Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:10

Palmera schreef:
danzzz schreef:
Met speciale dank aan dierenrechten organisaties die het slachten van paarden in de US onmogelijk hebben gemaakt. Want wat moet je als je de kosten van euthanasie niet kan betalen, de kosten van een dierenarts niet kan betalen en je hoopt dat je paard een betere baas treft als je het dier verkoopt?

Als je de euthansasie niet kunt betalen moet je geen paard hebben.

Op zijn minst moet je een dier, jouw dier, bij grote nood uit zijn lijden kunnen verlossen.

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Je weet nooit hoe je leven er uit ziet over 20-30 jaar.
Mijn bijna 24-jarige heb ik al 21 jaar. Gelukkig is mijn situatie alleen maar verbeterd, maar het had ook andersom kunnen zijn. Ik moet er niet aan denken om haar na zoveel jaar af te moeten staan omdat ik het niet meer kan betalen. Ik weet zeker dat ik er alles aan zou doen om haar bij me te houden. Maar dat zou dus kunnen betekenen dat, als de financiën het niet meer toelaten en de gebreken komen, dat er dan een groot probleem ontstaat. In zo'n geval kan ik me voorstellen dat je hoopt dat er iemand is die haar een mooie laatste dag bezorgd. Maar, zolang ik het zelf kan bekostigen, zal ik zelf voor die mooie laatste dag zorgen.

In dit verhaal gaat het echter niet om iemand die het niet kan betalen, maar om iemand ie het paard gebruikt heeft als manegepaard, er geld aan verdient heeft en toen, toen het dier te oud werd, het de deur uit gedaan heeft. Paard heeft geld opgeleverd zijn hele leven en de laatste $ wordt er nog uitgeperst en dat is natuurlijk niet zo netjes, aangezien je het over een levend wezen hebt. (Ook knap dat een nieuwe eigenaar dat allemaal weet }:0 ).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:11

Ik denk dat Greenwood Stable hiermee een openbare les wil geven. Er worden geen namen genoemd, en die eerste eigenaar is vermoedelijk al persoonlijk geconfronteerd, anders was de hele geschiedenis van het paard niet bekend... En mogelijk heeft die eerste eigenaar in die confrontatie wel heel weinig berouw getoond, en dit openbare lesje dus verdiend. Wie zal het zeggen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:13

swartbeessie schreef:
In Engeland meen ik dat er voorwaarden zijn aan het houden van een paard (staat me bij).

Zou dat een idee zijn, een soort examen/herinnering van wat er allemaal bij komt kijken voordat mensen overgaan tot koop?

En dan nog een vraag aan de blokkers: wat doen jullie als paardeneigenaar op het moment dat je een wat oudere paard niet meer zelf kunt houden? (Heel eerlijk?)

Van een Engelse kennis hoor ik vaak de meest waardeloze verhalen over paarden in de UK. Hij ziet ze aan een touw vastgebonden zelfs op rotondes staan om daar te grazen (vanwege gebrek aan eigen weides), zonder enige beschutting.

Apple

Re: Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:15

Isabonny, dat zijn dan waarschijnlijk paarden van travellers, die zie je inderdaad overal.

Maar goed, dat is even offtopic.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:17

danzzz schreef:
Eliine schreef:

Maar ik mag hopen dat die mensen dan ook geen paard hebben

je moet ze de kost geven, alleen hier op bokt al lopen er genoeg rond die echt een heel, heel karig inkomen hebben maar wel paarden

Daarom zeg ik ook, ik mag hopen dat. Want ik weet dat dit gebeurt. Echter vind ik het een ongezonde situatie voor zowel paard als eigenaar. Geen geld is nooit een excuus om je dier iets niet te kunnen bieden. Dan moet je eerder je verantwoordelijkheid nemen ten gunste van het dier. En dat is dus niet op zn 30e de handel ingooien omdat je geen 100 euro over hebt om m zn laatste rustplek te gunnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:19

Billy schreef:
Dat kunnen alle mensen die hun paard als gezelschapspaard willen plaatsen omdat hij oud of niet meer te rijden is in hun zak steken.........

HOOO!!

Niet elk paard wat als gezelschapspaard ergens wordt ondergebracht krijgt het automatisch slecht. Ik ben heel blij met mijn bejaarde, ex-fokmerrie, gezelschapspony, ik houd van haar, ik geef haar het beste aan voer en verzorging dat ik kan regelen.

Die kan Billy in d'r zak steken.

