Paardensector vraagt om betere registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:26

Er ís een nationale database beheerd door RVO. Gevuld door de paspoortuitgevende instanties.
Bij varkens is het ook zo dat de database op zich beheerd wordt door RVO, maar gevuld wordt door de sector zelf, via de POV bv, dat is een vergelijkbaar systeem als met de paspoortuitgevende instanties.

Een wijziging daar komt onmiddellijk in de nationale database.

Zoek in je appstore I&R en je vindt de officiële app van RVO (uitvoeringsorganisatie van Ministerie van EZ en van het nieuwe LNV) waarin je koeien, schapen, geiten en paarden kunt opzoeken.

Alleen is het bij paarden door de grote lobby van de houdertje/handelaren nog niet verplicht om als eigenaar geregistreerd te staan.

Overigens vind je via de app ook geen geregistreerde eigenaren, ivm privacy is die info afgeschermd voor willekeurige personen.

anjali

Re: Paardensector vraagt om betere registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:18

Sinds het chippen verplicht is,worden er wel minder paarden gestolen.Dat vind ik een groot voordeel.Verder vertrouw ik de overheid niet erg,inderdaad willen ze misschien belastingen gaan heffen,en ben ik ook bang voor verplicht ruimen in geval van ziektes.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:55

Dees schreef:
Pipodipo, begrijp ik nu dat jij anti-inenten bent? Dat kun je prima zijn, moet je zelf weten. Maar mocht je deel willen nemen aan evenementen in NL met je paard/pony, dan is inenten gewoon verplicht. Of je nu wilt of niet.

Nee, zeker niet. Maar ik ben wel anti een dierenarts de zelf graag besluit wanneer er geënt wordt en daar de eigenaar niet over inlicht. Op die manier kan hij bijvoorbeeld 2 keer per jaar enten, altijd tetanus meespuiten en graag ook een beetje tegen rhino en westnijlvirus tegelijkertijd. Als alles digitaal zou zijn, dan kan dat zomaar en weet je het pas als de rekening komt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 23:14

@danzzz dikke onzin wat je loopt te verkondigen omtrent slachten.

Een dier wat geschikt is voor menselijke consumptie mag ook voor diervoeding weg. Een dier die een stempel in het paspoort heeft dat hij niet geslacht mag worden voor menselijke voeding gaat ook niet de diervoeding in. Als ze medicatie gehad hebben waardoor ze niet meer geschikt zijn dan gaan ze dus ook niet naar Bello.

laatste paard wat hier geslacht is werd namelijk getest op medicatie. Zat er niet in maar als ze wel ea vonden ging hij de put in.
Laatst bijgewerkt door robert45 op 23-12-17 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 23:14

Pipodipo schreef:
Dees schreef:
Pipodipo, begrijp ik nu dat jij anti-inenten bent? Dat kun je prima zijn, moet je zelf weten. Maar mocht je deel willen nemen aan evenementen in NL met je paard/pony, dan is inenten gewoon verplicht. Of je nu wilt of niet.

Nee, zeker niet. Maar ik ben wel anti een dierenarts de zelf graag besluit wanneer er geënt wordt en daar de eigenaar niet over inlicht. Op die manier kan hij bijvoorbeeld 2 keer per jaar enten, altijd tetanus meespuiten en graag ook een beetje tegen rhino en westnijlvirus tegelijkertijd. Als alles digitaal zou zijn, dan kan dat zomaar en weet je het pas als de rekening komt.

Komt jouw da dan op eigen houtje bij je enten?
Mijne komt op afspraak en ik geef aan wat, wie en hoe dat paard geent dient te worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:11

Muscaniels, ja dat is wel eens gebeurd inderdaad. Het zal niet nog eens gebeuren omdat ik heel duidelijk heb uitgelegd dat het zo niet hoort. Maar stel nou dat je geen papieren paspoort meer af hoeft te tekenen, dan wordt het wel heel onoverzichtelijk.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 07:46

robert45 schreef:
@danzzz dikke onzin wat je loopt te verkondigen omtrent slachten.

