tamary schreef:Uit de endurance kom ik foto's tegen van koelen op hals/borst/schouders maar deken over de achterhand (al onder de 15 graden ongeveer). Te snel afkoelen en zeker achter geeft een stijve broekspier en dan komt paard niet door de keuring heen om verder te mogen.
Ik heb jaren manegepony gereden en die werd geheel geschorendan moeten stilstaan zonder deken in koude binnenbak om vervolgens overduidelijk stijf te zijn. en vervolgens te horen te krijgen dat hij last had van zijn rug en dus "gespaard" moest worden. Die koelde dus gewoon te snel af en toch elk jaar hardleers weer geheel kaal (en geen extra deken op of uitrijdeken er bij).
Ik heb dus ook mijn twijfels bij dit verhaal, maar ik heb ook ernstig mijn twijfels bij het alles kaal scheren en dat met een uitrijdeken te compenseren bij het rijden.
Nou, de manegepony lijkt me duidelijk, stilstaan is wel iets anders dan het uitstappen wat in het artikel wordt genoemd. Zelf ga je na het hardlopen ook niet meteen stilzitten op de bank

Het koelen bij Endurance, juist in de hals lopen grote slagaders, door daar te koelen, kan het lichaam wel de warmte snel kwijt