Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:27

tamary schreef:
Uit de endurance kom ik foto's tegen van koelen op hals/borst/schouders maar deken over de achterhand (al onder de 15 graden ongeveer). Te snel afkoelen en zeker achter geeft een stijve broekspier en dan komt paard niet door de keuring heen om verder te mogen.
Ik heb jaren manegepony gereden en die werd geheel geschoren |o dan moeten stilstaan zonder deken in koude binnenbak om vervolgens overduidelijk stijf te zijn. en vervolgens te horen te krijgen dat hij last had van zijn rug en dus "gespaard" moest worden. Die koelde dus gewoon te snel af en toch elk jaar hardleers weer geheel kaal (en geen extra deken op of uitrijdeken er bij).
Ik heb dus ook mijn twijfels bij dit verhaal, maar ik heb ook ernstig mijn twijfels bij het alles kaal scheren en dat met een uitrijdeken te compenseren bij het rijden.

Nou, de manegepony lijkt me duidelijk, stilstaan is wel iets anders dan het uitstappen wat in het artikel wordt genoemd. Zelf ga je na het hardlopen ook niet meteen stilzitten op de bank :n

Het koelen bij Endurance, juist in de hals lopen grote slagaders, door daar te koelen, kan het lichaam wel de warmte snel kwijt :j

bruintje123

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:41

Maar bij een uitrij dekentje hou je ook die hals vrij.
Dus hetzelfde als hoe ze koelen in de endurance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:49

bruintje123 schreef:

Ja, maar dan gooi je er geen koud water over, dus gaat minder snel.. Gok dat daar het verschil in zit..

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:51

Het testen met de handen lijkt me niet wetenschappelijk onderbouwt :')

Ik ben wel heel benieuwd hoe de 'cooler' dekens hieronder vallen. Fleece houdt de warmte juist erg vast, maar de coolers zouden ervoor zijn rustig af te koelen. Hier iets over bekend en/of ervaringen mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:21

Eigenlijk niets nieuws....

Ik heb jaren geleden al meerdere lezingen van Eric van Breda bijgewoond waarin hij dit vertelde.
Ik gebruik al jaren geen zweetdeken.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:27

Het gaat hier vooral over het uitstappen, instappen kan je uiteraard prima met een dekentje doen als ze geschoren zijn. Ze hebben nog niet gewerkt en hebben dus eerder koud ipv warm.
Ik ga persoonlijk niet met een geschoren paard zonder deken in de wind buiten uitstappen. Binnen laat ik wel nog even het dekentje af bij het uitstappen en leg ik dit pas op het einde weer op als ze (voor zover ik dat kan inschatten) de grootste warmte kwijt is geraakt. Als ik het zelf warm heb gekregen, is het ook niet aangenaam om meteen mijn jas weer aan te trekken. Dan zweet ik ook nog langer en meer door.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:06

eigenlijk heel logisch. Ik ga er eens wat meer aandacht aan schenken

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:08

Relaxed schreef:
bruintje123 schreef:

Ja, maar dan gooi je er geen koud water over, dus gaat minder snel.. Gok dat daar het verschil in zit..

Dat vermoed ik ook wel ja :j

Al moet ik zeggen met zo'n koude wind als vandaag, gatver wat was het guur :brr:

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:30

_Reneee schreef:
Hoe in godsnaam kan een paard warmte kwijt onder een fleecedeken? Ben je zelf weleens met een warm lijf onder zo'n ding gaan liggen? Als iets goed isoleert dan is het fleece := Een paardenvacht is gemaakt om zweet af te voeren, het zou wat zijn dat als ze in de natuur moeten sprinten voor een roofdier en vervolgens ziek worden omdat ze gezweet hebben :')

Ik vind fleecedekens ook een beetje vieze dingen, een goede zweetdeken is toch gewoon van wol? Dat is gewoon een natuurlijk materiaal net als het haar van je paard, ademt veel beter, trekt het vocht goed weg, wollen dekens, sokken etc zijn ook zelden echt te heet vind ik, in tegen stelling tot fleece.