Een dier wat geschikt is voor menselijke consumptie mag ook voor diervoeding weg. Een dier die een stempel in het paspoort heeft dat hij niet geslacht mag worden voor menselijke voeding gaat ook niet de diervoeding in. Als ze medicatie gehad hebben waardoor ze niet meer geschikt zijn dan gaan ze dus ook niet naar Bello.

laatste paard wat hier geslacht is werd namelijk getest op medicatie. Zat er niet in maar als ze wel ea vonden ging hij de put in.

gelukkig verkoop ik dikke onzin:

Citaat:
Naar de destructor
De verwerking van slachtafval, dode dieren en afgekeurd vlees is geregeld in de Destructiewet. De wet maakt onderscheid in Laag Risicomateriaal (LRM), Hoog Risicomateriaal (HRM) en Specifiek Risicomateriaal (SRM). LRM bestaat uit vleesproducten waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken of waarvan de vleesstructuur afwijkt. Dit mag worden verwerkt in katten- en hondenvoer. HRM is dierlijk afval waarbij schadelijke gevolgen voor de mens niet uitgesloten zijn, zoals ongekeurd of bedorven vlees. HRM en SRM moeten apart worden opgeslagen, voordat ze naar het destructiebedrijf gaan om verbrand te worden.

https://www.vlees.nl/themas/van-vee-naa ... chtproces/

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 08:27

danzzz schreef:
gelukkig verkoop ik dikke onzin:
Dat niet alleen, je kunt ook nog eens niet lezen.

danzzz schreef:
Citaat:
Naar de destructor
De verwerking van slachtafval, dode dieren en afgekeurd vlees is geregeld in de Destructiewet. De wet maakt onderscheid in Laag Risicomateriaal (LRM), Hoog Risicomateriaal (HRM) en Specifiek Risicomateriaal (SRM). LRM bestaat uit vleesproducten waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken of waarvan de vleesstructuur afwijkt. Dit mag worden verwerkt in katten- en hondenvoer. HRM is dierlijk afval waarbij schadelijke gevolgen voor de mens niet uitgesloten zijn, zoals ongekeurd of bedorven vlees. HRM en SRM moeten apart worden opgeslagen, voordat ze naar het destructiebedrijf gaan om verbrand te worden.

https://www.vlees.nl/themas/van-vee-naa ... chtproces/
LRM mag inderdaad verwerkt worden tot diervoeding. Als je vervolgens ook de volgende regels leest, dan zie je dat HRM daar niet voor wordt gebruikt maar wordt vernietigd. Onder HRM valt alles waarbij schadelijke gevolgen voor de mens niet zijn uitgesloten. Daar horen paarden die (bijvoorbeeld vanwege medicijngebruik) zijn uitgesloten voor menselijke consumptie ook bij.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 08:39

Ik zal straks als ik achter de computer zit de werkinstructies vlees niet geschikt voor menselijke consumptie voor je opzoeken, gaat lastig op de telefoon. Het ging mij er om dat ook paarden die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie gewoon in het slachthuis geslacht worden en verwerkt worden in andere producten dan worst en biefstuk. Dus dat die paarden gewoon naar het slachthuis gaan, iets wat iemand hiervoor beweerde van niet. Beetje vervelend dat ik er nu bij moet gaan zoeken wat er precies met dat vlees gebeurt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 09:53

https://www.voerwijzer.com/dierlijke-bi ... attenvoer/

De hoofdpunten

Wat zijn dierlijke bijproducten?
Alle dierlijke producten die niet voor menselijke consumptie bestemd zijn. Niet alle dierlijke bijproducten mogen in diervoer terechtkomen.

