Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Engelse ruiters voelen zich onveilig op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:28

wat ik hier zie is dat de buitenrijders vaak slecht te zien zijn, geen hesje aan niets. Met name met slecht weer wordt je als automobilist nogal eens verrast dat er een paard onder weg is.

Ik heb jaren geleden eens een ruiter soort van de kast uitgekeerd wat ie met zijn paard op de weg moest terwijl het dier al begon te flippen toen ik op 100 meter was met mijn auto
uitvlucht:"paard moet verkeersmal worden" dan vraag ik me toch werkelijk af ten koste van wat dat moet gebeuren?

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:35

Goed dat er onderzoek naar gedaan wordt. De meeste wegen de UK en ook Ierland (vooral de meer afgelegen gebieden waar meer paarden gehouden worden en veel mountainbikers/wielrenners zijn) zijn erg onoverzichtelijk en er wordt altijd hard gereden. Deze wegen zijn smal, kronkelig en hebben bijna allemaal muurtjes of hoge begroeing aan bijde kanten van de weg, waardoor je in veel gevallen niet naar de berm kan uitwijken. Verkeersregel 215, dat paarden altijd ruim en langzaam gepasseerd moeten worden wordt helaas vaak overtreden. Ook handgebaren van ruiters of koetsiers die verzoeken langzamer te rijden of om te stoppen worden vaak genegeerd. Terwijl dit een officiele regel is!
Rekening met elkaar houden (in het verkeer) blijkt in onze samenleving de laatste jaren steeds moeilijker te worden.. Weggebruikers, met name automobilisten worden steeds asocialer en zijn meer gehaast en gefrustreerd!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:36

Grappig, ik woon in de UK en vind juist dat hier alle weggebruikers super veel rekening houden met paarden op de weg. Misschien ligt het er ook aan waar in de UK. Maar de British Horse Society houdt zich al lange tijd bezig met veiligere wegen voor paarden met veel campagnes.

Iedereen die hier buiten rijdt heeft standaard een hi-viz jasje aan, auto's stoppen al van verre, iedereen hier in het bos grijpt gelijk zijn hond beet en gaat van het pad af als je met je paard aankomt, misschien heb ik geluk waar ik woon en waar mijn paard staat :)

Laventador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:39

JPitty schreef:
Recentelijk mijn rijbewijs gehaald, maar tijdens de lessen noch tijdens examen is hier aandacht aan besteed. Niet in theorie, niet in praktijk...

Ook niet in het theorie boek? Bij mij wel en ook met theorie oefenen kwamen er vragen over hoe je paarden op de weg moet benaderen (heb wel een iets ouder boek).

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:44

Nope, helemaal niks bij het examen of in de theorie oefenen. Hooguit bij de voorrangsregels dat er eens een paar voorbij kwam stappen.

Boek heb ik hier niet bij de hand, moet ik van de week even nakijken.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:48

In België wordt het wel vermeld in het theorieboek, bestuurders van motorvoertuigen zijn verplicht om te vertragen bij het inhalen, en zodra het paard tekenen van angst vertoont moeten ze zelf de motor stilleggen. Al lijkt kan ik me voorstellen dat een leek op het gebied van paarden het niet meteen doorheeft wanneer een paard angstig is.

Ik mag mijn handjes kussen dat ik in een boerendorp gestald sta waar amper verkeer is, en de automobilisten die ik tegenkom zijn over het algemeen vrij vriendelijk. Hier heb ik echter wel regelmatig last van fietsers (lees: wielrenners). De stalling ligt vlakbij een bos waar er een gemeenschappelijk pad is voor wandelaars, fietsers en ruiters. Ik probeer als ruiter altijd rekening te houden met anderen door de berm in te gaan of zo, maar soms gebeurt het wel eens dat ik een fietser van achteren niet zie of hoor aankomen, en die wielrenners hebben meestal ook geen belletje op hun fiets. Velen vinden het dan dus nodig om te beginnen schelden of proberen mijn paard dan met opzet te laten schrikken, echt kansloos zo'n soort volk :n Het is een kleine moeite om gewoon maar even een seintje te geven als ik je niet opgemerkt heb.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:14

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:04

Kuggur schreef:
Laurora schreef:
[quote=
Het probleem ligt ook niet alleen aan de ruiters. Zou dat zo zijn dan zouden er nooit andere ongelukken gebeuren dan ongelukken waar ruiters bij betrokken zijn.
Het hoeft echt niet allemaal van één kant te komen.
Álle weggebruikers moeten beter geïnstrueerd worden.