Ik mis wel een beetje nuance in dit stuk, veel mensen doen de deken er misschien te snel op terwijl het helemaal nog niet nodig is. Maar imo is het wel een beetje overdreven om te stellen dat het nooit nodig of verstandig is. Er is toch altijd een temperatuur range waar het prettig is om tussen te zitten. Paarden kunnen beter tegen kou dan wij maar na -20 gaan ze het uiteindelijk ook een keer minder leuk vinden.
Dat topsporters in een ijsbad gaan daar heb ik trouwens ook niet zo'n boodschap aan. Mijn eigen paard is net als ik zelf recreatief sporter en wij hoeven beiden niet met die intensiteit imo niet echt in een ijsbad om ons spierherstel te bevorderen en mogen het waarschijnlijk wel gewoon comfortabel warm hebben na een training zonder dat dit ons grote problemen brengt. Zo intensief is die belasting echt niet hoor. Als ons paard het tijdens een pauze onder weg zichtbaar koud heeft krijgt ze gewoon even de zweetdeken op, loopt ie echt geen spierschade van op en hij hoeft het niet oncomfortabel te hebben imo.

Ik heb hier trouwens nog nooit gezien dat een paard na gebruik van een zweetdeken later toch weer nat in de stal stond. Wel eens dat het paard het direct te warm had onder de fleecedeken en dus extra ging zweten maar nooit dat ie daar uren later nog mee door ging? Als de deken er dan af ging hield het extra zweten gauw genoeg weer op.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:53

amado7 schreef:
karijn schreef:
Waarom scheert men de paarden dan nog eigenlijk? Meestal toch omdat ze anders zo lang nat blijven met een dikke vacht? Of voor het mooie?

Omdat de mijne binnen 10 minuten trainen al staat te pompen en kletsnat is door zijn dikke vacht en zonder vacht is er niets aan de hand.

Ook als je in de buitenbak rijdt? Ik heb lang een endurandepaard gereden die enkel bij zeer streng weer in de winter ‘s nachts ol stal ging. Dikke wintervacht. Ik deed dressuurmatige training in de winter in de buitenbak. Tuurlijk werd het dier gelijk flink bezweet maar pompen? Welnee. Als je zelf in de winter gaat hardlopen buiten loop je ook niet in een t-shirt.

Ik heb nog nooit een deken gebruikt om uit te stappen! Ik stapte alleen wel rustig een half uur uit aan de hand! Een volle 30 minuten dus. Buiten. En daarna eten en weer de wei op. Paard heeft nog nooit ergens last van gehad dn altijd goed gepresteerd. En dat gold voor alle paarden van die stal (werden allemaal zo verzorrgd), ik heb nog nooit een peesblessure gezien daar in de 7 jaar dat ik daar reed. Vrij uniek. Komt vast niet alleen door het uitstappen maar een zweetdeken lijkt me iiig dus niet essentieel voor een gezond paard.

Ik denk alleen dat minimaal 30 min aan de hand buiten uitstappen in de vrieskou voor veel ruiters teveel gevraagd is. Alles moet snel en comfortabel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:45

Op de manege waar ik reed met een binnenbak zonder muren/buitenbak met een dag waar het gewoon net zou koud was als buiten was er echt wel een enkel paard wat gewoon een iets te dikke wintervacht aanmaakte om nog lekker te werken hoor. Raar dat mensen altijd doen alsof dat alleen om het uitstappen gaat, als je paard tijdens het werk zijn warmte niet kwijt kan dan kan je gewoon niet normaal rijden. Als een manege paard gewoon 2 uur lessen moet lopen, met het tempo van de rest mee, is het wel heel sneu dat ie na 10 minuten al bijna een rolberoerte krijgt van de hitte. Dat uitstappen is opzich het probleem niet zo, als daar toch wel pennies voor in de rij staan :Y)

