreef:
Soms kom ik per trein wel eens langs het gebied en de vergelijking met "killing fieds" gaat wel op ja.
Ik las hier dat het geschoten wild dan wel verkocht kan worden als scharrelvlees, maar behalve dat er geen vlees aan zal zitten zijn de grazers na zoveel jaar overbegrazing vergeven van de parasieten en waarschijnlijk vergiftigd door het alom aanwezige JKK. Het zal niet eens geschikt zijn als dierenvoer.

Overdrijven is ook een vak.

De killing fields - dat is een film over de Vietnamoorlog.

De OVP zijn uitermate vruchtbaar.
Ik ben het met je eens als treinreiziger: dat koeien er te eten vinden snap ik niet (die slaan hun tong om een pol gras) maar korte grassprietjes zijn voor paarden geen probleem.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:53

Waar ik mij enorm aan stoor in deze is de opstelling van clubs als de partij voor de dieren en dergelijke. Als er een koe losbreekt zijn ze er als de kippen bij om 50.000 euro in te zamelen om die koe naar een "koeienrusthuis" te sturen want dat scoort mooie publiciteit! Die dieren in de OVP mogen blijkbaar verrekken want daar hoor je ze niet over, hypocriet zootje is het!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:04

aadburg schreef:
Waar ik mij enorm aan stoor in deze is de opstelling van clubs als de partij voor de dieren en dergelijke. Als er een koe losbreekt zijn ze er als de kippen bij om 50.000 euro in te zamelen om die koe naar een "koeienrusthuis" te sturen want dat scoort mooie publiciteit! Die dieren in de OVP mogen blijkbaar verrekken want daar hoor je ze niet over, hypocriet zootje is het!

Boos zijn op de PvdD mag heus, maar graag wel feiten.

Ja - geld voor die koe: dat klopt.

Maar heb jij op school opgelet over hoe de 2e Kamer werkt?
De 2e Kamer is dan wel de baas in dit land, maar er zijn 76 stemmen nodig.
Daar zit de PvdD ruim onder.

Wellicht ben jij het om een of andere reden niet eens met de gang van zaken in de Oostvaardersplassen - dat kan ook.
"De dieren verrekken" vind ik zwaar overdreven.

Het gebied is vruchtbaar en wie de winter niet door dreigt (let op: dreigt) te komen wordt afgeschoten. (Niet: uit lijden verlost.)

En geef de PvdD niet de schuld van wat dasr gebeurt en schuif ze niet in de schoenen dat ze hypocriet zouden zijn 'omdat de OVP bestaat'.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:11

Even ingaand op het bijvoederen, dat hebben ze geprobeerd met als gevolg dat de sterkere dieren dus dat voer met hun leven gingen verdedigen tegen de andere dieren en dat die dieren uiteindelijk ook het loodje legden. Ik heb het gebied een paar jaar terug gezien. Ik vind het voorstel hier van alleen mannelijke dieren op zich wel een goede om een goed beleid mee te kunnen voeren. En het JKK eten ze niet van, want dat bloeit in de periode dat er geen voedselschaarste is. Het JKK is juist een mooie aanvulling, het vergiftigt zichzelf waardoor er weer plaats is voor andere soorten.

En idd de paarden en heck runderen worden afgevoerd, de herten laten ze liggen voor de vossen.

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:20

Interessant topic.
Ik heb niet elke reactie nauwkeurig gelezen maar ik vind 700 ook echt heel veel. Afschieten is in mijn ogen beter dan uithongeren maar ook niet bepaald iets wat ik vind dat nodig moet zijn zegmaar. Is het heel stom dat dit een van de redenen is dat ik zoiets heb van, laat de wolf maar terugkomen naar NL?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:22

@Sar alleen is het OVP alleen te klein al voor 1 roedel wolven. Er moet daarvoor eerst een connectie zijn met andere natuurgebieden. In de Veluwe is de kans al wel aanwezig dat zich daar een roedel wolven kan gaan vestigen.

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:24

Fennadev schreef:
@Sar alleen is het OVP alleen te klein al voor 1 roedel wolven. Er moet daarvoor eerst een connectie zijn met andere natuurgebieden. In de Veluwe is de kans al wel aanwezig dat zich daar een roedel wolven kan gaan vestigen.