Dat geloof ik niet. Het probleem ligt imo bij de intrinsieke eigenschappen van een ruiter\paard combinatie als verkeersdeelnemer, en te te grote eisen die dat stelt aan de rest van het verkeer.
In dat verband is het ook een relevant punt dat ruiters slechts recreatieve weggebruikers zijn...

Juist.. Dus dat een auto met 60km langs me scheerde en zo dichtbij kwam dat zijn spiegel mijn voet/beugel raakte, was natuurlijk de schuld van mij, gezien het probleem alleen bij de ruiters liggen... Dan kan ik mijn paard wel helemaal 100% onder controle hebben en me volledig aan alle regels houden, maar zoiets kon ik niet voorkomen. Ik heb andere weg gebruikers niet in de hand met mijn gedrag. Zij gaan zich niet voorbeeldig gedragen omdat ik me voorbeeldig gedraag.. Ik heb gelukkig een bomproof paard, die alleen struikelde, maar geen grote schrik reactie en er vandoor ging. Ze viel op haar knieën, ik lag op haar hals, ze kwam overeind, ik kwam weer in het zadel en ze bleef net staan. Paard achter mij was wel harder geschrokken en die ruiter lag dus op de grond. Zwaar gekneusde ribben en rug.

Wat had ik dan anders kunnen doen om dit te voorkomen?

Of ik nu wel of niet ergens op fietspaden rijd waar het kon, ook al mag dat niet, had geen enkele invloed op deze situatie. Dus ik vind je redenatie nogal de plank mis slaan.

Het komt neer dat het probleem bij de ruiters liggen, die zich ook niet aan de regels houden, en dat als ze dit wel doen, een ruiterbewijs halen etc, dan zijn er geen incidenten? Eh, ik weet niet hoor, maar zo werkt het niet.

Het maakte niet uit of ik wel of niet een ruiterbewijs had, of mijn paard wel of niet volledig bomproof was, of ik wel of niet op fietspaden reed.. De bestuurder was fout. Zoals vele bestuurders fout zijn in het benaderen van paarden in het verkeerd.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:15

En daarbij vind ik je snelheid aanpassen, een beetje uitwijken, en even wachten tot je weer doorscheurt geen overdreven hoge eis.
Dat doe je toch ook als je langs een fietsend kind rijdt omdat die mogelijk wat minder stabiel op de fiets zit? Of een wandelaar die zomaar een beetje kan uitwijken? Of iemand die zijn hond uitlaat die enthousiast opzij kan springen? Waarom dan niet bij een paard? Dat is gewoon asociaal gedrag. Punt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:55

Er is nog wel een verschil tussen nederland en engeland. In engeland gaan er 7 ruiters en 36 paarden op de weg dood per jaar gemiddeld. In nederland zijn zulke ongelukken zeldzaam. In engeland zijn er veel meer bochten waar je niks kan zien. Heggetjes waarachter iets kan bewegen wat je paard kan laten schrikken. Snelheidsbeperkingen doen ze daar ook minder aan. Zelfs op een klein klote weggetje of een bochtige rotweg mag je nog 95. Veel mensen voelen dat ze niet hoeven af te remmen.

De aandacht daar voor weg veiligheid van ruiters is enorm groot. Zo dragen de meeste ruiters reflectie, rijden ze in groepen en 2 aan 2 en zijn er cursussen. Toch neemt het aantal ongelukken nog steeds nauwelijks af. Op het gebied van plek op de weg is er niet zo veel verschil. Ruiters mogen niet op fiets en voetpaden, veel bermen zijn niet geschikt en land is vaak prive terrein.

In nederland is er gewoon te weinig aandacht voor het 'probleem' paard en ruiter op de weg. Zelfs een kleine richtlijn of opgenomen advies kan er niet af. Als ruiter ben je dus mogelijk nog wel meer op jezelf aangewezen dan in engeland en toch maken ruiters zich nauwelijks meer zichtbaar met reflectie en zie je ruiters op plekken waar ze nooit veilig kunnen zijn.