Ik heb trouwens juist het idee dat ik met binnen rijden langer moet uitstappen dan na een buitenrit? Buiten koelt ze best snel af, en zweet ze sowieso wat minder omdat ze het wat minder warm krijgt. Binnen duurt het soms even om haar echt een beetje droog te laten worden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:47

Ik ben het vooral eens met het 2e gedeelte van de titel: denk goed na

Geen enkele handeling is voor iedereen even goed of even slecht.
Ik kan me voorstellen dat de meeste paarden onder normale condities geen zweetdeken nodig hebben.
Maar er zullen ook altijd uitzonderingen zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:44

Ik lees het eigenlijk zo, zo lang je in beweging blijft is een zweetdeken niet nodig. Zodra je je paard stilzet zou je een deken erover kunnen gooien om te voorkomen dat ze té snel afkoelen.
Of misschien is dat wat ik wíl lezen :') .

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 02:02

Yvette01 schreef:
Veulen84 schreef:
Er staan geen links, en ik zie ook geen onderbouwde wetenschappelijke informatie.
Denk dat ik mijn dekens voorlopig gewoon maar even hou. Het klinkt leuk allemaal, maar er zitten een paar kanten bij waar ik me niet in kan vinden. Ik ga zeker mijn geschoren spiergevoelige merrie niet buiten uitstappen zonder deken.

De persoon die deze lezing bij Paard & Ambitie heeft gegeven is Carolien Munsters. Zij is gepromoveerd in de sportfysiologie van het paard aan de faculteit Diergeneeskunde te Utrecht Universiteit.

U kunt u er niet in vinden dat een paard géén mens is?

Ik kan me niet vinden in de conclusie dat een paard geen uitrijdeken nodig heeft. Daarvan wil ik eerst wetenschappelijk onderbouwd bewijs zien. Wat voor maakt me dan weer niet uit, of dat een stresstest was met meters of één waarbij ze gedrag conditioneren om te kijken wat voor reactie het geeft.
De beweringen van één persoon zijn voor mij geen reden om m'n deken aan de kant te gooien. En ik hoop dat niemand op bokt en geen van mijn klanten dat doet.

Jarenlang is er geroepen dat dekens slecht/overbodig waren voor je paard. Toen deden ze in zweden een klein onderzoekje. Ineens bleek een deel van de paarden wel degelijk zelf aangaven een behoefte te hebben aan dekens. En ik vermoed zomaar dat dat hier ook uit zou komen. Maar ik weet dat niet zeker, dus op basis van die informatie kan ik het niemand afraden.

Overigens heb ik jaren geleden veel gereden bij iemand met veel paardensport ervaring en veearts. Hij redeneerde net iets anders: Een paard z'n lichaam is er op gebouwd om te vluchten, snelle kracht explosies waarbij hij snel op een te hoge temperatuur komt. Z'n lichaam is er dus ook op gebouwd om sneller af te koelen. Onder andere door een snellere hartslag, daardoor is hij sneller in staat om af te koelen naar de gewenste temperatuur. Hierdoor ontstaat een hogere mate van risico's op spierproblemen. Zaak is dus om geleiderlijkere afkoeling te bewerken. Langer uitdraven, zweetdekens, koud-warmbaden waren een beetje standaard praktijken op z'n stal.
Zou ik iemand die methodes nu zomaar zonder meer aanraden? Nee, geen wetenschappelijk bewijs!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 08:29

[***] schreef:
Eigenlijk niets nieuws....

Ik heb jaren geleden al meerdere lezingen van Eric van Breda bijgewoond waarin hij dit vertelde.
Ik gebruik al jaren geen zweetdeken.

Dit dus. Oud nieuws.

Je moet het per situatie en per paard bekijken. Met dit koude weer en zijn dunne vachtje, moet ik wel heel intensief gaan trainen in mijn buitenbak wil ik 1 vochtig haartje achter zijn oren zien. En dan moet ik wel erg mijn best doen. Na een paar rondjes stappen leg ik gewoon een uitrijdekentje op zijn rug om hem niet te snel te laten afkoelen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:26

Jarenlang geschoren paard met deken achter het zadel in en uitgestapt.