Citaat:
Wat mag niet in diervoer?
Producten met een gezondheidsrisico door ziektes of chemische stoffen. (Categorie 1)
Mest, magen en darmen, vlees met resten van geneesmiddelen, kadavers van dieren die niet door slachting overleden, bedorven vlees.
(Categorie 2 )

Wat mag wel in diervoer?
Organen, karkassen, hoeven, koppen, eierschalen, bloed, horens, etc.

Zijn dierlijke bijproducten gezond?
Niet alle dierlijke bijproducten zijn heel gezond. Hoeven, veren, en horens bijvoorbeeld.

Sommige dierlijke bijproducten zijn wel gezond, zoals lever, pens (rauw) en hart.

Het probleem met ongespecificeerde dierlijke bijproducten, is dat je niet weet welke erin zitten.

en dan hebben we hier gewoon wat de wet erover zegt:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006785/1994-12-14
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006893/1 ... informatie

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:11

@Danzzz er is een verschil tussen niet voor menselijk consumptie bestemd en niet voor menselijke consumptie geschikt.
dierlijke producten die niet voor menselijke consumptie bestemd zijn kunnen wel voor menselijke consumptie geschikt zijn.

In je citaat geef jezelf ook aan: " Vlees met resten van geneesmiddelen"

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:24

Alane schreef:
@Danzzz er is een verschil tussen niet voor menselijk consumptie bestemd en niet voor menselijke consumptie geschikt.
dierlijke producten die niet voor menselijke consumptie bestemd zijn kunnen wel voor menselijke consumptie geschikt zijn.

moeten we nu echt discussie gaan voeren over komma's, ik doe het graag hoor, ben er ook erg goed in maar draagt niet bij. Mijn stelling is dat OOK paarden die naar het slachthuis gaan voor producten ingezet worden ook al is dat niet de menselijke consumptie, maar voor diervoer, cosmetica, hell postzegelplaksel, bedenk maar wat. En dat het dus absoluut NIET zo is dat alleen paarden die geschikt zijn voor menselijke consumptie bij de slager terecht komen zoals Oomens beweert. Paspoorten waarin niet aangegeven staat dat paarden voor menselijke consumptie geschikt zijn betekenen sowieso altijd dat een paard naar de destructie gaat na het slachten, en dat er daar oa diermeel van gemaakt wordt. Keurmeesters kunnen in een oogopslag zien of het paard medicatie gehad heeft dat van invloed is omdat dit altijd aan de organen te zien is, en bij twijfel nemen ze een kweek. Stel dat er toch op het paspoort staat dat het paard WEL voor menselijke consumptie geschikt is, wordt alsnog altijd het vlees gekeurd door een keurmeester en kan het vlees worden afgekeurd.

Dit is dus ook een drogredenering voor een betere registratie, want daar gaat het uiteindelijk om.

Zou de BV Nederland zeggen: "luister, er gaat zoveel zwart crimineel geld om in de paarden we moeten dat in kaart gaan brengen, ben ik de eerste die het daarmee eens is. Maar belachelijke redenen geven waarvan iedereen begrijpt dat het onzin is, is gewoon je volk voor de gek houden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:34

nee is geen komma kakken, is wat er beschreven staat.
Vlees niet bestemd voor menselijke consumptie (bijv. om commerciële redenen, dus nog steeds geschikt voor menselijke consumptie) mag wel verwerkt worden.
Niet geschikt voor menselijke consumptie (bijv. door medicijnen, niet wetende waar het vlees vandaan komt enz.) mag evenmin verwerkt worden als dierenvoeder.