Paar interessante filmpjes...
Hier één met wat momenten die beslist fout hadden kunnen gaan: https://www.youtube.com/watch?v=4HhR9D2Nq4Y Dat op 1:40 heb ik hier in nederland ook wel eens gehad. Alleen dan rechts een dijk die ophield... Ook 4:04 heb ik al eens gehad.

De britse ruitervereniging heeft die campagne filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=x_0FO7eECQo Sommige beelden zijn naar (educatief, maar naar)

En in dit langere filmpje wegen ze de voor en nadelen tegen elkaar af: https://www.youtube.com/watch?v=37fyH99GV8U

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 02:08

Veulen84 schreef:
Paar interessante filmpjes...
Hier één met wat momenten die beslist fout hadden kunnen gaan: https://www.youtube.com/watch?v=4HhR9D2Nq4Y Dat op 1:40 heb ik hier in nederland ook wel eens gehad. Alleen dan rechts een dijk die ophield... Ook 4:04 heb ik al eens gehad.

De britse ruitervereniging heeft die campagne filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=x_0FO7eECQo Sommige beelden zijn naar (educatief, maar naar)

En in dit langere filmpje wegen ze de voor en nadelen tegen elkaar af: https://www.youtube.com/watch?v=37fyH99GV8U

Ben ik dan weer een mieperd die vind dat bij (iig het eerste filmpje) een aantal situaties zijn waarbij de amazone zeurt en ik denk joh niks aan de hand? Vooral bij tegemoetkomend verkeer.
Die op 1.40 ken ik ook. Randstad, dijk met bussen, vrachtwagens en trekkers. Gelukkig word je paard er heel verkeersmak van.

De rest kijk ik btw zometeen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 07:48

Die snelheid daar is echt ongelooflijk. Zo ook in Ierland, zelfde soort weggetjes. En ik die daar met de auto reed durfde echt niet harder als 60 km/u. Want, heggetjes, smal, bochten, of stenen muurtjes langs de weg. Weinig zicht op tegemoetkomend verkeer. En overal loslopende schapen en pony's langs en op de weg. Maar wel overal ingehaald worden door andere automobilisten (die wel 90 rijden, of harder := ). En ook overal borden langs de weg waarop het aantal dodelijke ongelukken op die weg over een bepaalde periode vermeld staan. Ik ga in NL al niet graag te paard de weg op, maar daar zou ik het helemaal niet durven :n . In mijn koekblik voelde ik me destijds nog enigszins beschermd.

Heb daar ook het fenomeen de BOB uitgelegd. Dan staan ze je helemaal aan te kijken alsof je niet helemaal goed in je bovenkamer bent. Want met 1 pint (of meerdere) kun je nog prima rijden. Neem aan dat dit in de UK niet veel anders is. Mensen gaan daar ook rustig overdag naar de pub, nemen een pint en stappen dan weer vrolijk achter het stuur.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:15

Wie nog nooit in Engeland is geweest kan niet oordelen hoe het verkeer daar is. Zelfs fietsen is bijna zelfmoord. Mooie quote van een camping eigenaar. Toen een paar engelsen vroegen of je ook kon fietsen naar de Pub. Die op nog geen km van de camping lag. "Do you want to end as Roadkill??!!!! " en dat zegt genoeg. En die weg was nog niet eens zo druk, want de camping lag ernaast.

Nog een iets wat veel ontbreekt in engeland ..... Straat verlichting. Vorig jaar september zijn we er ook geweest normaal altijd in juni/juli. Het is dan om 19.00 al donker. Er was een goede pub in een dorpje naast de camping. Dat moet je bijna op de tast doen...... Maar de biertjes, eten en gezelligheid waren uitstekend. Lekker bij de open haard echt genieten..... En dan moet je weer terug :n .

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:45

Ik zou het in Nederland goed vinden als er een regel bij zou komen onder welke omstandigheden je al op het fietspad zou mogen. Ik rij altijd op het fietspad met mijn aanspanning. Ik heb namelijk een mini-shet+ sulky en mijne loopt hooguit 15 km/h, wat alsnog langzamer is dan een fietser. Ik zou graag iets van stokmaat en breedte van de aanspanning als voorwaarde willen zien waarbij je niet langer onder gemotoriseerde bestuurders valt, maar onder fietsers.