Na het uitstappen was hij weer droog en kon met zijn winterdekens op weer in de trailer.

Nooit natter geworden of nat gebleven. Kwestie van goede zweetdeken gebruiken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:19

Veulen84 schreef:
Ik kan me niet vinden in de conclusie dat een paard geen uitrijdeken nodig heeft. Daarvan wil ik eerst wetenschappelijk onderbouwd bewijs zien. Wat voor maakt me dan weer niet uit, of dat een stresstest was met meters of één waarbij ze gedrag conditioneren om te kijken wat voor reactie het geeft.
De beweringen van één persoon zijn voor mij geen reden om m'n deken aan de kant te gooien. En ik hoop dat niemand op bokt en geen van mijn klanten dat doet.

Jarenlang is er geroepen dat dekens slecht/overbodig waren voor je paard. Toen deden ze in zweden een klein onderzoekje. Ineens bleek een deel van de paarden wel degelijk zelf aangaven een behoefte te hebben aan dekens. En ik vermoed zomaar dat dat hier ook uit zou komen. Maar ik weet dat niet zeker, dus op basis van die informatie kan ik het niemand afraden.

Overigens heb ik jaren geleden veel gereden bij iemand met veel paardensport ervaring en veearts. Hij redeneerde net iets anders: Een paard z'n lichaam is er op gebouwd om te vluchten, snelle kracht explosies waarbij hij snel op een te hoge temperatuur komt. Z'n lichaam is er dus ook op gebouwd om sneller af te koelen. Onder andere door een snellere hartslag, daardoor is hij sneller in staat om af te koelen naar de gewenste temperatuur. Hierdoor ontstaat een hogere mate van risico's op spierproblemen. Zaak is dus om geleiderlijkere afkoeling te bewerken. Langer uitdraven, zweetdekens, koud-warmbaden waren een beetje standaard praktijken op z'n stal.
Zou ik iemand die methodes nu zomaar zonder meer aanraden? Nee, geen wetenschappelijk bewijs!

Kun jij dan wetenschappelijk onderbouwen dat het wél nodig zou zijn? ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:27

Ik denk dat er een verschil is tussen (kort) geschoren paarden of paarden die een in tacte vacht hebben.
De vacht werkt als een zweetdeken (eigenlijk andersom). Daarrnaast maken omstandigheden veel uit.
Er is sowieso geen regel de voor alle situaties geldt. Goed kijken is het devies.
Ik ben wel met de onderzoeker eens dat veel paarden te warm worden ingepakt. Maar niet alleen bij het uitstappen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:33

senna21 schreef:
Ik denk dat er een verschil is tussen (kort) geschoren paarden of paarden die een in tacte vacht hebben.
De vacht werkt als een zweetdeken (eigenlijk andersom). Daarrnaast maken omstandigheden veel uit.
Er is sowieso geen regel de voor alle situaties geldt. Goed kijken is het devies.
Ik ben wel met de onderzoeker eens dat veel paarden te warm worden ingepakt. Maar niet alleen bij het uitstappen.

Helemaal mee eens!

Dat is ook wat ik zelf altijd heb gedaan en ook ervan vind dat er veel mensen de paarden veel te warm ingpakt.

Het erge was ooit, dat een stalgenoot haar paard onder 4 dekens had gezet in Maart en in de volle zon......bloed en bloedheet was het en paard werd er helemaal dol van........arm dier. Die vrouw spoorde gewoon niet. Ik was woedend en de stalhouder ook, hij heeft dat beest op stal gezet en met mij de dekens eraf gehaald.........en echt, die was heel erg opgelucht, arm beest en ook nog eens een drukking op de schoft door die stomme dekens......(4 over elkaar heen.......). :7 }:0 :+