Eigenaren registratie snap ik ook niet, draagt niet bij in de traceerbaarheid van het paard.
Je woont in Limburg en je paard loopt in de opfok in Friesland, jij bent nog altijd eigenaar, opfokker is de houder van het paard.
Dus wetende dat A. Mazone eigenaar is en in Limburg woont en er een ziekte uitbreekt in Limburg... is dat paard nog altijd in Friesland en weten ze nog steeds niet hoeveel paarden er in Limburg wonen.
En daar is het paspoort voor bedoeld, voor de houder niet voor de eigenaar, daarom is het paspoort ook geen bewijs van eigendom van het betreffende paard en kan ook nooit als zodanig in gebruik worden genomen, immers moet het altijd het paard vergezellen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:39

danzzz schreef:
Alane schreef:

moeten we nu echt discussie gaan voeren over komma's, ik doe het graag hoor, ben er ook erg goed in maar draagt niet bij. Mijn stelling is dat OOK paarden die naar het slachthuis gaan voor producten ingezet worden ook al is dat niet de menselijke consumptie, maar voor diervoer, cosmetica, hell postzegelplaksel, bedenk maar wat. En dat het dus absoluut NIET zo is dat alleen paarden die geschikt zijn voor menselijke consumptie bij de slager terecht komen zoals Oomens beweert. Paspoorten waarin niet aangegeven staat dat paarden voor menselijke consumptie geschikt zijn betekenen sowieso altijd dat een paard naar de destructie gaat na het slachten, en dat er daar oa diermeel van gemaakt wordt. Keurmeesters kunnen in een oogopslag zien of het paard medicatie gehad heeft dat van invloed is omdat dit altijd aan de organen te zien is, en bij twijfel nemen ze een kweek. Stel dat er toch op het paspoort staat dat het paard WEL voor menselijke consumptie geschikt is, wordt alsnog altijd het vlees gekeurd door een keurmeester en kan het vlees worden afgekeurd.

Dit is dus ook een drogredenering voor een betere registratie, want daar gaat het uiteindelijk om.

Zou de BV Nederland zeggen: "luister, er gaat zoveel zwart crimineel geld om in de paarden we moeten dat in kaart gaan brengen, ben ik de eerste die het daarmee eens is. Maar belachelijke redenen geven waarvan iedereen begrijpt dat het onzin is, is gewoon je volk voor de gek houden.

Ik beweer niet dat alleen paarden die geschikt én bestemd ( ;) ) zijn voor menselijke consumptie, naar de slacht gaan. Wel dat alleen die paarden ook echt nog wat opleveren qua slachtprijs. Van de niet voor consumptie bestemde paarden zal ook echt nog wel een deel naar het slachthuis gaan, maar daar krijg je geen geld voor.

Voor degenen die een dier aanleveren is het dus altijd financieel gunstiger om het als wel voor consumptie bestemd en geschikt aan te leveren. Terug on topic betekent dat dat mensen er belang bij hebben om niet alle medicatie netjes bij te houden, zeker niet als er een reële kans is dat het paard het niet gaat redden. Dit belang alleen al, gecombineerd met de 'dat-bepaal-ik-zelf-wel-houding' die ook in dit topic naar voren komt, zou volgens mij moeten pleiten voor een (medicijn)registratie die niet zo afhankelijk is van de goodwill van de paardeneigenaar.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:40

Alane schreef:
nee is geen komma kakken, is wat er beschreven staat.
Vlees niet bestemd voor menselijke consumptie (bijv. om commerciële redenen, dus nog steeds geschikt voor menselijke consumptie) mag wel verwerkt worden.
Niet geschikt voor menselijke consumptie (bijv. door medicijnen, niet wetende waar het vlees vandaan komt enz.) mag evenmin verwerkt worden als dierenvoeder.

Eigenaren registratie snap ik ook niet, draagt niet bij in de traceerbaarheid van het paard.
Je woont in Limburg en je paard loopt in de opfok in Friesland, jij bent nog altijd eigenaar, opfokker is de houder van het paard.
Dus wetende dat A. Mazone eigenaar is en in Limburg woont en er een ziekte uitbreekt in Limburg... is dat paard nog altijd in Friesland en weten ze nog steeds niet hoeveel paarden er in Limburg wonen.
En daar is het paspoort voor bedoeld, voor de houder niet voor de eigenaar, daarom is het paspoort ook geen bewijs van eigendom van het betreffende paard en kan ook nooit als zodanig in gebruik worden genomen, immers moet het altijd het paard vergezellen.