---

Rust zacht Skip. Jouw winter is nu voorbij. Wat fijn dat er iemand je geholpen heeft. Het ga je goed op de eeuwige groene weides.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:19

Ook al mag slachten niet, elke jan doedel daar heeft een geweer. Als ze een goede jager hadden gevraagd was het dier in no time (en stressloos bij een goede) dood geweest..

Blijkbaar was elke moeite ze teveel voor het arme dier!

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:25

Gelukkig heeft dit paard op het eind een lief mens getroffen die het beste met hem voor had. Los van de oude eigenaar snap ik de handel ook niet, vreselijk als zo een oudje nog tig keer moet verhuizen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:25

Echt diep triest, hopelijk kan skip nu zacht rusten.

Mensen zouden meer verantwoordelijkheid voor hun dier moeten nemen, ook als ze oud zijn. Hoe vaak zie je wel niet een advertentie met een stokoud beestje dat als gezelschapspaard aangeboden wordt. Vind dat zo triest, paard mag zijn hele leven hard werken maar zodra hij niet meer gereden kan worden moet ie weg. Neem je verantwoordelijkheid dan ook, Tuurlijk komt echt niet elk paard dan slecht terecht maar aardig wat wel en dat kan je van te voren niet weten helaas.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:39

troi schreef:
Ook al mag slachten niet, elke jan doedel daar heeft een geweer. Als ze een goede jager hadden gevraagd was het dier in no time (en stressloos bij een goede) dood geweest..

Ik dacht precies hetzelfde.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:44

Koper schreef:
Billy schreef:
Dat kunnen alle mensen die hun paard als gezelschapspaard willen plaatsen omdat hij oud of niet meer te rijden is in hun zak steken.........

HOOO!!

Niet elk paard wat als gezelschapspaard ergens wordt ondergebracht krijgt het automatisch slecht. Ik ben heel blij met mijn bejaarde, ex-fokmerrie, gezelschapspony, ik houd van haar, ik geef haar het beste aan voer en verzorging dat ik kan regelen.

Die kan Billy in d'r zak steken.

---

Rust zacht Skip. Jouw winter is nu voorbij. Wat fijn dat er iemand je geholpen heeft. Het ga je goed op de eeuwige groene weides.

Een zwaluw maakt nog geen zomer.....
Hoeveel zgn gezelschapspaarden met een blessure gaan niet gewoon weer dd handel in en worden dan npg bereden? Er zijn bekende verhalen van maneges die dat soort dieren kopen, in de zomer afraggen op het strand en dan alsnog naar de slager brengen. Dat jij dol bent op je oude fokmerrie is geweldig, maar dat zij mazzel gehad heeft betekent niet dat dat gemiddeld is voor afstandsponies...

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:45

Ibbel schreef:
Ik denk dat Greenwood Stable hiermee een openbare les wil geven. Er worden geen namen genoemd, en die eerste eigenaar is vermoedelijk al persoonlijk geconfronteerd, anders was de hele geschiedenis van het paard niet bekend... En mogelijk heeft die eerste eigenaar in die confrontatie wel heel weinig berouw getoond, en dit openbare lesje dus verdiend. Wie zal het zeggen.

Een openbare les ?
Ik heb er een heel dubbel gevoel bij.

Ik ben niet gelovig, maar dit staat in de Bijbel :

Citaat:
Als u iemand in nood helpt, bazuin het dan niet rond in de synagogen en op straat, zoals schijnheilige mensen doen om door andere mensen geëerd te worden. Ik verzeker u: zij hebben hun loon al ontvangen. Maar wanneer u iemand in nood helpt, zorg dan dat uw linkerhand niet weet wat uw rechterhand doet. Uw hulp blijft dan verborgen. En uw Vader, die ziet wat verborgen is, zal u belonen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:49

Ik word niet graag over één kam geschoren met nare mensen. En helemaal niet door jou Billy :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:49

Precies Billy!

Wat een goed bericht om te delen. Arme Skip. Wat een walgelijke eigenaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:05

NathalietjeB schreef:
Ik vind dat meer mensen die hun paard met mankementen aanbieden, zich eens achter hun oren mogen krabben.
Want die paarden zouden niet als weidemaatje aangeboden moeten worden, maar gewoon door de eigenaar naar de hemel gebracht moeten worden..

Staan zo vaak paarden van 25+ op marktplaats enz

Vind ik ook!

Neem dan als eigenaar zelf je eigen verantwoordelijkheid en het bespaard het dier veel ellende.
Maar wordt helaas massaal als weidemaatje aangeboden als ie oud is en of mankementen heeft en dat vind ik echt schandalig hoor!