Situatie in Engeland vind ik ook schokkend slecht aan de hand van de filmpjes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:57

Kuggur schreef:
Laurora schreef:
[Overigens slaat het natuurlijk ook nergens op dat ruiters officieel gezien op de openbare weg moeten rijden (of de berm) en niet op de stoep of fietspad mogen rijden, zo kunnen ze de veiligheid ook niet opzoeken (al heb ik daar lak aan, ik ga gewoon over het fietspad. Veiligheid gaat voor!)

Je hebt dus óók lak aan de veiligheid van voetgangers en fietsers.
Dit is in feite een voorbeeld van "de uiteenlopende eisen van ruiters" waar je zelf kritiek op hebt, en je gaat een zelfs stap verder, je lapt de verkeerswetgeving gewoon aan je laars waar je dat uitkomt.

Ja dat klopt, ik verkies het fietspad naast een 80 km of 100 km weg ten behoeve van de verkeersveiligheid en die van mij en mijn paard.
Oom agent laat dat gelukkig ook gewoon toe.
Auto’s en ander verkeer mogen mij op een normale snelheid passeren. Liefst wel op gepaste afstand zodat ik niet per ongeluk met mijn stijgbeugel de spiegel raak. ( echt gebeurd en niet bewust door mij gedaan)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:59

Beide partijen moeten naar hun eigen aandeel kijken.
Want als je bv. naar de tweede "encounter' in dit filmpje kijkt: https://www.youtube.com/watch?v=wtpcQzSkbGk
Dan denk ik eigenlijk wat een irritante ruiters dat zijn. Ze doen totaal geen moeite om de weg vrij te maken zodat de auto kan passeren, zelfs niet op het einde waar die mogelijkheid er is. Als je dan de minuten in het klokje rechts beneden ziet wegtikken en bedenkt dat deze man in zijn bestelwagen misschien op weg is naar een afspraak, dan mogen we zelf ook wel eens grondig naar het aandeel van de ruiters kijken.
Een buitenritje op dit soort wegen is toch niet fijn? Dat doe je toch niet om je hoofd leeg te maken? Wat is er dan mis met de trailer pakken en naar een natuurgebied rijden?

Natuurlijk vind ik aandacht voor meer verkeersveiligheid alleen maar positief, maar ik verbaas me soms op welke plekken mensen met paarden zich begeven om een "ontspannend" buitenritje te maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:05

Ik schat dat ik met twintig jaar meerdermalen per jaar in GB geweest zijn toch wel ruim kennis heb van hoe GB in elkaar steekt.

Om te beginnen wordt voor het gemak heel GB maar over een kam geschoren terwijl de verschillen in de praktijk op z'n zachtst gezegd nogal groot zijn.
Het begint er al mee dat hoe dichter je bij (groot)stedelijk gebied zit, hoe lastiger het wordt. Ik heb in veel gebieden in GB buiten gereden maar altijd in de buitengebieden, verder weg van grotere steden, Wales, Dartmoor, Exmoor, Lakedistrict, North York moors, Yorkshire dales en eigenlijk zelden of nooit idiote dingen meegemaakt.

En voor degenen die denken dat fietsen er ook lastig is; nou, sinds de tour de France door de Yorkshire dales gereden is, wemelt het daar van de wielrenners en wat ik van de Britten zelf begrijp is het aantal fietsers sinds die tijd in z'n algemeenheid fors toegenomen. Het valt in ieder geval op dat er meer gefietst wordt buiten het stedelijk gebied.

De grote verschillen zijn het relatief grotere aantal paarden wat daar op de weg komt en de fout die ook daar gemaakt wordt dat er steeds hetere paarden gefokt worden voor het wedstrijdterrein (die dus steeds meer spooky zijn, zoals de Britten dat noemen). Tel daar dan bij op de wegen in GB kwalitatief nog steeds minder zijn dan in NL, er harder op gereden mag worden en met name de locals doen dat ook. Beschonken achter het stuur zitten is daar net zo verboden als hier maar het gebeurt daar met regelmaat.
Wil je in GB buiten rijden ben je, veel meer dan in NL, aangewezen op de openbare wegen.
Ik heb de cijfers niet paraat, maar afgaand op wat ik zelf zie in GB, schat ik het aantal verkeersdoden daar ook hoger dan in NL.