Precies ;) om ook de reden die je hierboven aanhaalt is registratie vanwege de voedselveiligheid een drogredenering. En dat is het enige wat ik duidelijk wil maken.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:43

oomens schreef:
danzzz schreef:

Ik beweer niet dat alleen paarden die geschikt én bestemd ( ;) ) zijn voor menselijke consumptie, naar de slacht gaan. Wel dat alleen die paarden ook echt nog wat opleveren qua slachtprijs. Van de niet voor consumptie bestemde paarden zal ook echt nog wel een deel naar het slachthuis gaan, maar daar krijg je geen geld voor.

Voor degenen die een dier aanleveren is het dus altijd financieel gunstiger om het als wel voor consumptie bestemd en geschikt aan te leveren. Terug on topic betekent dat dat mensen er belang bij hebben om niet alle medicatie netjes bij te houden, zeker niet als er een reële kans is dat het paard het niet gaat redden. Dit belang alleen al, gecombineerd met de 'dat-bepaal-ik-zelf-wel-houding' die ook in dit topic naar voren komt, zou volgens mij moeten pleiten voor een (medicijn)registratie die niet zo afhankelijk is van de goodwill van de paardeneigenaar.

En zo begrijpen we elkaar weer, maar malversaties met medicatie krijg je niet weg door een sluitende eigenarenregistratie ;) daar moet een sluitende medicatieregistratie voor komen, wellicht zoals die ook voor mensen bestaat.

Ik begreep trouwens ook dat de KNHS een beetje op zwart zaad zit en een klus waar goed geld mee in het laatje komt vast niet af zou slaan. Misschien eens kijken wie er allemaal in de stemcommissie zitten van de sector raad.

Misschien eens een wobje eruit gooien richting de belastingdienst over afspraken met de sector... Ik ben wel benieuwd

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:25

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:48

om belasting te mogen heffen op paarden moet er eerst een wet gewijzigd worden, nl die die verbied om belasting te heffen op paarden. Vroeger was er een belasting voor paarden, die is overgegaan in de wegen/motorvoertuigenbelasting.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:52

Belastingdienst is geen partij.
Er is ook geen belasting voor schapen of koeien :-).

Ik sta er dubbel in. Het systeem zoals het nu is, voldoet niet goed.
Ik denk dat een goede I&R de 'louche' handel terugdringt. Zou een goede zaak zijn!!
Dat zie je ook bv. in de schapenhandel.

Máár.... er zit ook direct een hoop bureaucratie bij.
Wij moeten bv. altijd melden waar onze schapen zijn.
Hoop papier, als we onze schapen verplaatsen en ze niet meer op eigen land lopen (ook al is het tijdelijk bij de buurman...) moeten we daar melding van maken.

Daar moet ik bij paarden echt niet aan denken. Ga je op wedstrijd: papier invullen. Naar de dierenarts: melden...

En het kost altijd geld. Zeker als je het goed wilt doen. Het gaat niet om het papiertje, maar om het inrichten van systemen, het registreren en het handhaven.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:02

De belastingdienst wil graag grip op het zwarte criminele geld dat in de paarden rond gaat, niet zo zeer om het heffen van paardenbelasting maar wel om het inzichtelijk krijgen hoeveel geld er nou eigenlijk in de paarden omgaat.
En terecht hebben ze het vermoeden dat het om heel veel geld gaat :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:38

danzzz schreef:
De belastingdienst wil graag grip op het zwarte criminele geld dat in de paarden rond gaat, niet zo zeer om het heffen van paardenbelasting maar wel om het inzichtelijk krijgen hoeveel geld er nou eigenlijk in de paarden omgaat.