Een heel mooi bericht en ik denk precies zelfde.
Het is erg wat dit dier is aangedaan na 30 jaren zelfde eigenaar geweest te zijn.........

Toch aan de andere kant........het is 1 kant van het verhaal, graag zouden we ook het verhaal willen weten van de andere kant.

Maar dat neemt niet weg dat het schandalig is dat het zo is gegaan van wat het dier is overkomen dat ie is verhandeld, gelukkig kwam ie bij de juiste persoon terecht en had ie toch warmte en liefde gekregen voordat ie naar de hemel mocht gaan op een zachte manier.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:08

Cowgirl schreef:
troi schreef:

Ik dacht precies hetzelfde.

Mee eens!

En dan nog is er ook Amerikaanse dierenpolitie en die had ook wel geholpen.
Dus ik vind het een nare verhaal dat het zomaar na 30 jaren is gedumpt bij de handel.

Maar eerst ook maar eens het verhaal kennen van de andere kant.........mogelijk is er ergens iets fout gegaan????

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:19

Koper schreef:
Ik word niet graag over één kam geschoren met nare mensen. En helemaal niet door jou Billy :)

Sorry, mis ik wat? Heb je wat tegen me? Ik kan niet iedere uitzondering gaan benoemen toch? Alle paarden die weg moeten door ouderdom of blessure behalve de merrie van Koper van bokt dan... Nu tevreden?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:21

Als je dieren hebt moet je daar je verantwoordelijkheid voor nemen. Het feit dat deze vrouw haar paard verkocht (!!!!) heeft zegt genoeg over haar lijkt mij. Als geld de enige reden was waarom euthanasie niet mogelijk was dan had ze het niet op deze manier opgelost. Ik vind het Facebookbericht dan ook absoluut niet te ver gaan. Zo iemand zou geen dieren mogen houden.

Fijn dat Skip iemand getroffen heeft die wél het beste met hem voor had en wel haar verantwoordelijkheid heeft genomen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:46

danzzz schreef:
Palmera schreef:
@Danzzz: ik hoop van harte dat die mensen dan geen (huis)dieren hebben.

Ik zie dat je ook eerder op me had gereageerd. Nee, zo'n dier moet je nooit verkopen. Dat weten we allemaal wel met ons gezonde verstand.
Als je geen geld hebt voor die laatste stap, terwijl het dier (volgens het FB artikel) zijn hele leven heeft gewerkt voor je, ben je, imo, heel fout bezig. Zo'n dier heeft honderden euthanasieprikken bij elkaar gewerkt. Hij heeft er slechts één nodig.

Die mensen hebben misschien een huisdier gekocht toen ze nog in goede doen waren, en ik heb eerder op je gereageerd, klopt. Ik vroeg je of jouw leven precies zo gelopen is als je twintig jaar geleden voor ogen had, met nog het zelfde vriendje, zelfde baan, nooit ziek geworden. NIEMAND koopt een dier met de wetenschap dat ze er een jaar later niet meer voor kunnen zorgen, niemand.

Nou, hebbie ff?
Ik kan zo uit mijn werkervaring tientallen voorbeelden noemem van mensen die huisdieren kopen terwijl ze er de centen niet voor hebben.
Er zijn genoeg mensen die vinden dat ze recht hebben op een dier en er daarna niet meer naar de dierenarts gaan omdat ze het eten al nauwelijks kunnen betalen. Dus dat dikgedrukte niemand is nog veel erger: er zijn mensen die een dier kopen terwijl ze weten dat ze er niet mee naar de DA kunnen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:56

Arm dier ;(

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:09

danzzz schreef:
2
Die mensen hebben misschien een huisdier gekocht toen ze nog in goede doen waren, en ik heb eerder op je gereageerd, klopt. Ik vroeg je of jouw leven precies zo gelopen is als je twintig jaar geleden voor ogen had, met nog het zelfde vriendje, zelfde baan, nooit ziek geworden. NIEMAND koopt een dier met de wetenschap dat ze er een jaar later niet meer voor kunnen zorgen, niemand.

Bezint eer ge begint.... Ja, iedere situatie kan veranderen.
Maar dat móet ingecalculeerd worden! Daar mag een dier nooit de dupe van worden.

Ik heb een envelop voor mijn honden liggen. Voor noodzakelijke medische hulp of, indien nodig, euthanasie. Van die envelop blijf ik af. Ook al trek ik hem het liefste overmorgen nog tevoorschijn om de dure reparatie aan mijn auto te betalen.