Ja dat geloof ik graag. Maargoed een roedel wolven blijft niet op één plaats leven. Het zou me dus niks verbazen als ze uiteindelijk dus ook daar een keer voorbij komen. Of het dingen oplost weet ik niet maar het is in mijn ogen wel al een stuk natuurlijker dan afschieten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:25

Bijvoeren is niet nodig.

Het beleid is dat er wordt bijgevoerd als er bijvoorbeeld langdurig sneeuw ligt - met name de herten en de Koniks zijn uitstekend in staat om het gebied vanwege eventuele honger te verlaten.

(Van een groep Koniks is bekend dat ze bij Millingen de Waal overzwommen. Ik kan het iedereen afraden dit na te doen! Voor herten geldt iets vergelijkbaars.)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:27

Ja op zich pakken de wolven dan wel alleen het probleem van de herten teveel aan, wolven eten in principe niet snel iets anders dan hun natuurlijke prooidieren zoals zwijnen en herten. Een bijkomende voordeel daaraan is dat ze niet zo snel een schaap zullen pakken (of een shetlanderpony die ergens op een weitje staat).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:32

Schapen zijn lastig voor een wolf: al die wol... (Qua gedrag zijn ze juist erg makkelijk, maar grof gebekt gezegd: de maaltijd valt zo tegen.)

Paarden worden in Estland wel degelijk door wolven belaagd/ bejaagd; alleen weten de Koniks vanuit hun instinct nog precies wat ze moeten doen, erg veel paardenvlees eten de Estste wolven niet.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:37

Even voor de duidelijkheid;
Het gebied was heel vruchtbaar, de begroeiing was heel divers, het is nooit natuur geweest en er is niets diervriendelijks aan een omheind nat weiland waar vee mag sterven van honger, parasieten en vergiftiging.
Over de PvdD: altijd begaan met het welzijn van dieren, behalve de dieren in de OVP kennelijk, want zij blijven zonder enig weerwoord achter deze schandvlek staan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:43

Albert schreef:
Even voor de duidelijkheid;
Het gebied was heel vruchtbaar, de begroeiing was heel divers, het is nooit natuur geweest

Eeuwen was het zeebodem, toen werd het ingepolderd en "gekraakt" door de vogels.

En tot de huidige dag is het gebied erg vruchtbaar, al is het idd wel zo dat de flora ingrijpend is veranderd door de enorme hoeveelheid grote grazers die het gebied voedt.

Citaat:
En er is niets diervriendelijks aan een omheind nat weiland waar vee mag sterven van honger, parasieten en vergiftiging.

Nee, idd.
Ben ik roerend met je eens maar dat is niet op de OVP van toepassing.
Citaat:
Over de PvdD: altijd begaan met het welzijn van dieren, behalve de dieren in de OVP kennelijk, want zij blijven zonder enig weerwoord achter deze schandvlek staan.

Oh?
Waar haal jij dit vandaan dan...?
Sinds kort heeft die partij welgeteld 5 zetels, dus 71 te weinig om wetgeving te veranderen.

Ik leid uit onderstaande tekst niet af "dat ze er mee instemmen", zoals jij beweert.

https://www.partijvoordedieren.nl/items ... ersplassen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:57

Kom nu toch; nu ze er eenmaal zijn...dat is geen standpunt, dat is gedoogpolitiek. Slap politiek gezwam. Er is maar 1 juiste oplossing en die is niet fraai, maar wel noodzakelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:07

Jaaaaja.

En dat is dan allemaal de schuld van 1 partij met 5 zetels?

Wees dan eerlijk en zeg gewoon dat je ze niet moet, maar spaar mij dit soort gedoe.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:45

@ janneke
Dus jij mag alles goed praten en Albert mag niks zeggen over jouw geliefde PvdD en OVP??
Hoezo hypocriet!
Waar ik me nog t meeste aan stoor is het bet-weterige gezever over de wolf.
De wolf is geen aaibaar schoothondje. Het is een gevaarlijk wild dier die niet onderschat moet worden. En de eventuele terugkeer naar Nederland moet zeker niet geromantiseerd worden.
Waar haal je trouwens die onzin vandaan dat ze geen of liever geen schapen eten?
Je onderschat de wolf...