Als men weet dat A. Mazone een Fury, Bruintje en Beppie heeft weet de belastingdienst hoeveel ze gekost hebben en hoeveel de verkoper heeft 'verdiend'

En de veilingtopper van 3 miljoen die voor de veiling al aangekocht is 25.000 euro is om geld wit te wassen?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:54

Alane schreef:
danzzz schreef:

Als men weet dat A. Mazone een Fury, Bruintje en Beppie heeft weet de belastingdienst hoeveel ze gekost hebben en hoeveel de verkoper heeft 'verdiend'

En de veilingtopper van 3 miljoen die voor de veiling al aangekocht is 25.000 euro is om geld wit te wassen?

Dat is het hem dus, de belastingdienst weet niet van wie Fury, Bruintje en Beppie zijn, slechts dat A. Mazone deze uitbrengt. En ja een paard kopen voor een ton terwijl die 5000 waard is, is echt witwassen, *de verkoper heeft plots een ton, verklaarbaar geld* waarde is namelijk niet precies vast te stellen en zeker niet constant. DE ideale handel dus.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:30

mijn voorbeeld was andersom.... 25.000 kopen maar dan op de veiling voor de naam en de reclame de veilingtopper kopen voor 3 miljoen (je betaald dan de opcenten enzo voor het gekochte bedrag)

en de ton die die de koper dan zogenaamd betaald heeft is dan niet te achterhalen?

Vwb A. Mazone die dan als eigenaar geregistreerd staat zoals de paardensector om welke reden dan ook graag zou willen zien zegt toch niets over de prijs of achtergrond van de betreffende dieren (achtergrond als: wat ze gekost hebben en waar ze vandaan komen)

vroeger fokte een kennis van mij Westfaalse paarden, woonde en hield de paarden in Nederland, paarden hadden duitse papieren en hij stond in duitsland als eigenaar te boek (Duitsland kent eigendomspapieren en registratie eigenaar, als je dat wilt)

In het openingsstuk of een link werd er ook geschreven dat de verhuurder van het weiland met de verwaarloosde paarden moeilijk de eigenaren kon achterhalen.... en hoe dan ook mag ik hopen dat het zo blijft dat iemand niet zomaar de eigenaar/fokker kan opvragen bij willekeurige paarden. En voor een uitzondering een hele registratie opzetten?

Idem als ik een paard koop, zit er niet op te wachten dat oud eigenaar even kan navragen waar paard nu is zodat ik die ieder weekend op het erf heb staan paardjes aaien.

registratie eigenaar.... geen meerwaarde
registratie houder.... op zich is dat geregeld, als ze een pensionhouder vragen moet ie het bestand weten en de betreffende paspoorten hebben

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:34

anjali schreef:
Sinds het chippen verplicht is,worden er wel minder paarden gestolen.

Interessant! Bron?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:40

Alane schreef:
registratie eigenaar.... geen meerwaarde
registratie houder.... op zich is dat geregeld, als ze een pensionhouder vragen moet ie het bestand weten en de betreffende paspoorten hebben

Goed punt, maar er is wel een klein stukje niet goed geregeld in de communicatie hierover. Wij als paardeneigenaren krijgen daarover geen communicatie van de controlerende instantie, maar alleen maar indirect of helemaal niet. De RVO kan de eigenaren ook niet bereiken, omdat hier geen registratie voor is. De vraag is dus of RVO de houders zulke regels wel mag opleggen als de eigenaar ook nodig is in de mix. Nu is het zo dat de houder de eigenaar een regel oplegt waar de eigenaar niet over is geïnformeerd door de regelgever, maar alleen door de houder. De houder heeft echter geen autoriteit en wordt dus zo in een situatie geplaatst die niet heel handig is. Daarna komt het gedreig over boetes, waar ook al geen duidelijke informatie over te vinden is.