Al met al is de situatie in GB maar heel beperkt vergelijkbaar met NL.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:22

Ik ben het grotendeels eens met Laurora: als ik kan kiezen tussen een berm naast een 50km/h of harder weg of een fietspad als er geen berm is, dan zal ik uit veiligheidsoogpunt daar gaan rijden. Dit is ook gewoon toegestaan. Daarbij let ik wel continue op of er fietsers aan komen en ga ik voor ze aan de kant. Als paardlief echt iets eng vindt stap ik desnoods af.

Ik heb ook in Noordwest Ierland gereden, daar idd stukken langs een 100km/u weg op soort kleine vluchtstrook, nauwelijks berm en weinig ruiterpaden aanwezig daar. Ook de smallere wegen met heggen herken ik. Toch heb ik me daar niet meer onveilig gevoeld dan hier op de weg. Zeer goed getrainde paarden, in combi met bestuurders die meer rekening hielden met ons dan ik in NL gewend ben.

Zolang iedereen gewoon helder blijft nadenken en zijn verantwoordelijkheid neemt en dus beetje rekening met elkaar houdt, hoeft het geen probleem te zijn.... maar daar zit nu net het probleem: men is steeds minder verdraagzaam naar elkaar en meer met zichzelf bezig wat tot irritaties leidt...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:41

Gini schreef:
Beide partijen moeten naar hun eigen aandeel kijken.
Want als je bv. naar de tweede "encounter' in dit filmpje kijkt: https://www.youtube.com/watch?v=wtpcQzSkbGk
Dan denk ik eigenlijk wat een irritante ruiters dat zijn. Ze doen totaal geen moeite om de weg vrij te maken zodat de auto kan passeren, zelfs niet op het einde waar die mogelijkheid er is. Als je dan de minuten in het klokje rechts beneden ziet wegtikken en bedenkt dat deze man in zijn bestelwagen misschien op weg is naar een afspraak, dan mogen we zelf ook wel eens grondig naar het aandeel van de ruiters kijken.
Een buitenritje op dit soort wegen is toch niet fijn? Dat doe je toch niet om je hoofd leeg te maken? Wat is er dan mis met de trailer pakken en naar een natuurgebied rijden?

Natuurlijk vind ik aandacht voor meer verkeersveiligheid alleen maar positief, maar ik verbaas me soms op welke plekken mensen met paarden zich begeven om een "ontspannend" buitenritje te maken.

o my die tweede encounter...overigens was er al in het begin al plek om uit te wijken en de bus voorbij te laten, later nog een keer ter hoogte van dat witte busje...beide worden gewoon voorbij gereden.
Naar mijn mening zorgen zulk soort ruiters er juist voor dat bepaalde automobilisten vrij agressief reageren op een ruiter-paard combinatie.
Hier in Nederland heb je ook zulke ruiters rondrijden; gewoon lekker de weg blokkeren, zelfs als de automobilist netjes vertraagd en zn/haar best doet het paard niet te laten schrikken. Daar kweek je alleen maar een hoop agressie en onbegrip mee. Dit soort ruiters zijn gewoonweg ronduit asociaal en als je paard het nodig heeft dat een automobilist helemaal gaat stil staan terwijl er niks aan de hand was, dan moet je in de bak blijven, want dan heb je niets op de weg te zoeken.
Verkeersmak maken doe je immers op wegen waar je afstand kunt nemen tussen jou en het verkeer zodat er niet rakelings gepasseerd hoeft te worden. Doe je dat wel op zulk soort wegen als in de filmpjes, dan ben je geen paard waard.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:19

Mijn mening is dat paarden in deze tijd veiliger zijn op het fietspad dan op de weg.
Ik begrijp ook nog steeds niet waarom ruiters op de weg "moeten". Meestal wordt er op het harde niet gedraafd en gaat het dus stapvoets dus op welke weg je ook rijdt, je hindert het verkeer hoe je je best ook doet.
En dat moeten ze bij wet veranderen. Veiligheid voor alles

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:36

Misschien omdat het voor fietsers dan minder veilig wordt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:27

boyca schreef:
Mijn mening is dat paarden in deze tijd veiliger zijn op het fietspad dan op de weg.
Ik begrijp ook nog steeds niet waarom ruiters op de weg "moeten". Meestal wordt er op het harde niet gedraafd en gaat het dus stapvoets dus op welke weg je ook rijdt, je hindert het verkeer hoe je je best ook doet.
En dat moeten ze bij wet veranderen. Veiligheid voor alles

En de veiligheid van de fietser dan?