Toch blijft mijn auto dan maar een weekje extra bij de garage staan. Ik wil het risico niet nemen en ik loop wel.

Diezelfde envelop kan iedereen gevuld hebben in de goede tijd. En die ligt er dan ook nog in de slechte tijd als er dingen veranderd zijn.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:13

Een tijd geleden heb ik, nav het zoveelste bericht over "vermiste"/doorverhandelde paarden met (chronische) problemen, dit geschreven op mijn fb-pagina en ik plaats het hier ook, omdat dit bericht precies draait over verantwoording nemen, houden van en loslaten:

Daar ik weer allerlei berichten voorbij zie komen met vermiste paarden (weg gegeven en doorverkocht) welke onherstelbaar geblesseerd zijn, moet mij iets van het hart.

1. Weg is weg, je kunt NIEMAND op zijn/haar blauwe ogen vertrouwen!! Wanneer je ervoor kiest je paard weg te geven danwel te verkopen, heb je er niets meer over te vertellen. LET OP: dit is anders wanneer je het paard verleased/verhuurt of welke andere constructie dan ook waarbij jij eigenaar blijft.

2. DIT IS MIJN GROOTSTE ERGENIS: neem je verantwoording voor je dier!!
Het paard is altijd goed voor jou geweest, wees dan ook goed voor het paard wanneer het oud en/of versleten is.
Wees realistisch, wanneer een paard niet normaal meer kan functioneren, zorg dan dat je het paard niet onnodig laat lijden.
Een paard is een VLUCHTDIER, hij is afhankelijk van zijn benen!!
Daarnaast zal een paard niet snel aangeven wanneer het echt niet meer kan, in de natuur wordt hij dan namelijk opgegeten.... (en die natuurlijke eigenschappen is ook bij onze gedomesticeerde paarden nog steeds aanwezig!!)
Bedenk dat een paard veel meer gewicht te dragen heeft op zijn benen dan een mens, en dat een paard niet net als een mens zo'n 8u per dag LIGT te slapen.
De benen ontlasten gaat dus maar heel beperkt.

3. Waarom moet alles gered worden of zo lang mogelijk in leven worden gehouden??
Het is in mijn ogen zo'n enorm voorrecht dat wij onze paarden NIET hoeven te laten lijden.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat wanneer een paard iets mankeert hij gelijk dood moet, maar maak als eigenaar zijnde een afweging:
-hoe ernstig is de blessure
- hoe groot is de kans op acceptabel herstel (normaal functioneren als vluchtdier)
-hoe lang gaat dat herstel duren en wat is daarvoor nodig (kosten, maar kijk ook of het paardwaardig is)

4. Wat is er eigenlijk erg aan de dood?
Wij mensen weten wat leven en dood inhoud, een paard niet.
Geen enkel dier "wil" dood, maar dat de dood zielig is, is een menselijke emotie.
Ik denk dat iedereen wel iemand kent die een langdurig ziektebed heeft gehad, hoe ongelooflijk zwaar dat kan zijn, hoe erg iemand kan lijden... en ik denk dat velen ook weet hoe een dode kan veranderen, hoeveel rust/tevredenheid er van het gezicht kan stralen wanneer de dood eindelijk daar is...
Waarom is dood zielig, wanneer (mens of) paard niet meer verder kan??

Tot slot: het niet kunnen in laten slapen/af laten maken van een paard die lijd, vind ik een zwakte en egoïstisch.
Waarmee ik NIET zeg dat het makkelijk is om afscheid te moeten nemen van je paard, want dat is het wel! Het is afschuwelijk, hartverscheurend en dramatisch... voor degenen die van het paard houden!
Houden van is ook loslaten...

Bovenstaand bericht is MIJN MENING, een ieder is vrij om het eens of oneens te zijn.
Ik heb dit niet geplaatst om over te discussiëren, maar wel om over na te denken.

Ik ben "blij" dat Skip een mens heeft gevonden die wél een keuze kon en durfde te maken, maar het maakt me ook heel verdrietig... rust in vrede Skip

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:21

En daarom hebben wij onze 17 jarige chronisch hoefbevangen merrie met 4 ernstig gekantelde hoefbenen naar de slager gebracht.

Liever dood dan de handel in met dit soort gevolgen

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:26

Billy schreef:
Met deze reactie is eigenlijk alles gezegd. Ik zie deze post niet enkel als aanklacht naar die manege toe maar als een algemene aanklacht.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:48

Arm arm dier ...

Bedankt voor het harde werken in je leven en rust zacht .. je hebt het verdient _/-\o_