Er zijn plekken waar het gewoon niet meer verantwoord is om met een paard op de weg te zijn.
Op het moment dat je je niet veilig voelt op een rijbaan, moet je daar gewoon niet zijn, en niet maar uitwijken naar het fietspad als regel. Die is er niet voor jou.
Als ruiter mag je blij zijn dat je nog wordt gedoogd in het verkeer, eerlijk gezegd.

Wat betreft die eigen schuld die wordt aangehaald, dat wordt verkeerd begrepen. Het gaat om eigen verantwoording. Ja, er zijn wel eens momenten dat de ander echt fout is en jij niets verkeerds deed, maar als we het hebben over vlucht reacties waar veel ruiters zich onder schuilen, die dan vervolgens iets veroorzaken, daar is toch echt de ruiter in de fout omdat je geacht wordt je dier onder controle te hebben. Het is gewoon niet genoeg om te zeggen "ja maar het is een vluchtdier dus de hele wereld moet maar rekening met me houden".
Nee, jij begeeft je in het verkeer en moet je aan de regels houden en je dier onder controle hebben.
Ja, erg als iemand geen rekening met je houdt, maar wat kun je er wezenlijk aan doen als mensen steeds jonger hun rijbewijs mogen halen en zich een soort van onschendbare god voelen met hun stuk blik en hard willen gaan(niet zelden onder invloed) en zelfoverschatting juist samengaan bij jongeren? En de basismentaliteit gewoon slecht is? Het is veel meer een maatschappelijk fenomeen dan een ruiter in het verkeer dingetje. Want iedereen is veilig bij mensen die fatsoenlijk rijden....

En nogmaals, het lukt ons blijkbaar niet om medewegebruikers op te voeden, dus moeten we zelf voor onze veiligheid dan maar van bepaalde wegen wegblijven en meer de trailer pakken. Of het paard verhuizen naar een plek met betere uitrijmogelijkheden...

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:28

Begrijp me niet verkeerd, ik doe het echt niet zomaar voor de lol, zoals eerder al aangegeven echt alleen als er direct gevaar dreigt, maar wat is er volgens jullie dan zo verschrikkelijk gevaarlijk voor fietsers aan met je paard op het fietspad lopen?
Een paard en een fietser zijn toch veel gelijkwaardiger dan een paard en een auto? Of een fietser en een auto?
Misschien ligt het aan mijn omgeving, maar bij ons zijn de fietspaden breed genoeg om een paard ruim in te halen.
Ik kan me nog voorstellen dat iemand die niet goed oplet achter op een paard knalt, of niet genoeg ruimte houdt tussen paard en fiets en het paard raakt met het fietsstuur, maar dat lijkt me minder schadelijk voor wie dan ook dan een aanrijding met een auto.

Als je de regelgeving volledig buiten beschouwing laat is een fietspad een veel veiligere plek voor een paard dan op de openbare weg, of zeg ik nu iets raars?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:36

Ik zie ook niet zo waarom ruiters niet op het fietspad zouden kunnen. Op de plaatsen waar je als fietser ook op de weg rijdt maakt het niet zoveel uit, maar op bijna alle plekken waar je als fietser niet mag komen heb je ook als ruiter weinig te zoeken, en de meeste fietspaden zijn inderdaad breed genoeg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:38

Laurora je zegt niks raars. Ik doe dat ook, sterker je nog als ik hier op de 80 km weg zou gaan rijden met mijn paard dan vraagt oom agent wat ik in hemelsnaam aan het doen ben?!

Ik heb mijn ruiterbewijs en het praktijk gedeelte wat over de weg ging vond gedeeltelijk plaats op jawel het fietspad mensen. Simpelweg omdat op de weg waar de auto’s rijden, het paardrijden te gevaarlijk is.